Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmedistribution genom FT system  (läst 12443 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Batman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Värmedistribution genom FT system
« skrivet: 06 september 2006, 19:49:15 »
Hej alla!
Finns det någon som har någon erfarenhet av att "docka" en luft/luft värmepump till ett FT system, och därigenom distriburera värmen till olika rum via FT systemet?

Tackar på förhand.
Batman

Utloggad Batman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Värmedistribution genom FT system
« Svar #1 skrivet: 12 september 2006, 16:45:10 »
Är det ingen som har någon erfarenhet av detta????


Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Värmedistribution genom FT system
« Svar #2 skrivet: 12 september 2006, 20:21:16 »
det finns speciella vp för detta ändamål.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad mango

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Värmedistribution genom FT system
« Svar #3 skrivet: 31 oktober 2006, 09:07:55 »
Vilka värmepannor är det? 

Vi var på villa-mässan i Älvsjö häromveckan och kollade på utbudet av värmepannor av luftburen värme, eftersom vi behöver byta ut vår Upowarm från tidigt -80-tal. Vi hittade inga vp-or som producerar luftburen värme som cirkulerar den uppvärmda luften i de olika rummen via kanaler! Det enda som fanns till buds var vp-or som producerar varmvatten, som sedan värmer luft via ett batteri av något slag. Och då hänvisade representanterna till lokala ventilationsfirmor, som ska kunna "snickra ihop en lösning". Känns inte speciellt tryggt. Man får ett system där de olika leverantörerna får möjlighet att skylla på varandra om något går fel...

Att gÃ¥ över till vattenburen värme känns av kostnadsskäl inte heller som ett alternativ, även om det var vad majoriteten av gubbarna föreslog. Luft/luft avfärdades, eftersom den inte klarar av att producera värme när den behövs som mest.  Är det nÃ¥gon pÃ¥ forumet som värmer sitt hus enbart med luft/luft? Vad är erfarenheten?

Batman, du skulle kunna ha ett utsug (frånluftsuttag?) precis över luft/luft-värmepannan. Om du har ett FTX-system så antar jag att den varma luften kan hjälpa till att värma upp den kalla till-luften innan den distribueras. Om jag inte missminner mig har Temovex en värmeåtervinning på ca 85%.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Värmedistribution genom FT system
« Svar #4 skrivet: 31 oktober 2006, 09:30:16 »
Hej,

- vi värmer vårt 1-planshus på 103 m² i Härnösand enbart med lvp. Så gör också "Mike" i Borås.

Vi "kombinerar" lvp:n med det befintliga FTX-systemet som skickar den av lvp:n uppvärmda luften ut till de olika rummen. Ingen värmeslinga på FTX-systemet är inkopplad, -vi kör det för att få den luftväxling/ventilation som behövs...

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad mango

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Värmedistribution genom FT system
« Svar #5 skrivet: 31 oktober 2006, 10:40:35 »
Hej Micra, tack för ditt snabba svar :) Det system ni har är precis det jag tror skulle passa oss!   

Hur kombinerar ni lvp:n med FTX-systemet? Har ni ett enkelt frÃ¥nluftsuttag över lvp:n, eller har ni en annan lösning? 

Skickar FTX-systemet den uppvärmda luften via luftkanaler till de olika rummen?

Vad menar du att ingen värmeslinga på FTX-en är inkopplad? Menar du el-patronen/eftervärmningsbatterit?

Vore mycket intressant att höra! 

Utloggad martin_p

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Värmedistribution genom FT system
« Svar #6 skrivet: 31 oktober 2006, 10:53:51 »
Jag har också ett hus med luftvärme installerat, och har precis installerat en luft/luft vp. Min tanke (får se om det funkar i praktiken med när det blir kallt) är helt enkalt att man värmer med vp´n, och cirkulerar med det "gamla" värmesystemet.
Det enda jag gjort är att jag ställt ned temperaturen på det "gamla" systemet så att elbatteriet aldrig går på. Det suger ju luften centralt i kåken (ganska nära där jag installerat vp´n) och fördelar ut det i taket i alla rum.

« Senast ändrad: 31 oktober 2006, 12:24:34 av martin_p »

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Värmedistribution genom FT system
« Svar #7 skrivet: 31 oktober 2006, 11:18:36 »
Precis som "Martin_p" så värmer vi luften enbart med lvpn, och FTX-systemet (som suger in luften via ventil i vardagsrummet) får cirkulera den via luftkanaler till takutblåsen i de olika rummen. Har ingen annan "kombination", eller frånluftsuttag över lvpn.

Ingen el-patron eller förvärmeslinga vid värmeväxlaren är inkopplad i FTX-systemet. Till skillnad från "Martin_p" så är vår lvp inte placerad i samma rum som där FTX:en suger luft. Vi har satt innerdelen ovanför entrédörren, en bra bit därifrån...

Micra
« Senast ändrad: 31 oktober 2006, 13:20:26 av Micra »
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad martin_p

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Värmedistribution genom FT system
« Svar #8 skrivet: 31 oktober 2006, 12:30:11 »
Micra, jag ser i din signatur att vi har samma fabrikat av hus, således även samma värmesystem..

Jag monterade min vp ovan ytterdörren med, men tack vara den öppna planlösningen så är insuget till luftvärmesystemet i "samma" rum..

Min kåk var på 112 m2 innan denna sommar då jag byggt ut med 50 m2 till. I sammband med utbyggnaden drog jag givetvis ut nya spirorör till dom nya rummen så vi får hoppas att luftvärmesystemet orkar flytta ut den "billig" vp´s värmen till alla rum..

Sen får vi se om man kan bli av med den där jäkla oljudsförande värmeväxlarn ovanför spisen också........

