Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Intresserad att köpa en GREE Amber 35, men stämmer dens COP?  (läst 6276 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
Hej alla!
Har redan i dagsläget en IVT PR-N 12 luftvärmepump i min 30-talsvilla på 82 kvadrat. Och den fungerar felfritt och sådär, men jag minns från förra vintern att den inte klarade värmebehovet av mitt förmodligen halvdåligt isolerade hus när det var typ -10 ute, fick då leva med att ha 15 grader inne om jag inte ville starta igång och komplettera med min pelletsbrännare jag har i pannrummet (vattenburet system). Jag känner att det hade varit skönt ändå om man kunde klara sig helt med en luftvärmepump.

Det är en placering jag har i huset som jag är säker på skulle bli en bra placering för ytterliggare en luftvärmepump, och det skulle vara i ett rum jag är ofta och dit min nuvarande luftvärmepmup har lite svårt att nå (burkar vara ca 3 grader kallare där än i hallet och köket där min nuvarande luftvärmepump är riktad mot).

Såg att en firma har en GREE Amber 35 för 15.5 tusen exklusive installation och om man kollar på pappret så har den ju väldigt fina siffror för det priset och speciellt väldigt hög COP på pappret och A+++ i energieffektivitet.

Men sedan hittade jag denna gamla tråd: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=68228.15 som länkade till ett finskt test på denna värmepump och då verkar det som COP-värdet är ca 2.7 när det är -5 eller ca 3.6 när det är +5 ute!? (se bifogad bild)
Till och med min gamla IVT 12 PR-N har högre COP än det och den är bara A+-klassad. (Har bekräftat att den har bra COP genom att se själv dens strömförbrukning och heat output, när det var ca 7 grader ute räknade jag det till en COP på hela 4.8 )

Det är ju väldigt långt ifrån en SCOP på 5 eller 4 i kallt klimat som det står i luftvärmepumens specs?

Nu blir jag fundersam om man vågar chansa på denna pump. Kan dens verkliga COP-värde verkligen vara så långt ifrån vad tillverkaren anger i sina specs?
Någon som har någon egen erfarenhet av denna pump eller vet om man kan lita på de värdena som tillverkaren har angett i specsen? Tack på förhand.
« Senast ändrad: 06 oktober 2022, 16:21:48 av simonwela »
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
På scanmonts webbplats hittade jag en "ERP rapport AMBER 35" (https://scanmont.se/gree-amber-luftvarmepump/#1623219863420-9c6782ca-bc48) och där står det COP-siffror vid olika yttertemperaturer som kanske stämmer bättre. Se bifogad bild.
De måste väl nästan stämma? Är ju ett officiellt test för att få dens energimärkning A+++ antar jag?

Då verkar det som den har följande värden vid 20 grader inne:
YttertempCOP
12°C6.49
7°C6.12
2°C5.28
-7°C3.33
-15°C2.27
-30°C2.13

Visst, det är ju väldigt imponerande siffror när det är nollan eller varmare.
Men jag trodde värmepumpar hade gÃ¥tt sÃ¥ lÃ¥ngt framÃ¥t att den skulle ha typ 4 i COP när det var -15 ute eller nÃ¥got  ::)
Därför tänkte jag att denna kanske hade varit värd att köpa som en extra LLVP för att spara in pengar då den är mycket mer effektiv.
Vet att COP-värdet på IVT-pumpen jag redan har är 2.3 när det är -15, denna står ska alltså ha 2.27 i COP vid -15, det är ju en försämring vid de gradtalet mot IVT-pumpen jag redan har.

Men samtidigt sÃ¥ bor jag i Värmland där det inte sÃ¥ ofta är jättekallt, sÃ¥ det kanske inte hade varit ett helt dumt köp ändÃ¥. FÃ¥r fundera vidare lite pÃ¥ det  Sc:,h

Uppdatering: Hittade att dessa siffror är COP på min nuvarande IVT-pump:
+7°C = 3,7
+2°C = 3,1
-7°C = 2,6
-15°C = 2,3

Vid +2 har ju Gree-maskinen 5.28 i COP och min IVT bara 3.1 i COP
Dock vid -15 har Gree-maskinen bara 2.27 i COP och min IVT har då 2.3 i COP

Däremot är det stor skillnad på hur mycket värme maskinerna klarar av att leverera.
Vid -15 klarar min IVT-maskin att leverera 3.0 kW medans Gree-maskinen på pappret ska ge 4.20 kW vid samma temperatur
Vid -18 ger min IVT-maskin 2.8 kW i värme medans Gree-maskinen ska ge ut hela 3.66 kW i värme vid -30 grader.

En sak är säker att jag tror de båda tillsammans hade klarat att levera tillräckligt med värme för hela mitt hus även när det är som kallast, så jag inte hade behövt komplettera med någon annan uppvärmningskälla som jag skulle behöva göra i dagsläget för att få komfortabel innetemp när det är -10 eller mer.
FrÃ¥gan är om det är värt att köpa en andra luftvärmepump eller om jag ska nöja mig med IVT:n jag redan har och som redan satt pÃ¥ huset när jag köpte det förra Ã¥ret.  Sc:,h
En sak som lockar mer är ju att GREE-pumpen går att styra via en app, och att det steglöst går att justera tempen från +8 till +30 med fjärren. Stör mig ibland på att lägsta tempen man man ställa in på min IVT är 18.
« Senast ändrad: 06 oktober 2022, 17:15:36 av simonwela »
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Det finns en faktor till…
Vid dellast bli COP ofta högre så behöver du bara 50% av max vid -7 så är COP högre.

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
Det finns en faktor till…
Vid dellast bli COP ofta högre så behöver du bara 50% av max vid -7 så är COP högre.

Ja just det  Sc:,h
Som det står i det här testet: http://www.energimyndigheten.se/tester/jamforelsesida/?productTypeVersionId=334&comparisonProducts=1391,1392,1281,1280,1279,1278,1277,1276,1272,1337,1273,1274,1275,1271,1270,1268,1269,1267,1266
om "IVT Nordic Inverter 12LR-N" som verkar vara en exakt identisk pump som Nordic Inverter 12PR-N som jag har.

100% kompressoreffekt COP vid +7 ute: 3.7
75% kompressoreffekt COP vid +7 ute: 4.6
50% kompressoreffekt COP vid +7 ute: 5.3

Så, frågan är i den länken med ERP Report för Gree Amber 35, om alla de siffror är med 100% kompressoreffekt eller inte hm.

Men samtidigt, dÃ¥ kanske det är värt det att skaffa en andra värmepump, för dÃ¥ om man kör bÃ¥da samtidigt kanske de bÃ¥da fÃ¥r lägre COP dÃ¥ de bÃ¥da kan köra med lugn kompressorfart och komplettera varandra  ???
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
iom att gree i PRC inte behöver använda europeiska standarder och inte heller gör det samt det faktum att de heller inte låter testa sina pumpar i norden så skulle jag inte tro på någon siffra i detta fallet

deras SCOP/COP kanske gäller i africa?

och vilken pump behöver köra kompressorn på fullast när det är åtskilliga plusgrader om man inte har den i ett tält?

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?


Men samtidigt, dÃ¥ kanske det är värt det att skaffa en andra värmepump, för dÃ¥ om man kör bÃ¥da samtidigt kanske de bÃ¥da fÃ¥r lägre COP dÃ¥ de bÃ¥da kan köra med lugn kompressorfart och komplettera varandra  ???
nu får du inte lägre COP om de går "lugnare" utan högre

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
iom att gree i PRC inte behöver använda europeiska standarder och inte heller gör det samt det faktum att de heller inte låter testa sina pumpar i norden så skulle jag inte tro på någon siffra i detta fallet

deras SCOP/COP kanske gäller i africa?

och vilken pump behöver köra kompressorn på fullast när det är åtskilliga plusgrader om man inte har den i ett tält?

