Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Underhållsvärme efter flytt  (läst 1328 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tretorn76

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Underhållsvärme efter flytt
« skrivet: 25 november 2022, 14:33:08 »
Hej!
Har en IVT-optima Luft/vatten ifrån 2006 som via Shuntbox tillskott R 800 Bosch styr en gammal CTC-panna ifrån 2000. Pannan har även en elpatron som styrskåpet till värmepumpen styr över. Patronen sitter monterad i pannan. Varmvattenberedaren ska vara av någon slags växlaretyp. Detta gör att det inte speciellt mycket varmvatten när man ex duschar. Jag har ett 1,5 planshus från -35 med element i samtliga rum. Utrustningen har ingen inomhusgivare utan bara en utomhusgivare. I styrboxen för pumpen kör jag standardvärden på värmekurvan med V=20 och H=55 som rekommenderas enligt bruksanvisningen för denna typ av hus.
Har bilder, men fattar inte riktigt hur jag lägger in dem.
Nu är det som så att jag kommer flytta ifrån huset ett par månader innan nya ägare tar vid. Jag undrar därför om vad som kan vara lägsta smärtgränsen för "underhållsvärme". Kan jag egentligen typ "halvera V och H-värdena? Tänkte man kanske kunde stänga av varmvattnet, om det är lönt? Kan inte hitta någon knapp. Plastratten till blandningsvredet är trasigt sedan länge så den står på 60 grader, men tittar jag på vredet kan jag inte se att jag kan sänka till "0"?
Kanske någon kan ge mig lite input. Nån påstod man skulle ligga runt 12 grader, vilken "nästan" är en halvering.
Tacksam för all hjälp jag kan få.

Utloggad tretorn76

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underhållsvärme efter flytt
« Svar #1 skrivet: 26 november 2022, 09:30:10 »
Ingen som har nån input kring iaf värmekurvan?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Underhållsvärme efter flytt
« Svar #2 skrivet: 26 november 2022, 16:24:45 »
Detta beror helt på hur grejerna är installerade?
Men en CTC från 2000 brukar ha så lite vatten att jag gissar att värmepumpen är ansluten på returen före pannans shunt och i så fall värmer den inte varmvattnet.
Då kan du sätta V=12 och H=47 (minska 8 C) så tror jag att det blir ganska OK.
Varmvattnet stänger du av via elpatron, men i så fall kommer inte tillskottet funka heller och det är en risk med det, stannar värmepumpen kan grejerna frysa sönder helt.
Blandningsventilen gör ingen skillnad så länge inget vatten kommer tappas.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tretorn76

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underhållsvärme efter flytt
« Svar #3 skrivet: 26 november 2022, 21:10:32 »
Tack för ditt eminenta svar. Verkar logiskt som du skriver att jag ändra V och H-värdena så flyttas ju hela kurvan. Ang elpatronen som du ser på bilderna kan jag inte röra vredet. Det är fastlåst så jag kan inte ställa ner patronen. Hittar tyvärr ingen brytare heller. Har du något förslag?

Utloggad tretorn76

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underhållsvärme efter flytt
« Svar #4 skrivet: 26 november 2022, 21:23:03 »
Efter att ha följt kabeln från elpatronen så går den in denna lådan shuntar tillskott Bosch 800. Lådan sitter precis intill styrskåpet för värmepumpen. Under lådan sitter en liten svart brytare. Kan det va denna jag ska slå av för att finpa elpatronen? Eller styr den annat också tro?
Den står i bruksanvisnimgen (som tillbehör) som rego 800 tillval för el/oljepanna, vet inte om den bara styr ”tillskottet” dvs bara elpatronen?
« Senast ändrad: 26 november 2022, 21:30:05 av tretorn76 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Underhållsvärme efter flytt
« Svar #5 skrivet: 28 november 2022, 12:54:17 »
 Sc:,h Shunten står på max, har du en extra el-VVB efter pannan så att pannan bara förvärmer varmvattnet?  Sc:,h
Den svarta spaken är säkert brytaren för tillskott, prova och se vad som händer?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tretorn76

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underhållsvärme efter flytt
« Svar #6 skrivet: 28 november 2022, 15:45:54 »
Har ingen extra vvb utan den sitter vara i pannan. Jag bara funderade om jag vågar slå av den utan att det ställer till något annat, genom att bryta tllskottet (vet risken med att vara utan elpatron/tillskott). Har tyvärr inte så mycket tid att testa mig fram.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underhållsvärme efter flytt
« Svar #7 skrivet: 28 november 2022, 16:39:42 »
Sitter shunten fast eller är det bara att den vill ge ut så mycket värme som möjligt. Ta tag i ratten och dra den rakt ut, då kan du kanske vrida shunten, ( frikopplad växellåda )  om den inte har kärvat fast invärtes. Att försöka lossa, omder den svarta brickan på vredet sitter en skruv , tas den bort får man motorn i handen, därefter tas plastbiten på axeln bort. Rucka med en polygrip/rörtång på axeln så kanske den lossna. Se bara till att snedfasningen på axeln är i samma läge när motorn sätts tillbaka

Utloggad tretorn76

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underhållsvärme efter flytt
« Svar #8 skrivet: 28 november 2022, 18:03:52 »
Haha!!! :) Så enkelt var det. Bara att dra ut så gick reglaget att vrida på. Så mu borde jag väl även kunna stänga ner varvattnet i pannan.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underhållsvärme efter flytt
« Svar #9 skrivet: 28 november 2022, 18:44:23 »
Det gick att vrida den nu. Nästa steg är att se var styrningen kommer ifrån. Följ kabeln från motorn fram till något med kanske några vred på, går den in i pannan så styrs där därifrån. Blir då att ta några foton på den del eller hela fronten på pannan, så det syns bra vad som finns. I nuläget så vill shunten säkert ge ut så mycket som möjligt.

Utloggad tretorn76

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underhållsvärme efter flytt
« Svar #10 skrivet: 28 november 2022, 19:12:35 »
Efter att ha följt kabeln från elpatronen så går den in i lådan shuntat tillskott Bosch 800. Så jag antar jag bara kam skruva ner ”elpatronen” så kommer inte pannan prodicera något varmvatten? Elpatronen sitter ”direkt” in i pannan. Se bilden.
« Senast ändrad: 28 november 2022, 20:41:05 av tretorn76 »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underhållsvärme efter flytt
« Svar #11 skrivet: 28 november 2022, 20:45:54 »
OK den med blixten på är termostaten för EL-patronen. Det jag mer tänkte på är kabeln från shuntmotorn, den måste komma från en låda någonstans och på den lådan kan man ställa ner en kurva till lägre temp inne. Foto på den är bra.

Utloggad tretorn76

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underhållsvärme efter flytt
« Svar #12 skrivet: 28 november 2022, 21:16:12 »
Det kommer ifrån boxen till höger i bild (visas även tidigare i tråden). Sitter bara en svart vippbrytare på den det box shuntat tillskott R800. Ingenting mer förutom brytaren, inga reglage eller så.

Utloggad tretorn76

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underhållsvärme efter flytt
« Svar #13 skrivet: 28 november 2022, 21:26:12 »
dvs ifrån denna

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underhållsvärme efter flytt
« Svar #14 skrivet: 28 november 2022, 21:28:56 »
??  Shunten måste regleras på något sätt, annars är den inte i funktion  och konstant öppen. Hur ser det under locket på lådan. Ska se vad jag hittar om den.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 394
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!