Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varning för ingrepp i pumparna - 240V  (läst 717 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Varning för ingrepp i pumparna - 240V
« skrivet: 08 oktober 2022, 16:46:47 »
Jag förstår att ivern är stor när det gäller att minska på energikostnaderna men....

Fler och fler trådar börjar handla om att koppla in diverse prylar inne i pumparna - där det bland annat diskuteras hur man bryter upp 240V matningen till kompressor, elpatroner, cirkulationspump, fläkt mm på bästa sätt. Och jag känner att många som frågar inte alls har nödig kunskap, än mindre behörighet att utföra sådana starkströmsarbeten

Notera att alla sådana ingrepp som innebär att man kopplar in utrustning i 240V kretsar dels kräver behörighet, dels troligen gör att ev garantier upphör, dels kan leda till bränder om dom utförs felaktigt och förutom fara för liv kanske innebär att villkoren i hem och villaförsäkringar kanske överträds

Kanske något för moderatorn att ta upp och fundera på, behövs mer varningar??
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varning för ingrepp i pumparna - 240V
« Svar #1 skrivet: 08 oktober 2022, 16:51:41 »
Bra inlägg, har funderat på samma sak.
Jag är nog medskyldig i detta och jag tar till mig av din varning, bra skrivet.  tummenupp
Det finns ju 2 sidor av myntet, en del ger sig på att koppla oavsett och då kan en tydlighet vara positivt.
Men som sagt borde vi vara mer tydliga i att dessa ingrepp kräver elbehörighet och att försäkringar mm kan upphöra att gälla om det går på tok, förutom faran med personskador osv..
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Varning för ingrepp i pumparna - 240V
« Svar #2 skrivet: 09 oktober 2022, 03:58:29 »
Ja men framförallt, ska ni koppla, så bryt för helvete spänningen, antingen via arbetsbrytare eller säkringar, och innan ni fingrar, mät att det är spänningslöst.
Vet ni inte hur man gör, låt då bli!
Hellre dyr elräkning, än död
« Senast ändrad: 09 oktober 2022, 04:00:03 av DonPablo »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!