Hm okej  :-\

Ja precis, de behöver nog aldrig gå på fulllast vid +7, det förklarar nog varför min IVT när jag räknat ut själv hade hela 4.8 i COP när det var +7 trots att det bara står 3.7 i specsen

nu får du inte lägre COP om de går "lugnare" utan högre

Just det, menade såklart högre. Så det är lite frestande faktiskt att skaffa en andra LLVP så de båda kan köra lugnt och komplettera varandra. Min IVT räcker ju ändå inte ensam i mitt hus när det är -10 eller kallare.
Har blivit erbjuden denna Gree-maskinen med installation innan oktobers slut, och för runt 20 papp med installation för en maskin som ger denna mängden värme verkar ändå lockande, i och med att den också har 5 års garanti hmm
Dessutom går det ju inte att få tag på många modeller från japanerna just nu.
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
För 20lopper inkl montering kan du ju få en Fuji 09kmcb. Och de finns att få levererade. Och något mer för en 12:a.

Tror att det är ett klart bättre köp än en gree.

https://www.elon.se/inomhusklimat/varme/luftvarmepumpar

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
För 20lopper inkl montering kan du ju få en Fuji 09kmcb. Och de finns att få levererade. Och något mer för en 12:a.

Tror att det är ett klart bättre köp än en gree.

https://www.elon.se/inomhusklimat/varme/luftvarmepumpar

Ah typiskt, gjorde en beställning idag på Gree Amber 35. Men har väl ångerrätt i värsta fall så kanske jag skulle kunna välja en annan pump butiken har att erbjuda (om de finns i lager). I värsta fall kan jag fråga butiken om jag kan få byta till någon annan modell att få installerad i stället.

Anledningen till köpet var att jag kände att den hade väldigt bra siffror på pappret för priset. Liksom en COP på 5.28 när det är 2 grader ute verkar väldigt bra tycker jag. Här där jag bor kan det ofta vara typ 2 grader på vintern, även om det vid kortare perioder kan bli neråt -15. Men när det är +2 hade man fått väldigt billig värme med den verkade det som.

Däremot efter beställningen läste jag runt mer pÃ¥ nätet om Amber-modellen, och hittade ännu en trÃ¥d där en hade problem, fast det var med en Amber 50, att den fungerade mer som en on/off-pump, att invertern aldrig gick ner för att köra lugnt. Detta fick mig att bli lite tveksam om jag verkligen gjorde ett bra val med den, men samtidigt känner en del av mig att den kanske är en väldigt bra pump trots allt, att de kanske bara fÃ¥tt ett mÃ¥ndagsexemplar. Att om jag har tur hade jag kanske kunnat fÃ¥ ett fredagsexemplar som skulle fungera felfritt och fungera i 10 Ã¥r liksom, det vet man ju inte hmm. Och den har ju 5 Ã¥rs garanti ändÃ¥  Sc:,h

Har kollat på Fuji 9 och 12:an, men de verkar inte ha alls speciellt bra COP i lägre temperaturer i alla fall på pappret. I specsen står det att vid -15 så har den endast 2.0 i COP, och vid 0 grader står det att den har 2.26 i COP. Det är ju sämre siffror än IVT-pumpen jag har nu. Gree Amber-pumpen ska ju ha 5.28 i COP när fujin har 2.26 i COP hmm, i längden kan det ju bli en del besparningsskillnad beroende på hur högt elpriset är.

Den butiken jag handlat från har också följande modeller (men måste höra om de har de i lager eller ej):
* Mitsubishi Solid 25 (för 13490 kr)
* Mitsubishi MSZ-EF25 KIRIGAMINE ZEN (för 13000 kr)
* Panasonic CZ25 (för 13090 kr)

Någon som vet om någon av de modellerna är något att ha? Eller vad som är skillnaden mellan de?

De ger ju mycket mindre värme än Gree:n, men om kvalietsskillnaden är tillräckligt stor kanske det kan vara värt den offringen. Det är ju trots allt en andra kompletterande LLVP till mitt hus så kanske hade det räckt. Jag känner det jag värderar mest är högsta COP för pengarna (max 15000) men vill samtidigt inte ha något skit som går sönder efter ett år. Tack på förhand för er kunnigas input.
« Senast ändrad: 08 oktober 2022, 00:32:42 av simonwela »
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Om siffrorna är för bra för att vara trovärdiga skall man nog lita på sin magkänsla, att det är nåt skumt med hur man fått fram de siffrorna.
Vi hade ju tänkt börja sälja Gree för några år sedan, så jag monterade en hemma, men den åkte ned igen och skickades tillbaks till leverantören.
Orsaken?
Lägsta driveffekt var (Jag loggade effektförbrukningen med logger) 900 W vilket innebär att lägsta uteffekt var ca 4 kW.
Att få ut så mycket värme via innedelen kräver hög fläkthastighet, vilket den också hade, den bullrade helt enkelt för mycket för att jag skulle kunna leva med den, även i läge "quiet" så var det för högt fläktljud för att jag personligen skulle acceptera det.
Däremot värmde den bra, i vart fall i de hösttemperaturer jag körde den vid.

Möjligen i ett större garage eller maskinhall.  dontknow

Detta var för 4 år sedan, de kan ju ha ändrat på både lägsta möjliga driveffekt och fläkthastigheterna, och i så fall kan den väl vara OK.
Jag skulle dock inte kalkylera med mer än kanske 7 års livslängd på dessa rena Kinamaskiner, det verkar vara en rätt normal livslängd på maskiner där Kineserna själva designar och väljer elektronikkomponenterna.
Västländernas konstruktörer och organisationer är mer noga med kvaliteten på ingående komponenter.

Det ser jag som tillverkar kretskorten till loggrarna i Kina, vissa komponenter som är kritiska för kvaliten får vi helt enkelt köpa in själva och skicka dit - de får helt enkelt inte tag i rätt kvalitet inom landet, och att importera blir väldigt dyrt för dem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
skillnaden är att scop för fuji är redovisade för vårt klimat som både är kallare och fuktigare än tex i sydtyskland
scop rasar dramatiskt vid jobbiga avfrostningar och gree har inte någon optimerad programvara för europa ännu mindre norden

det finns en anledning till att kinesiska pumpar går att få tag på samtidigt det är svårt med japanska och det har inte med priset att göra!

5-års garanti har de flesta och många ännu längre. detta är inte viktigt utan det viktiga är vad händer när du du behöver åberopa garantin? kommer säljaren att ens hjälpa dig inom rimlig tid, har du ork och kraft att driva processen i ARN? vem står för garantin när säljaren gått i konkurs?

men som sagt du kan ju ha tur....

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
en fujitsu KHCAN 09 ger 7,5kW värme scop/cop 5,21/5,52

en slim excellence 12 ger 5,7kw cop 4,4 och vid -15 4,3kw

det går att bryta ner mer i detalj tex behöver inte pumpen ge 4,3kw vid -15 så blir ju cop motsvarande högre

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
Ah typiskt, gjorde en beställning idag på Gree Amber 35. Men har väl ångerrätt i värsta fall så kanske jag skulle kunna välja en annan pump butiken har att erbjuda (om de finns i lager). I värsta fall kan jag fråga butiken om jag kan få byta till någon annan modell att få installerad i stället.

Anledningen till köpet var att jag kände att den hade väldigt bra siffror på pappret för priset. Liksom en COP på 5.28 när det är 2 grader ute verkar väldigt bra tycker jag. Här där jag bor kan det ofta vara typ 2 grader på vintern, även om det vid kortare perioder kan bli neråt -15. Men när det är +2 hade man fått väldigt billig värme med den verkade det som.

Däremot efter beställningen läste jag runt mer pÃ¥ nätet om Amber-modellen, och hittade ännu en trÃ¥d där en hade problem, fast det var med en Amber 50, att den fungerade mer som en on/off-pump, att invertern aldrig gick ner för att köra lugnt. Detta fick mig att bli lite tveksam om jag verkligen gjorde ett bra val med den, men samtidigt känner en del av mig att den kanske är en väldigt bra pump trots allt, att de kanske bara fÃ¥tt ett mÃ¥ndagsexemplar. Att om jag har tur hade jag kanske kunnat fÃ¥ ett fredagsexemplar som skulle fungera felfritt och fungera i 10 Ã¥r liksom, det vet man ju inte hmm. Och den har ju 5 Ã¥rs garanti ändÃ¥  Sc:,h

Har kollat på Fuji 9 och 12:an, men de verkar inte ha alls speciellt bra COP i lägre temperaturer i alla fall på pappret. I specsen står det att vid -15 så har den endast 2.0 i COP, och vid 0 grader står det att den har 2.26 i COP. Det är ju sämre siffror än IVT-pumpen jag har nu. Gree Amber-pumpen ska ju ha 5.28 i COP när fujin har 2.26 i COP hmm, i längden kan det ju bli en del besparningsskillnad beroende på hur högt elpriset är.

Den butiken jag handlat från har också följande modeller (men måste höra om de har de i lager eller ej):
* Mitsubishi Solid 25 (för 13490 kr)
* Mitsubishi MSZ-EF25 KIRIGAMINE ZEN (för 13000 kr)
* Panasonic CZ25 (för 13090 kr)

Någon som vet om någon av de modellerna är något att ha? Eller vad som är skillnaden mellan de?

De ger ju mycket mindre värme än Gree:n, men om kvalietsskillnaden är tillräckligt stor kanske det kan vara värt den offringen. Det är ju trots allt en andra kompletterande LLVP till mitt hus så kanske hade det räckt. Jag känner det jag värderar mest är högsta COP för pengarna (max 15000) men vill samtidigt inte ha något skit som går sönder efter ett år. Tack på förhand för er kunnigas input.

Herre jösses. Om en maskin har över 5 i cop vid noll grader är den troligen överlägsen världsledare pÃ¥ värmepumps utvecklingen.  Rena skräpsiffror inte ens nära riktiga värden inte ens de bästa pÃ¥ marknaden är ju mycket över 3 i cop vid nollan. Men det visar ju bara att allt gÃ¥r att sälja med reklam den behöver inte  ens vara rimlig eller sannolikt.

Sen värmer ju inte cop nÃ¥got.  Det är effekt som kvarstÃ¥r vid x-monusgarader som ska räcka till. Om maskinen stannar vid -10 och vanlige element behöver ta över sÃ¥ blir det snabbt en väldigt dÃ¥lig affär att köpa en pump med högt cop pÃ¥ en viss -grad men som inte levererar den värme du behöver. Cop är ett mätvärde pÃ¥ utväxling inget värde som garanterar dig värme när det behövs.

Köp en kvalitets maskin. T.o.m. den billiga panasonic cz är pÃ¥litligare i vinterklimat men pÃ¥ gränsen. 
« Senast ändrad: 08 oktober 2022, 11:43:25 av Thompa71 »

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Intresserad att köpa en GREE Amber 35, men stämmer dens COP?
« Svar #13 skrivet: 08 oktober 2022, 12:20:39 »
Ja jag fattar inte heller jakten på några enstaka tusenlappar när man ska handla ngt som ska sitta där i 10-20 år.
Garanti, kvalitet, reservdelar mm är så mycket viktigare än priset vid inköp.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Intresserad att köpa en GREE Amber 35, men stämmer dens COP?
« Svar #14 skrivet: 08 oktober 2022, 14:16:57 »
Här kan du även grotta ned dig i en testrapport på den pump jag valde, omfattande skrift med COP vid olika dellaster och temperaturer.
Imponerande prestanda faktiskt.
https://www.panasonicproclub.com/uploads/SE/catalogues/Test%20report%20300-KLAB-17-039.pdf

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
Om siffrorna är för bra för att vara trovärdiga skall man nog lita på sin magkänsla, att det är nåt skumt med hur man fått fram de siffrorna.
Vi hade ju tänkt börja sälja Gree för några år sedan, så jag monterade en hemma, men den åkte ned igen och skickades tillbaks till leverantören.
Orsaken?
Lägsta driveffekt var (Jag loggade effektförbrukningen med logger) 900 W vilket innebär att lägsta uteffekt var ca 4 kW.
Att få ut så mycket värme via innedelen kräver hög fläkthastighet, vilket den också hade, den bullrade helt enkelt för mycket för att jag skulle kunna leva med den, även i läge "quiet" så var det för högt fläktljud för att jag personligen skulle acceptera det.
Däremot värmde den bra, i vart fall i de hösttemperaturer jag körde den vid.

Möjligen i ett större garage eller maskinhall.  dontknow

Detta var för 4 år sedan, de kan ju ha ändrat på både lägsta möjliga driveffekt och fläkthastigheterna, och i så fall kan den väl vara OK.
Jag skulle dock inte kalkylera med mer än kanske 7 års livslängd på dessa rena Kinamaskiner, det verkar vara en rätt normal livslängd på maskiner där Kineserna själva designar och väljer elektronikkomponenterna.
Västländernas konstruktörer och organisationer är mer noga med kvaliteten på ingående komponenter.

Det ser jag som tillverkar kretskorten till loggrarna i Kina, vissa komponenter som är kritiska för kvaliten får vi helt enkelt köpa in själva och skicka dit - de får helt enkelt inte tag i rätt kvalitet inom landet, och att importera blir väldigt dyrt för dem.

Tack för ett väldigt vettigt svar. Ja det lutar mer och mer åt att jag vill ha något som är kvalité.
När det kommer till ljudnivå så är jag inte så känslig. Är van vid min IVT 12 PR-N som låter som en orkan som jag alltid kör på högsta fläktnivån.
Om Amber 35:an skulle låta ännu mer än den gör skulle jag bli väldigt förvånad.

en fujitsu KHCAN 09 ger 7,5kW värme scop/cop 5,21/5,52

en slim excellence 12 ger 5,7kw cop 4,4 och vid -15 4,3kw

det går att bryta ner mer i detalj tex behöver inte pumpen ge 4,3kw vid -15 så blir ju cop motsvarande högre

Fujitsu Excellence slim 12 ser väldigt intressant ut! Kollade precis dens siffror i deras broschyr och den ger ju rejält med värme vid -15 ger den 4.3 kW vilket är mycket mer än Fujitsu KM12 t.ex.
Denna Excellence slim 12 finns i butiken där jag beställde Gree:n och kostar bara en tusenlapp mer! Så, om jag istället kan ändra min order till denna Excelence slim 12 och den finns hos leverantören på lager hade det kanske varit något!

Men, är det verkligen en kvalitetsmaskin, någon som har någon erfarenhet av Excellence Slim 12? Var det inte något att Fuji electrics inte är samma företag som Fujitsu eller något sådant?

Herre jösses. Om en maskin har över 5 i cop vid noll grader är den troligen överlägsen världsledare pÃ¥ värmepumps utvecklingen.  Rena skräpsiffror inte ens nära riktiga värden inte ens de bästa pÃ¥ marknaden är ju mycket över 3 i cop vid nollan. Men det visar ju bara att allt gÃ¥r att sälja med reklam den behöver inte  ens vara rimlig eller sannolikt.

Sen värmer ju inte cop nÃ¥got.  Det är effekt som kvarstÃ¥r vid x-monusgarader som ska räcka till. Om maskinen stannar vid -10 och vanlige element behöver ta över sÃ¥ blir det snabbt en väldigt dÃ¥lig affär att köpa en pump med högt cop pÃ¥ en viss -grad men som inte levererar den värme du behöver. Cop är ett mätvärde pÃ¥ utväxling inget värde som garanterar dig värme när det behövs.

Köp en kvalitets maskin. T.o.m. den billiga panasonic cz är pålitligare i vinterklimat men på gränsen.

Att Gree Amber 35 skulle värma ordentligt har jag personligen ingen som helst tvekan om. Såg en video på youtube igår med en Amber och den värme väldigt mycket i -15.
Så värmekapaciteten tror jag är väldigt bra på den, men, hur kvalitén är på den är ju en annan fråga hm.

Här är videon: https://www.youtube.com/watch?v=daRI5__xwEE&ab_channel=%D0%94%D0%BC%D0%B8%D1%82%D1%80%D0%B8%D0%B9%D0%A5%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B4
Där han har några Gree Amber i en verkstad eller något. Kanske inte är just Amber 35, kanske någon kraftigare modell i deras Amber-serie typ Amber 50 eller 70 vet ej.
Men vid runt 02:00 visar de att det är -16 grader ute, och efter några timmar är insugsluften 22 grader och pumpen blåser ut luft som är 50.6 grader.
Om man antar de använder högsta fläkthastigheten blir det hela 8.2 kW i värme den gav då! :O och så visar de att den vid det tillfället drar 3 kW ström. Om allt stämmer blir det då att den vid -16 grader har 2,73 i COP när den gav ut 8.2 kW i värme. Verkar ju helt otroligt att en värmepump kan ge 8,2 kW i värme vid -16 men måste vara en kraftfullare modell av Amber i så fall.

