Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Caldo XRH 30 - energiförbrukning och verkningsgrad vid lägre inomhustemperatur  (läst 5275 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Biten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Provar med detta inlägg i en separat tråd nu.

Har haft min nya Caldo XRH 30 installerad i sommarstugan drygt en månad nu. Har den inställd på +16.5 C som "underhållsvärme", då vi inte är där på vintern. (Skulle kanske kunna sänka temperaturen, men jag har ändå bara ca 12 C i andra änden av stugan på 55 m2 med nuvarande inställning.)  Försökte kolla vad som händer med el-förbrukningen nu med luftvärmepumpen på plats. Då jag räknade bort effekten som frysen tar i snitt så kan jag ju ganska enkelt se på statistiken från el-bolaget vad som förbrukas varje dygn, och jämföra "före" och "efter" pumpen sattes in tycker jag... Det luriga är väl att veta vilken utetemperatur det har varit olika dygn.. Men som det verkar nu så förbrukar pumpen ca 570 W vid ca 0 C ute, och ca 950 w vid ca -10C ute. Då jag jämför med äldre siffror (utan pumpen) verkar det som att jag har nog bara ca halverat el-förbrukningen (för värme) jämfört med tidigare. (Körde bara eluppvärmning tidigare. Men kanske ca 12-13 grader i hela stugan.. Har numera bara elradiator på termostat, så elradiatorer går inte alls nu så längre pumpen orkar värma. )  Hade nog hoppats på att elförbrukningen (för värme) skulle minska mer, till ner mot en tredjedel. Och det har ju inte varit superkallt ute ännu så pumpen borde väl ha bra verkningsgrad ännu? Är dessa siffror "normala", t.ex. effekt-förbrukningen?  Hade jag för höga förväntningar på lägre elförbrukning? Eller har pumpen lägre verkningsgrad (COP?) vid +16,5 C inomhus? Andra tips?     

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 609
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
Att du har 12grader i andra ändan av stugan har troligen med hur rummen och luftflöden är, räkna med att ett dörrhål sänker temperaturen ca 1,5-2grader om det inte sitter ”mitt i blåsten”, luftburen värme är lite kinkig när det gäller svängar och hörn.

I ställningen 16,5grader är ju vid vilken temperatur luften vid taket som maskinen suger in, och när luften är 16,5 så stänger stänger maskinen ner och avvaktar avkylning av luften innan den drar igång igen.

Besparingen på 50% är fullt rimlig då senaste månaden är kallare än ytterligare 1 mån bakåt. (Åtminstånde i götet). Sen kanske du har dörren till toa stängd och ett vanlig5 element som drar som tidigare, och säkert några fler ”småförbrytare ” som står och tickar watt. Gissar på att ren värme besparing kanske är uppåt 55-60% men total förbrukningssäkning med 50% känns helt ok.

 , temperatur jämförelse kan du kolla här

https://temperatur.nu/orter.html

Gör en egen graf och välj datum och jämförelse för din stad.

 8)

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Hej,
"Men som det verkar nu så förbrukar pumpen ca 570 W vid ca 0 C ute, och ca 950 w vid ca -10C ute."
Energiåtgången för uppvärmning av huset är direkt proportionell mot temperaturdifferensen inne-ute.
Om du har 16,5° inne och -10° ute så är tempdiffen 26,5°. Det är 26,5/16,5=1,6 ggr större temp.diff. än vid 0° ute. Då bör det gå åt 1,6*570=912kWh till värmepumpen.
På samma sätt kan du räkna på vad du skulle spara genom att t.ex sätta ner VP till +8°.
Det går däremot inte att se vad du sparar jämfört med att värma med ren elvärme
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Caldo XRH 30
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2020, 09:53:42 »
Hej,

Provar med detta inlägg i en separat tråd nu.

