Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/luft bästa cop  (läst 1828 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad harryerik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Luft/luft bästa cop
« skrivet: 10 april 2022, 11:32:28 »
Vilket fabrikat av luft/luft har bästa cop vid säg minus 15gr?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Luft/luft bästa cop
« Svar #1 skrivet: 10 april 2022, 11:44:50 »
Det beror på modell snarare än fabrikat om man tittar på välkända fabrikat som Daikin, Fujitsu, Mitsubishi, Panasonic, Toshiba etc. Toppmodellerna har bäst COP.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Luft/luft bästa cop
« Svar #2 skrivet: 10 april 2022, 12:17:01 »
Glöm inte bort att kika på avgiven effekt .
Vilken effekt och verkningsgrad man uppnår beror även på luftflödet ut ur innerdelen så tänk på placering så den inte stör onödigt mycket
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 563
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Luft/luft bästa cop
« Svar #3 skrivet: 10 april 2022, 12:40:58 »
Liten sammanställning från förra året på uteffekt
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Luft/luft bästa cop
« Svar #4 skrivet: 10 april 2022, 16:07:12 »
Skulle byta ut LN50 HERO mot RW35 SUMO på den listan.
50 modellerna kräver väldigt stora rum för att kunna utnyttja effekten och inte bli en massa on/off körning
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luft/luft bästa cop
« Svar #5 skrivet: 11 april 2022, 10:28:39 »
Daikin Caldo XRH40 ligger bra till vad gäller uteffekt och COP vid låg utetemp, men det är inte så många som anger COP vid låga temperaturer.
Ofta följer COP och Uteffekt varandra rätt bra, så de maskiner som bibehåller skaplig uteffekt vid låga temperaturer brukar ha rätt bra COP också.
Daikin påstår att XRH40 har COP 2.0 vid -25 och 5.37 vid +7°C.
Gör ett diagram och dra en linje mellan de två punkterna så borde du hamna rätt nära sanningen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad harryerik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Luft/luft bästa cop
« Svar #6 skrivet: 19 juli 2022, 08:28:15 »
Vad är skillnaden på Panasonic LZ mot Hz serien

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luft/luft bästa cop
« Svar #7 skrivet: 19 juli 2022, 09:02:26 »
Det är primart att LZ är lägre och fungerar som utbytesmaskin om du haft en äldre modell av Panasonic med låg innerdel.
I övrigt är de rätt lika.
LZ sticker ut rätt mycket från väggen också.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad harryerik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Luft/luft bästa cop
« Svar #8 skrivet: 19 juli 2022, 09:15:18 »
vad är den senaste beteckningen på hz modellerna.
Har en offert här på 2st Panasonic, en HZ25 och en HZ35, samt flytt av bef innedel till garaget. Efter rot 46800kr
LÃ¥ter det rimligt?
« Senast ändrad: 19 juli 2022, 09:28:56 av harryerik »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Luft/luft bästa cop
« Svar #9 skrivet: 19 juli 2022, 09:49:38 »
HZ25XKE osv. verkar vara senaste beteckning. R32 som köldmedia. Priset låter rimligt tycker jag.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luft/luft bästa cop
« Svar #10 skrivet: 20 juli 2022, 07:19:30 »
HZ 35 kan du strunta i, den ger bara 70W mer än HZ25 när det är kallt ute (om de inte ändrat specifikationerna sedan jag kollade), de pengarna kan du ha roligare för.
Välj 2 stycken HZ25 istället.

"Flytt av befintlig innedel till garaget" förstår jag inte vad du menar med, normalt så flyttar man på både inne och utedel, men utedelen kanske redan sitter på garaget, eller?

Priset låter nästan för bra för att vara seriöst kan jag tycka, för det skulle vi nog velat har över 50 000 kr, och jag tror inte att vi är direkt dyra.
Kanske räknar de kreativt på ROT-avdraget?
Har du fått pris före och efter ROT?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!