Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pump till ett stort gammalt hus - 400 kvm  (läst 24040 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Pump till ett stort gammalt hus - 400 kvm
« Svar #30 skrivet: 28 februari 2007, 17:19:14 »
jag nämnde bara att en bekant hade 25 kw, men inget hus är ju likadant. Så därmed inte sagt att det ens funkar i det här huset! radiatorerna ska ju orka avge effekten utan att framledningen blir för hög!!

En enda sak är helt säker. Talesättet att ju större hus ju större besparing.
Dessutom kortare payofftid på ett stort hus!!!!

Men under 15 kw är jag tveksam att man får bästa ekonomi på.

Det beror iofs också på om man har eldstäder att "stö" på med vid kraftig kyla. Har man det är hemma och är nog uthållig kan det spara fina pengar vid kölknäppar.
Att helt slippa tillskott alltså!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pump till ett stort gammalt hus - 400 kvm
« Svar #31 skrivet: 28 februari 2007, 19:20:11 »
Jag är benägen att hålla med staffan i detta fall, köp hellre en lite mindre (typ 15-17 kW) jord eller bergvärmeanläggning än flera luftvärmepumpar om budgeten är tight, du kommer att spara mer på det.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Dr Jerkyll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Pump till ett stort gammalt hus - 400 kvm
« Svar #32 skrivet: 01 mars 2007, 18:00:00 »
Du får tips och synpunkter på ganska stora VP, dvs över 20 kw. Det är säkert bra iofs men det blir ju till slut en kostnadsfråga. Går du över 17 kw så blir det tal om "proffspumpar", kanske fel uttryck, men i vart fall inte "vanliga" villapumpar.

Sådan pump kostar mer och det blir nog så att du måste ha 3 borrhål. Betydligt dyrare alltså.

En 17 kw med sep vvtank och 2 rejäla borrhål( samt allt annat) kostar säkert över 200 000kr, kanske 250 000 kr. Hur mycket mer en större pump och ytterligare ett borrhål kostar vet jag ej men det är inte småpengar.

Men jag vet ju inte hur mkt du är beredd att satsa. Oavsett, luft/luft är inget alternativ om du har ett vattenburet system

Om du är intresserad av att se vår anläggning så kan du maila mig. Dvs, du bor ju inte så långt bort och om du har vägarna förbi.

Ja det är just det, snäppet upp till "proffsvärmepumpar" är stort rent ekonomiskt. Den här kåken verkar ju ligga på gränsen, det är det som gör en orolig...

De jag har ringt runt till säger att en 21+ kW:are med tre hål kommer att gå loss på 350 000! Men man vill ju inte heller stå där i vinter och se elpatronen ticka på i höghastighet när man gjort en investering på 250 000 för en 17 kW:are! Men just nu känns det som om det lutar åt den största "normala" pump som går att få tag på, och en tank med 300 L.

Jag ska alltså även kränga in ett vattenburet system i kåken, finns inget nu, så elementen går ju att anpassa. Det lär kosta en del det också...  :(  Luft/luft är inget alternativ, vill inte/får inte förstöra fasad etc...

Det beror iofs också på om man har eldstäder att "stö" på med vid kraftig kyla. Har man det är hemma och är nog uthållig kan det spara fina pengar vid kölknäppar.
Att helt slippa tillskott alltså!
Jo det finns ju gott om eldstäder, och jag har inget emot att elda. Men vi försöker tänka framåt, om vi blir tvungna att sälja någon gång i framtiden så är de troligaste intressenterna inte särskilt förtjusta i att elda...
« Senast ändrad: 01 mars 2007, 18:02:33 av Dr Jerkyll »

Utloggad Dr Jerkyll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Pump till ett stort gammalt hus - 400 kvm
« Svar #33 skrivet: 01 mars 2007, 18:19:46 »
Jag är benägen att hålla med staffan i detta fall, köp hellre en lite mindre (typ 15-17 kW) jord eller bergvärmeanläggning än flera luftvärmepumpar om budgeten är tight, du kommer att spara mer på det.