Har haft min nya Caldo XRH 30 installerad i sommarstugan drygt en månad nu. Har den inställd på +16.5 C som "underhållsvärme", då vi inte är där på vintern. (Skulle kanske kunna sänka temperaturen, men jag har ändå bara ca 12 C i andra änden av stugan på 55 m2 med nuvarande inställning.)  Försökte kolla vad som händer med el-förbrukningen nu med luftvärmepumpen på plats. Då jag räknade bort effekten som frysen tar i snitt så kan jag ju ganska enkelt se på statistiken från el-bolaget vad som förbrukas varje dygn, och jämföra "före" och "efter" pumpen sattes in tycker jag... Det luriga är väl att veta vilken utetemperatur det har varit olika dygn.. Men som det verkar nu så förbrukar pumpen ca 570 W vid ca 0 C ute, och ca 950 w vid ca -10C ute. Då jag jämför med äldre siffror (utan pumpen) verkar det som att jag har nog bara ca halverat el-förbrukningen (för värme) jämfört med tidigare. (Körde bara eluppvärmning tidigare. Men kanske ca 12-13 grader i hela stugan.. Har numera bara elradiator på termostat, så elradiatorer går inte alls nu så längre pumpen orkar värma. )  Hade nog hoppats på att elförbrukningen (för värme) skulle minska mer, till ner mot en tredjedel. Och det har ju inte varit superkallt ute ännu så pumpen borde väl ha bra verkningsgrad ännu? Är dessa siffror "normala", t.ex. effekt-förbrukningen?  Hade jag för höga förväntningar på lägre elförbrukning? Eller har pumpen lägre verkningsgrad (COP?) vid +16,5 C inomhus? Andra tips?   

Säkerställ att dina element är helt avstängda, alternativt nedvridna till absolut minimum.
Personligen skulle jag stänga av dem helt.
Jag misstänker att de inte har stängt av helt.

Har du något annat inkopplat ? Kyl/frys ? Frostkabel ?
Mvh
D

Utloggad Biten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Att du har 12grader i andra ändan av stugan har troligen med hur rummen och luftflöden är, räkna med att ett dörrhål sänker temperaturen ca 1,5-2grader om det inte sitter ”mitt i blåsten”, luftburen värme är lite kinkig när det gäller svängar och hörn.

I ställningen 16,5grader är ju vid vilken temperatur luften vid taket som maskinen suger in, och när luften är 16,5 så stänger stänger maskinen ner och avvaktar avkylning av luften innan den drar igång igen.

Besparingen på 50% är fullt rimlig då senaste månaden är kallare än ytterligare 1 mån bakåt. (Åtminstånde i götet). Sen kanske du har dörren till toa stängd och ett vanlig5 element som drar som tidigare, och säkert några fler ”småförbrytare ” som står och tickar watt. Gissar på att ren värme besparing kanske är uppåt 55-60% men total förbrukningssäkning med 50% känns helt ok.

 , temperatur jämförelse kan du kolla här

https://temperatur.nu/orter.html

Gör en egen graf och välj datum och jämförelse för din stad.

 8)

OK, tack för info. Jag har jämfört elförbrukning per dag för dagar med samma ute-temperatur, före och efter installation av värmepumpen. Så det borde inte påverka något om medel-temperaturen för månaden har varit lägre eller högre. Sen har jag ju räknat bort den enda förbrukaren in stugan (vinterställd) i form av kyl-frys. Inget annat drar någon betydande ström i stugan. Är 50% minskad elförbrukning fortfarande OK tycker du?

Utloggad Biten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Caldo XRH 30
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2020, 22:21:34 »
Säkerställ att dina element är helt avstängda, alternativt nedvridna till absolut minimum.
Personligen skulle jag stänga av dem helt.
Jag misstänker att de inte har stängt av helt.

Har du något annat inkopplat ? Kyl/frys ? Frostkabel ?
Mvh
D

OK, tack för tipsen. Jo, kör ju kyl-frysen , men har räknat bort den förbrukningen. Ingen frostkabel nu, vatten är avstängt för säkerhets skull över vintern. Jo jag har redan alla radiatorer avstänga i praktiken. Bara en av dom är "på" via en termostat som sitter via reläet i min GSM-styrning (Ontech) där jag satt inkopplings-temperatur ganska lågt, så den radiatorn går inte ingång förrän värmepumpen kroknar, som en plan-B alltså.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Caldo XRH 30
« Svar #6 skrivet: 22 januari 2020, 11:27:24 »
OK, tack för tipsen. Jo, kör ju kyl-frysen , men har räknat bort den förbrukningen. Ingen frostkabel nu, vatten är avstängt för säkerhets skull över vintern. Jo jag har redan alla radiatorer avstänga i praktiken. Bara en av dom är "på" via en termostat som sitter via reläet i min GSM-styrning (Ontech) där jag satt inkopplings-temperatur ganska lågt, så den radiatorn går inte ingång förrän värmepumpen kroknar, som en plan-B alltså.

