Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mÃ¥nga meter extra kolektorslang  (läst 1849 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lambi_68

  • Gäst
Lambi_68
Hur många meter extra kolektorslang
« skrivet: 27 januari 2018, 17:57:38 »
Hej!
Kan någon hjSälpa mig med att svara på hur många meter extra kolektorslang jag behöver.
Jag ska byta min 5kw bervärme pump som har ett borrhål på 90m-100m
Jag har skaffat en större pump på 11kw nu.
Så frågan är då hur många meter extra koletorslang måste jag gräva ner?
Ett stort tack till den som kan ge ett snabbt svar på min lilla fråga.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur många meter extra kolektorslang
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2018, 18:24:23 »
Det beror ju var i landet du tänkt gräva och vad det är för jordmån där?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Lambi_68

  • Gäst
Lambi_68
SV: Hur många meter extra kolektorslang
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2018, 18:33:27 »
Jag bor utanför Vetlanda i Småland

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur många meter extra kolektorslang
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2018, 18:59:25 »
Ok då antog jag morän. Sedan beror det också på husets energibehov snarare än värmepumpens effekt men lite överslagsberäkning ger att det behövs ca 200 m kollektorslang extra för en 11 kW värmepump.
« Senast ändrad: 27 januari 2018, 19:03:21 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur många meter extra kolektorslang
« Svar #4 skrivet: 27 januari 2018, 19:28:02 »
Husets energibehov är helt avgörande, inte värmepumpens maxeffekt.
Räkna med ca 10 W/meter slang i marken.
I borrhål tar man ut upp till ca 40 w/meter borrhål, vilket stämmer bra med din tidigare värmepump.
Så, om du verkligen behöver en mer än 100% högre effekttäckning så kan du behöva så mycket som 400 meter markkollektor.
Sen har ju även valet av värmepump avgörande betydelse, är det en on/off eller inverter du tänkt sätta in.
Är det on/off är det viktigare att markkollektorn är väldimensionerad.
Är det en inverter så kan man acceptera några dagar/år när kollektorerna överbelastas.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Lambi_68

  • Gäst
Lambi_68
SV: Hur många meter extra kolektorslang
« Svar #5 skrivet: 27 januari 2018, 20:25:57 »
Det är en IVT HT-E 11 och en 300L vattenberedare & 160L radiator del.
Den gammla 5Kw gick ganska mycket på tillskotts el när det var kallare än ca -5.
MÃ¥nga av mina grannar har pumpar pÃ¥ som 7-8Kw ca 130-150M borrhÃ¥l och dom klarar sig ner till  ca 10-15 minus utan tillskotts el. Vi har exakt lika hus och vi bor lika mÃ¥nga i husen.
Så den här pumpen på 11Kw är kanske lite för stor men det var den jag kom över och tycker det är bra med en separat varmvatten beredare om man skulle skaffa ett bubbelbadkar i framtiden så behöver man mera varmvatten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hur många meter extra kolektorslang
« Svar #6 skrivet: 27 januari 2018, 21:02:11 »
Maximalt effektbehov är förmodligen ca 9 kW. Det behövs ytterligare ca 3 kW värme från marken utöver vad borrhålet ger. Man brukar räkna med att markslingor kan ge 10-15 W/m. Antar vi 10 W/m för att vara på säkra sidan skulle det behövas 300 meter markslinga till. Borrhålet som finns är lite snålt tilltaget för en pump på 5 kW så det är inte fel att vara generös med metrarna om det finns plats.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Lambi_68

  • Gäst
Lambi_68
SV: Hur många meter extra kolektorslang
« Svar #7 skrivet: 28 januari 2018, 11:11:15 »
Okej tack för svaren.
Jag trodde också att 300m skulle räcka men det var en installatör som tyckte 400m.
Det var grävaren som trodde att 300m borde räcka, men ha sa också att jag är ingen expert men han tyckte att jag skulle kolla upp det med någon annan också.
Så skulle jag sätta 300m så blir det ju priset lite lägre med.
Så nu kommer en följd fråga.
Skulle man kunna skarva i hopp slangarna vid borrhålet till en slinga eller skulle pumpen inte orka köra all vätska som är i slingan som blir på ca 500m?
Om man nu kan sätta i till en slang åt vilket håll ska vätskan cirkulera ner i borrhålet först el tvärtom?


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur många meter extra kolektorslang
« Svar #8 skrivet: 29 januari 2018, 08:04:10 »
Det långsiktigt bästa torde vara att koppla dem parallellt, du får då lägre effektförbrukning på cirkpumpen, lägre deltaT över förångaren och högre COP på anläggningen.
Även om du kanske bara tjänar några hundra kWh/år så blir det rätt mycket på 10-20 år.
Jag kör med en markslinga på 500 meter på min värmepump (7 kW), och visst funkar det, men hade jag haft plats att lägga två slingor parallellt så hade jag hellre gjort det.
Du har dessutom troligen fler 90-graders böjar än vad jag har och det begränsar flödet ytterligare litegrann.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!