Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trasig växelventil? (Nibe F1255-12 med självsvängningar)  (läst 6333 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johlund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej (igen) alla medvärmepumpsmänniskor!

Har nu satt mig in lite mer i hur man loggar och framför allt hur man på något vettigt sätt kan skapa diagram för att bättre förstå vad sin VP egentligen håller på med. Bifogat finns ett försök till att visa 7 dagar i samma loggfil genom att använda två parallella diagram med fyra parametrar och dubbla y-axlar i varje samt gemensam delad tidsaxel för samtliga(zooma in för att kunna läsa något). Logfilerna finns även dem bifogade om någon vill djupdyka i en parameter jag ej tagit med.

För någon vecka sedan fick min VP (en Nibe F1255-12kw) diagnosen självsvängningar av forumets experter och här följer de fenomen jag kunnat sätta ord på från diagrammen:
1. Pumpen har stannat 18 gånger senaste 7 dagarna (2,56 stopp/dag) och stått stilla 297 minuter (16,5 min/stopp).
2. Alla stopp föranleds av en eller flera vv-körningar
3. Vid alla vv-körningar händer följande:
a. Köldbärarpumpshastigheten går upp på max (brant uppgång)
b. Värmebärarpumpshastigheten faller brant
c. Kompressorfrekvensen faller brant
d. BrineIn ökar (vilket väl är logiskt eftersom köldbp tvärt ökar)
e. Framledningstempen stiger brant upp till strax under 60 !!??
f. Varmvattentemper stiger (också logiskt)
4. Vid en av varmvattenkörningarna/ett av stoppen stiger framledningen tom upp till 64 grader och utlöser infomeddelande med larmnummer 162 "Hög kondensor ut-temperatur" innan den stänger ner. Detta har hänt 4 ggr sedan driftsättning 23/1.
5. Stoppen eller svängningarna verkar inte ha någon koppling till utetemperatur

Övrig info:
- Jag har spärrat elspetsen vid -10 grader
- Kör normalläge på varmvatten, inget tillfälligt lyx eller liknande
- DeltaT för varma sidan snittar på 6 grader (stoppen borträknade)
- DeltaT för köldbäraren snittar på 3 grader (stoppen borträknade)
- Radiatorerna är varmare upptill än nertill, inget är jämnvarmt, inget är kallt.
- Alla (3) termostater är helt öppna i systemet
- Gradminuterna "pausas" vid vv-körningar och kort innan stopp fullkomligt rasar de och övergår från negativa till positiva värden. Efter ungefär halva stoppet vänder de om och går mot negativa värden igen. Vissa gånger har gradminuterna hunnit bli positiva värden innan pumpen hinner stanna.

Ett samtal till Nibe kommer att äga rum inom kort, jag laddar upp med mycket ilska men behöver verkligen er hjälp med att bekräfta om detta är ett acceptabelt beteende för min VP samt att sätta ord på vad det är som "inte fungerar" som det ska. Helt enkelt kött på benen innan samtalet.

Det som förbryllar min glada amatörhjärna mest är att framledningstempen stiger så mycket vid vv-körningar, ska det verkligen vara så eller betyder det att min växelventil är trasig?

Alla svar uppskattas mycket! LÃ¥nga som korta!

OBS: forumet konverterade min bild till jpg och lägre kvalitet = oläslig. Se .pdf-filen för att kunna zomma med bibehållen läsbarhet (också bifogat)

Tidigare frågor (mer info om anläggningen):
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=66353.msg703090#msg703090
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=65728.msg695822#msg695822
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=66456.msg704059#msg704059
« Senast ändrad: 28 februari 2018, 00:39:29 av johlund »

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Hur ska du få varmvatten om inte framledningen stiger?
Vid vv tillverkning går vb cp på 1-2% hastighet just för att få hög framledning. Denna framledningstemp cirkulerar bara i pannan ej på element. Sen när den gjort klart varmvattnet, så växlar den och någon liter varmare vatten går ut på elwmwnt. Helt normalt

Utloggad johlund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svar, visste ej att det fungerade så. För mig lät det mycket mer logiskt att just varmvattentemp steg vid vv-körning och att framledningen till radiatorerna sjönk (eftersom vp fokuserar på vv). Men man lär sig något nytt varje dag, således kan jag ej använda det som argument i samtalet med Nibe? Du skriver att den högre framledningstempen enbart cirkulerar i pannan, min returtemp följer dock alltid med dessa "peakar" och vi känner att det blir varmare än vanligt på både radiatorer och golvvärmen på toaletten, som värst har vi fått 58 grader på returen (i samband med larm 162 och framled på 64) men vid de de vanliga peakarna på 60 i framledning får vi 54 på returen... Och min VB-cp går inte ner på 1-2 % vid vv-körning, den dyker brant ner till ca 23% för att direkt börja stiga och gasa upp till 70%, för att sen brant sjunka till 35% och sedan är vv-körningen klar. Den går aldrig ner under 23% vidd vv, och när pannan stannat lägger den sig på 30%. Dessutom tycker jag det går trögt att värma vv, just nu kör den vv runt 13 ggr per dag (två vuxna som duschat). Blir inte klok på det här...