Din förbrukning bör ha minskat med 60-70% ungefär.
Något stökar till det i kalkylen.
Kan du vara så snäll och ställa upp hur du räknar förbrukningen innan och efter värmepumpens installation ? (inklusive hur du räknar bort kylen) Det kan också vara så att förbrukningen är så låg att det blir grovt avrundat och då slår det en hel del. Kan du se över en längre period ?

Mvh
Daikin

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Om du har varmare inne nu så drar kyl/frys mer.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Vet inte hur gamla kylar och frysar ni har men dagens grejer går nästan gratis  tummenupp

Tror mer på en liten räknevurpa eller att tex fläkthastigheten är låst på lågt flöde.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 609
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
Hur mycket är totalförbrukningwn ett dygn med typ7-10grader plus.


Utloggad Biten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Caldo XRH 30
« Svar #10 skrivet: 27 januari 2020, 22:54:10 »
Din förbrukning bör ha minskat med 60-70% ungefär.
Något stökar till det i kalkylen.
Kan du vara så snäll och ställa upp hur du räknar förbrukningen innan och efter värmepumpens installation ? (inklusive hur du räknar bort kylen) Det kan också vara så att förbrukningen är så låg att det blir grovt avrundat och då slår det en hel del. Kan du se över en längre period ?

Mvh
Daikin

Beräkningen  är ganska enkel egentligen. Jag kan se förbrukning per dygn från min elleverantör. Så jag jämförde bara dagar med (ungefär) samma utetemperatur före och efter pumpen installerades. Och räknade bort kylfrysen. Jag mätte frysens förbrukning under ett par dygn med en elmätare från Biltema som jag kopplade i el-uttaget för frysen. Fick det till 2,3 kwh/dygn för frysen, vilket jag räknade bort. Men tyvärr har jag inte kvar info om vilka datum jag jämförde förut och exakta temperaturer. Men visst finns det felkällor... Största felkällan är nog att dygns-temperaturen kan  variera en del? Annan felkälla är väl att det inte kommer vara exakt samma innetemperatur. Nu har jag ändrat till +15 inne via pumpen. (Men då blir det typ +10 i andra änden av stugan.) Men radiatorer får jag jämnare temperatur på ca +12 i hela stugan.. Dvs det är lite svårt att få exakt jämförelse. Gick alltså på rätt grov jämförelse.. Tror att jag ska göra ett nytt test över t.ex. en vecka med pumpen avslagen och logga temperaturer och förbrukning mer noga. Och sen logga samma med pumpen inkopplad. Så kan man kanske hitta några dygn som är bra att jämföra...  :)       

Utloggad Biten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur mycket är totalförbrukningwn ett dygn med typ7-10grader plus.

Så varmt har vi inte i januari i Norrland.  :)
Min totala förbrukning per dygn (inklusive kyl-frysen) hamnar typiskt mellan 11 kwh och 20 kwh då utetemperaturen varierar mellan +2 till -10 . (Har inte varierat så mycket mer här under december-januari. Varm vinter i år ...)  Då har jag haft pumpen inställd på mellan +16 och +15. (Har nyss sänkt till +15.)  Fläkten går på auto (A).
Jag var faktiskt lite förvånad över att förbrukning stiger så mycket då det blir bara 10-12 grader kallare. (Dvs från 11 till 20 kwh. Utan kylfrys = 8,7 till 17.7 kwh) Men det stämmer rätt OK om ska tro tidigare svar om att förbrukningen är proportionell mot skillnaden mellan ute och inne-temp. Dvs temp-skillnaden är ca 13 till 25 (typ fördubbling). Och förbrukningen  (8,7 till 17.7 kwh är ju också ungefär en fördubbling). Rätt att räkna så?   

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kör inte fläkten i Auto. Sätt maxfläkt på maskinen så får du se vad som händer...
Mvh
D

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 609
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
Se även över din frys. Normal frys filmhöjdare 180cm drar 320-350kw/år. Och om det är kombinerad kyl/frys 185cm så är det 210-250kw/år. 

Utloggad Biten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Se även över din frys. Normal frys filmhöjdare 180cm drar 320-350kw/år. Och om det är kombinerad kyl/frys 185cm så är det 210-250kw/år.

Jo, inser att kyl-fysen är gammal och drar rätt mycket el. Och borde kanske bytas nån gång. Men det är ju liksom ett annat problem.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!