Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Finns det någon luft/vatten som klarar Boverkets regler för nybyggnation?  (läst 3085 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pho

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej
Bygger nytt småhus med area 103.5 (boarea) + 47(biarea). Nytt hus alltså med 150m2 att värma upp.  Platta på mark. 1-plan med loft.

Jag tänkte pga tomt- och markförutsättningar välja luft-/vattenvärmepump. Men jag hittar ingen som klarar Boverkets krav på max installerad effekt 4.5kW. De pumpar som jag hittar som rekommenderas för 150m2 hus har större installerad effekt än 4.5kW maxeffekt. Då kommer de ju inte att klara energideklarationskravet i bygglovet?

Jag hoppas att jag har missförstått något? Eller missat någon smart lösning eller bra sätt att räkna  :)

Någon som har tips på hur jag ska tänka och göra? Eller till och med bra luft/vattenpumpsval?
Vänligen
/PH

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Lite dålig koll men vill minnas att Mitsubishi Electrics senaste minsta luft/vatten är ”godkänd” men har ingen erfarenhet av nybyggnation och alla regler kring detta men kika på deras hemsida om det kan vara något www.mitsubishielectric.se
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad pho

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack. Men jag vill ju egentligen inte ha minsta möjliga. De är ju heller inte rekommenderade för 150m2. Funderar på IVTs  AirX men kan inte se hur den ska klara regler för nybyggnation.
Funderar på hur man ska göra? Kan man bara köpa innerdelen med elpatron på <4kW och installera ytterdelen efter att allt är klart och godkänt? Vad jag vet så är det inte bygglovspliktigt att hänga på en värmepumpsdel utomhus i efterhand?

Kollade Mitsubishi, de ser ju trevliga ut. Men vill ha split-konfiguration (med köldmedium) och de minsta har ju maxeffekt 6.8kW+ innedelens 3+6kW. Då blir ju installerad maxeffekt minst 9.8kW och tillåtet är max 4.5. Eller gör jag ett tankefel gällande nybyggnadsreglerna?
« Senast ändrad: 27 december 2020, 20:18:36 av pho »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Det finns ingen värmepump som är "godkänd". Det som bestämmer om den funkar med Boverkets byggregler är villans tillåtna installerade el-effekt samt energiförbrukning.

Finns villan i Skåne är det inga problem.

Finns villan i Stockholm och har bra isolering samt FTX, så är det nog inga problem oavsett luft/vattenpump.

Finns villan i Luleå, så är det ett problem, även med FTX.

Var i landet finns villan samt vilket ventilationssystem kommer installeras? Vet du villans medel U-värde?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Nä det är jag som snurrat till det med dessa nybyggen och texten  tummenupp
Tror jag lyckats med det en gång tidigigare då det var någon text eller möjligtvis reklam om Boverkets krav och just dom nya små vp som jag menade!!!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad pho

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Låter hoppfullt Lexus :)
Hus i Lidköping, Västra götaland. Vet inte totala u-värdet men det borde vara bra nybyggnationsvärde med isolering yttervägg 285 mm och isolering tak 500 mm, fönster u-värde 1.0
FTX från systemair
Vänligen

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Din totala installerade eleffekt får uppgå till 5 kW (4,5 kW + ((0,025 kW x m²) x (A-temp >130 m²))) för all utrustning som ger värme, varmvatten och ventilation.

Om medel U-värde räknas på 0,27 W/m²K (BBR = max 0,30 W/m²K) och klimatskalet är 500 m², ger det ett effektbehov på 4 050 Watt. Ventilation med 80% temperaturverkningsgrad ger ett effektbehov på  430 Watt, samt varmvatten 500 Watt d.v.s. ett totalt effektbehov på  5 kW.

Om vi tror Systemair behöver 300 Watt, så har du 4,7 kW över till värme och varmvatten där även cirkpumpar och styrboxar, termostater d.v.s. all teknik ska ingå som har med VVS att göra.

Jag lovade nog för mycket, då jag tittar på energiprestandan och den straffaktor som Boverket har skapat för värmepumpar. Den är 1,8 för el, 0,7 för fjärrvärme och 0,6 för ved.

Energiprestandan måste vara under 90 kWh/m² per år, och där den verkliga förbrukning måste multipliceras 1,8.

För värmepumpen med ett värme och varmvattenbehov på totalt 14 800 kWh/år samt ett årscop på 2,5 ger en förbrukning på 6 000 kWh/år, och med en faktor 1,8 ger det ett energiprestanda på 10 800 kWh/år. Energiprestandan skulle ju understiga 90 kWh/m² d.v.s. 13 500 kWh/år, så även här är det ju inom marginalen d.v.s. du klarar både max installerad el-effekt och energiprestandan.

