Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skall kollektorslangen frÃ¥n borrhÃ¥let isoleras i marken pÃ¥ vägen in till huset?  (läst 13638 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad COCS i Göteborg

  • Bergvärme-rÃ¥tta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg / Sverige
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Christian loves PINBALL :-)
Ja, min fråga är som rubriken.

Skall kollektorslangen från borrhålet isoleras i marken på vägen in till huset?

Förtydligande:

10 meter utanför husets källarvägg, är ett borrhål på 220 meter nu gjort. Det är 185 meter aktivt. Det gick inte att lägga hålet närmare husgrunden p.g.a. att huset har en egen djupborrad brunn som inte får 'störas' av bergvärmehålet.

Nu har borrfirman lagt kollektorslangen från borrhålet i ett grävt dike i gräsmattan som är ca 50 cm djupt, fram till husväggen. Därefter löper kollektorslangen i marken runt husets ena gavel och sedan in i huset. Diket i gräsmattan skall naturligtvis fyllas igen med jord och även sträckan invid huset.

Borrfirman har INTE lagt ngn isolering runt kollektorslangen som går från borrhålet till huset (10 meter i gräsmattan), men dom har lagt isolering den biten av kollektorslangen som går i marken utmed husets gavel och in i huset.

Detta är i Göteborgs-området...

När jag frågar dom, så säger dom att kollektorslangen i gräsmattan inte skall vara isolerad. Dom säger att jorden man fyller på skall fyllas direkt på slangarna :o

Nu undrar jag om detta verkligen är korrekt >:(

Tacksam för snabbt svar, eftersom jag diskuterar detta med borrfirman nu i dessa dagar.
 :,v(

Mvh Christian
« Senast ändrad: 23 augusti 2010, 20:58:36 av COCS »
COCS - Göteborg
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-193145

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Man brukar bara isolera biten närmast huset, så det verkar korrekt gjort.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad COCS i Göteborg

  • Bergvärme-rÃ¥tta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg / Sverige
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Christian loves PINBALL :-)
OK, det låter ju bra att det är korrekt gjort :D

Men varför isolerar man inte biten från borrhålet i gräsmattan - det är ju kallt i gräsmattan på vintern och då 'sugs' väl värmen i kollektorslangen delvis ut?

Och av vilken anledning isoleras kollektorslangen som ligger i marken runt husgaveln?

Tack på förhand!
COCS - Göteborg
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-193145

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jorden under snön blir inte så kall, råttor och andra småkryp övervintrar ju under snön, där är oftast plusgrader.
Däremot finns risk att själva kollektorslangen kyler ner marken, man isolerar närmast huset helt enkelt för att minska risken för tjälskjutning i husgrunden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad COCS i Göteborg

  • Bergvärme-rÃ¥tta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg / Sverige
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Christian loves PINBALL :-)
OK, supertack för en bra förklaring *vinkar*

Mvh Christian
COCS - Göteborg
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-193145

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
Dock kan man ju mycket väl ha tjäle neråt metern och mer, beroende på var man bor, och beroende på när snön kommer och hur kallt det är dessförinnan iofs, så jag tycker kanske det är lite märkligt att inte ha dom djupare isåfall. Ligger dom sen tätt ihop kanske det finns en viss risk att dom överför värme mellan varandra? Det sista var dock en spekulation.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Dock kan man ju mycket väl ha tjäle neråt metern och mer, beroende på var man bor, och beroende på när snön kommer och hur kallt det är dessförinnan iofs, så jag tycker kanske det är lite märkligt att inte ha dom djupare isåfall. Ligger dom sen tätt ihop kanske det finns en viss risk att dom överför värme mellan varandra? Det sista var dock en spekulation.

Men det är nog inte helt tomma spekulationer, själv skulle jag isolera åtminstone ut gående slangen.

Utloggad COCS i Göteborg

  • Bergvärme-rÃ¥tta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg / Sverige
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Christian loves PINBALL :-)
Intressant med olika teorier.