Här kan du även grotta ned dig i en testrapport på den pump jag valde, omfattande skrift med COP vid olika dellaster och temperaturer.
Imponerande prestanda faktiskt.
https://www.panasonicproclub.com/uploads/SE/catalogues/Test%20report%20300-KLAB-17-039.pdf

Tack för länken. Panasonic Slim LZ25 är nu också en lockande kandidat att ändra min order till då butiken jag beställde Gree:n även har den, och för ca tusenlappen mer.
Däremot, i dens specs så har den absolut lägre värmekapacitet i -15 än Excellence Slim 12.
Men är Panasonic LZ25 bättre kvalité än en Excellence Slim 12 tro?

Tack för alla svar.

Uppdatering:
Hittade denna video:
Har läst en del positiva saker om Gree med och en hel del nöjda ägare av deras värmepumpar också. Men kvalitetsmässigt kanske de inte når upp till japannerna som sagt.
Men läste flera som tycker att Gree i alla fall är snäppet bättre än Midea när det kommer till kvalité i alla fall.
Det jag gillar med Amber 35 att den har mycket funktioner och på pappret bra siffror för priset och A+++ energieffektivitet (det måste väl ändå vara mätt efter EU standard?)

Men någon som vet om Fujitsu Excellence slim 12 har en tempsensor i fjärren så den känner av temperaturen från fjärren? Samt vilket temperaturintervall man kan ställa temperaturen på? Lyckas inte hitta fram den datan från deras borschyr.
Med Amber 35 kan man ställa tempen steglöst mellan 8-30 vilket jag tycker är en trevlig funktion. Med min IVT kan man som lägst sätta 18 som temp och någon gång kanske man vill snåla och bara ha typ 16 grader inne ett tag och klä sig varmt, vilket inte är möjligt om man inte kan ställa tempen på värmepumpen så lågt.

Uppdatering 2:

Hittade denna video med en liknande Gree Amber-modell:


I videon verkar den generera 7 kW värme vid -7 utetemp, det är ju rätt bra  dontknow
« Senast ändrad: 08 oktober 2022, 17:09:37 av simonwela »
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Intresserad att köpa en GREE Amber 35, men stämmer dens COP?
« Svar #16 skrivet: 08 oktober 2022, 18:58:33 »
Panasonicen som jag valde var LZ pga den låga innerdelen, Panasonic har annars nyare ännu bättre pumpar som tom kan vara billigare.

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
Just nu känner jag att det lutar åt en Fujitsu Excellence slim 12, alltså att jag hör med Elon om jag kan ändra min order och välja den istället gör Gree Amber 35, och hoppas på att de har Fujitsu Excellence slim 12 i lager så det är möjligt. Och om de har, så kostar Fujitsu Excellence slim 12 endast en tusenlapp mer än Amber:n. Jag känner det är ju värt att betala för att förhoppningsvis få en pump som har bättre kvalitet.

Fujitsu Excellence slim 12 har ändå de funktioner jag önskar mig, Wifi-styrning inbyggt och underhållsvärme-funktion. Dock lite synd att det verkar omöjligt att hitta vilket temperaturspann man kan ställa med fjärren, men gissningsvis borde man väl i alla fall kunna ställa så långt som 16 och uppåt, och då är det bra nog för mig.

Någon som vet om kvalitén på en sådan Fujitsu Excellence slim 12 är ungefär i likvärdig nivå som Mitsubishi och Panasonic? Dvs på japansk nivå och inte kinesisk nivå?

Enda negativa med maskinen jämfört med Amber:n är väl att COP är lägre enligt energitesterna (se bild). Men istället får man då kanske högre kvalitet, och kanske tystare ljudnivå.
Sedan om jag kör den i kombination med min nuvarande IVT LLVP, så kanske de båda istället kan köra på halvfart och på så sätt kan båda få lägre COP(?)
SÃ¥ hade kanske blivit bra  dontknow
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Fujitsu har medelmåttiga värden, SCOP på 4.6 ligger i nivå med många andra maskiner i klassen just under de bästa.
Kvaliteten är i alla fall helt OK på Fujitsu, och de fungerar även när det blir riktigt kallt ute.
Möjligen kan jag tycka att de tar lång tid på sig för att avfrosta, och det kan minska förmågan att hålla ett hus varmt just i gränsen för värmepumpens toppkapacitet.
Jag har sett avfrostningstider på 12 minuter på dem även i relativt höga utetemperaturer.
Andra klarar samma sak på halva tiden.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
jag har monterat många fuji och fujitsu som är samma lika bara olika säljkanaler samma europaagent Klima Term i Partille
slim excelence fungerar hitintills minst lika bra som tidigare modeller en väldigt prisvärd pump, den saknar en del finesser som åtfinns på Mitsubishi LN Hero vilken jag åxå monterar många av.

I mitt tycke är Heron den bästa pumpen som går att finna med hänsyn taget på prestanda, ljudnivåer, finesser och inte minst generalagenten i Sverige. kan man vänta på en nu när det är långa leveranstider så är det värt det.

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
Fujitsu har medelmåttiga värden, SCOP på 4.6 ligger i nivå med många andra maskiner i klassen just under de bästa.
Kvaliteten är i alla fall helt OK på Fujitsu, och de fungerar även när det blir riktigt kallt ute.
Möjligen kan jag tycka att de tar lång tid på sig för att avfrosta, och det kan minska förmågan att hålla ett hus varmt just i gränsen för värmepumpens toppkapacitet.
Jag har sett avfrostningstider på 12 minuter på dem även i relativt höga utetemperaturer.
Andra klarar samma sak på halva tiden.

Tack för ditt svar och att du vill dela med dig av dina tidigare erfarenheter. Även när jag googlat på frågan Fujitsi vs Mitsubishi och hittat trådar på engelsktalande forum så verkar även de flesta tycka att Fujitsu kommer väldigt nära Mitsubishis kvalitet, så det känns ju betryggande.

jag har monterat många fuji och fujitsu som är samma lika bara olika säljkanaler samma europaagent Klima Term i Partille
slim excelence fungerar hitintills minst lika bra som tidigare modeller en väldigt prisvärd pump, den saknar en del finesser som åtfinns på Mitsubishi LN Hero vilken jag åxå monterar många av.

I mitt tycke är Heron den bästa pumpen som går att finna med hänsyn taget på prestanda, ljudnivåer, finesser och inte minst generalagenten i Sverige. kan man vänta på en nu när det är långa leveranstider så är det värt det.

Verkar ju lovande att Fujitsun är bra maskiner. Den tror jag har alla funktioner jag skulle önska dock så de extra funktionerna Heron har kanske jag kan klara mig utan.
På Elon Axel Karlssons där jag vill handla (då de verkar ha bra service också) kostar Fujitsu Excellence Slim 12: 16495 kr och en Hero LN25 19090 kr, en prisskillnad på 2595 kr, vilket inte är såå mycket men då enligt specs levererar LN25 mindre mängd värme i -15 (nästan 1 kW mindre).

Jag gjorde en jämförelse mellan några olika pumpar (se bifogad bild). Där i den första kolumnen är min nuvarande värmepump (som jag inte ska ersätta, utan vill skaffa en pump till).

Det tråkiga med Slim Excellence 12 är att dens COP inte är speciellt imponerande. För mig tycker jag nästan COP är det viktigaste av allt då elpriserna kanske kommer bli väldigt höga och ju högre COP desto högre besparing.

