Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: RE10 rumtermostat til Nibe Split. Problem  (läst 2272 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spirit49

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
RE10 rumtermostat til Nibe Split. Problem
« skrivet: 10 februari 2011, 13:29:09 »
Har nå endelig koblet til RE10. Har korrigert temp sensor til å vise riktig temp.

Men det oppstår ett merkelig fenomen.

Kompressorens HZ følger innetemp slavisk. Det vil si selv med ett grademinutt underskudd på 280, 550 eller 1000 ligger pumpen gjerne inne med 45hz når innetemp er over valgt temp. Har sett dette fenomen ved alle overnevte grademinutt underskudd.

Burde den ikke jobbe på 85hz når den har ett så stort underskudd??
Med RE10 innkoblet er kompressor HZ en slave av innetemps forhold til innstillt temp, og ikke til underskuddet.


Jag fattar inte


Spirit49
Nibe Split siden Oktober 2010. Radiatorer lavtemp. Hus 200m2. Fredrikstad Norge.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: RE10 rumtermostat til Nibe Split. Problem
« Svar #1 skrivet: 10 februari 2011, 16:17:24 »
Hej det har antagligen sin förklaring enligt nedan.
Pumpen ger aldrig högre framtemperatur än VBbör+ Meny 9.6.7 "Maxdiff VBF-BerVBF, inte ens
med vid höga gradminutunderskott. Om du har satt innegivarförstärkningen 9.6.1 "Rumskompensering"
högt, tex till 6 kommer VB bör ändras med 6 grader för varje grad rumstemperaturen avviker från börvärdet.
Låt säga att du har satt rumstemperaturen till 22 grader och att rumstemperaturen är 21 grader,
och pumpens gm är -800, då kommer pumpen att försöka hålla en framtemp på VBbör+ Meny 9.6.7 "Maxdiff VBF-BerVBF,
låt säga att Vbbör är 45 grader och Meny 9.6.7 "Maxdiff VBF-BerVBF är satt till 6 grader, altså kommer pumpen
hålla 51 graders framledningstemperatur. Om du nu vrider ner RE10 till en rumstemperatur på 21 grad minskar Vb bör
till 39 grader och den temperaturen som ej skall överstigas blir 45 grader, dvs ungefär samma temperatur som returen ligger.
Pumpen kommer då att varva ner till min 25 Hz för att försöka undvika att maxtemperaturen överstigs,
men kommer med tiden att varva upptillen ny jämviktspunkt.
Det upplevs altså som om kompressorn styrs direkt av r´temperaturratten på RE10, om du vill minska detta fenomen
kan du slla ner 9.6.1 "Rumskompensering" till ett lägre värde.

/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad spirit49

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: RE10 rumtermostat til Nibe Split. Problem
« Svar #2 skrivet: 10 februari 2011, 20:07:55 »
Skal teste ut dette nå. Prøver med 5 først ned fra dine anbefalte 6.


Spirit49
Nibe Split siden Oktober 2010. Radiatorer lavtemp. Hus 200m2. Fredrikstad Norge.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: RE10 rumtermostat til Nibe Split. Problem
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2011, 00:45:40 »
Du kan även höja Meny 9.6.7 "Maxdiff VBF-BerVBF så jobbar pumpen ikapp snabbare.
Detta är en avvägning mellan driftsekonomi och komfort:
Högt satta "Maxdiff VBF-BerVBF" och "Rumsgivarkompensering" ger bättre komfort
men sämmre driftsekonomi än lågt satta dito. Det är oftast inget problem om man inte inför
allt för mycket störningar såsom att ändra rumstemperaturen mer en 1/2 grad i taget, elda
inne, vädra etc.

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: RE10 rumtermostat til Nibe Split. Problem
« Svar #4 skrivet: 01 december 2012, 20:28:30 »
Hej!
Lyfter en gammal tråd eftersom jag installerat en RG10 igår och fått märkliga fenomen.
Efter installationen så lät jag rumskompenseringen ligga kvar på 2 och ändrade inte mycket annat.
Pumpen har gått bra både förra året och upp tills installationen igår.
Temperaturen har tidigare normalt varit något hög (21,5-22 grader) under kvällstid när all hemelektronik varit igång i ett par timmar och något låg på morgonen (20-20,5 grader).

Direkt efter installationen följde jag pumpen i några timmar på kvällen och den verkade fungera och reglera hjälpligt, när jag kom hem i morse gick vår LLVP som alltid går 2 timmar på morgonen och då var både är- och bör-värdet på framledningen ca 2 grader under vad som är brukligt vid utetemperaturen.
Detta givetvis eftersom llvp hade lagt innetemperaturen över börvärdet.
So far so good!
När jag sedan tittade till anläggningen i eftermiddags så var innetemperaturen ca 18-19 grader i huset och framlednings är- och bör-värdet låg på ca 47 grader och pumpen gick på 48 Hz och bara gasade.
Lade även märket till att pumpen vägrade gå under 35Hz även om regleringen försökte få ner den på min och ett överskott fanns både på innertemperaturen och framledningstemperaturen och underskottet var lågt.
Pumpen har under dagen även kört 1-1/2h på elpatronen, även om utetemperaturen och förhållanden var mycket goda.
Hade inte ett enda tillslag förra vintern trots temperaturer ner till -16 grader och ibland fuktig luft med blötsnö som blåset in på förångaren.
Har nu kopplat ur givaren tills jag får mer tid att se över den.
Någon som direkt kan ha en aning om vad som bör ändras eller vad som hänt?
Hysteresen var satt till 4 för att inte llvp skulle ställa till det på morgonen.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!