Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Helt ny IVT 402, kompressor vill inte gÃ¥  (läst 1783 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Classe57

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt ny IVT 402, kompressor vill inte gå
« Svar #15 skrivet: 24 november 2022, 09:35:49 »
Godmorgon,

Nu har kompressorn gått hela natten utan problem. Min fläkt är inställd på 50%. Tilluften är enligt pumpen 18 grader. Förmodligen är det som Carl N skriver - det går nog inte att sänka tempen på tilluften och samtidigt få kompressorn att gå.

Kan du ha ett givarfel tro...?

Utloggad jPeters

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt ny IVT 402, kompressor vill inte gå
« Svar #16 skrivet: 24 november 2022, 10:55:01 »
Godmorgon,

Nu har kompressorn gått hela natten utan problem. Min fläkt är inställd på 50%. Tilluften är enligt pumpen 18 grader. Förmodligen är det som Carl N skriver - det går nog inte att sänka tempen på tilluften och samtidigt få kompressorn att gå.

Kan du ha ett givarfel tro...?

Det var inget givarfel! Helt otroligt... men började undersöka frånluftsrörens väg mot pannan. På vinden hittar jag då en renslucka som står helt öppen och suger ner iskall luft från vindsutrymmet! När jag fick min panna installerad ingick kanalrensning i arbetet, så firman måste missat att sätta tillbaka detta locket......

TL2 gick direkt upp från 14.1 C till 17.8 C och sen dess har kompressorn gått oavbrutet. Jag har inte mycket mer än 18 grader i huset just nu, så det kan nog stämma.
Tack ska ni ha för värdefulla tips! Kan någonting tagit skada av att det varit så här sedan det blev kallt ute för ca 1 vecka sen? Jag menar ökat slitage eller så, eller är enda nackdelen bara att jag kört på betydligt mer elpatron än jag skulle behövt tror ni?

Utloggad Classe57

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt ny IVT 402, kompressor vill inte gå
« Svar #17 skrivet: 24 november 2022, 12:26:32 »
Sköönt att du hittade felet. Jag är inte yrkesman i brasnchen men tror inte att något tagit skada. Du borde nog kolla filtret om pumpen dragit i sig onödigt mycket isolerning. Jag är kalasnöjd med min sedan i Påskas. Tuta och kör.

Du skrev i förra tråden att du vill kunna "skruva" ner temperaturen och ändå ha kompressorn att gå. Jag testar nu att ta in min utegivare till det kallgarage som pumpen står i. La givaren vid växelventilen och på så vis lurar pumpen - hoppas jag - att det är varmare ute än vad det är och att den på så sätt skall gå mer med kompressorn än tillskott. Känner dock att det kan bli en konflikt mellan tilluften och utegivaren vilket gör att pumpen larmar......

Vad tror experterna om min idè (Carl N) och andra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Helt ny IVT 402, kompressor vill inte gå
« Svar #18 skrivet: 24 november 2022, 15:21:57 »
Nja, jag skulle nog bara justera kurvan för att få ner innetemp.
Och som sagt, om den stoppar kompressorn på låg frånluft så blir det inte mycket till vinst.

Man skulle istället skruva ner temperaturen på termostaterna i de rum som bara har tilluft, och ha full värme i de rum som frånluften tas ifrån.
Det blir mindre vatten för värmepumpen att jobba med, och är man orolig för detta så kan man istället strypa in grundflödet?
« Senast ändrad: 24 november 2022, 15:24:31 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Classe57

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt ny IVT 402, kompressor vill inte gå
« Svar #19 skrivet: 24 november 2022, 15:54:34 »
Tack för infon. Min tanke var att huset skulle ha en grundvärme när jag blir borta till Nyår och att kompressorn skulle kunna fixa det under tiden. Har prövat mig fram under dagen och tilluften blir för låg vilket innebär att tillskottet gick in. Satte tillskottet på 1 Kwh + eco på varmvattnet och så får det vara.
Återigen tack för din snabba respons!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!