Författare Ämne: Hur skiljer sig de olika Boschmodellerna?  (läst 11239 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
Hur skiljer sig de olika Boschmodellerna?
« skrivet: 26 januari 2013, 09:07:06 »
Ska inom kort köpa en värmpump på 16-17kW.
En del talar för att jag köper den "på pall" och då är Bosch ett tänkbart alternativ.

Men jag blir inte riktigt klok på vad som skiljer de olika modellerna, och inte heller vilka som motsvarar resp. modell av IVT.
Nån som kan redogöra för det?
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur skiljer sig de olika Boschmodellerna?
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2013, 11:21:22 »
Här kan du  jämföra datablad för Bosch och IVT  pÃ¥, mina ögon ser dom väldig lika
det är mest garantin som skiljer åt dom.
Kan inte redogöra skillnader mer men det är väll båda märkena 14/17 som man ska kolla.

Compr. EHP 14/17 LW

http://www.boschvarme.se/upload/produktblad/Bosch%20EHP%20LW_Compress.pdf

Greenline HT  E14/17

http://www.ecoklimat.se/pics/prblgreenlinehtplus6-17_1305270492.pdf

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Hur skiljer sig de olika Boschmodellerna?
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2013, 19:32:36 »
Mellan de där två pumparna verkar allt som anges var lika, utom möjligen elpatronen för det större storlekarna. Men det kan lika gärna vara lite felskrivning. Det verkar som att Bosch har två steg, 4,5+4,5 kW medan IVT har 3+3+3.

Men det står inte vad det är för pumpar, vad de drar, eller om de är varvtalsstyrda.

Tycker det allmänt skrivs väldigt dåligt om tekniken i beskrivningarna för alla fabrikat. Det är i huvudsak floskler, och eftersom de inte vill skriva att nån pump i programmet är sämre än nån konkurrents pump så får alla modeller samma omgång av superlativ, vilket innebär att det inte ens går att jämföra värmepumparna inom samma fabrikat, och ännu mindre mellan fabrikaten.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Hur skiljer sig de olika Boschmodellerna?
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2013, 21:20:11 »
Kom ihåg att Ivt har 10 års garanti på kompressorn och 6 år på resten kan vara bra att veta om pris skillnaden är liten till en Bosch
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Hur skiljer sig de olika Boschmodellerna?
« Svar #4 skrivet: 26 januari 2013, 22:21:46 »
Bosch har 6 år på hela pumpen, men med reservation för att installationen ska ha gjorts av en av deras auktoriserade vvs-firmor, annars 3 år.

Känns ganska uppenbart konkurrensbegränsande, och det är inte omöjligt att det strider mot europeisk konkurrenslagstiftning.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur skiljer sig de olika Boschmodellerna?
« Svar #5 skrivet: 27 januari 2013, 09:44:13 »
Bosch har, vad jag vet, inget krav på att installationen måste göras av nån speciell firma. Jag frågade dom innan jag installerade min anläggning och enda kravet då var att det var fackmannamässigt utfört.
Men, det var ju drygt två år sen och dom kanske har ändrat reglerna?
Jag skickade in installationsprotokollet med mig själv angiven som installatör och fick ett försäkringsbevis från arctic...
« Senast ändrad: 27 januari 2013, 09:46:07 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Hur skiljer sig de olika Boschmodellerna?
« Svar #6 skrivet: 27 januari 2013, 10:06:59 »
Dom har inga krav i dag heller för att få 3 års garanti men ska man få 6 års garanti så ska den installeras av ett auktoriserat Bosch ombud.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Hur skiljer sig de olika Boschmodellerna?
« Svar #7 skrivet: 27 januari 2013, 10:14:51 »
6 år har väl kommit vid senaste årsskiftet och det var troligen då kravet för den längre garantin blev att man måste utnyttja deras installatörer.

Man kan ju jämföra med bilindustrin, där det är upp till tillverkaren att visa att ett viss fel BEROR på felaktig service - oavsett var den är gjord.
Även om man alltså struntat i att serva, så betyder det inte att garantin inte gäller - om det inte verkligen är så att felet uppstått just därför. Och bevisbördan ligger alltså på tillverkaren.