Hur ser ni på kopplingen mellan vv-körningarna och stoppen då? Vet att VP har en gräns på 60 grader för framledningstempen. Före varje stopp är ju framledningen uppe på 60 vilket jag då tänkte kanske skickade ut en signal till VP att "nu kan du börja ta det lugnt, här är det varmt". För kort efter dessa peakar på framledningen vid vv-körning stoppar pumpen 2/3 gånger TROTS att det fortfarande finns behov av både vv och högre framledning. När den sedan kommer igång (i snitt 16,5 minuter senare) har den ju ett jättebehov att fylla och måste naturligtvis gå på MAX vilket föranleder denna otroligt ryckiga gång med fler stopp som följd. Är detta ett normalt beteende för en invertvp?
« Senast ändrad: 28 februari 2018, 07:19:08 av johlund »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
OM den skickar ut värme på radiatorkretsen samtidigt som den värmer tappvarmvatten så måste det vara nåt knas med växelventilen.
Har du garanti kvar är det väl bara att ringa installatören.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad johlund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har snabbkollat loggen nu och av de fall där Releays PCA Base är 15 (vv-körning) så stiger både varmvatten, framledning och returtemp fram till framledningen når 60 då den bromsar ner. I ett av fallen sjunker framledningen för att sedan öka..

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Trasig växelventil? (Nibe F1255-12 med självsvängningar)
« Svar #5 skrivet: 28 februari 2018, 08:29:03 »
d. BrineIn ökar (vilket väl är logiskt eftersom köldbp tvärt ökar)
Det beror snarare på att kompressorn saktar in och således kyler köldbäraren mindre. Med lite fördröjning kommer då ingående köldbärartemperatur att öka. Enbart en ändring i köldbärarpumpens hastighet har liten påverkan på KBin. I den mån temperaturen ändras sjunker KBin när köldbärarpumpen ökar farten.

Citera
som värst har vi fått 58 grader på returen (i samband med larm 162 och framled på 64) men vid de de vanliga peakarna på 60 i framledning får vi 54 på returen...

Om det är i samband med att pumpen värmer huset (det verkar så av texten) är det märkligt. Med så hög framledningstemperatur borde det bli betydligt större skillnad mellan fram och retur. Värmesystemet måste ju kunna avge en betydande effekt vid så hög temperatur och kunna kyla vattnet mer än 6 grader.

Håller med Rickard om att växelventilen är misstänkt. Varmvattenberedning 13 gånger på ett dygn är inte normalt.
« Senast ändrad: 28 februari 2018, 08:33:06 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Trasig växelventil? (Nibe F1255-12 med självsvängningar)
« Svar #6 skrivet: 28 februari 2018, 08:40:49 »
BT2 och BT3 känner av temperaturen på värmevattnet vid VV-laddning, det är helt normalt att dessa stiger då.
Däremot ser det ut på tempskillnaden mellan BT2 och BT6/BT7 vid VV-laddning som att det är luft i VV-slingan.
Prova att lufta (mycket) på QM22 och se om detta hjälper?
Lufta när den inte gör varmvatten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad johlund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rickard: pannan inhandlades okt -17 och gick på elpatron fram till 2 jan -18 då borran kopplades in. Så garanti utgår jag från att det finns. Du skriver ring installatören, och jag känner att ansvarfördelningen är väldigt oklar. Jag har alltså anlitat en firma som kört stambyte och bytt oljepanna mot bergvärme. Pannan och borran är beställd genom dem men det är jag som kollat ut och skött kontakterna m Nibe o Rototec. Jag har ringt hit vvskillen som installerade pannan för att lufta o fylla på köldbäraren, detta har jag fått betala för. Så jag är inte supersugen på att ringa honom igen och få betala ännu mer. Därför tänkte jag att Nibe får städa upp det här och se till att det fungerar, iaf om det nu är växelventilen. Men det kanske inte är så ansvarsfördelningen brukar se ut?

Carl N: framledning och även retur stiger hela vvkörningen, värmebärarpumpen går ner på ca 30% (inte 1-2% som DonPablo skriver) och således kan jag inte tolka det på annat sätt än att både varmvatten och radiatorkretsen värms vid vvkörning!? Är det verkligen normalt?

Roland: förlåt för otydlig formulering: framledning 64 retur 58 är vid en vvkörning ej vid värmeproduktion. Med stoppen borträknade snittar DeltaT på varma sidan på 6 grader. Tar jag bort vvkörningarna skulle deltat stiga ännu mer.