Om vi kollar vid +2 så har Slim Excellence 12 en COP på 2,9 och Gree:n har en COP på 5,28... Det är ju väldigt stor skillnad.
Säg att det är +2 grader ute och mitt hus vid den tempen behöver 3,6 kW i värme för att ha 20 grader inne, och säg att varje kW kostar 4 kr just då.
Då hade det kostat 4,96 kr per timme för Fujitsun att leverera 3,6 kW i värme, men endast 2,72 kr per timme för Gree:n att leverera 3,6 kW i värme.
På ett dygn (24h) skulle det bli 119 kr för Fujitsun och 65,28 kr för Gree:n.
Om man slÃ¥r ut det pÃ¥ en mÃ¥nad blir det 3570 kr för Fujitsun och 1958 kr för Gree:n, dvs en besparning  pÃ¥ 1612 kr i elkostnad om det var +2 ute varje dag och jag hade 20 grader inne. Och jag bor ju pÃ¥ ett ställe i landet där det som oftast är mildare än -10 pÃ¥ vintrarna, sÃ¥ hög COP vid +2 är relevant för det kan ju ofta vara runt nollan.

Så jag tycker det fortfarande är väldigt svårt att bestämma mig hur jag vill göra. COP vs kvalitet osv.

Gree:n har ju ändå 5 års garanti. Läst något forumsinlägg om någon som hade en Gree luftvärmepump som fortfarande gick som den skulle efter 10 år, och en annan installatör som hade sattit upp ett gäng Gree-pumpar hos kunder som inte hade haft några reklamationer alls, detta var nog i USA eller något, och sedan verkar det som Amber 35 är samma pump som Amparell Nordic Star 35 som 20grader.se tar 22 tusen för, dvs 6.5 tusen mer än vad Amber 35 kostar.

Fujitsun hade varit ett enkelt val om den bara hade högre COP, nu velar jag lite fram och tillbaka fortfarande. Grejen är att jag kanske bara kommer vilja bo i typ 8 Ã¥r till i mitt hus, och anledningen att jag vill skaffa en andra luftvärmepump är att fÃ¥ ner mina uppvärmningskostnader sÃ¥ mycket som möjligt, och vill dÃ¥ ha sÃ¥ hög COP som möjligt, men samtidigt är min budget runt 16 tusen exkl. installation, och dÃ¥ finns det ingen som kan matcha Gree:n verkar det som. Men samtidigt vill jag inte ha en pump som är skit och gÃ¥r sönder efter 3 Ã¥r, men undrar om Gree:n verkligen hade varit sÃ¥ dÃ¥lig  Sc:,h

Tycker föressten det är ritkigt dåligt varje inte Mitsubishi anger COP-värden i olika yttertemperaturer i deras broschyrer för deras pumpar, fattar verkligen inte varför..?
Tycker alla LLVP-tillverkare borde ha så mycket data som möjligt om deras pumpar i deras faktablad så man lättare kan jämföra olika..

Uppdatering: Efter att ha läst lite erfarenheter folk haft av Gree Amber på lampopumput.info (finskt värmepumpsforum), så tror jag inte jag vågar chansa på den.
Så ska jämföra lite och komma fram till vilken modell de säljer som verkar ha den bästa COP / värmeeffekt-kombon för under 17000.

Just nu lutar det åt Fujitsu Slim Excellence 12 även om dens COP-siffror inte är imponerande öht, utöver COP verkar det vara en väldigt trevlig maskin.
Och då jag redan har en värmepump så när det är typ 0 grader och jag kör båda samtidigt kanske bådas COP blir högre då de ingen av de behöver köra på 100%.
Det finns klenare pumpar som kanske har lite högre COP. Men vill egentligen ha en pump som är kraftfull nog så om min nuvarande IVT-luftvärmepump skulle lägga av, att den andra LLVP jag köper nu ändå kan tillfredsställa en betydande del av mitt hus värmebehov.

Uppdatering 2: Hittade denna sida där jag kunde jämföra COP på olika modeller inklusive Mitsubishi-modeller samt Gree: https://www.scanoffice.fi/vttn-testiraportit-ilmalampopumppuvertailu/ och om jag jämför med alla de så är Fujitsu Slim Excellence 12 inte mycket sämre än de populära modellerna från Mitsubishi i COP i -15 t.ex.
Så därav känner jag att jag vill satsa på Fujitsu Slim Excellence 12, ska höra imorgon om jag kan ändra min order till den, och jag hoppas de har den på lager så det är möjligt.
« Senast ändrad: 09 oktober 2022, 22:25:31 av simonwela »
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
Fujitsu excellence =Fuji  Hokuo 12 pÃ¥ Elon. Och kostar 18000:-
Fujitsu KM = Fuji KMCB (slim) 12 och kostar 15500:-

Fanns för leverans igår iallafall.

Du ska inte jaga cop det är scop som är det intressanta samt att den levererar nog med värme när du behöver det.

Alla modellerna i din tabell har väldigt snarlika SCOP så ingen skillnad när det gäller besparing över året men de något bättre maskinerna levererar mer värme när det behövs.

Att den Amber ska ha över 5 i cop där alla andra ligger långt under är fortfarande förmodligen inte sant. Har kikat på Mitsubishi, Fuji, fujitsu, panasonic, daikin och Toshiba och ingen annan modell någonstans är nära oavsett prisläget eller modell och att gree skulle leverera detta är högst sannolikt en lögn eller felberäkning någonstans.

Ska bli roligt att höra hur du värderar och jämför dina 2 maskiner ivt och X om någon månad.

Kör så det ryker.

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
Fujitsu excellence =Fuji  Hokuo 12 pÃ¥ Elon. Och kostar 18000:-
Fujitsu KM = Fuji KMCB (slim) 12 och kostar 15500:-

Fanns för leverans igår iallafall.

Du ska inte jaga cop det är scop som är det intressanta samt att den levererar nog med värme när du behöver det.

Alla modellerna i din tabell har väldigt snarlika SCOP så ingen skillnad när det gäller besparing över året men de något bättre maskinerna levererar mer värme när det behövs.

Att den Amber ska ha över 5 i cop där alla andra ligger långt under är fortfarande förmodligen inte sant. Har kikat på Mitsubishi, Fuji, fujitsu, panasonic, daikin och Toshiba och ingen annan modell någonstans är nära oavsett prisläget eller modell och att gree skulle leverera detta är högst sannolikt en lögn eller felberäkning någonstans.

Ska bli roligt att höra hur du värderar och jämför dina 2 maskiner ivt och X om någon månad.

Kör så det ryker.

Pratade med de idag och han sa att det skulle gå bra att byta pump i min beställning, men att de aldrig hade haft några problem med Gree Amber 35-pumpen hittills.
Han sa vidare att Slim Excellence 12 inte fanns i lager tyvärr, och KM12 kommer i slutet av November. Däremot trodde han att de har Panasonic NZ25, dvs: https://axelkarlstad.se/produkt/luftvarmepump/luftvarmepumpar/panasoniczn25/ (ca 400 kr billigare än Gree Amber:n)
Den är inte lika kraftfull som Fuitsun (eller Ambern) , i -15 ger den 3,4 kW i värme när Excellence 12 ger 4,3 kW i värme enligt deras produktblad.
Men samtidigt då den blir ett kompliment till min IVT så kanske deras värme tillsammans räcker för hela mitt hus.
Bor trots allt endast i ett hus på 82 kvadrat, dock från slutet av 30-talet och inte tilläggisolerat.

Men kommer ihåg när det var som kallast förra vintern och jag körde med endast min IVT-pump och ingen annan värmekälla när det var typ -10 (och det är inte ofta det blir kallare än det här), så var innetempen typ 15 grader i huset. Så vid -10 t.ex. behöver jag nog bara tillräckligt med värme för att åka graderna 3-5 grader om du förstår vad jag menar (om jag vill kunna värma hela huset med bara LLVP som värmekälla).

Någon som har någon personlig erfarenhet av Panasonic NZ25 eller hur kvalitén på Panasonic är i jämfört med Fujitsu eller Mitsubishi? Spontant har man ju sett en del ha typ 15 år gamla Panasonic-pumpar som fortfarande fungerar osv och det är väl också japanskt? Men har ingen personlig erfarenhet om Panasonic verkligen är så bra eller inte.
Det är ju ofta man hör att Mitsubishi, Fujitsu och Toshiba är de bästa, men inte lika ofta man hör Panasonic nämnas  Sc:,h
« Senast ändrad: 10 oktober 2022, 21:16:13 av simonwela »
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Intresserad att köpa en GREE Amber 35, men stämmer dens COP?
« Svar #23 skrivet: 10 oktober 2022, 21:21:58 »
Min Toshiba funkade fortfarande när den byttes efter 20 år men en säger inte så mycket, man kan ha tur eller otur. De som installerar och finns här har nog bättre koll.

