Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥gor om Nibe Fighter 100p  (läst 9138 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mhellstrand

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Frågor om Nibe Fighter 100p
« skrivet: 27 januari 2012, 15:58:59 »
Hej

Jag har nyligen installerat en Nibe Fighter 100p och jag har lite funderingar över vissa funktionen och hittar inga svar i min manual.

Det finns ett temperaturreglage mitt på beredaren vid elpatronen och den står nu på "fabriksinställningen" på läge 3 vilket ger runt 62 gradigt vatten ut i kranen (har ingen blandningsventil) när jag kör pumpen på Strömställar läge 2 dvs både pump och elpatron inkopplade.

Nu tänkte ju jag försöka köra på enbart kompressorn för att se om den orkar fixa varmvattnet till oss för att om möjligt dra så mycket nytta av pumpen den nu går?. Så till huvudfrågan.

Om jag vrider om till läge 1 på strömställaren och kör bara på kompressorn är det samma reglage för att välja temperatur på vattnet (den vid elpatronen), eller har kompressorn en egen termostat att jobba efter?.

Och om jag nu enbart ska köra kompressorn vad är isåfall lagom/bra temperatur att ställa in? Antar att kompressorn inte kan leverera hur varmt som helst.

Hoppas ni som kan fattar min fråga/frågor.

Ställ gärna motfrågor så ska jag svara efter gott omdöme.

1000-tack för hjälpen

//Martin

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Frågor om Nibe Fighter 100p
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2012, 17:07:06 »
kompressorns termostat sitter uppe och elpatronens sitter på elpatronen.
Om det blir för kallt i tanken kan kompressorn stanna på Lp vakten.

Utloggad mhellstrand

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Frågor om Nibe Fighter 100p
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2012, 17:24:48 »
OK
Kan jag reglera kompressortermostaten?

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Frågor om Nibe Fighter 100p
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2012, 18:33:45 »
vet ej, men sidan 12 i manualen visar var den sitter.kolla om det går men tror inte att den har något reglage för kunden att skruva på.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Frågor om Nibe Fighter 100p
« Svar #4 skrivet: 27 januari 2012, 18:57:38 »
kompressorns termostat sitter uppe och elpatronens sitter på elpatronen.
Om det blir för kallt i tanken kan kompressorn stanna på Lp vakten.

Den lär inte stanna på LP-larm ens med 8 ºC i tanken.

Kompressorns termostat är fast 51 ºC och kan inte ändras.

Ställer du elpatronens termostat högre så blir det över 51 ºC enbart med elpatron.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad mhellstrand

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Frågor om Nibe Fighter 100p
« Svar #5 skrivet: 27 januari 2012, 23:25:29 »
OK tackar för svar.

Det jag tycker känns skumt är när jag kör på både elpatron och kompressor. Elpatronen verkar gå in nästan direkt jag har en temp. sänkning i tanken. Finns det någon möjlighet att tvinga fram en prioritering av kompressor före elpatron?? eller tänker jag fel?

//M

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Frågor om Nibe Fighter 100p
« Svar #6 skrivet: 27 januari 2012, 23:39:04 »
OK tackar för svar.

Det jag tycker känns skumt är när jag kör på både elpatron och kompressor. Elpatronen verkar gå in nästan direkt jag har en temp. sänkning i tanken. Finns det någon möjlighet att tvinga fram en prioritering av kompressor före elpatron?? eller tänker jag fel?

//M
Elpatronen kommer nästan alltid att värma med kompressorn.
Totalt effektmässigt så spelar det inte så stor roll, hade inte elpatronen gått så hade kompressorn jobbat avsevärt längre tid.
Energi är alltid energi. Tanken är att kompressorn skall gå upp till 51 ºC och elpatronen därutöver.

Detta är lite knepigt.

När jag sa att termostaten till kompressorn är fast så är det sant.
Termostaten till elpatronen är också fast med en inställd temperatur lite lägre än kompressorns.

Men den är ställbar och då måste man in under huven.

Med 51 ºC på varmvattnet behöver du inte ändra något och faktum är att kompressorn gör allt jobb utom när ni tappar häftigt med VV.

