Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta expansionskärl själv?  (läst 8658 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kalaspuffar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Byta expansionskärl själv?
« skrivet: 18 september 2019, 10:08:18 »
Hej

Jag tror att expansionskärlet gått sönder på mitt bergvärmesystem (Thermia eka från 2004!) !


Jag funderar på att byta detta kärl men undrar om det är svårt och om det är något man ska tänka på?


Kommer det att forsa ut en massa vatten om jag skruvar loss kärlet?

Eller måste man tömma systemet innan eller?

Tacksam för snabbt svar ::)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta expansionskärl själv?
« Svar #1 skrivet: 18 september 2019, 21:41:29 »
Hej!
Vanligen räcker det med att släppa ut trycket via säkerhetsventilen.
Kolla om du har avstängningsventiler mot värmesystemet i pannrummet?
Annars kan det vara bra att först stänga alla termostater och vara lite kvick när man skruvar loss det gamla och dit det nya expansionskärlet.
Det kommer rinna lite men det mesta "hänger kvar" i systemet om det är trycklöst.
Är man 2 kan den ena sätta dit tummen när bytet görs.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

petta123

  • Gäst
petta123
SV: Byta expansionskärl själv?
« Svar #2 skrivet: 19 september 2019, 11:07:56 »
Hej!
Vanligen räcker det med att släppa ut trycket via säkerhetsventilen.
Kolla om du har avstängningsventiler mot värmesystemet i pannrummet?
Annars kan det vara bra att först stänga alla termostater och vara lite kvick när man skruvar loss det gamla och dit det nya expansionskärlet.
Det kommer rinna lite men det mesta "hänger kvar" i systemet om det är trycklöst.
Är man 2 kan den ena sätta dit tummen när bytet görs.
Hej!
Vanligen räcker det med att släppa ut trycket via säkerhetsventilen.
Kolla om du har avstängningsventiler mot värmesystemet i pannrummet?
Annars kan det vara bra att först stänga alla termostater och vara lite kvick när man skruvar loss det gamla och dit det nya expansionskärlet.
Det kommer rinna lite men det mesta "hänger kvar" i systemet om det är trycklöst.
Är man 2 kan den ena sätta dit tummen när bytet görs.

Tack för svar:)

Är det standarddimension/gänga på expansionskärlet?

Eller räcker det med att man som i mitt fall använder samma storlek på kärlet i detta fall 18 l 0,5 bar förtryckt?

Eller måste man montera ner det gamla kärlet och kolla vad det är för dimensioner?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta expansionskärl själv?
« Svar #3 skrivet: 19 september 2019, 13:01:38 »
Köper du ett rött kärl på 18 liter så är toppen gängad, det brukar vara samma som på det som sitter på plats.
Det brukar vara G20 eller 3/4, om du mäter bör ytterdiametern på gängan vara ca 26 mm
« Senast ändrad: 19 september 2019, 13:06:13 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

petta123

  • Gäst
petta123
SV: Byta expansionskärl själv?
« Svar #4 skrivet: 19 september 2019, 13:37:03 »
Tack igen för snabbt svar:)


Fick detta svar ( från Bravida!) när jag frågade vad det skulle kosta att byta expansionskärl, se nedan:


Hej
Hur vet du att expansionskärlet är trasigt?

Att trycket är på noll beror antingen på att element / radiatorer luftats eller att det läcker nånstans, ser du att expansionskärlet läcker?

Finns avstängningsventiler mot huset / värmesystemet så att det ej behöver tappas ur om expansions kärlet skall bytas (maila bild på värmepump och anslutande rör om du är osäker)?

Man vill ju helst klara detta själv:)

Expansionskärlets manometers tryck sjunker till NOLL en kort stund efter det att jag fyllt på vatten tills den visar ca 1 bar.

Vilka sätt finns det att se om det är expansionskärlet som läcker?

Är det vanligt att dessa går sönder med tiden? 2004 är detta från!

Allt fungerar som det ska och inga felkoder på pumpen har jag sett!



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta expansionskärl själv?
« Svar #5 skrivet: 19 september 2019, 14:55:51 »
Jag trodde du hade felsökt ordentligt.
Prova att trycka in piggen på luftventilen på ditt expansionskärl lite snabbt, kommer där vatten är det trasigt.
Kommer luft är det OK, men töm inte ut luften.

Kommer inget så är det tomt, man kan prova att pumpa in luft igen, oftast räcker det med att tömma ut lite vatten ur värmesystemet och pumpa in 0,5 bar i kärlet.
Värmesystemet ska inte vara trycksatt när du trycksätter expansionskärlet, kolla att manometern på vattensidan inte rör sig när du pumpar in luften.
Kolla sen att luftventilen inte läcker med lite såpvatten.

Är allt helt så är det bara att fylla på vatten till ca 1 bars tryck och hålla tummarna.

Men om expansionskärlet är helt och fyllt med luft så har du en läcka, kolla inne i värmepumpe om det läcker där (lossa panelen)?
Hos mig läckte det vid elpatron en gång.
« Senast ändrad: 19 september 2019, 14:57:33 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

petta123

  • Gäst
petta123
SV: Byta expansionskärl själv?
« Svar #6 skrivet: 19 september 2019, 15:07:30 »
Tack för alla tips:)


Ska kolla ordentligt när jag kommer hem:)

Tack igen

Med vänlig hälsning Peter

Utloggad kalaspuffar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Byta expansionskärl själv?
« Svar #7 skrivet: 26 september 2019, 10:30:49 »
Nu har jag kollat lite och då det inte kom ut något vatten eller luft ur bilventilsnippeln i botten så tog jag en fotpump för cykel.

Pumpade in lite, bara lite luft och nu verkar det fungera:)

Tömde först ut allt vatten och fyllde därefter på vatten tills manometern visade ca 1 bar.

Trycket har gått upp ner men går inte längre ner på noll i alla fall.

Utloggad lucky_one

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta expansionskärl själv?
« Svar #8 skrivet: 21 december 2022, 19:08:36 »
Väcker den här gamla tråden till liv 8) konstaterat att jag hade dåligt med luft i expansionskärlet. Gjort kärlet fritt från övriga anläggningen, trycklöst o pumpat i luft till 0,5 bar. Konstaterar dock att luftventilen läcker litegrann, så där har jag nog svaret vart luften tagit vägen.

Nu till min fråga, någon som bytt luftventil på ett expansionskärl? Eller är det byta hela expansionskärlet som gäller?

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3569
  • Karma +2/-0
SV: Byta expansionskärl själv?
« Svar #9 skrivet: 22 december 2022, 12:49:44 »
Det går bra att byta ventil, samma som bilventil cykelslang eller bilens ventil.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!