Utloggad mango

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Värmedistribution genom FT system
« Svar #9 skrivet: 31 oktober 2006, 13:55:09 »
Vad spännande att höra att det finns folk som använder sig av denna lösning.  *roflmao* Ingen av vp-experterna jag pratade med trodde pÃ¥ iden, varken de jag pratat med pÃ¥ telefon eller de jag träffade pÃ¥ mässan i Älvsjö. Och den unga killen pÃ¥ lvp-avdelningen sÃ¥g helt frÃ¥gande ut... Ger ett helt annat självförtroende när man vet att det faktiskt finns folk som värmer sitt hus pÃ¥ det här sättet  :) 

Bra att höra att ni har fÃ¥tt systemet att fungera fastän FTX-ventilen/frÃ¥nluftsuttaget inte sitter i direkt anslutning till lvp-n.  Hur fungerar uppvärmningen av de rum som ligger längst bort frÃ¥n lvp:n? Klarar FTX-n / gamla värmesystemet att värma dessa rum nÃ¥gorlunda?

martin_p, hur har du löst bullerproblemet med det gamla värmesystemet? Eller ditt gamla värmesystem kanske inte bullrar så mycket (eller är det det som är "den där jäkla oljudsförande värmeväxlarn ovanför spisen också........"? ;))? Vårt system är mycket bullrigt och dessutom är luftkanalerna inte injusterade. (Vårt system är dessutom placerat mitt i huset med jalusidörrar...) Dessvärre lyckas vi inte få någon tekniker att komma hem till oss och titta på / justera in systemet. Den sista firman jag pratade med lovade att komma, men så ringde han några timmar senare och sa att de inte jobbar med vårt system. Jag antar att den troliga orsaken är freon i systemet, men märkligt är det.

Micra, har ni haft ert värmesystem över en vinter? Vore intressant att höra om ert system klarade det. Hur kallt hade ni?

martin_p, du får gärna berätta framöver hur ditt nya värmesystem fungerar när det blir lite kallare.

Tack så hemskt mycket att ni delar med er av era erfarenheter!

Utloggad martin_p

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Värmedistribution genom FT system
« Svar #10 skrivet: 31 oktober 2006, 18:33:25 »
Jag kan inte se varför det inte skulle funka, för det luftburna värmesystemet är ju bara en fläkt som suger in luften frÃ¥n ett ställe i kÃ¥ken  (i mitt fall i vardagsrummet) , värmer pÃ¥ den vid behov och blÃ¥ser ut den i alla öppningar pÃ¥ spirorören.

Sen har man ju FTX systemet, som suger luft från toaletterna samt från köket som förvärmer ny fräsch uteluft via en korsvärmeväxlare och spetsar in före värmebatteriet, men det är ju igentligen bara återvinng samt inspetsning av ny luft.

I mitt fall så lider jag inte så mycket av "suset" från värmesystemet, men däremot oljudet från värmeväxlarn ovan spisen, den låter för mycket samt att den suger dåligt vid matlagning.

Min tanke är att byta ut den snarast mot en värmeväxlare som jag monterar på vinden, och sätta dit en vanlig spisfläkt

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Värmedistribution genom FT system
« Svar #11 skrivet: 31 oktober 2006, 18:53:42 »
En kor värmeväxlare återvinner ungefär 60-70 procent av värmen i frånluften.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Värmedistribution genom FT system
« Svar #12 skrivet: 01 november 2006, 07:06:51 »
Mango, - vi har nu kört drygt 1 år sedan installationen av lvpn i sept. 2005. Tidigare total elförbrukning låg på ca. 18.300 kwh, och den 31 okt. har vi hittills under 2006 förbrukat ca 9.100 kwh... Årsförbrukningen hamnar väl någonstans kring ca 11.500 kwh, vilket ger en fin besparing...!

Vår Toshiba RAS B 13 är nu inställd på 20° och går på manuellt fläktläge 2. Det ger oss 22° i rummen. Den inställningen ändrar vi bara när det blir bra mycket kallare. Vid ca -20° får vi höja temperaturen till 22-23° på fjärrkontrollen, och gå upp på fläktläge 3.

I mars hade vi drygt en vecka med utetemperaturer kring -25-26°. Även då levererade lvpn värme, men rumstemeraturen sjönk ner mot 19-20°. Det är den enda gång då lvpn har fått gå på fläktläge 4. Läge 5 är oanvänt...!

Luftvärmepumpen klarar av att på egen hand sprida värme till alla rum som har dörren på glänt, men för oss med FTX-systemet så får ju lvp en mycket god hjälp med spridningen!

SÃ¥ att det fungerar att värma ett 1-planshus med en luftvärmepump är helt klart, under förutsättning att man har en öppen planlösning, välisolerat hus, och en optimal placering av innerdelen...!  ^-^

Hälsningar
Micra
« Senast ändrad: 01 november 2006, 07:10:57 av Micra »
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Värmedistribution genom FT system
« Svar #13 skrivet: 01 november 2006, 09:08:33 »


SÃ¥ att det fungerar att värma ett 1-planshus med en luftvärmepump är helt klart, under förutsättning att man har en öppen planlösning, välisolerat hus, och en optimal placering av innerdelen...!  ^-^

Hälsningar
Micra

[/quote]







Micra du glömde en sak...... STOR pump behövs oxå.... :)




//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Värmedistribution genom FT system
« Svar #14 skrivet: 01 november 2006, 10:01:29 »
Northkingen,- du har helt rätt! Man är ett klantarsel ibland, som kan glömma en av de viktigaste ingredienserna för att lyckas med sin lvp!!!

Tack för din rättning!!!
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!