Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installation luft/luft  (läst 6351 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Malmö Kyl o Varme Service

  • Gäst
Malmö Kyl o Varme Service
Installation luft/luft
« skrivet: 26 december 2018, 22:36:33 »
Tänkte höra hur mÃ¥nga av er som använder presskopplingar till kyla vid installation och vad ni tycker om priset pÃ¥ dem...tänker dÃ¥ pÃ¥ Conex Bänningers produkter via Kylma/Dahls som kostar 100kr kopplingen..VVS:arna betalar inte det priset för sina presskopplingar till vatten direkt  ::) men bra är dem..sÃ¥g en video där Tyskarna belastade kopparröret med 342 Bars tryck..koppling höll men kopparröret fläktes upp..läckte inte ens i skarvarna...det är kvalitet det. Sen undrar jag...vaccumsuger ni alltid innan idriftsättning eller kör ni ut luften via öppna upp. Har stött pÃ¥ bÃ¥da  8) teknikerna ute bland kylföretag..men SkÃ¥ningar är kanske galna  :o
« Senast ändrad: 01 januari 2019, 13:52:05 av Malmö Kyl & Värme Service »

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation luft/luft
« Svar #1 skrivet: 26 december 2018, 23:03:47 »
Presskopplingar godkäns väl inte enligt svensk kylnorm?
Om du och företaget har gällande kylcert så vakumsuger man enligt svensk kylnorm.
Allt annat är brott mot förordningen.

Malmö Kyl o Varme Service

  • Gäst
Malmö Kyl o Varme Service
SV: Installation luft/luft
« Svar #2 skrivet: 26 december 2018, 23:09:24 »
Presskopplingar godkäns väl inte enligt svensk kylnorm?
Om du och företaget har gällande kylcert så vakumsuger man enligt svensk kylnorm.
Allt annat är brott mot förordningen.

1.Tror inte Kylma/Dahls hade sålt dem då.
2. DÃ¥ vet du lika bra som mig att man ska läcksöka vid driftsättning..även vid luft/luft installation..vad jag vet har jag nog aldrig sett nÃ¥gon göra det..men jag gör det alltid. Yes klart man ska vaccumsuga  tummenupp
« Senast ändrad: 26 december 2018, 23:16:18 av Malmö Kyl & Värme Service »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Installation luft/luft
« Svar #3 skrivet: 27 december 2018, 10:38:13 »
1.Tror inte Kylma/Dahls hade sålt dem då.

Det finns ju butiker som säljer turbojäst och aktivt kol, men det är inte tillåtet att bränna hemma bara för det...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Malmö Kyl o Varme Service

  • Gäst
Malmö Kyl o Varme Service
SV: Installation luft/luft
« Svar #4 skrivet: 27 december 2018, 17:26:36 »
Tror du på allvar att renodlade kylföretag som installerar kyla i köpcentrum/butiker etc etc sätter otillåtna presskopplingar? Att Electroluxaren inte ens vet att detta nya system finns tillgängligt får stå för honom. Funnits sedan Mars-18. Så mycket bättre att använda än att stå och flare:a mellan rör/innedel. 100% tätt samt tar en bråkdel av tiden att montera. Rek. Rothenbergers press som även tillverkar till Novo press. Räcker med 1 pressmaskin sen kompletterar du med pressbackar till både kyla och vatten.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Installation luft/luft
« Svar #5 skrivet: 27 december 2018, 17:35:05 »
 Tjänar du verkligen nÃ¥gon tid pÃ¥ att först kapa bort kopplingarna pÃ¥ innerdelen för att sedan använda presskoppling istället för att göra 2 flareanslutningar direkt, du mÃ¥ste ju ändÃ¥ göra flareanslutningarna till utedelen sÃ¥ grejerna mÃ¥ste ändÃ¥ tas fram  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Malmö Kyl o Varme Service

  • Gäst
Malmö Kyl o Varme Service
SV: Installation luft/luft
« Svar #6 skrivet: 27 december 2018, 17:46:30 »
Tjänar du verkligen nÃ¥gon tid pÃ¥ att först kapa bort kopplingarna pÃ¥ innerdelen för att sedan använda presskoppling istället för att göra 2 flareanslutningar direkt, du mÃ¥ste ju ändÃ¥ göra flareanslutningarna till utedelen sÃ¥ grejerna mÃ¥ste ändÃ¥ tas fram  :)

