Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vibrationer och avfrostning Optima  (läst 3739 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hasse453

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vibrationer och avfrostning Optima
« skrivet: 28 december 2005, 08:46:22 »
Har installerat en Optima 500 i juni månad. Fast kondensering mot ackumulatortank. Fungerar väl i stort sett bra. Vid viss vädertyp kring nollstrecket och blåst och underkylt regn och kompressorn i viloläge så bildas det is på fläktbladet ojämt. När sedan värmepumpen startar igen blir det mycket kraftiga vibrationer. Fabriksinställning på fläktavfrostning var ställd av. Om jag ställer in värdet 2 (fläktavfrostar varannan ordinarie avfrostning) blir det bättre. Man kan även ställa in på varje ordinarie avfrostning. Inbillar mig att det kanske är onödigt eftersom det går åt mer energi. Har någon annan råkat ut för detta och åtgärd?
Nästa problem är att det blir ett ordentligt ångmoln vid avfrostning. Är säkert inte bra för husfasaden om den är tegel och många minusgrader ute. Viss risk för sönderfrysning.
Har ställt dessa frågor till IVT men de tiger om svaret. Så är det väl om frågan är obehaglig.
Hasse

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Vibrationer och avfrostning Optima
« Svar #1 skrivet: 28 december 2005, 09:37:58 »
Vid viss vädertyp kring nollstrecket och blåst och underkylt regn och kompressorn i viloläge så bildas det is på fläktbladet ojämt. När sedan värmepumpen startar igen blir det mycket kraftiga vibrationer. Fabriksinställning på fläktavfrostning var ställd av. Om jag ställer in värdet 2 (fläktavfrostar varannan ordinarie avfrostning) blir det bättre. Man kan även ställa in på varje ordinarie avfrostning. Inbillar mig att det kanske är onödigt eftersom det går åt mer energi. Har någon annan råkat ut för detta och åtgärd?
Nästa problem är att det blir ett ordentligt ångmoln vid avfrostning. Är säkert inte bra för husfasaden om den är tegel och många minusgrader ute. Viss risk för sönderfrysning.
Har ställt dessa frågor till IVT men de tiger om svaret. Så är det väl om frågan är obehaglig.
Har inte något problem med is på fläkten, fläktavfrostningsintervallet är mitt fal fabriksinställt på 1 och temperaturgränsen till -5°, vad det sista nu innebär.

I början hördes vibrationer i skyddsgallret på baksidan av pumpen vid kompressorstart. Jag tryckte in några gummibitar mellan gallret och pumpen, och vibrationerna försvann.

Ångmolnet, jag har levt med detta sedan 1983, upplever inte jag som något problem.
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad RobertW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vibrationer och avfrostning Optima
« Svar #2 skrivet: 29 december 2005, 12:29:02 »
Min fläktavfrostning var avstängd som standard vid leverans. Hela fläkten frös ihop och gallret täcktes av is. Jag har nu fläktavfrostning var 5:e gång och problemet är borta.

/RobertW

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Vibrationer och avfrostning Optima
« Svar #3 skrivet: 21 januari 2006, 16:07:02 »
Nästa problem är att det blir ett ordentligt ångmoln vid avfrostning. Är säkert inte bra för husfasaden om den är tegel och många minusgrader ute. Viss risk för sönderfrysning.
Har ställt dessa frågor till IVT men de tiger om svaret. Så är det väl om frågan är obehaglig.

Är inte luftströmmen från fläkten riktad från huset?
I så fall borde det inte vara problem då tegel för fasad utomhus är frostsäkert.
Samma sak kan ju uppstå vid dimma och köldgrader och det klarar fasaden med all säkerhet.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad T Ramsmark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme och varmvatten till en vettig kostnad !!
SV: Vibrationer och avfrostning Optima
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2006, 17:08:41 »
Den modellen av Optima som IVT kör med nu, den blåser uppåt !
Har fläcktavfrostningen på fabriks inställning, och det har fungerat än så länge i alla fall.
Och den har varit utsatt för både snö och underkylt regn.

//--  Ramsmark  --












IVT Optima 700 - IVT 290 A/W - Rego 800 - Innegivare, inställd på 20,5, max rumsgivarpåverkan. Ovanvåningen sköts av Daikin Origo X25.
Ett och en halv plans sten hus, liggande fritt och öppet på den Skånska slätten, a ca:150 kvm, ca:15 km NV Ystad. Stabilt mellan 20 och 21 grader inne.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Vibrationer och avfrostning Optima
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2006, 17:25:23 »
Den modellen av Optima som IVT kör med nu, den blåser uppåt !

 :) Tänkte inte pÃ¥ det i min iver att svara  :D
Har en släkting som hade en Mitsubishipump med uppÃ¥triktad luftström. Den placerades minst tre meter frÃ¥n vägg. Kanske av den anledningen?? Den hade dessutom luftintag pÃ¥ tre sidor. Det var pÃ¥  80-talet, men den hängde med till slutet pÃ¥ 90 -talet.


IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad hasse453

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vibrationer och avfrostning Optima
« Svar #6 skrivet: 22 januari 2006, 16:25:31 »
Min Optima500 var avaktiverad från fabrik betr. fläktavfrostning. Därför dessa vibrationsproblem. Nu har jag ställt om till siffran 3 och då inga problem.
Hasse

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!