Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LLVP i sommarstuga, tänker jag rätt?  (läst 1530 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Savve

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
LLVP i sommarstuga, tänker jag rätt?
« skrivet: 16 augusti 2015, 08:38:45 »
Hej, glad amatör här!

Har en sommarstuga om ca. 50m2, byggd runt 1978. Runt 10-15 cm isolering i väggar och tak, runt 10cm i golv/väggar. Plåttak och liggande panel.

Stugan är byggd i formen av ett "+" och kallställs i Oktober för att öppnas igen i April. Direktverkande elelement (olje-) i alla rum.

Jag får nu vintervatten och planerar att bygga ett riktigt badrum. Kan ju inte p.g.a. kondensrisk isolera vinden för mycket och sedan kallställa, dessutom hade det ju varit kul att kunna åka ut och vara där lite på vintern med. Braskamin finns som komplement.

FrÃ¥ga: Vad tror ni det skulle kosta i mÃ¥naden att köra 8-10c underhÃ¥llsvärme mellan oktober-april  ungefär? Geografiskt ligger den i östra Uppland.

Jag vill av förklarliga skäl inte ha någon dyr "lyxmodell" för 20Kkr eller liknande. Jag har tittat på Byggmax LLVP för 5995. Skulle en sådan pump fungera för mig till uppvärmning?

Stugan har 3 små rum och kök. Klarar pumpen av att sprida värmen i hela huset om man har dörrarna öppna? Blir det rentav en synergieffekt av att stödelda i vardagsrummet (i dagsläget stannar brasvärmen i vardagsrummet).

Tänkte sätta den i köket om det blir aktuellt. Hur mycket lÃ¥ter/blÃ¥ser det inne? Takhöjden är rätt lÃ¥g (220 cm) sÃ¥ det blir svÃ¥rt att inte känna draget tänker jag. 

Tacksam för idéer och synpunkter från er


Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: LLVP i sommarstuga, tänker jag rätt?
« Svar #1 skrivet: 25 augusti 2015, 10:28:19 »
Du vill ha pumpen där det märks minst men samtidigt gör bäst nytta.
Nu vet vi ju inte hur din planlösning ser ut men att sätta den i köket låter inte så bra.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LLVP i sommarstuga, tänker jag rätt?
« Svar #2 skrivet: 26 augusti 2015, 08:49:27 »
för de pengarna du vill lägga så är det ju bara att prova, ingen mening med att spekulera.
funkar det inte så okay en erfarenhet rikare. funkar det är det ju kanon.

men det blir nog inte så lätt med en udda pump att sprida värmen då fläkt flåset brukar var mindre. samt att de brukar låta mer.
och fläkten ville du ju inte känna av men den lär du definitivt behöva i synnerhet med planlösningen och vunna erfarenheter på att braskaminens värme inte vill sprida sig.

Om man har värmt upp huset tidigare kan man säga att det kostar mindre än hälften att värma med värmepump.

Jag tycker att man skall undvika att montera värmepump i kök över huvud taget då det blir dragigt och matoset åker omkring och filter mm blir helt kontaminerade.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!