Författare Ämne: Hur skiljer sig de olika Boschmodellerna?  (läst 11240 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur skiljer sig de olika Boschmodellerna?
« Svar #15 skrivet: 27 januari 2013, 14:51:49 »
senaste testet från energimyndigheten indikerade väl vissa skillnader mellan bosch och IVT. Men kanske berodde det på att man testade olika modeller. Det brukar ju vara så att "no-name"-versionen (dåligt exempel då bosch är mer kända än IVT men i alla fall) ligger med visst eftersläp i modellserien.

Jo men det är för att det är IVT som ska vara det riktiga "varumärket" sas, därför släpar Bosch en aning.
Typ som Skoda släpar efter WV och liknande...
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Hur skiljer sig de olika Boschmodellerna?
« Svar #16 skrivet: 27 januari 2013, 15:07:22 »
Det kan nog vara så att det är på detta viset, men troligen inte oavsett land. Där IVT inte är ett stort märke sen förr så kanske man föredrar att se till att Bosch får vara finast. Troligen lika med Danfoss/Thermia.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur skiljer sig de olika Boschmodellerna?
« Svar #17 skrivet: 27 januari 2013, 15:43:26 »
Det kan nog vara så att det är på detta viset, men troligen inte oavsett land. Där IVT inte är ett stort märke sen förr så kanske man föredrar att se till att Bosch får vara finast. Troligen lika med Danfoss/Thermia.

Tidigare modellerna skiljde det mest på mjukvaran Bosch hade inte alla menyer som IVT hade
Men dom aktuella 14 och 17 kW pumpar ser ut att vara väldigt lika mekanisk.
Samma kompressor, samma sköldmedium samma mängd sköldmedium,
samma flöden, samma vikt mm mm.
Nu sitter det Rego 1000 i båda maskiner så det borde vara liknande mjukvara också vet ej.
Och alla fall CP i Bosch är lågenergi typen så jag tror inte att dom är så väldigt mycke sämre.
Men den som tänker köpa sÃ¥ den borde ta fram fakta före. 

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur skiljer sig de olika Boschmodellerna?
« Svar #18 skrivet: 27 januari 2013, 22:43:22 »
I energimyndighetens test jämförde man i princip den senaste IVT'n med föregångaren (Bosch). Luft/vattenpumparma IVT air och bosch EHP A/W samt tillhörande elpannor 290 A/W och CC160 är precis exakt samma prylar. Det enda som skiljer är skalet på själva värmepumpen och dekalerna.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Hur skiljer sig de olika Boschmodellerna?
« Svar #19 skrivet: 28 januari 2013, 10:26:23 »
Har f ö just fått en offert på IVT-maskiner från en IVT-ÅF.
Där gäller 3 års garanti.
Jag blev förvånad, men eftersom jag kommer att göra anslutande rörarbeten själv eller med annan röris, så innebar inte den i priset inkluderade igångkörningen, samt även inkluderade återbesöket, att 6/10-års garanti gäller!!
För att detta ska gälla så måste installationen göras av en aukt. IVT-ÅF, samt att det ska göras service av dessa vid 3 resp 5 år. Dvs, priset för garantin är i praktiken relativt högt. Det räcker inte med att välja den rörfirma som man själv anser vara bäst för arbetet, eller göra det på ett korrekt sätt själv - men måste anlita IVT:s installatörer.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur skiljer sig de olika Boschmodellerna?
« Svar #20 skrivet: 28 januari 2013, 11:11:34 »
mm det är ju lite tråkigt.

Men garanti och försäkring är ju inte allt! Men det är klart med din erfarenhet så antar jag att det känns hyfsat viktigt ändå!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Hur skiljer sig de olika Boschmodellerna?
« Svar #21 skrivet: 28 januari 2013, 12:43:30 »
Nä, det är inte allt, men om nåt händer så är det förstås jäkligt bra. Trygghetsförsäkring är förstås en j-a skillnad jämfört med att själv ta hela kostnaden efter 24 månader.

Nåja, det visade sig vara lite flytande och förhandlingsbart var gränsen gick för när ÅF betraktar sig som installatör, och det är ju rätt självklart; han kan ju inte börja med att dra alla rör i kåken för att betrakta sig som installatör. I själva verket tror jag att det går att enas om att han är installatör om jag förbereder med alla rör osv fram till pumpen, och att han i förväg godkänt typ storlek på expansionskärl osv, och därefter ser att rören är prydligt på plats. Men nån slags förhandlingsfråga blir det nog.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur skiljer sig de olika Boschmodellerna?
« Svar #22 skrivet: 28 januari 2013, 12:46:56 »
ja i slutändan är det ju som vanligt att extrakostnaden skall vägas mot värdet av frihet från risk.

jag antar att den 3åriga garantin är kvar och därefter är ju den vanligaste formen av försäkring en som hanterar självriskkostnaden på den egna hemförsäkringen.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Hur skiljer sig de olika Boschmodellerna?
« Svar #23 skrivet: 28 januari 2013, 13:35:25 »
Jo, 3 år gäller oavsett. Försäkringen vet jag inte, men i värsta fall kan ju villaförsäkringen räcka också. Antar att det i de flesta fall blir hugget som stucket om det lönar sig med försäkringsanspråk, men då är ju å andra sidan haverikostnaden i gengäld hanterlig.

Normalt sett så är jag inte så angelägen om garantier, och jag ogillar försäkringar i allmänhet, men som du konstaterat så har jag väl erfarenheter som gör mig lite extra skeptisk till kvaliteten på värmepumpar...
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Hur skiljer sig de olika Boschmodellerna?
« Svar #24 skrivet: 12 mars 2013, 15:25:48 »
Har fått höra att Bosch har krävt omtestning av sina pumpar av Energimyndigheten. Vet inte om det stämmer, men de menade väl att varmvattenförlusterna måste vara felmätta, samt att det ska ha påståtts att styrsystemet var svårt att förstå, samtidigt som IVT-systemet påstods vara lätt att förstå. Eftersom det är samma system så verkar det ju som om nån har varit korrupt eller åtminstone klantig.

Det här nåt jag hört av en (partisk) ÅF, så jag vet inte om det är sant.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser