Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bypass IVT GEO serien  (läst 740 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
Bypass IVT GEO serien
« skrivet: 27 februari 2024, 13:27:36 »
Flera  tillverkare har inbyggd bypass för VP med inbyggd beredare, medan VP med separat vv beredare finns det som option d v s en röris får ändra i kopplingarna och installera extern liten cirkpump strax ovanför VP.
Kanske inte den bästa bilden men  bypasspumpen är igång hela tiden och läste i tråd från 2021 tror jag att IVT valt att inte aktivera bypass i menyn för mjukvaran klarar inte det, kanske åtgärdats nu.
Meningen med denna lösning är väl ändå att bypasspumpen ska vara inaktiv under normal radiatorproduktion men så fort VP shuntar över till vv beredning ska även bypass aktiveras för att cirkulera radiatorvattnet under tiden för vv, det tillförs dock ingen värme från VP till radiatorsystemet.
Som det är kopplat på min så blir det väl en kortslutning d v s del av varmvattnet läcker ut i radiatorsystemet vid vv beredning och konflikt i cirkpumparna när bägge samtidigt är aktiva vid radiatorvärme?
« Senast ändrad: 27 februari 2024, 18:02:49 av Permo »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bypass IVT GEO serien
« Svar #1 skrivet: 27 februari 2024, 13:58:21 »
Sitter och kollat IVT GEO manualen, men får inte ihop din bild med den?
Kan du i din bild ange vad som är VB in, VB ut respektive VV-laddning?

Bilden är dessutom i sån vinkel att det är svårt att se vad som är vad?

Men principen är att externa cirkpumpen måste gå kontinuerligt, annars går vattnet baklänges via bypassen och inte via husets värmesystem.
« Senast ändrad: 27 februari 2024, 14:02:39 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Bypass IVT GEO serien
« Svar #2 skrivet: 27 februari 2024, 14:40:34 »
Den externa cirkulationspumpen för radiatorvattnet (bypasspumpen) ska gå hela tiden, både när pumpen gör varmvatten och när kompressorn står still. Det är bara sommartid när sommarurkopplingen är aktiv som den externa cirkulationspumpen står still.

Står externa cirkulationspumpen still när värmepumpen går kommer den att stanna rätt snabbt på grund av hög returtemperatur.
 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Bypass IVT GEO serien
« Svar #3 skrivet: 27 februari 2024, 16:19:05 »
Hade min kunniga assistent här idag och upplever det som att när VV beredning sker "läcker" varmvatten ifrån beredarens returrör in i radiatorsystemet där jag taffligt markerat med " kortslutning". Känns som om några shuntar saknas i nuvarande lösning?

Normalt sett ska cirkpumpen vara aktiv antingen vid VV eller  vid RV (radiatorvärme) men i läge RV menar ni det inte blir någon konflikt när både VPns kraftiga cirkpump och den mindre bypasspumpen är igång samtidigt?

Carl N  till höger  om framledning FL går isolerat rör upp VB in till beredaren och VB ut i anslutning vid min sk "kortslutning"
« Senast ändrad: 27 februari 2024, 16:31:26 av Permo »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bypass IVT GEO serien
« Svar #4 skrivet: 27 februari 2024, 17:42:37 »
Bättre bild, jo du har rätt i att bypassen är för kort, den ska normalt vara minst 10 x rörets diameter, i ditt fall kommer returvatten från huset och från VVB-returen att blandas vid VV-beredning.

Men det mesta flödet går dock rätt väg.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Bypass IVT GEO serien
« Svar #5 skrivet: 27 februari 2024, 17:58:03 »
Jag famlar ju efter lösningar till varför vv beredning tar för lång tid och just " läckan" där VV blandas med returledning är kanske inte tillräckligt omfattande för att fördjupa sig i.

Inloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Bypass IVT GEO serien
« Svar #6 skrivet: 27 februari 2024, 19:17:32 »
Försöker förstå bilden. De två anslutningarna längst till höger på pumpen är såvitt jag kan förstå köldbärarna. Stämmer det? Det tredje röret från vänster är det varmvatten till beredaren?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Bypass IVT GEO serien
« Svar #7 skrivet: 27 februari 2024, 20:08:52 »
Ja

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 841
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Bypass IVT GEO serien
« Svar #8 skrivet: 27 februari 2024, 21:24:17 »
Försöker förstå bilden. De två anslutningarna längst till höger på pumpen är såvitt jag kan förstå köldbärarna. Stämmer det? Det tredje röret från vänster är det varmvatten till beredaren?

När jag tittade först tyckte jag det ser ut som en Thermia Villa Classic.
Och tredje röret från vänster går till returen på vpn.
Sedan de mittre ett eller två rören från vpn, vart går de? Går de på något sätt till vänstra tanken? Brukar vara vv o kv.
Men allt svårt att se, jag har väl tagit fel, så ursäkta för det.
« Senast ändrad: 27 februari 2024, 21:25:51 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Bypass IVT GEO serien
« Svar #9 skrivet: 27 februari 2024, 21:41:58 »
Nejdå Börje du beskådar en raritet! Ursprunglig VP var Thermia Classic 105 från 2001 med tillhörande rostfri beredare. Har frågat otalt gånger innan köp av GEOn om beredaren behöver bytas, men fått nej till svar.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 841
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Bypass IVT GEO serien
« Svar #10 skrivet: 27 februari 2024, 21:50:01 »
Har du köpt en IVT Geo utan inbyggd beredare, förstår nog inte riktigt totala bilden.
Jag passar...
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bypass IVT GEO serien
« Svar #11 skrivet: 28 februari 2024, 07:31:36 »
I ett system med bypass skal man hela tiden eftersträva högre flöde i externa kretsen än i flödet genom värmepumpen - både när den gör värme och tappvarmvatten.
Har du lägre flöde i externa kretsen (radiatorkretsen) så kommer du att få kortlutning i bypassledningen.
Dina problem beror alltså på något av dessa skäl, eller en kombination:
Du har den externa cirkpumpen på för låg hastighet
Du har den interna cirkpumpen på en för hög hastighet
Du har för många termostater som stryper bort flöde i radiatorkretsen
Du har för hög kurva inställd på värmepumpen (Gör så att termostaterna stryper)

Med bypass ska du försöka eftersträva 10 grader deltaT över värmepumpens värmeväxlare både när den värmer radiatorerna och tappvarmvattnet. (kan gå strypa flödet över beredaren så du får ned det flödet när den värmer tappvarmvatten)
Flödet i externa kretsen ska bara ha deltaT 10 grader (helst något mindre) när du har samma effektbehov i huset som värmepumpen kan ge när den går kontinuerligt.
Man kan även sätta in en backventil i bypassen som säkerställer att flödet inte går bakvägen, men det är bättre se till att grundförutsättningarna är korrekta.

Nu kan jag säkert ha gjort någon tankevurpa på enstaka saker, så ta inte för givet att jag har 100% rätt.

Det är inte omöjligt att du har kortslutning i bypassen även när värmepumpen värmer radiatorerna, men det märks inte lika tydligt, det gör dock att du behöver en högre kurva än du annars hade gjort, och att din värmepump får x-xx antal% sämre COP beroende på hur mycket snett du ligger.
« Senast ändrad: 28 februari 2024, 09:01:52 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Bypass IVT GEO serien
« Svar #12 skrivet: 28 februari 2024, 09:37:58 »
Tack Rickard och jag har kanske uttryckt mig lite klumpigt i ordvalet " kortslutning". Vi kanske menar samma sak men " konfliktområde" kanske vore bättre d v s i det område eller T koppling blandas VV  med radiatorsystemet under VV beredning.
Tydligen inte tillräckligt mycket för att kunna vara bidragande till de långa tiderna för VV beredning.
Tycks vara så att cirkpumpen på GEO inte ser ut som Grundfos med tre lägen för varvtal, utan den är frekvensstyrd utan möjlighet att påverka.

