Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pay off tid.....  (läst 7816 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad carra

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
Pay off tid.....
« skrivet: 23 november 2005, 20:08:02 »
Nån skrev att investering på cirka 25.000:- vad avser en luft-luftvärmepump var tveksam m.h.t. vad man kan tänkas spara o anläggningens "livstid".... om man dessutom tar hänsyn till ljudet,som verkar vara ett irritationsmoment kanske in luftluftvärmepumps investering inte är speciellt lönsam eller ens lönsam överhuvudtaget?

Synpunkter.....

Carra :o


Utloggad David_Q

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pay off tid.....
« Svar #1 skrivet: 23 november 2005, 21:17:29 »
Mja det beror helt och hållet på vilket värmebehov du har idag men normalt brukar man räkna med en besparing på mellan 5000-8000kwh per år med en modern luft/luft med inverterteknik. I normalfallet håller kanske pumpen 8-10 år och du slipper då betala 40000-80000kwh till ditt elbolag, räknat på att elen kostar 1kr/kwh så spar du en bra slant även om pumpen kostar så mycket som 25tkr. Finns bra pumpar från ca 18-20tkr och uppåt. Vad gäller ljudet och även att temperaturen är olika mellan olika rum (varmare ju närmare pumpen du kommer) är sådant som varje person måste bedömma själv. Du når aldrig samma komfort som med ett element i varje rum men å andra sidan kanske besparingen väger upp detta. Även miljön blir glad för varje kwh som du inte förbrukar :)
Villa i Sthlm, 1 1/2 plan 1970 125m2, Panasonic E9CKP och direktverkande el, total elförbrukning 2005, 12 200 kWh. Ca 6000 kWh till varmvatten+hushållsel och ca 6000 kWh till värme. Värmer också ett förråd på 20m2 till 10 grader med direktel under vintern.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Pay off tid.....
« Svar #2 skrivet: 23 november 2005, 22:57:30 »
Jag tror,

att en besparing på 4-8.000kWh/år verkligen är i högsta laget. 3-6.000 är nog en mer realistisk siffra.

Därmed inte sagt att 8.000/år inte kan förekomma som extremfall. Men då är det nog typ:

"oisolerat kråkslott med öppen planlösning typ gymnastiksal i Skåne. Med enpersonshushåll"
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Pay off tid.....
« Svar #3 skrivet: 23 november 2005, 23:17:44 »
Jag hade innan VP:n installerades en total elförbrukning på 16000-17000kWh varav hushållsel ca 5000kWh
Efter installation 9000kWh total förbrukning ger en besparing på 7000-8000kWh per år och detta i ett relativt litet hus på 100kvm.

Återigen kan man se i råd och rön vad besparingspotentialen är på olika orter i landet vid givna förbrukningar och de anger som minst 4800kWh på den sämsta pumpen i det minst energikrävande området till 12100kWh för den bästa pumpen i det mest energikrävande området.

SÃ¥ 3000-6000 är en för lÃ¥g siffra om man inte valt en "skitpump"  :P

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Pay off tid.....
« Svar #4 skrivet: 24 november 2005, 10:33:14 »
Ingår varmvattnet i "hushållselen".?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Pay off tid.....
« Svar #5 skrivet: 24 november 2005, 14:22:42 »
Ja.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Pay off tid.....
« Svar #6 skrivet: 24 november 2005, 14:32:20 »
Jag räknar min varmvattenförbrukning till 5- 6.000kWh bara den.
(Två personer, varav en hemma på dagarna, diskmaskin på kallvatten, all tvätt hemma)
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Gravis

  • Gäst
Gravis
SV: Pay off tid.....
« Svar #7 skrivet: 24 november 2005, 16:30:35 »
Något som dom flesta ser ur att glömma, inte vill kännas vid, i sina kalkyler är räntan på investerat kapital.
Antingen i form av direkt ränta om du lånar till pumpen eller köper den på avbetalning men också utebliven avkastning på eget kapital om du köper den kontant.

Om man som i exemplet ovan säger att pumpen kostar 25.000kr och inget mer så går det säkert att räkna hem den under förutsättning att du har ett stort värmebehov som pumpen kan "arbeta av". Om du däremot har ett ganska litet värmebehov och satsar på en pump i den prisklassen, som jag sett många gjort, kommer du förmodligen knappt att spara in den.

Skall man också som jag var inne på tidigare ta hänsyn till räntan börjar kalkylen bli ganska tveksam.

Jag personligen köpte inte min pump bara av ekonomiska skäl utan också av komfort skäl för att få renare luft, varmare golv och möjlighet till svalka på sommaren. Om jag sedan också kan spara lite pengar på kuppen så är det en bonus.

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Pay off tid.....
« Svar #8 skrivet: 24 november 2005, 16:46:23 »
Angående pay-off tid enligt Råd och Rön.

