Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan jag ansluta garaget till min bergvärmepump?  (läst 4842 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad c_willy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Kan jag ansluta garaget till min bergvärmepump?
« skrivet: 31 juli 2017, 20:47:04 »
Hej!
Jag flyttade in i mitt hus i höstas, trivs fint men garaget är för litet.
Har nu fått bygglov på ett nytt garage på 59m2.
Hade tänkt sätta en billig luft/luft, men så slog mig tanken att jag kanske kan lägga golvvärme och koppla på husets bergvärmepump.
Jag skall ju ändå gräva till pannrummet för att hämta vatten. Då lägger jag enkelt med en värmekulvert, ca 20m.
Frågan är om min pump klarar detta?
Jag är väldigt novis på detta.
Huset är från -74, på 225m2 fördelat på 3 plan med radiatorer.
Pumpen är en IVT Greenline HT plus C9.
Bredvid den står en extra acktank på 100 liter.
Hela planen är ju att hålla nere driftskostnaden, men jag kommer att vilja ha garaget uppvärmt året om.
Vad tror ni?
Jättetacksam för synpunkter.
Med vänlig hälsning, Willy

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Kan jag ansluta garaget till min bergvärmepump?
« Svar #1 skrivet: 31 juli 2017, 22:05:51 »
Jag har golvvärme i mitt garage/förråd på 75 m2 och jag tar värmen till det från returen från radiatorerna i halva huset, 175 m2. Håller ca 15 grader i garaget och har begränsat framledningen till 20 grader, vilket gör att jag låter tempen sjunka lite där om det blir svinkallt. Har en 10 kW pump. Dock ingen kulvert utan garaget är hopbyggt med huset och VP står i förrådet.

Jag skulle dra en kulvert med värme, räcker det inte kan du ju alltid komplettera med nåt.
« Senast ändrad: 01 augusti 2017, 14:45:37 av tipo874 »
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kan jag ansluta garaget till min bergvärmepump?
« Svar #2 skrivet: 31 juli 2017, 22:23:08 »
Även om inte vp räcker till och du får hjälpa till med elpatron så är det ju vid riktig kyla de allra flesta dagar kommer garaget värmes av kompressorn. Luft luft vp är ju en bra lösning i garage och 20 meter kulvert kostar en del men jag tycker nog det är värt att värma allt med en värme källa.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan jag ansluta garaget till min bergvärmepump?
« Svar #3 skrivet: 01 augusti 2017, 10:48:18 »
Jag anser att du ska börja med att undersöka hur bra den befintliga VP:n klarar av att värma huset innan du kopplar på fler kvadratmeter att hålla varmt. Hur många drifttimmar och hur mycket tillskott har den på ett år?
Sedan är det intressant att veta lite om borrhålet, djup och hur kallt det blir som lägst på vintern?

Visar det sig att du har gott om kapacitet så kan man koppla in garaget men ligger du på gränsen till att frysa borrhålet eller dra mycket tillskott redan nu ska man tänka efter innan.

Kanske du har ett borrhål som klarar en större VP? Då kan det vara värt att göra inkopplingen nu men dra full nytta av den först när man i framtiden byter VP.

Alternativet med luft /luft beror också lite på var du bor i landet.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9559
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Kan jag ansluta garaget till min bergvärmepump?
« Svar #4 skrivet: 01 augusti 2017, 12:00:31 »
Om man antar ett värmebehov om 60 W/m² för huset (-74) vid DVUT -20 °C (dimensionerande vinter-utetemperatur, beror på var man bor) så blir det 13,5 kW. Antar man även 60 W/m² för garaget inklusive kulvertförluster blir det 3,5 kW. Totalt effektbehov 17 kW vid -20 °C. Bergvärmepumpen HT+ C9 ger 8,8 kW plus el-kassetten på 6 kW, blir 14,8 kW. Då behövs ett par el-radiatorer som förstärkning de dagar när det är som allra kallast, alternativt låter man inne-temperaturen sjunka lite i huset och lite mer i garaget då. Värmepumpens effekt bör vara minst 50% av totalt effektbehov men gärna mer nuförtiden. Sedan beror som sagts ovan på vad borrhålet klarar och ger för temperaturer. Förutsätter också bl.a. att radiatorerna är tillräckligt stora i huset för att klara sig med värmepumpstemperatur på framledningen vid DVUT.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kan jag ansluta garaget till min bergvärmepump?
« Svar #5 skrivet: 01 augusti 2017, 12:34:14 »
Även om värme pumpen kommer använda en del elpatron vilket är helt normalt så kommer troligtvis inte andelen elspets bli så hög en vanlig vinter även om värme pumpens effekt bara är 50% av totala effekt behovet och man kan tillåta tempen sjunka en del vid riktigt kyla.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad c_willy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Kan jag ansluta garaget till min bergvärmepump?
« Svar #6 skrivet: 05 augusti 2017, 21:33:07 »
Jag har läst av drifttiderna på pumpen:
Total drift: 21016 tim
Tillskott: 22 tim
Fördelning varmvatten/radiatorer: vv 23% rad 77%

Har tyvärr inte hittat någon info om borrhålet, köpte ju huset förra sommaren, trodde att all info fanns i IVT pärmen som jag fick av förra ägaren, men hittar inget om hålet.
Men hur får man fram info om temp i hålet?

Kollade DVUT lista, bor i Kungsbacka, om jag läser rätt så ligger vi på -10 här.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kan jag ansluta garaget till min bergvärmepump?
« Svar #7 skrivet: 05 augusti 2017, 23:20:54 »
Om vp har klarat värma huset med endast 22 tim elspets genom åren så skulle jag koppla på garaget naturligtvis kommer elspetsen öka och borran skulle jag inte bara så orolig för heller.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!