Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Fazer
« skrivet: 27 februari 2007, 20:44:03 »

Bosse!

Man kanske skulle försöka att montera på ett nivårör av glas paralelt med slurkeburkens anslutningar,
så man kan se hur nivn med olja & köldmedel beter sig när det är tufft väder vid avfrostning.

Fast då måste väl du också avfrostas efteråt, om du skall stå brevid pumpen i kylan och titta...
Det kanske inte håller med ett glasrör heller pga det höga trycket i burken, eller?

Angående oljemängden så har jag vid flera tillfällen sett i verkstadshandböcker för motorcyklar att tre olika uppgifter om oljenivå brukar anges.
1 oljemängd vid endast oljebyte
2 oljemängd vid oljebyte och byte av oljefilter
3 oljemängd efter renovering med en helt torr motor.

Detta stödjer ju din teori om att en del olja aldrig kommer till nytta när den lagt sig i alla små skrymslen i kompressorn.
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 27 februari 2007, 12:32:49 »

Jag "tror" att det pyttelilla hålet i slurkeburken som är 1,25mm faktiskt släpper igenom oljan när nivån i burken ökas. även vid riktigt kallt väder så
verkar återgången komma igång omedebart vid påfyllning.
alltså kompressorns grundnivå är för låg för att avfostningen skall hinna rädda upp situationen.
höjs nvån i burken så ökar nivåtrycket tillräckligt för att hålet börjar blöda igenom.
Detta förklarar varför 20-30ml inte hjälper att fylla på. det måste överstiga hålet med en viss nivå.

oljan kommer konternuerligt att återföras till burken vid varje avfrostning om temperaturen är ute är ogynnsam.

Åldersmässigt så tycks faktiskt dom nyare pumparna vilja köra om dom äldre i statestiken.
tyvärr kan man ju inte öppna alla kompreressorer.

Så jag är helt tillbaka i att mängden olja som fångas i lindningar mm skulle ha kompenserats för mängdmässigt av tillverkaren.
Dvs problemet flyttas tilbaka från slurkeburken till kompressorlindningarna.
Att slurkeburken med den volmen skall ha en förfyllning av olja är ganska naturligt.
Som att fylla på rättmängd olja i bilen men att ha ett tomt filter och en massa koppartråd i ventilhuset som uppehåller oljereturen.   

Den tanke som föresvävar en är på nått sjukt sätt är att kompressorn har plockats rakt av från en AC maskin och helt utan eftertanke plockats över till en värmepump och då får dels en lägre arbetstemperatur som sänker nivån samt genom den högre viskositeten som sänkningen av tempraturen ger uppehåller oljan ovan lindnigarna för länge(för mycket) samtidigt hindras blödningen tillbaka i från burken.

Jag säger detta i absolut bästa välvilja!

fyll olja 80-100ml oavsett ålder. vänta inte för risken att maskinen överlever garantitiden är mycket stor säkert minst ca 70% på 3år.
Om fjädern har skador som förkortar livlängden tänk så här! en teoretisk livslängd brukar vara 20år så håller den i 15år eller 10år vilket är helt ok!
Fö att maskinen skall uppfattas som bra så är ca 8år minimum.
Man förlorar dessutom energibesparing under tiden.
Att vänta ut 5års kompressorgaranti och med en 50% chans till överlevnad sen fylla på är väldigt osmart efter 5 år kan man nog strunta i påfyllning
lika gärna.

Till sist fjädern gillar inte att gnidas i loppet under högtvarvtal utan olja! varför har jag ingen aning om men någon kyla finns inte i kompressorn.




 
Skrivet av: mrfrenzy
« skrivet: 27 februari 2007, 09:50:05 »

Jag är med dig helt och hållet Paxmax, men jag vill gärna att maskinen ska hålla så länge som möjligt, garanti eller ej. Det bästa hade ju såklart varit om man bytt slurkeburken och fyllt 15ml, istället fyllde jag nu 100ml vilket förhoppningsvis ska göra att den klarar sig från oljebrist i dom flesta fall.
Om det räcker så att den aldrig får oljebrist så är det ju underbart, då kanske den håller 7-10 år. Om den dör efter 5 år och 1 vecka, so be it, då hänger jag nog upp en nocria, vilket jag med lätthet sparat in till inom två år.

