Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: GÃ¥r vÃ¥r Tillsats 1 pÃ¥ för mycket??  (läst 1158 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Antonia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Går vår Tillsats 1 på för mycket??
« skrivet: 06 januari 2010, 12:59:20 »
När jag läser här på forumet om hur andras värmepumpar klarar av och värma huset utan tillsats el även när det är -20 grader ute så har jag börjat undra om vår värmepump är felinställd.Sista månaden har det ju som sagt varit ganska kallt ute.Allt mellan -5 till -20.Just nu är det - 8 grader.Vår tillsats 1 har gått i 11 timmar på en månad nu.Är inte det för mycket?
1,5 plans villa med källare.Tegelhus med 3-glas fönster.109 kvm boyta+66 biyta.Inte världens bästa isolering på huset.Bergvärme,148 m aktivt hål.Thermia Diplomat Optimum G2-8

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Går vår Tillsats 1 på för mycket??
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2010, 13:09:38 »
Nej, den är inte felinställd av den anledningen. De pumpar som klarar av att värma huset till -20 utan tillsats har i förhÃ¥llande till husets värmebehov kraftigare pumpar än vad som är normal dimensionering. 11 timmar pÃ¥ en mÃ¥nad är inte mycket. Min pump har gÃ¥tt med 23 timmar tillsats senaste dygnet. Skulle ha varit 24 om inte en brasa i öppna spisen i gÃ¥r kväll gjorde att inomhusgivaren slog ifrÃ¥n tillsatsen. Även om den hade varit kraftigare än normal dimensionering hade det blivit tillsatsel dygnet runt. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!