Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: BeslutsvÃ¥nda, välja luft/vatten pump?  (läst 6470 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad T Ramsmark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme och varmvatten till en vettig kostnad !!
SV: Beslutsvånda, välja luft/vatten pump?
« Svar #15 skrivet: 11 januari 2006, 13:16:25 »
Så är det, inte ofta minusgrader, och inte så många.
Har haft runt -8 vid ett tillfälle på natten i vinter, och nu har vi haft en vecka med ett par tre minus hela dygnet.
Vintern här, då ganska nära sydkusten, kanske 1,5 mil till kusten, brukar ligga runt nollan, alldeles precis minus på natten, och på plus sidan på dagen.
Men mitt i Skåne är det både några grader kallare, och brukar hålla i lite längre.
Men som sagt, -10 här nere är mycket ovanligt.

Så mitt val av värmesystem passar just mig som handen i handsken, ok prestanda, ok ekonomi, minimal tillsyn, osv.
IVT Optima 700 - IVT 290 A/W - Rego 800 - Innegivare, inställd på 20,5, max rumsgivarpåverkan. Ovanvåningen sköts av Daikin Origo X25.
Ett och en halv plans sten hus, liggande fritt och öppet på den Skånska slätten, a ca:150 kvm, ca:15 km NV Ystad. Stabilt mellan 20 och 21 grader inne.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Beslutsvånda, välja luft/vatten pump?
« Svar #16 skrivet: 11 januari 2006, 14:55:05 »
Det tråkiga när man ska göra dessa val är att varken bergv eller pellets är dåliga alternativ. Man kan lätt se att dom som gjort sitt val naturligtvis också förespråkar detta. Bergvärme har nackdelen att den drar 1KWh för att ge 3 eller möjligen 4, alltså i bästa fall kan jag kapa el kosten med en fjärdedel. Men lik förb så använder den el.

Å andra sidan väljer jag pellets så har man inte där koll på framtida pelletspriser. Vad gäller pellets så pratar dess motståndare om att den kommer att beskattas osv. Med andra ord endast om jag hade en spåkula kunde jag välja vilket av dessa alternativ som är bäst.

Det är helt enkelt magkänslan som får avgöra som jag ser det.

Jag håller helt med,man kan bara informera hur man har tänkt själv. Ingen person skulle ens försöka att råda någon beträffande vilken bil man skall köpa, det är helt enkelt omöjligt eftersom det finns så många beslutsgrunder.
Bestämma mellan flera goda alternativ är svårt, det får bli magkänsla.
Mvh ///AndersA



Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!