Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Leveranstid borrning  (läst 9870 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Svante

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Leveranstid borrning
« Svar #15 skrivet: 13 december 2011, 23:10:20 »
Om det står en tid angiven i offerten och dom har blåst denna så bör du rimligen kunna yrka avdrag för de merkostnader du har fått stå för.

Det kanske inte rör sig om så himla mycket deg men kanske 5-10 kakor.

Tyvärr så står det leverans "snarast". Det var ju ett fel att det inte specificerades noggrannare. Men han sa vid försäljningen att ledtiden motsvarade kommunens handläggningstid och eftersom jag var i full gång med radiatormontage, tyckte jag att det kändes bra.

Han menar att de gör två borrhål i veckan. Det innebär i så fall att han ligger 28 hål back. Själv tror jag att jag blivit åsidosatt på grund av att han prioriterat hål i sin närmaste omgivning. Han är belägen i mitten av skåne och jag i nordvästra. Inte så många mil men ändå.
Nibe 1245-10, UKV-100 volymtank,  180 meter borra. 200 kvm i Nordvästra SkÃ¥ne. Konverterat 2011 frÃ¥n L/L och direktverkande el till vattenburet radiatorsystem.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Leveranstid borrning
« Svar #16 skrivet: 13 december 2011, 23:15:48 »
nu rÃ¥kar det vara sÃ¥ att mitt kontor ligger rakt över gatan frÃ¥n Annas pepparkakor - sÃ¥ om det är nÃ¥gon som kan nÃ¥got om pepparkakor här sÃ¥ är det jag!  knUp

Deras fabriksbod är utmärkt och billig och där hittar man pepparkakor som normalt sett inte går att handla i sverige. Dags att vakna upp och känna pepparkakslukten - det finns massor med fina smaker att upptäcka!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Leveranstid borrning
« Svar #17 skrivet: 13 december 2011, 23:19:22 »
 studs studs studs     Du fÃ¥r en packe rör mot en packe kakor   VANLIGA utan krusiduller >:D

TS  TrÃ¥kigt att det strular för dig. :'(   Ska inte sabba din trÃ¥d mer *vinkar*

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Leveranstid borrning
« Svar #18 skrivet: 13 december 2011, 23:21:50 »
ja alltså sjukt segt med den där typen av förseningar som inte påtalas.

det är ju egentligen den stora skillnaden. om bara leverantören meddelar så man vet. I stället för att säga i morrn...

Sedan tycker jag helt ärligt att om man blåser sin leverans så hårt. Utan att ha kommunicerat detta i god tid så ska man som leverantör vara redo att dra av på priset.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Svante

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Leveranstid borrning
« Svar #19 skrivet: 13 december 2011, 23:41:37 »
Jag tackar för svaren.

Slutsatsen som jag drar är att ni inte känner igen er i det som min installatör menar är "normalt" för borrbranschen?
Nibe 1245-10, UKV-100 volymtank,  180 meter borra. 200 kvm i Nordvästra SkÃ¥ne. Konverterat 2011 frÃ¥n L/L och direktverkande el till vattenburet radiatorsystem.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Leveranstid borrning
« Svar #20 skrivet: 13 december 2011, 23:44:30 »
nej inte de tider du talar om. Men visst kanske är det högtryck nu
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Svante

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Leveranstid borrning
« Svar #21 skrivet: 13 december 2011, 23:51:36 »
nej inte de tider du talar om. Men visst kanske är det högtryck nu
Visst är det säkert så. Men man måste betänka att det var sommar när jag beställde. Jag hade också kunnat acceptera 20 veckors leveranstid om det hade gjorts klart för mig från början.

Varför överhuvudtaget sitta och jämföra offerter, med relativt små prisskillnader, när jag dels blir blåst på mitt rotavdrag och dels får två månader med elpatron.
Nibe 1245-10, UKV-100 volymtank,  180 meter borra. 200 kvm i Nordvästra SkÃ¥ne. Konverterat 2011 frÃ¥n L/L och direktverkande el till vattenburet radiatorsystem.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Leveranstid borrning
« Svar #22 skrivet: 13 december 2011, 23:52:38 »
Nej det är sjukt jag säger ju det!!

Speciellt om vi talar om förlorat rotavdrag
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Leveranstid borrning
« Svar #23 skrivet: 14 december 2011, 00:20:52 »
Oj, finns det dom så jobbar så j... illa!
Katastrof är det enda jag kommer att tänka på, det handlar väl om ett enda hål de ska borra till en villa? FANTASTISKT! =) Det här kan du skylla rakt av på entreprenören som inte förmår sin borrare att komma tidigare, dålig planering från honom. Att borrfirman inte kan veta exakt när de kommer är sant men det handlar ju om någon dag hit eller dit. Han får ju ta in en annan firma om den han har inte kirrar biffen!
Jag satte mig lite i skiten nu i höstas och drog in för mycket jobb men till slut stod jag med fyra olika borrfirmor som borrade Ã¥t mig för att hinna med installationerna. Planering  planering planering och är du en vettig installatör har du backup firmor inom alla omrÃ¥den, el, vvs, borrning eller vad det än behövs.
Ett tips, borrmarknaden är lite som vilda västern emellanåt, det ENDA som vissa förstår är pengar pengar pengar.
Du bör säga till entreprenören att skicka en faktura daterad detta år även om de inte utfört jobbet och du ska ju självklart inte betala den, det borde väl lösa ROT avdraget?
Gonatt!  Thumbsup
« Senast ändrad: 14 december 2011, 00:26:25 av Mr Energi »
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Leveranstid borrning
« Svar #24 skrivet: 14 december 2011, 00:40:22 »
Jobbet ska vara slutfört innan årsskiftet och pengarna betalda innan sista januari för att det ska fungera.