Någon som har en testmaskin, och kan se oljenivån under drift, skulle ju kunna göra ett empiriskt test.
Kör maskinen på max effekt i kyla tills oljenivån blir kritisk med orginalfyllningen, notera tiden
gör samma med 70, 100, 120, 140 osv ml extrafyllt, så får vi besked.

Tillsvidare sover jag lugnt i värmen i tron att 100ml räcker för dom flesta fall.

Vad skulle vi göra utan bosse?  *roflmao*
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 27 februari 2007, 09:24:43 »

Hmm, så du tror att panasonic öppnar alla trasiga enheter dom får in, och kramar ur varje droppe olja dom kan hitta, för att mäta upp hur mycket det är? När dom redan vet att det är ett tillverkningsfel på maskinen.
Det har du kanske rätt i, dom kanske inte orkar värma, vända och vrida på 10-tusen tals kompressorer för att hitta de kanske 2-300 st som faktiskt har oljepåfyllts.

Grundteori'n är ju oljebrist... pga hög utpumpning + kass oljeretur.. pga tjock trög olja... pga nedkyld utebatteri samt rymlig slurkeburk.. pga fel villkor i elektroniken för avfrostning.
Panasonic har ju i omgångar moddat slurkisen med hål i röret så att viss mängd vätska ändå kan slinka igenom, frågan är vilken slurkeburk har du?

Oljepåfyllning gör så att du har lite mer olja i kompressorn, men det hindrar inte utpumpningen, det förbättrar inte olje-returen.
Däremot så förlänger du tiden litegrann som den klarar att gå med extremt nedkylt (is-olerat ;D) utebatteri. Det innebär kanske att du slipper H16 i bästa fall för att du nu aldrig hamnar med för låg oljenivå. I sämsta fall så råkar du förlänga livslängden precis att kompressorgaranti'n gått ut.

Defekt fjäder eller ej, oljereturen totalt sett är inte fullgod för fuktigt Svensk vinter det gör att E9DKE slits ner litegran varje rejäl påisning runt noll grader ute.

Problemet kan/bör ju tacklas på flera sätt: Tunnare olja, mera olja, modda/värma slurkeburk, greja till villkoren för avfrostning, fixa separat oljeretur(min favvo och särklass dyraste mest komplicerade lösning)

Fjädern är troligtvis bara ett sekundär effekt på problemet oljebrist. Håller fjädern så nyper väl vingen till slut. Nyper inte vingen så nöter man ner excenter-rullen tills ingen kompression finns kvar osv.
Starkare fjäder är bara ett litet plåster på fel ställe. Bekvämt att skylla på för dom är väl ofelbara angående oljereturen, fast dom i smyg försöker fixa till det.
Bosse VP Doc är ju så grymt skön för hans intressanta iaktagelser/avslöjanden/logik i detta problem.
Skrivet av: gano
« skrivet: 27 februari 2007, 09:23:46 »

Brottet startar innifrån detta inträffar så gott som alltid på fjädrar!

Frågan är om orsaken  (gnidningen) behöver påverka insidan för att brottet skall starta där??

Det är bara jag i hela världen som ser detta ingen annan tycker att just detta är intressant Sc:,h

Förklarar i så fall varför olja funger bra att fylla på. 

Hej Bosse. Då är vi två i hela världen. I en riktig haverianalys hittar man ofta svaret. Ursäkta mitt ogenomtänkta inlägg innan.

Jag har snarkat mej igenom H16, men tråden är ju så stor att det tar dagar att läsa igenom.

Det är ett utmattningsbrott med startpunkten på insidan, helt riktigt. Det startar alltid på insidan eller 45 grader ner, helt riktigt.

