Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Rumsgivare  (läst 22609 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bonemala

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Alsterbro
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
Rumsgivare
« skrivet: 26 februari 2017, 16:38:43 »
Hej.
Funderar på en rumsgivare till min Thermia Diplomat optimum men hittar ingenting på nätet om en sådan dontknow
Finns det några erfarenheter av en sådan här på forumet och vart jag kan köpa en och vad den kostar.


Thermia Diplomat Optimum 12kw
2x300m kollektorslang
250kvm uppvärmt. Ca 15000kwh
Byggt 1820

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rumsgivare
« Svar #1 skrivet: 26 februari 2017, 18:07:14 »
Jag har en och den kan för vissa hjälpa lite grann men är långt ifrån perfekt.
Dels tycker jag att den är alldeles för trög, det tar många timmar för den att reagera och sedan till det största problemet, det du sätter som önskad innetemp på innegivaren även blir RUM-värdet på pumpen. Så om du vill ha 22 grader inne så är du tvingad att köra RUM-värde 22. Så för mig fungerar den långt ifrån perfekt. Så den kan mycket väl ställa till mer problem än den gör nytta.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Rumsgivare
« Svar #2 skrivet: 26 februari 2017, 18:14:34 »
Och jag har den motsatta erfarenheten för hos mig fungerar det perfekt och jag har en avvikelse på temperaturen som normalt ligger inom en ½ grad. Dom gånger den inte riktigt hänger med är vid kraftig blåst och kyla då kan temperaturen sjunka med ca 1 - 1½ grad och det tar några timmar innan temperaturen "når ikapp".
Rumsgivaren till Thermia är lite mer än bara en rumsgivare och jag tror inte att den går att köpa "utanför" Thermias återförsäljarnät.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad bonemala

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Alsterbro
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Rumsgivare
« Svar #3 skrivet: 26 februari 2017, 19:31:59 »
Svenske kocken.
Du skriver att den är mer än en rumsgivare, vad mer?
Vilken anslutning används på pumpen? Använder redan ext till en logger från Husdata.
Har du någon bild på rumsgivaren? Jag har som sagt aldrig sett någon och är ju lite nyfiken av mig
Thermia Diplomat Optimum 12kw
2x300m kollektorslang
250kvm uppvärmt. Ca 15000kwh
Byggt 1820

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rumsgivare
« Svar #4 skrivet: 26 februari 2017, 19:33:29 »
Danfoss Link ska funka om din Thermia inte är för gammal.
Fast jag tror det blir dyrare med dessa grejer om det bara är rumsgivaren du vill ha.
Kolla först med en Thermia återförsäljare.

http://www.thermia.se/hitta-aterforsaljare/

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad #PL400

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Brine - schpriiiiit!
SV: Rumsgivare
« Svar #5 skrivet: 26 februari 2017, 19:47:21 »
Jag har en optimum G3. Innegivaren tog installatören 1500kr extra för att installera. (han försökte även slingra sig och övertyga mig om att skippa den)
Styrningen av innetempen fungerar ypperligt. Känner man att tempen reagerar för långsamt går det att öka hur mycket innegivaren påverkar förskjutningen av kurvan via pumpens HMI :)
Tegelkåk från 62 med källare, 86+86m^2
Thermia Optimum G3 - 2016
180m borrhål.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rumsgivare
« Svar #6 skrivet: 26 februari 2017, 20:31:26 »
Påverkan av innegivaren har inget med trögheten att göra. Det tar flera timmar innan givaren registrerar en temperaturförändring det är där problemet är.
Även min installatör sa att innegivaren ofta skapade mer problem än den löste. Jag köpte en ny förra året för 1300:- och installerade själv. Den kopplas in på en egen plint på styrkortet i VP så den stör varken Thermiq eller Husdata interfacet, har själv haft ett sådant tills åskan tog det.
Innegivaren kan visa aktuell innetemp (även om den är väldigt fördröjd) och så kan den visa utetemp och önskad innetemp. Inget mer kan den.
Det som kan ställa till det är om man har en annan önskad innetemp än den inställda RUMs-värdet. Att likställa RUM och önskad innetemp funkar nog för de allra flesta men jag har nu mitt andra hus där detta inte funkar. I nuvarande hus är det mindre problem men i förra var det riktigt fel...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Rumsgivare
« Svar #7 skrivet: 26 februari 2017, 20:35:58 »
bonemala, rumsgivaren läser rumstemperaturen, där kan man även höja och sänka temperaturen, man kan läsa inne temperatur och ute temperatur. Det sitter en liten ic krets i innegivaren och den "pratar " med styrdatorn digitalt. Man behöver 2 tråd mellan styrdator och innegivare och på min pump är ledningarna inkopplade på plint 303 och 304 tror jag det var
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Rumsgivare
« Svar #8 skrivet: 26 februari 2017, 20:43:06 »
Hur kan innegivaren ha en fördröjning på flera timmar är den byggd av betong eller ? Min givare till Nibe är bara ett litet motstånd eller liknande och den lär reagera tämligen direkt på temp ändring exakt samma givare används också ute.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad #PL400