Problemet är väl att de flesta modeller endast finns 3-5 år och problem visar sig senare.


Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
Nu är en bra modell. Om man får plats med den är ju typ 92 cm bred

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
Nu är en bra modell. Om man får plats med den är ju typ 92 cm bred

Menar du NZ? I så fall låter det ju lovande. Storleken är inga problem där jag tänkt sätta LLVP2, även den allra största skulle få plats. Kan även ha stort fritt utrymme ovanför pumpen med.

Se bifogad bild, där IVT:n sitter i dagsläget (i hallen ovanför ytterdörren) märkte jag förra vintern att det blev typ 2 grader varmare i köket än i vardagsrummet, då det är dit mycket av luften från IVT:n går. Grejen är att jag inte ofta alls är i köket, utan för det mesta i vardagsrummet. Däremot var det inga problem med att få upp värme på övervåningen, för värme stiger ju. Så att få värme på ovanvåningen är jag inte orolig för (har alltid öppna dörrar till rummen där).
Då tänkte jag sätta LLVP2 i rummet bredvid vardagsrummet som jag använder som kontor/datorrum, men i position så när den blåser rakt fram så går luften in i vardagsrummet genom dörröppningen mellan rummen (som inte har någon dörr där), och då förhoppningsvis kommer mycket värme in i vardagsrummet där jag är som mest.
DÃ¥ kan jag nog sänka en del pÃ¥ IVT:n dÃ¥ jag förra Ã¥ret behövde ha onödigt (för) varmt i köket bara för att fÃ¥ behaglig värme i vardagsrummet, och dÃ¥ slösade man ju lite energi där som förhoppningsvis inte längre skulle behöva slösas dÃ¥ jag har en andra luftvärmepump  :)
« Senast ändrad: 11 oktober 2022, 00:10:43 av simonwela »
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
I och med att du har bestämt dig för att tro på GREEs uppgifter så tycker jag att du tar den,
det är underligt att du inte gör en sannolikhets utvärdering varför en erkänt dålig skitpump från PRC skulle ha onormalt högre värden än vilken annan pump som helst på marknaden
Du har inte tagit till dig någonting av som skrivits i denna tråden
du är liksom religiöst troende i GREE-läran med en säljare som profet
men det är som dom säger att tro kan försätta berg...

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
I och med att du har bestämt dig för att tro på GREEs uppgifter så tycker jag att du tar den,
det är underligt att du inte gör en sannolikhets utvärdering varför en erkänt dålig skitpump från PRC skulle ha onormalt högre värden än vilken annan pump som helst på marknaden
Du har inte tagit till dig någonting av som skrivits i denna tråden
du är liksom religiöst troende i GREE-läran med en säljare som profet
men det är som dom säger att tro kan försätta berg...

Hm kan inte riktigt hålla med dig där, utifrån era kommentar har jag valt att köra på Panasonic NZ25 istället för Gree:n.

Har aldrig betvivlat att en Kina-pump har en sämre pålitlighet än en japansk, men tänkte om japanerna håller 20 år kanske en Gree kan hålla i 10 år och tänker att jag kanske kommer flytta innan 10 år och då är det inte min sorg om den går sönder om jag inte bor kvar. Dock vad tråden fått mig inse är att en kina-pump utöver att ha sämre hållbarhet kanske inte är lika trevlig at leva med, kanske mycket högre ljudnivå osv, och i fallet med Amber:n verkar den ha problemet att fungera som en on/off pump och det är inget jag vill ha. När jag skapade tråden så tänkte jag inte på något av det, då tänkte jag att en kina-pump kanske fungerar lika bra som japanarna och har låg ljudnivå och trevlig drift bara att de kanske lever kortare tid än japanerna, men nu efter att ha läst negativa erfarenheter andra haft med Gree-pumpen på andra forum osv så har jag lärt mig bättre och blivit klokare.

Uppdatering: Nu ändrade sig dock försäljaren och sa att med Panasonic är det oklart med leveranser sÃ¥ han vÃ¥gade inte boka. Ställde frÃ¥gan vad för pumpar de har tillgängliga och väntar pÃ¥ svar...  :-\
« Senast ändrad: 11 oktober 2022, 18:25:42 av simonwela »
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Intresserad att köpa en GREE Amber 35, men stämmer dens COP?
« Svar #28 skrivet: 11 oktober 2022, 18:55:08 »
Gissar att Daikin bidragit med en hel del i Gree-pumparna (från 2009):
Japanese air conditioner maker Daikin Industries Ltd. said Wednesday it will expand its alliance with Chinese home air conditioner producer Gree Electric Appliances Inc. of Zhuhai.

The two firms will invest 910 million yuan, or 12 billion yen, to found two joint ventures in Zhuhai, Guangdong Province, in March to produce key components and molds for air conditioners.

They will also jointly purchase raw materials and components for air conditioners. Daikin will provide Gree with an inverter technology to enhance energy efficiency of air conditioners.

Daikin, even though its strength is industrial-use air conditioners, plans to take advantage of the expanded alliance with Gree for cutting costs for home air conditioners and enhancing their global sales.

Gree will supply Daikin with 500,000 home air conditioners annually for the Japanese mark

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Låter konstigt att GREE:s inveterteknik år så dålig i så fall, om det verkligen blev något av samarbetet.
Den Amber 35 som jag installerade hemma gick ju bara ned till 900 W driveffekt som lägst...
Kanske blev som med många andra samarbeten, att det sket sig helt eller delvis rätt snart?

Däremot skall man vara ärlig och säga att det var bra effekt på maskinen, i vart fall vid den utetemp jag hade när den testades hos mig, innan snön kommit, så det var ju mest runt 0 grader ute.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
En Gree har inget eller ev mycket lite i hop med daikib om man tittar inuti på de som kommer hit

Men samarbetet kanske bara gäller rena AC på asienmarknaden

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
Låter konstigt att GREE:s inveterteknik år så dålig i så fall, om det verkligen blev något av samarbetet.
Den Amber 35 som jag installerade hemma gick ju bara ned till 900 W driveffekt som lägst...
Kanske blev som med många andra samarbeten, att det sket sig helt eller delvis rätt snart?

Däremot skall man vara ärlig och säga att det var bra effekt på maskinen, i vart fall vid den utetemp jag hade när den testades hos mig, innan snön kommit, så det var ju mest runt 0 grader ute.

Hm intressant, de kanske hade en kompressor frÃ¥n daikin men problematisk mjukvara(?), tänk om det var en batch med de när dessa maskiner var nya som hade problem, men att de löst det nu, problemet med styrningen  Sc:,h Det är ju trots allt nÃ¥gra Ã¥r senare sen du testade den. Elon sa att de inte hade haft ett enda klagomÃ¥l pÃ¥ Amber-maskinerna som de sattit in hos kunder hmm, nästan sÃ¥ man blir nyfiken att skaffa Amber bara för attt testa den ordentligt och se om de löst problemen eller inte nu. Men sen mÃ¥ste man ju leva med den ocksÃ¥ men de har ju 5 Ã¥rs garanti och verkar som en bra butik med serviceinriktad personal sÃ¥ om det skulle bli nÃ¥got problem med maskinen sÃ¥ kanske man hade fÃ¥tt hjälp av dem.

Denna morgon och just nu är det bara 0 grader ute. Har min IVT igång och börvärdet på 20 grader. I köket är det just nu 21.4 grader och i vardagsrummet 19.1 grader.
Har Tibber pulse installerat på min elmätare så jag kan se i realtid vad elen i mitt hus drar, och har inte mycket annat som drar ström just nu så räknar med att all den effekten dras av värmepumpen. I så fall kan jag se att den drar 1200 watt ur väggen och med hjälp av att räkna in och ut-temp på innedelen kan jag se att den ger mig 3,86 kW i värme.
Så COP just nu i 0 grader blir då 3,86 / 1,2 = 3,21.
Det står att pumpen ska ge 3,9 kW i 2 grader och COP ska vara 3,1 med full kompressoreffekt vid 2 grader så man kan ju konstatera att pumpen jag har idag behöver köra på typ 100% för att värma mitt hus till 20 när det är 0 grader ute.