Hör att du inte har det systemet i heller  tummenupp Svaret är: JA 2 gÃ¥nger om. Prova istället sÃ¥ ska du se. Du kommer aldrig behöva oroa dig att komma tillbaka för att läcksöka just där kan jag lova och det är just det som jag värderar högst men kör ni med era flarekopplingar

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Installation luft/luft
« Svar #7 skrivet: 27 december 2018, 17:53:28 »
Kunde inte se den stora tidsbesparingen du skrev om sÃ¥ därav min frÃ¥ga  :)

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Malmö Kyl o Varme Service

  • Gäst
Malmö Kyl o Varme Service
SV: Installation luft/luft
« Svar #8 skrivet: 27 december 2018, 18:02:20 »
Kunde inte se den stora tidsbesparingen du skrev om sÃ¥ därav min frÃ¥ga  :)

Svaret är: JA 2 gånger om.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Installation luft/luft
« Svar #9 skrivet: 27 december 2018, 18:31:42 »
ha ha jo jag sÃ¥g att du skrev att du sparar tid 2 gÃ¥nger om men min fundering är vad du sparar tidsmässigt  :)

Om det stack ut rena raka rör på innerdelen och utedelen så ser jag fördelen och med tex 5/8 eller grövre så finns fördelar men nu är det nästan bara "sugrör" på en split till villor och liknande och man måste ändå göra flare till utedelen.

I dom fall där man slipper löda så finns också fördelar då man slipper tex heta arbeten

FÃ¥r väl lÃ¥na ett pressverktyg och utmana montören helt enkelt  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Installation luft/luft
« Svar #10 skrivet: 27 december 2018, 22:18:02 »
öhöhöh, hur går det att pressa mjukglödgade rör?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Installation luft/luft
« Svar #11 skrivet: 27 december 2018, 22:32:25 »
Om jag förstod Dahls pressgrejer rätt i deras produktblad så fungerade det på alla kylrör så länge det var just koppar.
GÃ¥ in pÃ¥ deras sida och kika sÃ¥ jag inte läst helt galet och lurar dig  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation luft/luft
« Svar #12 skrivet: 27 december 2018, 23:57:44 »
Tror du på allvar att renodlade kylföretag som installerar kyla i köpcentrum/butiker etc etc sätter otillåtna presskopplingar? Att Electroluxaren inte ens vet att detta nya system finns tillgängligt får stå för honom. Funnits sedan Mars-18. Så mycket bättre att använda än att stå och flare:a mellan rör/innedel. 100% tätt samt tar en bråkdel av tiden att montera. Rek. Rothenbergers press som även tillverkar till Novo press. Räcker med 1 pressmaskin sen kompletterar du med pressbackar till både kyla och vatten.
Som vanligt när jag monterar restaurangkyla mm så löder man.
Jag har fortfarande inte sett att det ät tillåtet att göra något annat.
På en konsumentmaskin är det ju befängt att göra det då du måste omisolera båda rören efter ingreppet.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Installation luft/luft
« Svar #13 skrivet: 28 december 2018, 00:31:34 »
öhöhöh, hur går det att pressa mjukglödgade rör?

Nu vet jag inte om du menar speciellt till kylanläggningar, men rent allmänt så fungerar mjukglödgade rör med en stödhylsa alldeles utmärkt att pressa.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Installation luft/luft
« Svar #14 skrivet: 28 december 2018, 00:37:10 »
SvÃ¥rt att slÃ¥ en bra lödning i täthet över tid  tummenupp
Om det nu är godkänt och packningar/täthet håller som det verkar utlovas så finns det onekligen ett användningsområde som det vore bra på , där det är svårt att få tillstånd för heta arbeten eller förbud mot öppen låga.

Nu kollade jag bara lite snabbt på dahls hemsida och dess presskopplingar men blev inte riktigt klok på vilka applikationer det är godkänt för, hänvisades till lite direktiv men dom kan inte jag i huvet direkt !!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!