Så här funderar jag:

Om man har en gnidning som du säger så kan man få en lokal uppvärmning av fjädern just i kontaktytan, vilket ger en anlöpning som sänker hårdheten i ytan. Om hårdheten minskar så sjunker utmattningshållfastheten i den kritiska ytzonen, vilket gör att fjädern inte håller. Jämför med Fords eländiga kamaxlar som var sätthärdade (ythärdade). 10 sekunder utan olja ger lokal upphettning av ytorna, hårdheten löptes ur och kamaxeln blev rund.

Oljans roll är att smörja och kyla. Finns rikligt med olja så minskar risken att fjädern anlöps. Friktionsvärmen minskar och oljan kyler. Allt som underlättar smörjning borde vara bra....rätt mängd media (olja)....korta rör....etc etc.

Men detta ser man om man snittar en fjäder, gjuter in i bakelit och polerar+etsar (s k mikroprov) och tittar i mikroskop. Man kan också mäta hårdhet med en MikroVickers utrustning på tvärsnittet nära ytan. Man kan också mäta på ytan men då kan man riskera att trycka igenom den mjuka ytzonen.

MVH/Gano


Skrivet av: mrfrenzy
« skrivet: 27 februari 2007, 00:39:42 »

Hmm, så du tror att panasonic öppnar alla trasiga enheter dom får in, och kramar ur varje droppe olja dom kan hitta, för att mäta upp hur mycket det är? När dom redan vet att det är ett tillverkningsfel på maskinen.
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 26 februari 2007, 22:59:16 »

Skall man fylla dom med olja, hur gör men det och vad för olja skall man använda?
...
Länken för oljepåfyllning: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=12834.15
Svårt beslut angående oljefyllning. Oljefyllning minskar troligheten att H16 dyker upp, men, kan göra att din garanti förverkas.
Ett slags moment 22...
Skrivet av: Harken
« skrivet: 26 februari 2007, 22:34:30 »

Har Bosse börjat skriva om H16 igen??

Min fråga var inte vad som orsakar fjäderbrottet, UTAN VAD PANA ANSER ORSAKA FJÄDERBROTTET. Det skulle vara kul att veta.
Skrivet av: kjelle69
« skrivet: 26 februari 2007, 22:06:41 »

Går det att öppna kompressorhuset och byta fjäder då deta inträffar, eller är det igenlött och tillslutet ?
Skrivet av: Xart
« skrivet: 26 februari 2007, 21:13:39 »

Skall man fylla dom med olja, hur gör men det och vad för olja skall man använda?


Håkan
Skrivet av: mrfrenzy
« skrivet: 26 februari 2007, 20:18:14 »

Jag tror dig bosse ;)

Var ute och fyllde på olja i min E12 idag, ca 100ml, jag tycker att den går lite tystare, jag har inte gjort någon tempjämförelse före/efter dock för jag tyckte det var lite vanskligt att stressa den innan jag fyllt med kylan vi har idag.
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 26 februari 2007, 20:11:18 »

Brottet startar innifrån detta inträffar så gott som alltid på fjädrar!

Frågan är om orsaken  (gnidningen) behöver påverka insidan för att brottet skall starta där??

Det är bara jag i hela världen som ser detta ingen annan tycker att just detta är intressant Sc:,h

Förklarar i så fall varför olja funger bra att fylla på. 
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 26 februari 2007, 19:56:45 »

Lägg märke till var brottet finns på fjädern och sänk blicken till den undre pilen och se på poleringens form.
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 26 februari 2007, 19:50:16 »

gano var har du snarkat?

kolla tråden H-16 e9dke där har Ferrit tagit fina bilder.

Jag tycker denna bilden är intressantare eftersom jag hävdar att fjädern torrgnids till brott!

Blänker fint på utsidan! till skillnad mot innerradien! 

Skrivet av: gano
« skrivet: 26 februari 2007, 13:04:42 »

Det skulle vara bra om någon kunde få fram vad som egentligen är orsaken till fjäderbrottet, enligt pana. Fjäder kan brista vid kyla ger inte så mycket info.

Å andra sidan kan det vara just så enkelt. Fjädern kan vara tillverkad av ett material som har en hög omslagstemperatur (där risken för sprödbrott är stor vid låga temperaturer). Under andra världkriget försvann mängder av Liberty-fartyg uppe i Nordsjön, de bröts itu för att skroven blev spröda i kylan. Slurp så försvann de från radarn.