Uppdatering: Kollar lite på Gree Fairy 25 just nu. 3 tusen mindre än Ambern, den kostar 12440 kr utan installation, har mycket funktioner som steglös temperaturinställning från 8-30 grader, inbyggd Wifi så man kan styra den från mobilen, och ska också ha den där 2-stegskompressorn som Amber och klara ner till -30. Men framförallt så står det att den ska ge 3,5 kW i -18 grader och det borde mer än räcka då jag skulle ha den som kompliment till min andra LLVP.
Sett två nöjda ägare av Fairy 25 på lampopumput.info, och folk verkar ha mindre problem med den modellen än Amber vad det verkar som.

Den har A++ och pÃ¥ pappret en SCOP pÃ¥ 4.7. För 12440 kr med 5 Ã¥rs garanti kanske det kan vara värt att chansa när det inte gÃ¥r att fÃ¥ tag pÃ¥ nÃ¥gra japanska maskiner nu verkar det som  Sc:,h Hade varit intressant att se hur den skulle fungera, man kanske kan ha tur och fÃ¥ ett bra exemplar, eller sÃ¥ är det skit och dÃ¥ är det ju inte sÃ¥ roligt.
Alternativt vänta, eller helt och hållet skippa idén med att skaffa en andra värmepump..
« Senast ändrad: 12 oktober 2022, 14:22:24 av simonwela »
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
Ville bara göra en uppdatering och säga att det blev i slutändan en Gree Fairy 25 för totalt 17540 kr inkl. installation av Elon.
De hade en del kunder som hade den LLVP och ingen som haft problem, och läste en del andra som varit nöjd med den också på den finska motsvarigheten till detta forum.
Det verkar inte vara någon som haft problemet med att den betett sig som en on/off-pump som flera haft problem med gällande Amber-modellen, och folk verkar tycka Fairy:n är tystare.

Ska bli intressant att se hur den presterar. Den har ändå 5 års garanti och då tycker jag det kändes värt att chansa för det priset. Firman jag köper pumpen på verkar seriösa med bra service så känner mig trygg i att om något skulle hända med den att jag kan få hjälp av de. Montering blir den 24:e Oktober och när jag fått den så kommer jag starta en tråd på forumet här där jag kan dela med mig av mina intryck och kommer försöka göra lite mätningar med hur mycket ström den drar och värme den levererar osv.

Tack för all hjälp i denna trÃ¥d även om jag kanske gjort nÃ¥gra besvikna att den blev en kinapump i slutändan. Tiden fÃ¥r utvisa om det är nÃ¥got jag kommer behöva Ã¥ngra eller inte  :)
« Senast ändrad: 14 oktober 2022, 12:11:34 av simonwela »
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
det blir bra om du uppdaterar detta kontinuerligt
det finns ju nästan inga sålda och därmed inga referenser på nätet
så det är utmärkt att du kan delge dina erfarenheter här

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Intresserad att köpa en GREE Amber 35, men stämmer dens COP?
« Svar #34 skrivet: 14 oktober 2022, 15:59:29 »
Ville bara göra en uppdatering och säga att det blev i slutändan en Gree Fairy 25 för totalt 17540 kr inkl. installation av Elon.
De hade en del kunder som hade den LLVP och ingen som haft problem, och läste en del andra som varit nöjd med den också på den finska motsvarigheten till detta forum.
Det verkar inte vara någon som haft problemet med att den betett sig som en on/off-pump som flera haft problem med gällande Amber-modellen, och folk verkar tycka Fairy:n är tystare.

Ska bli intressant att se hur den presterar. Den har ändå 5 års garanti och då tycker jag det kändes värt att chansa för det priset. Firman jag köper pumpen på verkar seriösa med bra service så känner mig trygg i att om något skulle hända med den att jag kan få hjälp av de. Montering blir den 24:e Oktober och när jag fått den så kommer jag starta en tråd på forumet här där jag kan dela med mig av mina intryck och kommer försöka göra lite mätningar med hur mycket ström den drar och värme den levererar osv.

Tack för all hjälp i denna trÃ¥d även om jag kanske gjort nÃ¥gra besvikna att den blev en kinapump i slutändan. Tiden fÃ¥r utvisa om det är nÃ¥got jag kommer behöva Ã¥ngra eller inte  :)

Dr mesta görs av kineser och Gree är väl numera världens största på marknaden med hjälp av Daikin så det blur säkert bra!

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nja, jag känner personen som var ansvarig för samarbetet med Gree.
Det gällde i första hand maskiner för den Asiatiska marknaden (läs: ej Japan) och i huvudsak kyla.

Det är skillnad på att beställa maskiner hos en OEM leverantör med givna specifikationer och att samma företag gör egna produkter.

/D

Utloggad flat7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Intresserad att köpa en GREE Amber 35, men stämmer dens COP?
« Svar #36 skrivet: 14 oktober 2022, 21:04:10 »
Lycka till med din Gree Fairy 25! För ett par år sedan var den ett alternativ mot Mitsubishi ap25 ,det blev ap25:an till slut som lät illa i fläkten i innerdelen. Fick den utbytt och nu går den tyst men något underdimensionerad för mitt lilla hus när det är -15 eller kallare. Till nedervåningen köpte jag en Qlima SC-ja2519 som jag fick installerad nu i somras. Den ska få bekänna färg nu till vintern men funkar ännu bra med fina värden för priset (11500kr installerat). Jula kör rea på dem ibland så jag passade på. Har väl ett cop på 3.25 vid -12c . Hittar inte dessa värden hos tillverkaren utan har fått dem från andra användare.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Intresserad att köpa en GREE Amber 35, men stämmer dens COP?
« Svar #37 skrivet: 14 oktober 2022, 22:04:54 »
Nja, jag känner personen som var ansvarig för samarbetet med Gree.
Det gällde i första hand maskiner för den Asiatiska marknaden (läs: ej Japan) och i huvudsak kyla.

Det är skillnad på att beställa maskiner hos en OEM leverantör med givna specifikationer och att samma företag gör egna produkter.

/D

Från 2009:
GREE Electric Appliances Inc and Japan's Daikin Industries Ltd signed an agreement yesterday to invest 910 million yuan (US$133 million) in two joint ventures to develop advanced inverter-type air conditioners in China.

China's largest maker of home air conditioners and the world's second-biggest maker of air conditioners plan to form two ventures in Zhuhai, Guangdong Province, where Gree is based, for the production of key components and molds.

"The establishment of these new companies should improve cost competitiveness and enable a broader range of users for inverter air conditioners," Daikin said in a statement on its Website yesterday.

Osaka-based Daikin said the two companies targeted expansion of the inverter market, even in places where market penetration for the technology is low.

Establishment of the two new companies is planned for the middle of next month. Gree will own 51 percent of the ventures while Daikin will hold the balance.

Zhuhai Gree Daikin Device Co has a registered capital of US$74.83 million with 1,500 employees and Zhuhai Gree Daikin Precision Mold Co US$57.96 million with a staff of 450.

Daikin has also commissioned Gree to manufacture 500,000 small-sized inverter air conditioners for the Japanese market.

The two companies agreed on several areas of collaboration including joint raw material and air-conditioner parts purchasing along with cooperation in capital and technology advancement.

Shares of Gree were suspended from trading on the Shenzhen Stock Exchange yesterday pending the announcement. Trading was scheduled to resume today.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
2009?
OMG!

Ingetgörden

  • Gäst
Ingetgörden
SV: Intresserad att köpa en GREE Amber 35, men stämmer dens COP?
« Svar #39 skrivet: 22 oktober 2022, 17:21:02 »
Tack för ditt svar och att du vill dela med dig av dina tidigare erfarenheter. Även när jag googlat på frågan Fujitsi vs Mitsubishi och hittat trådar på engelsktalande forum så verkar även de flesta tycka att Fujitsu kommer väldigt nära Mitsubishis kvalitet, så det känns ju betryggande.

