0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Läs inläggen från "Perfa76", också från Sundsvall, där har du kanske någon att jämföra med.?
Räknat lite fram och tillbaka. Jag tror det är möjligt att komma ner till 15000 kWh/år plus ingen pellets. Sedan får man räkna på vad det blir i kronor beroende på priset för el och pellets i dina trakter.
Jag räknade på årsförbrukningen, men el-förbrukningen är hög med tanke på att ni också kör pellets på vintern. Kanske är ni många i hushållet och använder ganska frikostigt med varmvatten? Sommarmånaderna tycker jag man borde klara sig på ca 1000 kWh/mån för hushålls-el och varmvatten till en familj på 4 pers. Kanske är betydande värmeförluster i pannan dock?Tänker på att du skriver att ni bara har 8 radiatorer i huset trots det är ett stort hus. Det är väldigt lite och kanske kör ni då med väldigt hög framledningstemperatur när det blir kallt på vintern för att klara innetemperaturen? Värmepumpar klarar inte så höga temperaturer och förlorar i verkningsgrad desto högre temperatur. Värmesystemet kanske måste kompletteras med fler radiatorer om ni skaffar värmepump.
Pannan ska inte stå lägre än 60° med el-patronen. De brukar vara minimum. 5 ton pellets motsvarar 24500 kWh brutto och sedan kanske 80% verkningsgrad plus el 22000 blir sammanlagt ca 41600 kWh/år och det känns som något för mycket särskilt om ni använder lite varmvatten och det är ganska svalt där nere på vintern. Sundsvall är heller inte jättekallt på vintern. Kanske borde ni anlita en erfaren besiktningsman som besöker er och gå igenom husets klimatskal och lämpliga åtgärder? Med bergvärme borde ni absolut kunna komma ner till 15000 kWh/år uppskattar jag utan någon glädjekalkyl. Sedan beror det på vilken framledningstemperatur ni kör med på vintern nu om något med värmesystemet också behöver fixas.
Oj, det där är en shuntmotor som saknar locket och därmed skydd mot el-stöt så rör den inte om spänningen är påslagen till pannan. Det är tydligen 24 V på shuntmotorn så det ska inte vara farlig spänning som tur är. Kan annars vara 230 V. Shuntautomatiken ska hela vintern justera framledningstemperaturen beroende på utetemperaturen så det blir lagom rumsvarmt, t.ex. 21°, hela vinterhalvåret. Framledningstemperaturen är alltså temperaturen på värmevattnet som går ut till värmesystemet som består av radiatorer och golvvärmeslingor. Framledningstemperaturer kan man avläsa i värmepumpens display men en äldre panna kanske saknar termometer och man behöver då sätta dit en anliggningstermometer på värmeröret ut från pannan. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vvs-installation/kopparrorstillbehor/anliggningstermometer-450304/