Ja, budgeten är väl tajt, man vill ju som sagt inte stå där och ha valt fel! Då snålar jag hellre på något annat och köper rätt från början. Luftvärmepump blir det inte.

Det blir berg- jordvärme, och om jag tolkar dig rätt så tror du att en 17-18 kV:are skulle räcka, eller tycker du att man ska säkra med en större "proffspump"?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Pump till ett stort gammalt hus - 400 kvm
« Svar #34 skrivet: 01 mars 2007, 19:26:39 »
Inta alls lätt när man inte har "säkra" siffror!
Är du utan radiatorer nu.. kanske du ska läsa lite här då?

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?/topic,2727.0.html

Att en lite större pump ska bli så förtvivlat dyrt fattar jag inte! Det är säkert som det sägs att en stor "villamodell" duger. Det kommer att ge rejält tillskottsbehov vid kraftig kyla, men är helt ok. Om nu inte huset drar mera än man rimligen kan gissa sig till! Men då blir det bryderier, för klen pump och även om den inte byts ut för klen borra.

Tex priser pÃ¥ Nibe finns att hitta hos Rinkaby, en som jag ser det bra modell. 2 kompressorer vilket innebär att man kan dimensionera för fullt effektbehov om man samtidigt monterar (rejäla) radiatorer!!!!!  Detta bör ge bästa ekonomi!!!! Bra med 2 kompressorer när man mÃ¥ste ha hög effekt. den ena prioriterar varmvatten och hjälper till med värmen om det behövs!
Dessutom behöver inte ytjorden eller bergborrorna utökas speciellt mycket om man väljer en större pump. Energiutaget ökar inte så mycket bara vid kraftig kyla!

Stort hus! har ni ingen oöm mark runt huset, nån åker? ytjord är riktigt billigt förlagt i åkermark!!!

Pris på pump (exempel)
http://www.rinkabyror.se/index.asp
Kolla på värme/värmepumpar/markvärme... sid4

Nibe 1320-20 (kw) ca 79.000:-  (hm har 1320 utgÃ¥tt och ersatts av 1330??)
Nibe 1330-22 91`enl Nibe´s hemsida.
Nibe 1320-25        ca 82.000:-
Eller deras största "normala"
1115-15 (kw) som kostar 49.300:-
Till det kommer en separat beredare och ev.  spetsvärme med elpanna.

Kan inte förstå att ens 25 kw maskinen ska behöva kosta mera än 50´- 70´"extra" inklusive erfordeligt borrhål- (sdjup)!
350.00:- är rena fantasier... Det är som jag sagt mera lönsamt med vp om man har stort hus.
delvis pga att man behöver mera energi. Men ÄVEN att en större anläggning är mera prisvärd!!!
Det man också ska fundera på är vad säkringskostnaden blir om man väler en lite svagar pump, då måste man ju ha en kraftigare elpanna att spetsa med! (inte alla elverk som har säkringsavgift iofs)

Mycket korta payofftider om man har stort hus mot ett litet!!

Försök få kalkyler på olika storlekar, det tar inst fram på 5 minuter! Säg också att du ska ha "överdimensionerat" radiatorsystem. Då kommer du att få låååga driftkostnader!!!

Inga lätta beslut, men jag lovar det blir bra. Du kollar runt själv inte alla som gör det  Thumbsup

ta det här som "lösa" funderingar, jag vet inte själv vilken jag skulle välja  Sc:,h :-[



Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Pump till ett stort gammalt hus - 400 kvm
« Svar #35 skrivet: 01 mars 2007, 19:54:05 »
Vad tar vi för pris...
Ja tex, ett jobb för ett par månader sen...
IVT Greenline HT+E17
Vvb 300 liters
2x200 meter borrhål varav 2x190 meter aktivt
Nytt exp.kärl 100L, samt inst av bef begagnade element i källare 3st
Elinstallation från bef elcentral
Bortforsling av bef oljepanna.