- Inte vet jag, men kör man VP vid låg utetemp så blir det kanske kallare i kompressorn än vid AC-drift ?

Man brukar vanligen använda sig av stål som legerats med nickel och/eller mangan vid låga arbetstemperaturer. En f d metallurg från Volvo har talat. Är kanske ute och cyklar, men ändå....

Det vore väldigt roligt att se brottytan från en sådan fjäder...är den jämn med en startpunkt så kan det vara utmattning som startar i repor eller materialdefekter. Är det ett momentanbrott så är ju risken att den är överbelastad eller att den är offer för sprödbrott. Men det har säkert Panasonics materialkillar redan undersökt.

MVH/Gano
Skrivet av: Sparare
« skrivet: 26 februari 2007, 12:51:17 »

Att lova högsta uppmätta COP-värdet för varje krona man stoppar in och dessutom låta bli att SP-testa är riskabelt och det blir en tidsfråga innan det går åt skogen och hela vp-marknaden får lida pga dåligt rykte.

Kanske skulle SP-testade pumpmodeller ha en ”SP-testad dekal” som syns bra. Då kommer nog efterfrågan på SP-testade pumpar öka varvid marknaden reglerar sig själv.

Vill man förbättra SP-testet så är det en sak men ett test räcker (och i dag verkar det vara ett test för mycket för vissa).
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 26 februari 2007, 09:22:34 »

Det som behövs är helt nya tag vid test av värmepumpar, inget mesigt daltande med copmätningar utan verkligen plåga skiten ur maskinerna tills svagheterna uppenbarar sig.

Sådana tester skulle gagna oss alla!

Att vissa maskiner haft programvarumässiga fel vad gäller tex avfrostning är en sak som enkelt skulle avlöjas innan maskinerna når slutkund.   
Skrivet av: Panasonic E9
« skrivet: 26 februari 2007, 09:10:00 »

Bra att det kommer till allmänhetens kännedom. Gillar inte att de blandar in Nordic air helt plötsligt i nyheten dock, möjligen bra för att få fler att inse att man inste ska lägga pengar på dem. H16 är liksom ett Panasonicproblem som är aktuellt just nu. Sen så drar DI iväg med 100000:- i värmepumpskostnad, då pratar vi inte luft/luft längre. Luft/vatten möjligen.

Onzza verkar ju redigt stora. Halva Panasonic Nordics Svenska försäljning...var inte kattpiss direkt. Fint att få lite siffror på Panasonicförsäljningen annars. :,v(
Skrivet av: Harken
« skrivet: 26 februari 2007, 08:32:11 »

Det skulle vara bra om någon kunde få fram vad som egentligen är orsaken till fjäderbrottet, enligt pana. Fjäder kan brista vid kyla ger inte så mycket info.
Skrivet av: vpgr
« skrivet: 26 februari 2007, 07:36:58 »

En artikel med mindre journalistiskt innehåll.

DI:s var betydligt mer matnyttig:
http://di.se/Index/Nyheter/2007/02/26/223010.htm?src=xlink

Tomas
Skrivet av: jojje1955
« skrivet: 26 februari 2007, 05:58:18 »

Ja nu har massmedia uppmärksammat saken. knUp
Och försäkringsbolagen ???

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14704021.asp

Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 06 februari 2007, 10:04:24 »

Till ACE

Det kanske inte gick så bra med deras möte hos Panasonic Norden angående tillgången på den "Nordiska Line Uppen"
Mitt största problem annars med Onzza är att få dom att sluta faxa deras erbjudanden till mig studs
mvh
TS
.
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 06 februari 2007, 07:53:33 »

känns som vi börjar närma oss landet i väster: gör man ett fel & inte kan rätta till problemet tillräckligt fort  med kompensation så döms man för livet......sen en sak jag funderat på: har inte Panasonic europagaranti??
Skrivet av: ace
« skrivet: 06 februari 2007, 06:50:59 »

om ONZZA skrev sitt utskick för att bråka lite med en leverantör de var missnöjda över, så sågar de nog ganska friskt i sin egen gren, som vpr uttryckte det.
det är bara olyckligt när ett fel leder till dylika aktioner. det gynnar ingen, och är bara mer salt i såret.
det kan aldrig vara överenskommet att man lämnar ut direktnummer mm.
det skulle vara intressant att veta vad som retat upp ONZZA till den graden att man tar till sånt här.
tråkigt för branschen.
mvh.ACE
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 05 februari 2007, 23:41:00 »

