Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: öppet eller slutet kärl  (läst 10782 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Joelk

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
SV: öppet eller slutet kärl
« Svar #15 skrivet: 12 februari 2011, 08:44:25 »
Nu är jag inte kemiingenjör men mängden gaser som går att lösa i vätska är beroende av temperatur och tryck. En energibärare (vatten) utan stora mängder gaser(eller andra medier) i olika aggresionsformer är mer energieffektiv efter som dess förmåga att bära energi är större jämfört. Ett sätt sätt att se hur mycket gasesr det finns är att ta en PET-flaska och fylla med med radiatorvatten till bredden, skruva på korken och kolla hur stor luftbubbla som finns efter 30 min. Man kan även med magnet se hur mycket magnetit som finns (vattnet behöver inte vara svart för att innehålla magnetit).

Parafin är inte diffusionstät vilket kräfs för att förhindra att energibäraren syressätts, det är inget vattenlås.

I äldre system var temperaturen vanligen högre än vad vi vill ha idag (vilket kräver mer energi), höga temperaturer är ett sätt att avgasa en energibärare. Därför hade man inte denna typ av problem i sammautsträckning förr.


Magnetit lägger inte sig som en hinna vad jag vet, du blandar inte ihop det med oxider ipå koppar?
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

Utloggad PiKKo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
SV: öppet eller slutet kärl
« Svar #16 skrivet: 12 februari 2011, 09:15:22 »
Oj! det blev nästan "religionskrig" :)

Lutar mot ett öppet kärl.
Helst ska man alltså dra nytt kopparrör från källarn och upp till kärlen men ser inte riktigt det som nån bra ide blir väldigt mycke riva m.m för att få det snyggt. Ska riva väggen på övervåningen där röret till kärlet går, får man skarva med en bit koppar där till expkärlet?

Det kan väl inte vara nån nackdel att flytta ner kärlet från vinden till översta våningen så länge man har det högre än radiatorerna?
Blir hellre blöt om sockarna än inte har en aning om att det läcker.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: öppet eller slutet kärl
« Svar #17 skrivet: 12 februari 2011, 11:29:00 »

Magnetit lägger inte sig som en hinna vad jag vet, du blandar inte ihop det med oxider ipå koppar?

Strax före jul var det en tråd där en värmepumpägare i Småland hade problem. Han hade bland annat blivit rekommenderad renspolning av värmeväxlaren som en del av åtgärdspaketet. Jag skrev ett inlägg där jag inte trodde att det skulle behövas, att det inte var någon risk för beläggningar i värmeväxlaren av sådan dignitet att det skulle påverka värmebärarflödet. I villket fall som helst spolades värmeväxlaren och det blev en klart märkbar ökning av värmebärarflödet. Av det lärde jag mig att det ibland händer saker som man inte tycker borde kunna hända.

Vad gäller lösta gaser så brukar de i värmepumpsystem hamna i varmvattenberedaren om det inte är många våningar i huset. Det är varmaste punkten i systemet. I radiatorsystemet, där temperaturen är lägre, är vattnet omättat med avseende på lösta gaser.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!