Kopierat från IVT

Något som du också behöver vara uppmärksam på är värmepumpens övriga komponenter. En inverterstyrd kompressor kräver att även cirkulationspumpar och fläktar i värmepumpen är inverterstyrda för att ge en optimal drift utan energiförluster.
« Senast ändrad: 28 februari 2024, 12:12:41 av Permo »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bypass IVT GEO serien
« Svar #13 skrivet: 28 februari 2024, 09:48:56 »
Normalt sett ska frekvensstyrda cirkpumpar i en värmepump aldrig köra med väldigt höga flöden, tvärt om, vid låg uteffekt borde flödet vara lågt, och problemet ska inte finnas, möjligen finns det någon inställning du kan göra för effekt eller cirkpumpens flöde enbart vid tappvarmvattenberedning så att problemet försvinner just då.
Jag tror inte att vattnet kommer blandas i den (för) korta bypassledningen så länge du har högre flöde i radiatorkretsen än genom värmepumpen.
Missade att det var en inverter, det kan ju komplicera det hela en aning, men å andra sidan är det ingen risk att kortslutningen när du värmer radiatorerna orsakar sämre COP, värmepumpen styr ju ned effekten direkt om den börjar få tillbaks varmt vatten via bypassen.
Se om du kan hitta en inställning som gör att flödet är lägre när den värmer tappvarmvattnet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Bypass IVT GEO serien
« Svar #14 skrivet: 28 februari 2024, 11:00:42 »
Nu tror jag att jag har bilden klar för mig. ”Kortslutningen” är inte bypassledningen. Bypassen är röret som startar under externa cirkulationspumpen och går via ett antal böjar och en isolerad rak sträcka till T-stycket på returledningen.

Problemet är att T-stycket där bypassen ansluter sitter ovanför anslutningen av returen från varmvattenberedaren. Returvattnet från beredaren vid varmvattenberedning kommer för det mesta att vara varmare än returvattnet från husets värmesystem och har lägre densitet än radiatorreturvattnet. Det gör att det blir omblandning i den korta rörstumpen märkt ”kortslutning”. Det är inget nettoflöde av vatten i röret vid varmvattenberedning utan det är samma mängd radiatorvatten som strömmar över i varmvattenkretsen som den mängd varmvatten som strömmar över till radiatorkretsen.

En installationsmiss men svår att förutse. I det här fallet spelar det ingen roll hur man mixtrar med cirkulationspumparna då det är två helt separata cirkulationssystem. Enda förbindelsen är konvektionen i ”kortslutningen”. Anslutningen av returen från beredaren behöver flyttas till strax före filtret.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: Bypass IVT GEO serien
« Svar #15 skrivet: 28 februari 2024, 11:11:06 »
Nu tror jag att jag har bilden klar för mig. ”Kortslutningen” är inte bypassledningen. Bypassen är röret som startar under externa cirkulationspumpen och går via ett antal böjar och en isolerad rak sträcka till T-stycket på returledningen.

Problemet är att T-stycket där bypassen ansluter sitter ovanför anslutningen av returen från varmvattenberedaren. Returvattnet från beredaren vid varmvattenberedning kommer för det mesta att vara varmare än returvattnet från husets värmesystem och har lägre densitet än radiatorreturvattnet. Det gör att det blir omblandning i den korta rörstumpen märkt ”kortslutning”. Det är inget nettoflöde av vatten i röret vid varmvattenberedning utan det är samma mängd radiatorvatten som strömmar över i varmvattenkretsen som den mängd varmvatten som strömmar över till radiatorkretsen.

En installationsmiss men svår att förutse. I det här fallet spelar det ingen roll hur man mixtrar med cirkulationspumparna då det är två helt separata cirkulationssystem. Enda förbindelsen är konvektionen i ”kortslutningen”. Anslutningen av returen från beredaren behöver flyttas till strax före filtret.

Det du beskriver är väl bara om växelventil läcker, är den tät så borde inget radiatorvatten "lämna" kretsen för radiatorslinga då inget fylls på i framledning för densamma?

Inloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Bypass IVT GEO serien
« Svar #16 skrivet: 28 februari 2024, 16:14:43 »
Det handlar inte om ett enkelriktat flöde i kortslutningen utan ett utbyte av varmt och kallt vatten. Det finns inget nettoflöde i röret. Det blir instabil skiktning i kortslutningsröret i och med kallt vatten ligger ovanpå varmt vatten.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!