Det enda alternativet jag ser är att du blir debiterad för värmepumpsdelen och betalar denna i år. Och får borrningen på nästa år. Det du förlorar i form av rotavdrag och ökade driftskostnader borde leverantören stå för.

Ytterligare ett alternativ är att du får en faktura på hela jobbet nu och betalar innan den sista januari och kräver att hålet då också är borrat. Och att annars kan dom ju komma och hämta pumpen så får någon annan jobbet
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Leveranstid borrning
« Svar #25 skrivet: 14 december 2011, 04:36:34 »
Han menar att de gör två borrhål i veckan.

   TvÃ¥ hÃ¥l i veckan ?   Vad är det för sölande ?  En av de lokala firmorna här gör alltid ett hÃ¥l i dygnet och pÃ¥börjar oftast följande hÃ¥l samma dag .
    Och dÃ¥ har de flera riggar (4-5)
    Vid stora projekt (industri/affärsbyggnader..)kan det borras dygnet runt om det kniper enligt vad jag förstÃ¥tt ( mÃ¥nga hÃ¥l )
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Svante

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Leveranstid borrning
« Svar #26 skrivet: 14 december 2011, 09:10:39 »
Oj, finns det dom så jobbar så j... illa!
Katastrof är det enda jag kommer att tänka på, det handlar väl om ett enda hål de ska borra till en villa? FANTASTISKT! =) Det här kan du skylla rakt av på entreprenören som inte förmår sin borrare att komma tidigare, dålig planering från honom. Att borrfirman inte kan veta exakt när de kommer är sant men det handlar ju om någon dag hit eller dit. Han får ju ta in en annan firma om den han har inte kirrar biffen!
Jag satte mig lite i skiten nu i höstas och drog in för mycket jobb men till slut stod jag med fyra olika borrfirmor som borrade Ã¥t mig för att hinna med installationerna. Planering  planering planering och är du en vettig installatör har du backup firmor inom alla omrÃ¥den, el, vvs, borrning eller vad det än behövs.
Ett tips, borrmarknaden är lite som vilda västern emellanåt, det ENDA som vissa förstår är pengar pengar pengar.
Du bör säga till entreprenören att skicka en faktura daterad detta år även om de inte utfört jobbet och du ska ju självklart inte betala den, det borde väl lösa ROT avdraget?
Gonatt!  Thumbsup

Jag känner ju också att det faller tillbaka på installatören, även om jag trott länge att han gjort sitt yttersta. Med rotavdraget så har jag ju givetvis problemet att jag givetvis inte vill betala något i förskott. Ej heller innan jag kunnat godkänna installationen. Med facit i hand så är man ju misstänksam.

Han är trevlig verkar duktig på det han gör, men planering och kundkontakten brister (för att uttrycka sig diplomatiskt).

Citera
Det enda alternativet jag ser är att du blir debiterad för värmepumpsdelen och betalar denna i år. Och får borrningen på nästa år. Det du förlorar i form av rotavdrag och ökade driftskostnader borde leverantören stå för.

Jag har tänkt denna lösning också. Problemet är att jag inte vill kasta bort den enda påtryckningsmöjligheten jag har gentemot installatören. Han ogillar ju att ligga ute med pengarna för pump och elektriker etc.

Helst hade jag velat bryta kontraktet och be honom hämta pumpen. Men jag har ingen VVB sÃ¥ det blir lite trÃ¥kigt över jul  :(

En annan möjlighet är att göra upp det som är levererat och sedan gå skilda vägar och hitta en egen borrare/installatör som kopplar KB sidan.

Om man, rent hypotetiskt, beställer ett hål idag, vad är då rimlig leveranstid?

 
Nibe 1245-10, UKV-100 volymtank,  180 meter borra. 200 kvm i Nordvästra SkÃ¥ne. Konverterat 2011 frÃ¥n L/L och direktverkande el till vattenburet radiatorsystem.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Leveranstid borrning
« Svar #27 skrivet: 14 december 2011, 10:05:47 »
Tyvärr så står det leverans "snarast". Det var ju ett fel att det inte specificerades noggrannare. Men han sa vid försäljningen att ledtiden motsvarade kommunens handläggningstid och eftersom jag var i full gång med radiatormontage, tyckte jag att det kändes bra.
"snarast" tycker jag borde vara ett bra argument för ett stort prisavdrag. Man kan väl inte hävda att det skulle betyda så mycket längre tid än ett par veckor?
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Leveranstid borrning
« Svar #28 skrivet: 14 december 2011, 10:52:10 »
Varför inte ta tag i frågan själv?
Lägg ut en förfrågan till borrentreprenörer!
Sen kan du ställa dem emot varandra!
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad Svante

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Leveranstid borrning
« Svar #29 skrivet: 14 december 2011, 12:02:25 »
Varför inte ta tag i frågan själv?
Lägg ut en förfrågan till borrentreprenörer!
Sen kan du ställa dem emot varandra!

Exakt vad jag nu har gjort.  knUp

En annan sak är att installatörens besked om borrning v 4 är ju inte ett dugg mer värt än de tiotal tidigare leveransbeskeden som inte hållit. Sc:,h
Nibe 1245-10, UKV-100 volymtank,  180 meter borra. 200 kvm i Nordvästra SkÃ¥ne. Konverterat 2011 frÃ¥n L/L och direktverkande el till vattenburet radiatorsystem.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!