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Brine - schpriiiiit!
SV: Rumsgivare
« Svar #9 skrivet: 26 februari 2017, 20:46:29 »
Hmm, kan tänka mig att det är stora skillnader på hur trögt olika hus reagerar på tex solinstrålning.
Innan bergvärmen hade jag en pelletspanna. Framledningstemp reglerades först med endast utegivare, och sedan bytte jag till endast en innegivare.
I mitt fall fungerade ENDAST en innegivare ypperligt, oftast låg temperaturen vid givaren inom 0,5 C från inställt värde.
Baserat endast på min begränsade erfarenhet ser jag inte hur en innegivare skapar mer problem än den löser. Heddan eller någon annan får gärna upplysa mig :)
Tegelkåk från 62 med källare, 86+86m^2
Thermia Optimum G3 - 2016
180m borrhål.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Rumsgivare
« Svar #10 skrivet: 26 februari 2017, 20:48:45 »
Thermias fungerar lite annorlunda (digital bus) men fördröjningen hos mig ligger på kanske en halv minut. Så tar det timma innan styrdatorn reagerar så tror jag att man har nått fel i anläggningen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rumsgivare
« Svar #11 skrivet: 26 februari 2017, 21:05:45 »
Hur kan innegivaren ha en fördröjning på flera timmar är den byggd av betong eller ? Min givare till Nibe är bara ett litet motstånd eller liknande och den lär reagera tämligen direkt på temp ändring exakt samma givare används också ute.
Jag har en Dallas givare satt i innegivarens hus som mäter verklig temp, och där ser jag hur trög innegivaren är. Även min installatör sa det att innegivaren är väldigt trög. Och nu är det mitt andra hus med min andra innegivare och min andra dallas-givare så jag vet att detta inte beror på fel mätningar eller något, allt är utbytt och trögheten visar sig fortfarande. En viss tröghet ska finnas tycker jag, kanske på en kvart eller så så att den inte reagerar på att man vädrar eller öppnar ytterdörren.

Hmm, kan tänka mig att det är stora skillnader på hur trögt olika hus reagerar på tex solinstrålning.
Innan bergvärmen hade jag en pelletspanna. Framledningstemp reglerades först med endast utegivare, och sedan bytte jag till endast en innegivare.
I mitt fall fungerade ENDAST en innegivare ypperligt, oftast låg temperaturen vid givaren inom 0,5 C från inställt värde.
Baserat endast på min begränsade erfarenhet ser jag inte hur en innegivare skapar mer problem än den löser. Heddan eller någon annan får gärna upplysa mig :)
Jag har också ett styrsystem till vedpannan som bara har innegivare och det funkar klockrent, den håller innetempen på en decimal rätt, och det är en skitsimpel innegivare med en vridpotentiometer.
Thermia lösning är inte så enkel, dels reagerar den trögt, den tvingar dig att ha samma parallell-förskjutning (RUM) på kurvan som du väljer önskad innetemp. Och så har den inte full makt heller, till största delen är det fortfarande utegivaren som får styra. Och utegivaren är inte trög den reagerar däremot blixtsnabbt vilket inte heller är så lysande, den om något borde vara rejält trög...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Rumsgivare
« Svar #12 skrivet: 26 februari 2017, 21:35:43 »
Installatörerna brukar avråda från innegivare troligtvis på grund av att det är mer jobb att montera dom vill man inte ha dom styrande kan man ju ställa ner påverkan. Att styra enbart efter inne givare brukar ge jämn temp i det rummet givaren sitter men i lite större hus med olika värme behov funkar det ofta lite sämre. Om det tar så lång tid kanske det är fel på styren eller givaren eftersom andra Thermia ägare inte upplever samma problem.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rumsgivare
« Svar #13 skrivet: 26 februari 2017, 21:49:38 »
Min installatör behövde inte installera någon innegivare, det enda han behövde göra var att lägga den i ett brev och skicka den till mig tillsammans med en faktura...ändå var han kritisk till dess funktion.
Det är ju konstigt att jag ska ha haft samma fel på 4st olika styr...
Jag kollade nu morgonens loggar och på morgonen steg temperaturen inne ganska mycket och då syntes detta direkt på Dallas-givaren men det tog hela 150 minuter innan Thermias innegivare började registrera denna temperatur stegring. Men det är väl fjärde styrdatorn som jag har som det är fel på...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Rumsgivare
« Svar #14 skrivet: 26 februari 2017, 21:52:47 »
Har ingen aning vad som är fel men märkligt om inte Thermia får till en givare som gör det den ska.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!