Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme + värmeväxlare  (läst 8753 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad joschua

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Bergvärme + värmeväxlare
« skrivet: 02 augusti 2011, 20:34:08 »
Hej

Håller på med ett nybygge och ska ha bergvärme med en Thermia optimum 10. är det någon idé att i samband med detta installera en värmeväxlare typ Thermia Vent. Eller ska man helt enkelt bara köra på ett enklare frånluftssystem?

Mvh

Johan

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bergvärme + värmeväxlare
« Svar #1 skrivet: 02 augusti 2011, 20:42:37 »
Klart du ska ha Thermia vent.  Du kan kapa borrmeter med den om du vill.  Men det bästa är om du borrar som tänkt och sedan fÃ¥r lite "doping" via venten.

Doping funkar för idrottsmän,  det kommer det göra för dig med  ;) ;D

Utloggad joschua

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme + värmeväxlare
« Svar #2 skrivet: 02 augusti 2011, 21:06:07 »
ja borrhålet är klart och väl dimensionerat då jag endast hade tänkt haft frånluft. Kan man räkna hem den på några år tror du ?

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bergvärme + värmeväxlare
« Svar #3 skrivet: 02 augusti 2011, 21:48:03 »
Det tar ett tag att räkna hem den rent ekonomiskt, men Ã¥ andra sidan behöver du inte"kasta bort" cirka 1 kw som du Ã¥tervinner.   jag skulle kört pÃ¥ det om jag var du *vinkar*

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Bergvärme + värmeväxlare
« Svar #4 skrivet: 02 augusti 2011, 23:11:33 »
Sist jag räknade på det så fick då jag inte kalkylen att gå runt om du har ett borrhål som räcker, förvisso i ett NIBE-system men jag antar att Thermia inte skänker bort sina grejjor? Det finns flera trådar på forumet om detta. Psykologiskt känns det så klart bra att inte skicka ut 1kw till kråkorna, men det är ju inte särskilt stor del av året som du gör det.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bergvärme + värmeväxlare
« Svar #5 skrivet: 02 augusti 2011, 23:24:02 »
Du har rätt i detta Mexi.  Det tar kanske 10 Ã¥r  att fÃ¥ igen pengarna.  Men dem kommer igen  och miljön och allt det där *vinkar*

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Bergvärme + värmeväxlare
« Svar #6 skrivet: 03 augusti 2011, 01:03:32 »
Om jag inte hade FTX skulle jag ha investerat i något liknande. Utan tvekan.

Självklart är FTX bättre på alla sätt och vis, enligt min mening. Men om man nu kommit fram till att man bara vill ha frånluft ja då är det ju bäst att göra något med denna luft som ändå ska ut.

Enklast hade varit om du hade elpanna när du funderade på ventilation. :) Återvinning av ventilation är ju svårt att räkna hem överhuvudtaget om man har bergvärme.

Ändå finns det länder med krav på FTX och många även i sverige väljer att köra med FTX och BV i nya hus i stället för FLVP osv.

Får man köra helt utan återvinning i nya hus?

 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Bergvärme + värmeväxlare
« Svar #7 skrivet: 03 augusti 2011, 10:39:43 »
Du har rätt i detta Mexi.  Det tar kanske 10 Ã¥r  att fÃ¥ igen pengarna.  Men dem kommer igen  och miljön och allt det där *vinkar*

Suck, ja... Denna miljö...  *roflmao*
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad sepahewe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme + värmeväxlare
« Svar #8 skrivet: 04 augusti 2011, 13:07:54 »
Jag räknade också på frånluftsåtervinning inför min installation, men då värmen du återvinner stoppas in på kalla sidan av pumpen får du inte mycket effekt av det. Jag lyckades inte få en positiv kalkyl alls vilket ger att den aldrig betalar av sig.

Vare sig Nibes eller IVTs återvinningsmodul är utrustade med EC-fläktar, så jag sparar mer energi på att köra en ren EC kanalfläkt och skicka värmen rakt ut. EC-fläkten drar ca 50W för mitt hus jämfört med IVTs fläktmodul som drar ca 160W vid samma arbetspunkt. En 160 EC fläkt kostar ca 4 kSEK medans återvinningsmodulen kostar ca 20 kSEK. Efter min installation sprang jag på en IVT-tekniker på en mässa och han erkände att deras frånluftsmodul lönar sig bara som plåster åp ett befintligt och förkort borrhål.

Så mitt tips är: dimensionera bårrhålet tillräckligt och kör med en EC-fläkt istället. Du kan ju till och med fördjupa hålet 10-20 meter och fortfarande tjäna på det jämfört med återvinningsmodulen.


Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Bergvärme + värmeväxlare
« Svar #9 skrivet: 04 augusti 2011, 15:46:42 »
Får man köra utan återvinning i nya hus?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad sepahewe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme + värmeväxlare
« Svar #10 skrivet: 04 augusti 2011, 16:01:47 »
Får man köra utan återvinning i nya hus?

Mitt hus är inte nytt :) Men bygger man nytt så antingen åker man väl på hustillverkarens standardleveranterade FLVP, eller så kör man väl med FTX? Åtminstone skulle jag inte vilja bygga nytt utan FTX...

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Bergvärme + värmeväxlare
« Svar #11 skrivet: 04 augusti 2011, 16:09:32 »
ok jag tänkte närmast på TS som inledningsvis skriver att han ska bygga nytt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad sepahewe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme + värmeväxlare
« Svar #12 skrivet: 04 augusti 2011, 16:29:51 »
Kippt från BBR18:

Allmänt råd
Ventilationssystems eleffektivitet bör, vid dimensionerande luftflöde, inte
överskrida följande värden på specifik fläkteffekt (SFP):
                                             SFP, kW/(m3/s)
FrÃ¥n- och tilluft med värmeÃ¥tervinning:      2,0
FrÃ¥n- och tilluft utan värmeÃ¥tervinning:     1,5
FrÃ¥nluft med Ã¥tervinning:                    1,0
FrÃ¥nluft:                                    0,6


Så jag antar att det är ok, så länge du uppfyller kraven om max effekt, energi, isolationsförluster osv.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Bergvärme + värmeväxlare
« Svar #13 skrivet: 04 augusti 2011, 21:18:12 »
Sant
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Bergvärme + värmeväxlare
« Svar #14 skrivet: 05 augusti 2011, 07:30:09 »
Hej TS,

Jag tror knappt att du kan räkna hem Venten ekonomiskt inom rimlig tid även om den funkar klockrent. Sen tillkommer förstås risken som alltid finns där med ytterligare en pryl, att du drabbas av service- eller reparationskostnader.

Jag tycker valet är ideologiskt, som ju antytts tidigare i tråden. Vill du ha lägsta möjliga förbrukning (för miljöns eller egots skull) tar du Venten, om du vill ha bästa totalekonomi går du på väl injusterad F.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!