Pris: 215.000 kr inkl. moms
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pump till ett stort gammalt hus - 400 kvm
« Svar #36 skrivet: 01 mars 2007, 20:29:29 »
Räkna också med minst 50 000 för radiatorsystemet om du inte kan hitta begagnade nånstans.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Dr Jerkyll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Pump till ett stort gammalt hus - 400 kvm
« Svar #37 skrivet: 01 mars 2007, 20:52:27 »
Stort hus! har ni ingen oöm mark runt huset, nån åker? ytjord är riktigt billigt förlagt i åkermark!!!

Kan inte förstå att ens 25 kw maskinen ska behöva kosta mera än 50´- 70´"extra" inklusive erfordeligt borrhål- (sdjup)!

Jo det hör till ca 10 000 m2 äldre "park", nu naturtomt. Det kan nog gå och dra slang men jag vill inte förstöra allt för mycket. Det kanske går att kombinera borr och ytjord?

50 - 70 tusen är ju ganska mycket pengar det ocksÃ¥, tycker jag.  :) Men jag hÃ¥ller med, 350 000 lÃ¥ter lite mycket.

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Pump till ett stort gammalt hus - 400 kvm
« Svar #38 skrivet: 01 mars 2007, 20:59:54 »
Luckymans pris förefaller mkt anständigt. Men tillkommer inte diverse som ev extra foderrör-brukar det alltid bli-, grävning av kollektordike från 2 hål till husgrund, mm

Ja du Bertil, här nere i mellansverige kostar det "flis" om man ska anlita en seriös firma och man inte tror att man kan knåpa ihop en anläggning själv.

Om Dr Jerkyll ska installera radiatorer i hela huset dessutom- framgick inte tidigare- ja då drar det väl iväg alldeles väldigt i kostnader om man ska köpa in hela "paketet". Du får kanske tänka i nya banor, vilka vet jag inte men till slut blir det väl pengarna som styr.
Jag vet en som nyligen investerade i att gå från direktverkande el till VP+ vattenburen värme i en ordinär villa från början av 70-talet. Det gick loss på någonstans i närheten av 350 000 kr. Det tar en stund att få tillbaks dom pengarna. Av storleken på huset skulle jag gissa på en VP på ca 9kw
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad Dr Jerkyll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Pump till ett stort gammalt hus - 400 kvm
« Svar #39 skrivet: 01 mars 2007, 21:00:08 »
Räkna också med minst 50 000 för radiatorsystemet om du inte kan hitta begagnade nånstans.
SÃ¥ lite?  :D Har 18 st nya radiatorer liggande, behöver köpa till kanske 7 st. Jag hade räknat med 50 000 bara för uppsättande av dem och nÃ¥gra nya radiatorer...

Tror du en mindre panna räcker rickard? Jag förstår att du inte kan säga säkert men vad lutar du åt?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pump till ett stort gammalt hus - 400 kvm
« Svar #40 skrivet: 02 mars 2007, 18:55:27 »
Om budgeten är tight, köp en värmepump på 15-17 kw, Jordvärme (Du får arbeta med återställning av ytorna istället för att gå till gymet) och så monterar du mesta möjliga av radiatorerna själv.

Om du kan sätta upp radiatorerna själv kan du betala någon som kommer och drar rören 1000 kr/timme utan att det kostar 50 000 kr...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Dr Jerkyll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Pump till ett stort gammalt hus - 400 kvm
« Svar #41 skrivet: 02 mars 2007, 23:00:37 »
Om budgeten är tight, köp en värmepump på 15-17 kw, Jordvärme (Du får arbeta med återställning av ytorna istället för att gå till gymet) och så monterar du mesta möjliga av radiatorerna själv.

Om du kan sätta upp radiatorerna själv kan du betala någon som kommer och drar rören 1000 kr/timme utan att det kostar 50 000 kr...
...och om budgeten inte vore tight, vad skulle du ta för panna då?