Men....då ska ju även FTX ingå i kalkylen. Låt säga att FTX har en förbrukning på 2 600 kWh/år som med faktor 1,8 ger ett påslag på 4 680 kWh till värmepumpens 10 800 kWh, så ger det totalt 15 480 kWh d.v.s. 2 000 över det tillåtna.

Räknar man med fjärrvärme, så blir det heller inte bra. 14 800 kWh som villan behöver med en faktor 0,7 ger en energiprestanda på 10 360 kWh som då också ska adderas med FTX d.v.s. 4 680 kWh vilket ger en total energiprestanda på 15 040 kWh/år d.v.s. 1 500 kWh över det tillåtna.

Det här är ju sjukt. Någon som kan se var det fallerar när inte ens fjärrvärmen klarar BBR-kravet?  (jag har räknat på 70 000 gradtimmar)



« Senast ändrad: 28 december 2020, 11:06:54 av Lexus »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
Går det "fixa" siffrorna med vedkamin som tillskott? Är ju understruktet installerad eleffekt vad jag förstått det som, då blir det jätteluddigt om man kanske kan sätta in en kamin. Anse att man ska ha 3 grader i sin biarea, kan det vara ett kryphål?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Min FTX drar 435kwh/år, påslaget på 1.8 blir 788kwh/år. tummenupp Fast det kanske inte är godkänt att avstå eftervärmare i nya hus. dontknow

Jag har iofs aldrig haft någon eftervärmaren påslagen i något av mina hus!!
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Går det "fixa" siffrorna med vedkamin som tillskott? Är ju understruktet installerad eleffekt vad jag förstått det som, då blir det jätteluddigt om man kanske kan sätta in en kamin. Anse att man ska ha 3 grader i sin biarea, kan det vara ett kryphål?

Installerad eleffekt är ju inte problemet. Det är energiprestandan benämnt som "primärenergital" som är problemet.

Ska biarean endast vara +3°, så kan man inte räkna med det tillägg som avser 0,025 kW/m² utöver 130 m².

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Min FTX drar 435kwh/år, påslaget på 1.8 blir 788kwh/år. tummenupp Fast det kanske inte är godkänt att avstå eftervärmare i nya hus. dontknow

Jag har iofs aldrig haft någon eftervärmaren påslagen i något av mina hus!!

Det blir ju bara 49 Watt för två fläktar och eventuellt en rotor. Kan det verkligen vara möjligt?

Nej, någon eftervärmare ska inte finnas eller ingå.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Tågråttan, du har rätt.  tummenupp

Systemair SAVE VTR 150/B ser ut att ha en årlig förbrukning på 400 kWh/år.

Då funkar det med luft/vatten i Lidköping. Det totala primärenergitalet blir då 10 800 + (400x1,8) = 11 520 kWh/år d.v.s. 2 000 kWh tillgodo.
« Senast ändrad: 28 december 2020, 10:07:36 av Lexus »

Utloggad pho

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Men hörrni, jag förstår inte detta. Lagen ger frikort till Boverket att utforma byggregler. Boverket utfärdar föreskriften (2011:6) som anger "installerad maxeffekt". Boverket skriver på sin sida "Installerad eleffekt för uppvärmning definieras som den sammanlagda eleffekt som maximalt kan upptas av elektriska apparater för uppvärmning och tappvarmvattenproduktion. Kravet inkluderar även anordning för uppvärmning av ventilationsluft och avfrostning av ventilationsaggregat."

Då måste man väl kolla just installerad maxeffekt utedel + maxeffekt innedel + maxeffekt FTX? Som jag ser det finns inget annat sätt och hur tusan får man då bygga överhuvudtaget? Luft/vatten verkar ju vara diskvalificerat. Eller har någon en lösning på hur man ska kunna få startbesked för nybygge med denna i övrigt väldigt energioptimerade lösning?

Exempelvis mitsubishis minsta som rekommenderas för ca 150m2 och har inne/utedel EHST17DYM9D har ju elpatron i innedelen som de anger till 3/6kW och sedan minsta utedelen som har maxeffekt 5.4kw. Bara där spräcker man ju alla gränser och sedan ska avfrostnings-effekten läggas till och FTXen med inbyggd tillskottsvärme. Landar ju i mer än det dubbla mot vad som är tillåtet?
« Senast ändrad: 28 december 2020, 22:12:19 av pho »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Effekten på utedelen är ju kompressorns effekt typ 2,5 kW. Innedelen begränsas till 1,0-1,5 kW. I FTX blockeras el-batteriet om det finns någon sådan.

Om du anser att luft/vatten är diskvalificerad, så undrar jag varför du ställer frågan om luft/vatten funkar.


Utloggad pho

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag vill bara hitta vägar som gör detta möjligt :)

Vad du säger är att installatören manuellt måste blockera olika funktioner? Exempelvis säga till kommunen att tillskottsvärmen i FTXen är urkopplad (är det ens möjligt?) och elpatronen är urkopplad ur innedelen?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!