Beroende på var man bor, så kan det ju vara lämpligt att förlägga slangarna i jorden med eller utan isolering:

Bor man söderöver, så kanske det inte blir ngn tjäle värd att ta hänsyn till och då kan ju jorden mot slangarna fungera som avgivande av ’värme’ året runt.

Bor man norröver, så är kommer tjälen tidigt och går djupt en påtaglig del av året. Då blir jorden kanske minus 10 grader och således kyler jorden ner slangarna både på IN & UT.

I Göteborg vet jag inte vad statistiken för tjälens djup är, men antagligen kan den väl vanligtvis gå ner ca 2-3 dm runt mitten av december till mitten av mars, betydligt mer vissa kalla vintrar. Ligger kollektorslangarna på ca 0,5 meters djup, klarar troligtvis slangarna i Göteborg sig undan tjälen de flesta vintrar.

Vad jag däremot tycker är värt att notera i denna diskussion, är att slangarna borde ligga på ett visst minimum-mått från varandra i diket. Men det kan nog vara opraktiskt, eftersom man då måste gräva mycket bredare, vilket tar extra tid (kostar extra) och sedan måste man se till att slangarna ligger från varandra i diket och dom är ju som bekannt ganska styva och kan vara svåra att lägga som man vill. En lösning på detta hade ju varit om det fanns distans-clips i plast (ex. 3 dm breda) som man klämde på t.ex. varje halvmeter av slanglängd i marken.

Så länge som man alltså inte använder distans-clips eller ser till att slangarna ligger från varandra, så anser jag då att det är lämpligt att istället lägga isolering runt den ena slangen. Personligen tycker jag det lämpligaste vore att isolera den inkommande slangen – detta p.g.a. att det på vintern kan bli ganska kallt i jorden, vilket då utan isolering kyler ner den inkommande kollektorvätskan.

Det är mycket märkligt att det verkar vara oklart om vad som gäller. Det är ngt som jag tycker borde vara kristallklart.

Ser gärna fortsatt diskussion kring ämnet :-)
COCS - Göteborg
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-193145

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
Mina bägge slangar, 9m, är isolerade hela vägen. 4m under altanen, 5m "utomhus".
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Anledningen till att man isolerar den utgående slangen är för att inte spä på tjälskjutningen.
Men, som sagt var - Lägg slangarna med nån halvmeters mellanrum.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4

Vad jag däremot tycker är värt att notera i denna diskussion, är att slangarna borde ligga på ett visst minimum-mått från varandra i diket. Men det kan nog vara opraktiskt, eftersom man då måste gräva mycket bredare, vilket tar extra tid (kostar extra) och sedan måste man se till att slangarna ligger från varandra i diket och dom är ju som bekannt ganska styva och kan vara svåra att lägga som man vill. En lösning på detta hade ju varit om det fanns distans-clips i plast (ex. 3 dm breda) som man klämde på t.ex. varje halvmeter av slanglängd i marken.


Jag tycker inte man skall överdriva behovet av separation av slangarna. I borrhålet ligger slangarna med högst några centimeters avstånd från varandra på en sträcka över hundra meter. Förmodligen ligger de och trycker mot varandra långa sträckor. Om de ligger oisolerade på några centimeters avstånd från varandra från borrhålet fram till någon meter från huset spelar ingen roll. Frågan man bör ställa sig är om marken vintertid på det djup slangarna ligger är kallare eller varmare än köldbäraren. Det är det som bestämmer om det är vettigt att isolera eller inte.

I GöteborgsomrÃ¥det skulle jag inte bry mig om isolering bortsett frÃ¥n sträckan närmast huset som naturligtvis skall isoleras.    
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad COCS i Göteborg

  • Bergvärme-rÃ¥tta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg / Sverige
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Christian loves PINBALL :-)
Roland

Ditt inlägg ovan tycker jag var ett bra sätt att se på saken. Jag håller med om detta.

 :)
COCS - Göteborg
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-193145

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!