Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: MHI FDC-100 L/V Sydkusten  (läst 2984 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MHI

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
MHI FDC-100 L/V Sydkusten
« skrivet: 31 december 2008, 12:20:08 »
Tänkte ni kunde få kika på min maskin lite...

http://www.logg.tk

Är en L/V inverter, går med flytande kond, mot växelventil och nibes dubbelmantlade tank.
Värmer 120 kvm boyta (21-22grader) och ca40-50 kvm källare (18-19grader). Byggt 1950, bra väggar, bra fönser, dåligt tak, dåliga dörrar.
Källaren är oisolerad. Har ngt, för lite rad, yta. En (energividrig) golvvärmeslinga tar värme från tankens mantelvatten därav dom täta TVV-laddningarna. Det ska ändras snarast...
Ligger på sydkusten 250 m från havet så har hög luftfuktighet och ofta blåsigt...
EGEN styrning...

Rumst = Temp boyta
VB-IN = Värmebärare  (VP) in
VB_UT = Värmebärare (VP) ut
TVV = Varmvatten tank i botten
HGT = Hetgastemp VP
Utet = Förångarens insugningsluft, nära batteriet, därav små toppar vid avfrostning...

Är mycket nöjd med maskinen, där är "malle" i den när det behövs. Har även väldigt smart avfrostning... Hade jag klarat mej med lägre FL så hade det varit ännu bättre...
« Senast ändrad: 25 januari 2009, 17:03:18 av 7anne »

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: MHI FDC-100 L/V Sydkusten
« Svar #1 skrivet: 01 april 2009, 08:56:47 »
Hej

Vad ligger din årsförbrukning på?
Tänkte docka en mitsubichi rp71 till min ack tank och är lite nyfiken på vart man kan hamna i förbrukning. Blir dock kanske inte helt jämförbart med ditt system som är flytande men ändå.

Mvh Rickard
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!