Detta är specifika regler för bilar, men en hyfsad gissning är att de ligger i linje med den övergripande konkurrenslagstiftningen, vilket i förlängningen skulle kunna innebära att reglerna från Bosch är otillåtna. Dock inget man kan räkna med idag.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Hur skiljer sig de olika Boschmodellerna?
« Svar #8 skrivet: 27 januari 2013, 10:23:40 »
Kan bli lite fel om man lejer en lokal firma att installera en Bosch är dom inte auktoriserade så får man kortare garanti hur många kunder har koll på det ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur skiljer sig de olika Boschmodellerna?
« Svar #9 skrivet: 27 januari 2013, 10:29:02 »
Jag var tvungen att kolla på hemsidan... 6 års garanti är visst nån nyhet.
Gäller installationer och driftsättning efter 2013-01-01

Rent praktiskt, hur skiljer sig garantin från trygghetsförsäkringen? Förutom att man måste kontakta försäkringsbolag och ligga ute med pengar ett tag...
Trygghetsförsäkringen täcker ju självrisk och åldersavdrag, så kostnaden för mig som kund blir väl densamma?
« Senast ändrad: 27 januari 2013, 10:31:12 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Hur skiljer sig de olika Boschmodellerna?
« Svar #10 skrivet: 27 januari 2013, 10:52:56 »
Ungefär så antagligen. Lite mer pyssel, och möjligen kan det var olika besvär beroende på vad du råkar ha för försäkringsbolag, men har du en "dålig" hemförsäkring, så ska väl trygghetsförsäkringen täcka det i slutänden.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Hur skiljer sig de olika Boschmodellerna?
« Svar #11 skrivet: 27 januari 2013, 13:35:58 »
Det är i alla fall bra att dom kommer med längre garanti i stället för försäkring  sÃ¥ dom själv blir drabbad om dom tillverkar dÃ¥liga grejer. Men garantin borde vara lika vem oberoende av installatör kan inte se nÃ¥tt samband att en auktoriserad skulle göra ett bättre jobb.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur skiljer sig de olika Boschmodellerna?
« Svar #12 skrivet: 27 januari 2013, 13:49:44 »
Jävla snopet dÃ¥, tur man köpte i rätt tid dÃ¥  tummenupp
Men min röris är certifierad installatör Ã¥t IVT dÃ¥ firman han jobbar för säljer IVT, rörisen i sin tur har egen firma och säljer Bosch lite dÃ¥ och dÃ¥, undra om certifieringen frÃ¥n IVT gäller pÃ¥ de VP:s han säljer och installerar frÃ¥n Bosch oxÃ¥ dÃ¥  dontknow
Eller ska det stÃ¥ Bosch pÃ¥ skÃ¥pbilen för att det ska gälla  ;)
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur skiljer sig de olika Boschmodellerna?
« Svar #13 skrivet: 27 januari 2013, 14:44:04 »
Jävla snopet dÃ¥, tur man köpte i rätt tid dÃ¥  tummenupp
Men min röris är certifierad installatör Ã¥t IVT dÃ¥ firman han jobbar för säljer IVT, rörisen i sin tur har egen firma och säljer Bosch lite dÃ¥ och dÃ¥, undra om certifieringen frÃ¥n IVT gäller pÃ¥ de VP:s han säljer och installerar frÃ¥n Bosch oxÃ¥ dÃ¥  dontknow
Eller ska det stÃ¥ Bosch pÃ¥ skÃ¥pbilen för att det ska gälla  ;)

Det borde gälla, för när jag ringde om en grej till Bosch kundservice så uppmanade dom att
jag skulle vända mig till närmaste Bosch eller IVT serviceombud om jag skulle behöva hjälp.
Och det kan man förstå för det är jo Bosch som äger bådadera och det står Tranås som
hemort för båda.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur skiljer sig de olika Boschmodellerna?
« Svar #14 skrivet: 27 januari 2013, 14:49:03 »
senaste testet från energimyndigheten indikerade väl vissa skillnader mellan bosch och IVT. Men kanske berodde det på att man testade olika modeller. Det brukar ju vara så att "no-name"-versionen (dåligt exempel då bosch är mer kända än IVT men i alla fall) ligger med visst eftersläp i modellserien.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser