Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Josth
« skrivet: 22 januari 2019, 09:31:56 »

Skulle också vilja tillägga att det är som sagt den gamla versionen av dimensioneringsprogrammet jag har och där finns F2120 inte med utan beräkningen gjordes med en F2040-12. F2120 klarar ner till -25 grader och har något bättre prestanda än F2040 som stannar vid kallare temperatur än -20. Även om värmeeffekten vid -20 grader inte är så hög med en luftvärmepump (effekttäckning ca 40%) så blir ändå energitäckningsgraden hela 98% och energibesparingen ca 20.000 kWh/år. Det är sällan -20 grader i Uppsala och bara korta perioder.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 22 januari 2019, 07:42:50 »

Du kanske missade mitt inlägg, så jag upprepar, det är viktigt - speciellt med luft/vattenvärmepump - att säkerställa att man har korrekta flöden och helt öppna eller i vart fall fungerande termostater och koppel på varje radiator för att kunna få ut värmen i huset med så låg framledningstemp som möjligt.
Kan du genom justering/optimering av flödet i ditt system sänka behovet av framledningstemp med 5 grader så kan du spara 15% av energiförbrukningen.
Du minimerar dessutom risken att värmepumpen blockeras av hög hetgastemp.
Att du har kallt i huset beror inte heller på att värmepumpen inte kan leverera - det beror på att du har antingen ett dåligt optimerat distributionssystem eller en för låg kurva inställd i reglerdatorn, eller en kombination av de två.
Om du inte åtgärdar detta kommer du aldrig att bli nöjd.

Sen kan man väl tycka att Nibe varit lite oförsiktiga när de anger effektklassen på sina värmepumpar, men jag kan å andra sidan tycka att det ligger på både säljarens/installatörens OCH köparens ansvar att sätta sig in i vad de handlar med när det gäller så pass stora pengar.
Att förkovra sig innan köp, t.ex. genom att läsa på i detta forum innan köp anser jag vara mer eller mindre nödvändigt om man inte skall lämna spelplanen öppen för mer eller mindre oseriösa och/eller okunniga återförsäljare.
-20 grader i Uppsala måste väl vara rätt ovanligt, så sett över ett år kommer elpatronen nog inte att behöva gå så mycket, så det skulle jag nog inte bekymra mig allt för mycket över, det viktiga för dig nu är att du får tillräckligt varmt inne kan jag tycka, så fokusera på grundflöden, fungerande termostater och koppel och så till att hitta rätt kurvlutning så du får en behaglig innetemp.
Fokusera på lösningarna istället för på tillkortakommandet.
Skrivet av: Jannebloms
« skrivet: 22 januari 2019, 07:38:01 »

Låter som en rejäl ved-anläggning tidigare! 25 kbm stjälpt mått ger ca 30 MWh och netto ca 23 MWh. Plus 12 MWh el minus kanske 4 MWh hushålls-el ger uppvärmningsbehov drygt 31 MWh. Enligt NIBE's gamla dimensioneringsprogram så borde värmepumpen då klara sig ner till ca -9 grader ute innan el-tillsats behövs. Vid -20 grader ger värmepumpen ca 4,6 kW och el-tillsatsen behöver då stötta med ca 7,1 kW.   
Detta kändes som viktig kunskap som jag inte fick av säljaren. Han skröt mest av hur otroligt effektiv f2120 är och med grym prestanda ner till -25. Han avrådde mig från bergvärme då han menade att denna pump var minst lika effektiv. DÅ slapp man också kostnaden för att borra.
Bra att veta dessa begränsningar så att man inte blir arg och frustrerad och tror att det inte funkar.
Bekvämt att slippa veden men saknar ändå dess effektivitet. Kunde få +25 i huset då det var -25 ute och en framledningstemp som var obegränsad upp till 100grader :-)
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 21 januari 2019, 23:05:21 »

Skiljer den sig i väsentliga driftsfall från 12kW-pumpar från andra tillverkare?

Förstår inte din fråga.
2120 är en serie fina maskiner dock så som TS skriver själv så tror många att den är på 12 kW.
Det gör att kunden kanske väljer en svagare maskin än vad han förväntar sig. Om jag inte minns fel så är maskinen kring 8,5 kW.

Med vänlig hälsning
D
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 21 januari 2019, 22:44:52 »

Inte helt säker men tror hetgasen var ca 110 och framledningen 61

Jag gissar att den har stannat på grund av hög hetgastemp.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 21 januari 2019, 21:35:55 »

Detta har behandlats i annan tråd men 2120-12 är inte på 12 kW. 
Skiljer den sig i väsentliga driftsfall från 12kW-pumpar från andra tillverkare?
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 21 januari 2019, 20:14:51 »

Detta har behandlats i annan tråd men 2120-12 är inte på 12 kW.  Speciellt inte vid kall väderlek och hög framledningstemperatur.
Verkar råda en hel del missförstånd om maskinens namn/effekt.

Med vänlig hälsning
D
P.S. Dock en fin maskin.
Skrivet av: Snok
« skrivet: 21 januari 2019, 19:28:29 »

Tillägg till nedan!
Vad har du för max framledning inställd?!



Jag har samma modell på pump och -15 gor fint men behöver inte så höga temperaturer.
Ja den kan leverera högt temp men inte till vilket flöde som helst varvid din avkylning av värmeslingan blir högre än effekten på pumpen. Har du samtidigt andra förbrukare eller på annat vis begränsat effektuttag på elpatron blir det ”tufft”.

Mina 200kvm behövde 15kbm ved, har dock kvar systemet.


Låter som en rejäl ved-anläggning tidigare! 25 kbm stjälpt mått ger ca 30 MWh och netto ca 23 MWh. Plus 12 MWh el minus kanske 4 MWh hushålls-el ger uppvärmningsbehov drygt 31 MWh. Enligt NIBE's gamla dimensioneringsprogram så borde värmepumpen då klara sig ner till ca -9 grader ute innan el-tillsats behövs. Vid -20 grader ger värmepumpen ca 4,6 kW och el-tillsatsen behöver då stötta med ca 7,1 kW.   

Var precis på väg att skriva samma.


Skrivet av: Josth
« skrivet: 21 januari 2019, 19:22:56 »

Låter som en rejäl ved-anläggning tidigare! 25 kbm stjälpt mått ger ca 30 MWh och netto ca 23 MWh. Plus 12 MWh el minus kanske 4 MWh hushålls-el ger uppvärmningsbehov drygt 31 MWh. Enligt NIBE's gamla dimensioneringsprogram så borde värmepumpen då klara sig ner till ca -9 grader ute innan el-tillsats behövs. Vid -20 grader ger värmepumpen ca 4,6 kW och el-tillsatsen behöver då stötta med ca 7,1 kW.   
Skrivet av: Jannebloms
« skrivet: 21 januari 2019, 19:02:28 »

Menar du 140 kvm uppvärmt inklusive källare? 25 kbm travad blandved innehåller väl ca 37000 kWh? Sedan är verkningsgraden i vedpannan kanske 75-80% så det skulle motsvara ca 29000 kWh el netto? Menar du kanske 12000 kWh el utöver veden? Då blir ett tidigare energibehov om ca 37000 kWh el.
Källaren är inte uppvärmd och ja 12000kwh utöver veden. Det är nog snarare ca 25kbm3 stjälpt mått. Panna Baxi solo Innova 30kw, 2000l acc. Men allt är utrivet nu 😪.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 januari 2019, 18:20:25 »

Det första du kan göra är att säkerställa så att alla radiatorer fungerar som de ska, 60 grader fram vid -20 ute är rätt hög temp.
Vilken typ av radiatorer har du? (Bilder?)
Har du termostater som tillåts reglera temperaturen?
Om du har termostater aktiva på radiatorerna, kolla så att det inte är dessa som stryper (Öppna dem för fullt).

Har du inga termostater aktiva så kan du kolla så att du har skapligt likvärdiga temperaturfall över varje enskild radiator, skall vara 5-10 grader kallare ut än in i dem vid 60 graders framledningstemp.
Har du IR-termometer så är det ett bra hjälpmedel.

Om det inte hjälper att kolla upp grundflöde och termostaternas funktion så behöver du nog öka kurvan ytterligare för att få tillräckligt varmt i huset, hur varmt du får i huset har ju liksom inte med värmepumpens funktion att göra utan bara med vilken kurva du har och vilken effekt som är max på elpatronen, den där värmepumpen skall kunna hålla huset 22 grader varmt även om det blir 30 grader minus ute, om elpatroneffekten är tillräcklig.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 21 januari 2019, 18:18:37 »

Menar du 140 kvm uppvärmt inklusive källare? 25 kbm travad blandved innehåller väl ca 37000 kWh? Sedan är verkningsgraden i vedpannan kanske 75-80% så det skulle motsvara ca 29000 kWh el netto? Menar du kanske 12000 kWh el utöver veden? Då blir ett tidigare energibehov om ca 37000 kWh el.
Skrivet av: Jannebloms
« skrivet: 21 januari 2019, 18:10:30 »

Min klarar hålla 21C inomhus temp vid -15c utan tillskott, har 115+15kvm uppvärmd dåligt isolerat 70-tals hus
1 1/2 plan med hel källare 140km2 varmyta. Byggt 1947 och ganska dåligt isolerat men ändå ett rejält hus byggt i sten. Tidigare eldade jag med ved ca 25kbm3 /år 12000kwh.
Skrivet av: Pickle_rick
« skrivet: 21 januari 2019, 17:35:10 »

Det låter märkligt då f2120 12 kw ska klara att producera 63 gradigt vatten ner till -25. Det är iaf vad försäljarna och Nibes produktbeskrivning skryter om. Mon f2120 12 kw klarar inte ens att hålla innevärmen på 20 grader när det är -15 ute. Inte ens med tillsatsen.

Min klarar hålla 21C inomhus temp vid -15c utan tillskott, har 115+15kvm uppvärmd dåligt isolerat 70-tals hus
Skrivet av: Josth
« skrivet: 21 januari 2019, 17:09:05 »

- Hur stort är huset som ska värmas?
- Typ av hus? (1-plan med källare, 1½-plan, 2-plan etc)
- När är det byggt?
- Tilläggsisolerat?
- Vad för värmesystem innan?
- Tidigare energiförbrukning per år?
Skrivet av: Jannebloms
« skrivet: 21 januari 2019, 16:50:45 »

Vad var framlednings- och hetgastemp precis när den blockerades?
Inte helt säker men tror hetgasen var ca 110 och framledningen 61
Skrivet av: Jannebloms
« skrivet: 21 januari 2019, 16:48:44 »

Att framledningen inte blir högre än 49 grader utan tillsats beror säkert på att effekten på den modellen helt enkelt inte räcker längre än så. Hetgastemperaturen ser riktigt hög ut, kanske därför den blockeras?

Det låter märkligt då f2120 12 kw ska klara att producera 63 gradigt vatten ner till -25. Det är iaf vad försäljarna och Nibes produktbeskrivning skryter om. Mon f2120 12 kw klarar inte ens att hålla innevärmen på 20 grader när det är -15 ute. Inte ens med tillsatsen.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 21 januari 2019, 10:24:42 »

Att framledningen inte blir högre än 49 grader utan tillsats beror säkert på att effekten på den modellen helt enkelt inte räcker längre än så. Hetgastemperaturen ser riktigt hög ut, kanske därför den blockeras?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 21 januari 2019, 10:24:01 »

Vad var framlednings- och hetgastemp precis när den blockerades?
Skrivet av: Jannebloms
« skrivet: 21 januari 2019, 10:11:11 »

I morse var det -20 och tillsatsen slog till då gradminuterna var -1440. I samband med det så slog kompressorn av och markerades som "blockerad". Jag trodde att tillsats och pump jobbade tillsammans då det blir för tungt för pumpen. Varför klarar inte pumpen -20 grader utan tillsats?  dontknow. Försäljningsargumentet är väl att den tillverkar 63gradigt vatten ner till -25!? Jag har aldrig sett pumpen tillverka famledningstemp mer än 49 grader utan tillsats. Den tillåter gradminuterna falla tills tillsatsen slår till. Även om jag blockerar tillsatsen till -1000 gradminuter. Hur fungerar era pumpar i sträng kyla?
F2120 12kw vvm320

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!