Du behöver egentligen inte ändra på något.
« Senast ändrad: 28 januari 2012, 00:53:02 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Frågor om Nibe Fighter 100p
« Svar #7 skrivet: 28 januari 2012, 11:31:53 »
det är också så att om kompressorn stannar pga att temperaturen i tanken är uppe i maxläge så måste kompressorn "stå" i ett visst antal minuter (ev 20) för tryckutjämning i kylsystemet (pga låg motoreffekt) innan den får starttillstånd även om det tappas häftigt med varmvatten så att temperaturen sjunker i tanken.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Frågor om Nibe Fighter 100p
« Svar #8 skrivet: 28 januari 2012, 12:06:49 »
Nja Fighter 100P är en annorlunda liten pryl. Har 53 µF startkondensator så den orkar igång med stort mottryck, men 3 min bör den minst behöva för tryckutjämning. 51 grader är för lågt för kompressorn att slå ifrån tycker jag, särskilt med strömställaren i normaldrift läge 1. Skulle lurat givaren några grader uppåt med en seriekopplad resistor så stopptemp kompressor blir ca 55 grader max och sett över isoleringen av tanken och varma rören. Nu kanske de flesta tvingas ha strömställaren i läge 2 för att få tillräcklig varmvattenkapacitet och då blir det ändå elpatronen som gör jobbet mest hela tiden.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Frågor om Nibe Fighter 100p
« Svar #9 skrivet: 28 januari 2012, 14:47:48 »
Nja Fighter 100P är en annorlunda liten pryl. Har 53 µF startkondensator så den orkar igång med stort mottryck, men 3 min bör den minst behöva för tryckutjämning. 51 grader är för lågt för kompressorn att slå ifrån tycker jag, särskilt med strömställaren i normaldrift läge 1. Skulle lurat givaren några grader uppåt med en seriekopplad resistor så stopptemp kompressor blir ca 55 grader max och sett över isoleringen av tanken och varma rören. Nu kanske de flesta tvingas ha strömställaren i läge 2 för att få tillräcklig varmvattenkapacitet och då blir det ändå elpatronen som gör jobbet mest hela tiden.

Tyvärr går det inte att lura några givare för den har inga.

Termostaterna är mekaniska med kappilärrör.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Frågor om Nibe Fighter 100p
« Svar #10 skrivet: 28 januari 2012, 14:58:45 »
det är också så att om kompressorn stannar pga att temperaturen i tanken är uppe i maxläge så måste kompressorn "stå" i ett visst antal minuter (ev 20) för tryckutjämning i kylsystemet (pga låg motoreffekt) innan den får starttillstånd även om det tappas häftigt med varmvatten så att temperaturen sjunker i tanken.

Den har inget elektroniskt styrsystem så startfördröjningen ombesörjs av hysteresen i kompressortermostaten.

Hela styrningen är elektromekanisk inklusive HP och LP-bryt.

Därför skall man absolut inte köra en 100P så förångaren kan frysa på för den har inte ens någon avfrostning.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Frågor om Nibe Fighter 100p
« Svar #11 skrivet: 28 januari 2012, 15:48:05 »
Ok, missade att det enbart är mekaniska termostater med kapillärrör. Då blir ju temperaturerna bara ungefärliga och det måste vara viss extra säkerhetsmarginal i stopptemp för kompressorn. En ställbar dito skulle i alla fall vara bättre om det också går att sätta upp en tempmätare med givare intill kapillären/bulben.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Frågor om Nibe Fighter 100p
« Svar #12 skrivet: 28 januari 2012, 17:28:40 »
Varför kör du inte bara pumpen med avstängd elpatron?

Är det för att 52 ºC på varmvattnet inte räcker eller?

Du kommer ändå inte att få något 62 ºC vatten med bara kompressorn.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad mhellstrand

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Frågor om Nibe Fighter 100p
« Svar #13 skrivet: 29 januari 2012, 08:28:59 »
Varför kör du inte bara pumpen med avstängd elpatron?

Är det för att 52 ºC på varmvattnet inte räcker eller?

Du kommer ändå inte att få något 62 ºC vatten med bara kompressorn.

Jo tanken är väl att köra utan elpatronen och se om vi får tillräckligt med VV och runt 50 grader borde räcka normalt. Men för mig är det ju inta bara en besparingsfråga utan även en komfortfråga, även om jag naturligtvis strävar efter en så låg el förbrukning som möjligt. Eftersom jag inte hade klart för mig hur vp'n funkade så ställer jag lite frågor här, och jag tackar för alla svar underbart med kunnigt folk! Uppskattas väldigt mycket.

Jag var oxå medveten om att 100p skulle ge stora begränsningar vad gäller inställningar men jag kan ju försöka utnyttja den till max ändå om det går. Men om jag nu ska göra ett försök att få ut så billigt VV jag kan ska jag då ställa elpatronen något lägre än 52 grader och sen vid normalförbrukning köra läge 1 och om det tappas massa vatten ändra till läge 2 och låta patronen stötta upp till kanske 46-47 grader eller är det ett feltänk?

//M

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Frågor om Nibe Fighter 100p
« Svar #14 skrivet: 29 januari 2012, 19:04:08 »
Nej, det är rätt tänkt.
Elpatronen skall ha en lägre temperatur inställd än kompressorn om kompressorn skall ha en chans att jobba själv.

Du får ungefär 1kw effekt från kompressorn, som en vanlig 1-fas elberedare, med bara 350w driveffekt.

Ställer du elpatronens termostat lägre än kompressorns så kommer elpatronen bara att gå in vid stora VV-uttag.
På natten kommer den alltid att köra upp tempen i berededaren igen.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!