Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Airwellen har slutat lämna nÃ¥n värme.....  (läst 13385 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Airwellen har slutat lämna nån värme.....
« skrivet: 03 februari 2007, 13:05:34 »
Ja inte för att det är nÃ¥t fel pÃ¥ den, utan bara för att idag skiner Solen, Ã¥ solfÃ¥ngarna hÃ¥ller tempen i tanken  Thumbsup studs Thumbsup Vad kul att se hur bra mina idéer fungerar i praktiken, för det är precis sÃ¥ här jag hade tänkt att det skulle bli. Till veckan kommer "min" kyltekniker hem till mig, dÃ¥ jag bett han att kolla upp allt som rör L/V-pumpen. Som ett slags halvÃ¥rs-service av funktion, inst, värden, Ã¥ vad som nu ska kollas upp efter en inkörningsperiod.

mvh humlan.
« Senast ändrad: 03 februari 2007, 13:07:06 av humlan57 »

Utloggad Da9L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Airwellen har slutat lämna nån värme.....
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2007, 22:17:12 »
Önskar jag kunde säga det samma om min, men min ger dåligt med värme vid bara ett par minus.
Vid 0 ger den 47 grader som den ska, men redan vid -5 ger min nu bara ca 40 grader. Inte ens om jag hjälper till med el upp till 45 klarar den av att hålla det utan tempen sjunker ner till runt 40.

Jag har fått tips om att ställa om avfrostningen så att den inte frostar av så ofta. Kan det vara lösningen? Och hur f*n gör jag det, jag blir inte klok på manualen.
Hur fungerar avfrostningen? Om jag ändrar så den frostar av med längre mellanrum, skall man då också ändra så den frostar av "mer" när den väl gör det?

Jag vil inte tro annat än att det är en intrimmningsfråga, så är det någon som vet något man brukar få justera så är jag tacksam för all hjälp.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Airwellen har slutat lämna nån värme.....
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2007, 22:18:28 »
Det kan ju också bero på att ditt hus har ett stort energibehov?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Da9L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Airwellen har slutat lämna nån värme.....
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2007, 22:51:22 »
Det går väl åt en del för att värma det, inget snack om det, men pumpen ska vara anpassad för det (9KW), och jag skickar ju fortfarande ut samma tempratur i elementen.
Jag är LÅÅÅNGT ifrån någon expert på området, men jag tycker den tappar lite väl snabbt. Den ska ju klara ner till -18.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Airwellen har slutat lämna nån värme.....
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2007, 22:55:03 »
Ja jag vet inte vad jag säga, men visst kan det vara nåt med justeringen på pumpen. Det är det jag ska få hjälp med, för jag har noll koll på hur det ska göras på pumpen, så det överlåter jag åt ett proffs. Har Du kollat vilken temp som kommer in till värmeväxlaren, den ska ligga mellan 80-90 grader? Min ligger lite lågt, så det ska "min" kyltekniker försöka åtgärda. Ska kolla vad han gör, å ställa en massa frågor, får jag nåt bra svar som passar in här, så återkommer jag med det.

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Airwellen har slutat lämna nån värme.....
« Svar #5 skrivet: 04 februari 2007, 23:05:03 »
Skulle jag köra min mot enbart radiatorkretsen, så hade den kanske, kanske klarat -15, men inte nu när den åxå ska värma varmvattnet åxå. Så när det går mot -10 låter jag oljeeldningen hjälpa till lite. Den sitter i en separat panna, å gick ca en 20-30 min 4-5 ggr/dygn, nu när det var "kallt". Men även utan olja så höll pumpen ensam ca 40 grader vid -12, men tyvärr blir det ca 4-5 grader för lite, så spetsning måte till. Kanske det går att klämma ur lite till, om tempen in till värmeväxlaren blir några grader högre, efter att pumpen blivit justerad, nu till veckan.

mvh humlan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Airwellen har slutat lämna nån värme.....
« Svar #6 skrivet: 05 februari 2007, 07:02:17 »
Det går väl åt en del för att värma det, inget snack om det, men pumpen ska vara anpassad för det (9KW), och jag skickar ju fortfarande ut samma tempratur i elementen.
Jag är LÅÅÅNGT ifrån någon expert på området, men jag tycker den tappar lite väl snabbt. Den ska ju klara ner till -18.

OK, jag skall försöka förklara lite bättre.

Din värmepump ger ut 9 kW, vid +7 graders utetemp, vid 0 grader ute kanske den ger 5 kW, den klarar av att arbeta ändå ned till -18 grader utetemp, men ger då knappt mer uteffekt än vad den förbrukar för att driva kompressor och fläkt/fläktar, kanske ca 3 kW.

Om ditt hus har lika stort effektbehov vid 0 grader utetemp som Humlans har vid -10 grader utetemp så behöver det inte vara något fel på din pump.
Ditt hus kan ju så vitt vi vet vara 50% större än Humlans.

Tänk dig in i situationen att värma globen med din värmepump, den skulle nog inte ge mer än 25 graders framledningstemp äns om det var +10 grader ute.

Det kan naturligtvis vara något fel på din värmepump, men det är helt omöjligt för oss att säga utan att veta din tidigare energiförbrukning, hur stort hus du har och var i landet du bor.