Råd och rön förutsätter väl att huset har en öppen planlösning?
Ett stort rum.
Skulle vara kul att få reda på hur dom kalkylerar.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Pay off tid.....
« Svar #9 skrivet: 24 november 2005, 19:25:21 »
Något som dom flesta ser ur att glömma, inte vill kännas vid, i sina kalkyler är räntan på investerat kapital.
Antingen i form av direkt ränta om du lånar till pumpen eller köper den på avbetalning men också utebliven avkastning på eget kapital om du köper den kontant.

Om man som i exemplet ovan säger att pumpen kostar 25.000kr och inget mer så går det säkert att räkna hem den under förutsättning att du har ett stort värmebehov som pumpen kan "arbeta av". Om du däremot har ett ganska litet värmebehov och satsar på en pump i den prisklassen, som jag sett många gjort, kommer du förmodligen knappt att spara in den.

Skall man också som jag var inne på tidigare ta hänsyn till räntan börjar kalkylen bli ganska tveksam.

Jag personligen köpte inte min pump bara av ekonomiska skäl utan också av komfort skäl för att få renare luft, varmare golv och möjlighet till svalka på sommaren. Om jag sedan också kan spara lite pengar på kuppen så är det en bonus.

Ränta?  ;D
Den är försumbar i sammanhanget, de flesta får sin pump återbetald på 4 år vilket betyder (de dyrare ligger odtast på 20000:-) effektiv ränta 2.5%*0,7 * 10000:-(medelskuld) * 4 = 700:-
Dvs räntekostnaden sparas in på 1-2 månader därav är det ingen ide att ta med den i kalkylen.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Pay off tid.....
« Svar #10 skrivet: 24 november 2005, 22:22:01 »
Angående pay-off tid enligt Råd och Rön.

Råd och rön förutsätter väl att huset har en öppen planlösning?
Ett stort rum.
Skulle vara kul att få reda på hur dom kalkylerar.


Vid den redovisade mätmetoden håller dom in-luften till innedelen konstant på 21grader. Dvs dom förutsätter en ideal öppen planlösning, typ jätte-gymnastiksal. Ur detta beräknar man COP och effekt.

Men sedan gör man något slags "fuzzy-logic" när man beräknar sparmöjlighet för olika typer av hus och landsändar. Det är kanske möjligt att man kompenserat för icke helt öppna planlösningar här?

« Senast ändrad: 24 november 2005, 23:45:28 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Pay off tid.....
« Svar #11 skrivet: 24 november 2005, 23:36:58 »
Dvs dom föruttsätter en ideal öppen planlösning, typ jättegymnastiksal.
Aha, det är det jag har.  ;)  ;D  *roflmao*
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pay off tid.....
« Svar #12 skrivet: 25 november 2005, 11:00:10 »
Dvs dom föruttsätter en ideal öppen planlösning, typ jättegymnastiksal.
Aha, det är det jag har.  ;)  ;D  *roflmao*

Perfekt då vill jag boka en tennistid :D
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad leximus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Pay off tid.....
« Svar #13 skrivet: 25 november 2005, 11:07:42 »
Hej!

Har sparat ca 7000kw på exakt ett år. Hade tidigare 25000kw till 27000kw men med Sanyo 123 så ligger jag på 17800 .
Jag har direkt verkande el och 1 1/2 plans villa. Har även 2 element på som stöd värme i badrum och ett sovrum.
Har även samma rumstemperaturer inne som tidigare år. Så payoff tiden blir nog inga problem.

Utloggad larsake

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
    • www.cybis.se
SV: Pay off tid.....
« Svar #14 skrivet: 03 december 2005, 21:12:27 »
normalt brukar man räkna med en besparing på mellan 5000-8000kwh per år med en modern luft/luft med inverterteknik. I normalfallet håller kanske pumpen 8-10 år och du slipper då betala 40000-80000kwh till ditt elbolag, räknat på att elen kostar 1kr/kwh så spar du en bra slant

Den där siffran 1 kr/kWh återkommer väldigt ofta i kalkyler om varför man skall investera i en värmepump.
Ett tre-års-avtal med Skellefte-kraft (www.skekraft.se) ger just nu priset 77.5 öre per kWh inkl moms (fast el-skatten ökar visst till nyår). Men varför lägga på 29% på priset? - Jo därför att alla som gör reklam för värmepumpar så många gånger har påstått att priset är en krona att folk börjar tro det.

Priserna kommer säkert att stiga, men under de senaste tre Ã¥ren har jag ocksÃ¥ i olika sammanhang sett priset 1 krona som "typiskt". Fast jag har betalt 68 öre... SÃ¥ under den 6-Ã¥rsperiod jag nu kan överblicka bakÃ¥t och framÃ¥t har priset i snitt legat 27% under 1-krona-nivÃ¥n.   studs
« Senast ändrad: 03 december 2005, 21:16:46 av larsake »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!