Jag håller med till 100% vpgr, ifall Onzza inte hade en överenskommelse med Panasonic om denna "kund skicka direkt Pana själv lösning" så gjorde dom en väldigt kortsiktig "taskig" grej som inte kommer att gagna någon H16:kund iaf.
Ifall Onzza inte har/hade på fötterna i deras agerande så lär ju förtroendet för Onzza sjunka betydligt mer än den lilla fjutt-törn som utspelet medförde på Panasonic. I slutändan.... lilla kunden som blir utan support från varesig ena eller andra bolaget.

En annan "antog" att Onzza hade ett returavtal med Pana, och att dom passade på att inflika lite skarp kritik samtidigt må vara hänt.
Nu... vet man inte riktigt vad som gäller?
Skrivet av: vpgr
« skrivet: 05 februari 2007, 22:20:42 »

Onnza´s agerande är lågt, man lägger inte ut mobilnummer till förs.chef + VD för Panasonic på nätet.
Det är lite att skyffla över problemet på andra.

Panasonic får sig en törn för stunden, men hanterar de problemet rätt så kan de jobba tillbaks det eländiga läget.

En sak är säker, och det är att alla inblandade jobbar på så gott de kan.
Detta är en situation som inte är normal, och den gör att branchen går delvis på knäna.

Problemet är som Bosse skrev, att om kunderna skriker för högt om ersättningar så kommer dessa skrik förpassa många i branchen över ruinens brant, och då finns det ingen som kan ta ansvar och ge garantier på dessa maskiner längre.

Kunden så att säga sågar av den gren de sitter på.

Det bästa vore om alla drabbade hade lite is i magen och lät de inblandade jobba på bakom kulisserna.

Tomas
Skrivet av: tolins
« skrivet: 05 februari 2007, 18:17:52 »

Jag är iallafall inte förvånad över onzzas agerande dom har tydligen varit i blåsväder förr,synd att sådant beteende förstör för alla på marknaden >:(
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 05 februari 2007, 17:26:11 »

Jösses! Vilken soppa! :o Antingen så har Panasonic tagit tebax sitt erbjudande eller så har Onzza fått det hela helt om bakfoten.
Hmmm.. kan det vara att Panasonic tar emot/lämnar ut utedelar från/till Onzza... men inte direkt av/till onzzakunder?
Klart Onzza gör allt för att slippa hantera H16 så gott det går.
Jaha, tebax på ruta 1... undra vad Onzza svarar med nurå'?
Skrivet av: merlinzz
« skrivet: 05 februari 2007, 16:53:12 »

Felaktig information
Den information som Onzza Försäljning AB har lagt upp på sin hemsida, och även skickat som e-mail/fax om hur man skall hantera produkt felet är helt felaktig. Panasonic tar inte ansvar för denna information!

Mer info finns på  http://www.panasonic.se/servlet/PB/menu/1118273_l15/index.html

http://www.panasonic.se/servlet/PB/show/1229999/Information%20till%20kunder%20som%20har%20k%F6pt%20v%E4rmepumpar%20fr%E5n%20Onzza.pdf


Skrivet av: Meanstreak
« skrivet: 05 februari 2007, 13:13:21 »


Fick reda på att ONZZA slutat med panasonic pga garanti frågorna, detta gäller i huvudsak CU-E9DKE,CU-E12DKE modellerna med H16 problemen,
ONZZA har efter stora besvär fått Panasonic att ta emot returer om man skickar en ifylld reklamationsblankett till Panasonic Norden AB, Box 6060 141 06 Stockholm. och inväntar svar och anvisningar från Panasonic.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!