Visst kan jag sätt upp radiatorerna själv, och gräva lite i trädgården...

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Pump till ett stort gammalt hus - 400 kvm
« Svar #42 skrivet: 02 mars 2007, 23:08:28 »
Intressant, tänkte bli storbostadsägare i framtiden. Inte alla arbetare som kan det. Inte jag heller, vad f*n kostar ju lika mycket som hela mitt hus att bara installera värmen. Huvamej. 1999 fick jag lägga upp en smärre förmögenhet på huset för jag ville ha eget.
Utgångspriset var högre men jag erbjöd 370.000:- Sjukt dyrt då du får en ny kåk nyckelfärdig med vitvaror, murstock med tillhörande effektiv kamin, bastu och allt på 125kvm för 450.000 kr tomten kostar i vissa fall alldeles för mycket ca 1 kr kvadraten vilket är svinaktigt då dom lika gärna kunde skänka det då pappersexercisen plus miljön gör det mer dyrbart.
Om man är listig som en Fin** Räv skulle det vara ;D

Jag känner att efter ha läst mitt eget inlägg efter ev. stavfel på samma gång hur tokigt det låter. Riktiga svinpriser Jag skulle pruta på mina exempel,men det är ju jag det!

ett sista tillägg, tror ni mig inte så är ju det era problem Thumbsup
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Pump till ett stort gammalt hus - 400 kvm
« Svar #43 skrivet: 02 mars 2007, 23:27:37 »
Här är denna "Friggebod" hehe ingår Kök, centraldammsugare och andra sådana tillbehör man inte behöver. Ingår i Priset.
Huromhaver, man vill ju ha en Mansion och inte ett sprillans hus för svinpris typ 450.000:-

minst 300 kvm begagnat för 150.000:- med visst renoveringsbehov!

http://www.k-rauta.com/index.asp?id=2B10CFD8F65A416C8F39B9BC1FDF08E9&data=1,886DF6EFA394CAC9DC90F5CC0110D096,40E6B9DD6318439D9FC8A185E0BAC5B7&tabletarget=data_2&laytmp=krauta2006
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pump till ett stort gammalt hus - 400 kvm
« Svar #44 skrivet: 03 mars 2007, 00:15:24 »
Om budgeten är tight, köp en värmepump på 15-17 kw, Jordvärme (Du får arbeta med återställning av ytorna istället för att gå till gymet) och så monterar du mesta möjliga av radiatorerna själv.

Om du kan sätta upp radiatorerna själv kan du betala någon som kommer och drar rören 1000 kr/timme utan att det kostar 50 000 kr...
...och om budgeten inte vore tight, vad skulle du ta för panna då?

Visst kan jag sätt upp radiatorerna själv, och gräva lite i trädgården...

Svårt att säga, men om man inte vet den faktiska energiförbrukningen och chansar så skulle jag rekommendera en pump med två kompressorer, vet inte riktigt vad som finns på marknaden när det gäller dessa, men Nibe hade tidigare en 20 kW värmepump med dubbla kompressorer (vi har en sån i byns festlokal) som skulle kunna vara ett bra val om det finns någon leverantör som har kvar den. Jag tror bertil skrev nåt om den tidigare, eller i en annan liknande tråd.

Hur som helst skulle jag inte välja en värmepump på mer än 20 kW och bara en kompressor till ett hus av den storlek som du har, skulle energibehovet vara så stort så är det bättre att du satsar rimligt mycket på värmepumpen och istället satsar lite på isolering av huset.

Första du kan göra åt isoleringen är:

Sätt in dammtätningslister mellan bågarna i fönstren (om du har tvåglas)
Riktiga tätningsliter mellan karm och båge.
Tilläggsisolera vinden/taket.
Fixa bra tätningslister kring alla dörrar.

Ett skapligt isolerat/dragfritt hus i den storlek du har borde inte behöva en större värmepump än ca 16 kW för att ha en energitäckningsgrad på 95-98% av årsbehovet = effekttäckningsgrad på ca 65%.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!