Forumet tycks inte riktigt eniga kring växelventilen, som jag tolkar svaren tycker 50% av svaren att beteendet verkar ok medan resterande 50% menar att om framledning och retur fortsätter stiga vid vvkörning så är växelventilen skäligen misstänkt? Hur tar jag reda på vad som är sant innan kontakt med Nibe?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Om nu givarna sitter så till att de mätare framledningstemp till radiatorer/golvvärme även vid vv-värmning så måste du verifiera den faktiska tempen genom att själv mäta på de faktiska fram och returledningarna till och från värmesystemet.
Att den värmer tappvattnet så ofta kan mycket väl bero på luft i slingan som Carl skriver.
Det finns många andra som kan de där värmepumparna bättre än mig, så ta det jag skriver med en nypa salt.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Trasig växelventil? (Nibe F1255-12 med självsvängningar)
« Svar #9 skrivet: 28 februari 2018, 15:37:40 »
Carl N: framledning och även retur stiger hela vvkörningen, värmebärarpumpen går ner på ca 30% (inte 1-2% som DonPablo skriver) och således kan jag inte tolka det på annat sätt än att både varmvatten och radiatorkretsen värms vid vvkörning!? Är det verkligen normalt?

Du ser inte om radiatorkretsen värms under VV-laddning, BT2 (framledning) sitter precis före växelventilen och BT3 (retur) sitter vid värmebärarpumpen.
Vattenflödet i radiatorkretsen (efter växelventilen) stoppas vid VV-laddning och det finns inte nån givare i 1255 som känner av temperaturen på framledningen efter växelventilen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad johlund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trasig växelventil? (Nibe F1255-12 med självsvängningar)
« Svar #10 skrivet: 28 februari 2018, 15:48:01 »
Ok, tack för klargörande Carl N. Så den ökning som registreras av givarna är, hmm, ledningsvärme på något sätt? Ledsen för min okunskap.. Varför jag undrar är eftersom det fortfarande finns en maxgräns på framledningstempen (60 grader) och framledningstempen tillåts stiga upp till precis 59,9 under vv-körning, sedan är då min teori att detta säger åt pannan att den måste bromsa på något sätt, vilket i sin tur föranleder alla stopp?

Börjar kännas som man just slängt 200k i sjön och inom två år kommer behöva köpa en ny VP då denna är utnött?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Pengarna är nog inte kastade i sjön, du måste trimma in anläggningen, det gör inte rörmokaren som installerar, de luftar knappt ur systemen och drar igång allt på originalinställningar, sen fort hem och fakturera, det är min erfarenhet tyvärr.
Vad har du för hus? vad för elementsystem? 1 eller 2 rörs system, stora eller små element, enkel eller dubbelpanelelement, det är många faktorer som har betydelse för hur din anläggning ska fungera.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Trasig växelventil? (Nibe F1255-12 med självsvängningar)
« Svar #12 skrivet: 28 februari 2018, 16:47:13 »
Forumet tycks inte riktigt eniga kring växelventilen, som jag tolkar svaren tycker 50% av svaren att beteendet verkar ok medan resterande 50% menar att om framledning och retur fortsätter stiga vid vvkörning så är växelventilen skäligen misstänkt? Hur tar jag reda på vad som är sant innan kontakt med Nibe?
Att det är olika bud beror på att det är lite svårt att tolka händelseförloppet utifrån problembeskrivningen. Om man som jag tror att temperaturer under en varmvattenkörning avser radiatordrift hamnar jag naturligtvis fel.

Det är helt normalt att framledning och retur stiger vid en varmvattenkörning. Det måste bli så när varmvattnets temperatur stiger. Däremot är det inte normalt med 13 varmvattenkörningar på ett dygn. Den vanligaste orsaken till det är problem med växelventilen. Därav min förmodan om att den krånglade trots att pumpen är ny. Men jag tycker nu att Carls teori om luft i slingan är troligare. Luft brukar hamna i varmvattenberedaren för det är varmast där och luftens löslighet i vatten minskar när temperaturen ökar. Att anläggningen är nyligen tagen i drift ökar sannolikheten för att det ska finnas luft i systemet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Växelventilen i modellerna 1x45/55 är inte samma skit som i de äldre nibe som kärvar på något år, dessa roterar runt, men visst kan det vara fel även på dessa, har dock aldrig stött på någon än, men den andra modellen, har jag bytt hur många som helst.

Utloggad Jarlingar

  • Specialexpert
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östersund / Orrviken
  • Antal inlägg: 506
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försök inte laga det som redan fungerar...
Är det vanligt att man måste lufta vv-slingan på 1255'an?
Jag har bara kört igång min och sen har den tuffat på.

En annan fråga:
Om man installerat vp'n själv, vem ringer man då vid garantiärenden..?
Nibe 1255 3-12 installerad  jan 2018.
240m energibrunn, 238m aktivt djup.
Ukv-100  4-vägskopplad.
19 Radiatorer & 16m2 Golvvärme utan aktiv styrning.
Total systemvolym 340 Liter.

256m2 Sutterränghus byggt 1976 med FTX installerad 2016

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!