Hetgastempen som Humlan hänvisar till kan vara en bra indikator på hur väl värmepumpen funkar, men det måste en kyltekniker justera in.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Airwellen har slutat lämna nån värme.....
« Svar #7 skrivet: 05 februari 2007, 09:51:28 »
Vid 0 grader har jag inte minsta problem, då går tempen upp så att den slår ifrån emellanåt, för att den nått max inställd temp. Det får bli ner mot -5 innan den går dygnet runt, å den inte längre orkar upp till dom 48 grader, som den ska stänga av vid... Problemet vid lägre temp, är som sagt varmvattnet, å därmed även värmen lite senare förstås. Men med så lite spetsning (i mitt tycke iaf) så kan jag leva med det, å nästa vinter gör grabben lumpen i Boden, så då minskar behovet av vv. Jag har ju bara haft pumpen 1 vinter, å inte gjort nån justering alls, inte trimmat nåt över huvud taget. Det tänkte jag vänta med, tills jag vet att den lämnar all effekt, som det går att klämma ur den. Riktigt vad jag ska göra, vet jag inte, förutom några radiatorventiler som behöver bytas, å att cirkpumpen ska anslutas, så att den slår ifrån när tanken/pannan är fulladdad.

mvh humlan.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Airwellen har slutat lämna nån värme.....
« Svar #8 skrivet: 05 februari 2007, 11:02:00 »

OK, jag skall försöka förklara lite bättre.

Din värmepump ger ut 9 kW, vid +7 graders utetemp, vid 0 grader ute kanske den ger 5 kW,

0 grader ger den 8,3 kw

den klarar av att arbeta ändå ned till -18 grader utetemp, men ger då knappt mer uteffekt än vad den förbrukar för att driva kompressor och fläkt/fläktar, kanske ca 3 kW.

vid -15 ger den 6,2 kw om det nu är en airwell lvp 9000 vi prata om och under förutsättning att du inte har högre framledning än 45 grader.

Hetgastempen som Humlan hänvisar till kan vara en bra indikator på hur väl värmepumpen funkar, men det måste en kyltekniker justera in.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Airwellen har slutat lämna nån värme.....
« Svar #9 skrivet: 05 februari 2007, 11:02:05 »
Bara för att övertyga mig själv om att jag sagt rätt här, så var jag ner å kollade pann/ack-temp. Nu är det ca -4,5 ute, å jag har en pann/ack-temp på ca 47 grader. Ca för att diplayen växlar mellen 46-47 grader. Tempen är avläst på styrenheten för solfångarna, vilken har en givare i tank/panna, å inte styren för L/Vpumpen. Givaren i tanken bör visa ett mer "rätt" värde, då den inte mäter i flödet, utan vilken temp L/V-pumpen orkar hålla på vattnet i hela systemet.

mvh humlan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Airwellen har slutat lämna nån värme.....
« Svar #10 skrivet: 05 februari 2007, 13:43:45 »

OK, jag skall försöka förklara lite bättre.

Din värmepump ger ut 9 kW, vid +7 graders utetemp, vid 0 grader ute kanske den ger 5 kW,

0 grader ger den 8,3 kw

den klarar av att arbeta ändå ned till -18 grader utetemp, men ger då knappt mer uteffekt än vad den förbrukar för att driva kompressor och fläkt/fläktar, kanske ca 3 kW.

vid -15 ger den 6,2 kw om det nu är en airwell lvp 9000 vi prata om och under förutsättning att du inte har högre framledning än 45 grader.

Hetgastempen som Humlan hänvisar till kan vara en bra indikator på hur väl värmepumpen funkar, men det måste en kyltekniker justera in.

SÃ¥ kan det gÃ¥ när man inte kontrollerar fakta innan man skriver...  :-[

Tydligen en maskin som framför allt ökar driveffekten vid sämre verkningsgrad.

I alla fall så är ju uteffekten i princip ovesäntlig så länge vi inte vet hur stort energi och effektbehovet på fastigheten är...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Airwellen har slutat lämna nån värme.....
« Svar #11 skrivet: 05 februari 2007, 14:33:33 »
Drivefekten är ganska konstant men cop 3,0 vid -15 ºC och 4,0 vid 7 ºC inte att förglöma dock att airwell kör med fast kondensering.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Da9L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Airwellen har slutat lämna nån värme.....
« Svar #12 skrivet: 05 februari 2007, 17:42:36 »
Tror minsan att det är overlander som är Airwellkungen här. Bra!

Under 2006 körde jag på el fram till oktober då jag fick min Airwell installerad. Jag har under den perioden gjort av med knappt 30.000kWh.
Jag köpte huset juni 2005 så det första året juni-juni var förbrukningen ca 37.000kWh.

Pumpen har inte gjort hela skillnaden, utan vi har snålat lite mer än tidigare.

Overlander, tycker du att min pump beter sig som den ska?

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Airwellen har slutat lämna nån värme.....
« Svar #13 skrivet: 05 februari 2007, 20:32:57 »
Om vi räknar med att huset ligger i stockholm eftersom vi inte vet vart du bor så ger det ett effektbehov på 11 kw vid dut på -18 ºC så lite snålt dimensionerad skulle jag nog säga att den är så den gör nog det den kan.
Dessutom finns väl risken att du höjt innetempen lite nu (det är ju ändå så billig värme).
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Da9L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Airwellen har slutat lämna nån värme.....
« Svar #14 skrivet: 07 februari 2007, 19:34:12 »
Har gått och funderat på detta ett tag, oh jag vill inte riktigt tro att pumpen skulle vara underdimensionerad, i alla fall inte så mycket.
Precis som för Humlan kan min pump slå ifrån när tempraturen ligger på 0 grader, den gör det även ganska ofta, så då har jag till och med funderat på om pumpen var överdimensionerad för att den värmde upp så snabbt och slog av ofta.

Som sagt så är jag ingen expert, men jag tycker att 0 till -5 är en ganska liten skillnad, och att då gå från jättebra vid 0 till värdelös vid -5 låter för mig konstigt. Jag har ju inte ökat tempraturen ut i elementen något.

Jag bor 18 mil väster om Stockholm.

Nåja, någon som vet något om de justeringar jag blivit tipsad att göra?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!