Verkar ju lovande att Fujitsun är bra maskiner. Den tror jag har alla funktioner jag skulle önska dock så de extra funktionerna Heron har kanske jag kan klara mig utan.
På Elon Axel Karlssons där jag vill handla (då de verkar ha bra service också) kostar Fujitsu Excellence Slim 12: 16495 kr och en Hero LN25 19090 kr, en prisskillnad på 2595 kr, vilket inte är såå mycket men då enligt specs levererar LN25 mindre mängd värme i -15 (nästan 1 kW mindre).

Jag gjorde en jämförelse mellan några olika pumpar (se bifogad bild). Där i den första kolumnen är min nuvarande värmepump (som jag inte ska ersätta, utan vill skaffa en pump till).

Det tråkiga med Slim Excellence 12 är att dens COP inte är speciellt imponerande. För mig tycker jag nästan COP är det viktigaste av allt då elpriserna kanske kommer bli väldigt höga och ju högre COP desto högre besparing.

Om vi kollar vid +2 så har Slim Excellence 12 en COP på 2,9 och Gree:n har en COP på 5,28... Det är ju väldigt stor skillnad.
Säg att det är +2 grader ute och mitt hus vid den tempen behöver 3,6 kW i värme för att ha 20 grader inne, och säg att varje kW kostar 4 kr just då.
Då hade det kostat 4,96 kr per timme för Fujitsun att leverera 3,6 kW i värme, men endast 2,72 kr per timme för Gree:n att leverera 3,6 kW i värme.
På ett dygn (24h) skulle det bli 119 kr för Fujitsun och 65,28 kr för Gree:n.
Om man slÃ¥r ut det pÃ¥ en mÃ¥nad blir det 3570 kr för Fujitsun och 1958 kr för Gree:n, dvs en besparning  pÃ¥ 1612 kr i elkostnad om det var +2 ute varje dag och jag hade 20 grader inne. Och jag bor ju pÃ¥ ett ställe i landet där det som oftast är mildare än -10 pÃ¥ vintrarna, sÃ¥ hög COP vid +2 är relevant för det kan ju ofta vara runt nollan.

Så jag tycker det fortfarande är väldigt svårt att bestämma mig hur jag vill göra. COP vs kvalitet osv.

Gree:n har ju ändå 5 års garanti. Läst något forumsinlägg om någon som hade en Gree luftvärmepump som fortfarande gick som den skulle efter 10 år, och en annan installatör som hade sattit upp ett gäng Gree-pumpar hos kunder som inte hade haft några reklamationer alls, detta var nog i USA eller något, och sedan verkar det som Amber 35 är samma pump som Amparell Nordic Star 35 som 20grader.se tar 22 tusen för, dvs 6.5 tusen mer än vad Amber 35 kostar.

Fujitsun hade varit ett enkelt val om den bara hade högre COP, nu velar jag lite fram och tillbaka fortfarande. Grejen är att jag kanske bara kommer vilja bo i typ 8 Ã¥r till i mitt hus, och anledningen att jag vill skaffa en andra luftvärmepump är att fÃ¥ ner mina uppvärmningskostnader sÃ¥ mycket som möjligt, och vill dÃ¥ ha sÃ¥ hög COP som möjligt, men samtidigt är min budget runt 16 tusen exkl. installation, och dÃ¥ finns det ingen som kan matcha Gree:n verkar det som. Men samtidigt vill jag inte ha en pump som är skit och gÃ¥r sönder efter 3 Ã¥r, men undrar om Gree:n verkligen hade varit sÃ¥ dÃ¥lig  Sc:,h

Tycker föressten det är ritkigt dåligt varje inte Mitsubishi anger COP-värden i olika yttertemperaturer i deras broschyrer för deras pumpar, fattar verkligen inte varför..?
Tycker alla LLVP-tillverkare borde ha så mycket data som möjligt om deras pumpar i deras faktablad så man lättare kan jämföra olika..

Uppdatering: Efter att ha läst lite erfarenheter folk haft av Gree Amber på lampopumput.info (finskt värmepumpsforum), så tror jag inte jag vågar chansa på den.
Så ska jämföra lite och komma fram till vilken modell de säljer som verkar ha den bästa COP / värmeeffekt-kombon för under 17000.

Just nu lutar det åt Fujitsu Slim Excellence 12 även om dens COP-siffror inte är imponerande öht, utöver COP verkar det vara en väldigt trevlig maskin.
Och då jag redan har en värmepump så när det är typ 0 grader och jag kör båda samtidigt kanske bådas COP blir högre då de ingen av de behöver köra på 100%.
Det finns klenare pumpar som kanske har lite högre COP. Men vill egentligen ha en pump som är kraftfull nog så om min nuvarande IVT-luftvärmepump skulle lägga av, att den andra LLVP jag köper nu ändå kan tillfredsställa en betydande del av mitt hus värmebehov.

Uppdatering 2: Hittade denna sida där jag kunde jämföra COP på olika modeller inklusive Mitsubishi-modeller samt Gree: https://www.scanoffice.fi/vttn-testiraportit-ilmalampopumppuvertailu/ och om jag jämför med alla de så är Fujitsu Slim Excellence 12 inte mycket sämre än de populära modellerna från Mitsubishi i COP i -15 t.ex.
Så därav känner jag att jag vill satsa på Fujitsu Slim Excellence 12, ska höra imorgon om jag kan ändra min order till den, och jag hoppas de har den på lager så det är möjligt.


Hej, vill bara kommentera angående de "finska testen" som det hänvisas till. VTT eller numera Eurofins kör testerna på fullt fläktblås i en testkammare med relativ fukthalt på ca 80-90% och inkluderar avfrostningarma i COP-grafen, därav kan det skilja en hel del gentemot tillverkarens egna uppgivna värden då de tenderar att uppge max peak effekt vs elförbrukning. Samma gäller för VTT/Eurofins grafer för maxeffekt då avfrostningar sänker avgiven värmeffekt över tid.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det blir lite som att uppfinna hjulet igen hela denna trÃ¥d.  dontknow
Letar man efter de bästa värmepumparna så är nedanstående 4 heta kandidater.
De kommer till ett pris förstås, som är lite högre än på de maskiner som man tittat på i denna tråd, jag vill ändå lägga in detta bara så att de som tror att det diskuteras "bästa möjliga" inte förleds att köpa någon av de pumpar som varit upp till diskussion.
Enligt mig, delvis subjektivt förstås, är dessa de bästa pumparna på marknaden just nu.
Det finns säkert ytterligare kanske lika många som är likvärdiga som jag utelämnat eller saknar kunskap om.
Nedanstående maskiner är kraftfulla, har de finesser folk efterfrågar, går tyst, bra garantier och bra kvalitet.
Har man inte höga effektbehov så kan de vara overkill, men då har de i regel klenare varianter.

Daikin Caldo II XRH 40
Mitsubishi SUMO 35
Panasonic HZ 25 (modell 35 är bara intressant om man behöver hög kyleffekt sommartid)
Toshiba Daiseikai 9,5 (35)

De maskiner som det talas om i tråden i övrigt är som jag bedömer det "bra maskiner i segmentet under de bästa" även om jag inte är helt säker på att trådstartaren uppfattar det så?
Tittar man på data för GREE så är de ju bäst, så kan man ju lätt tro på det också.
Gör inte det, det är min uppmaning baserat på de erfarenhet jag har, både egen erfarenhet, och av det som skrivits i forumet över tid.

Jag vill bara nämna detta då jag inte kan påminna mig att det framkommit tidigare i tråden.
Billiga maskiner är inte de bästa, de är billiga, och det innebär som regel lägre uteffekt, sämre COP, sämre garantier, sämre kvalitet, mindre finesser, mer buller.
Kanske inte alla samtidigt, men någon eller några.
« Senast ändrad: 24 oktober 2022, 08:11:35 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
De maskiner som det talas om i tråden i övrigt är som jag bedömer det "bra maskiner i segmentet under de bästa" även om jag inte är helt säker på att trådstartaren uppfattar det så?

Jag har aldrig trott att en GREE-maskin håller högre eller likvärdig kvalité som japanerna. Jag förstår att de är snäppet under i kvalité, men för 12440 kr kände jag att det var värt att chansa på denna och se hur den fungerar, speciellt då den har 5 års erfarenhet och känner mig trygg i att företaget som installerade den skulle kunna hjälpa mig om det skulle bli något fel på den inom garantitiden.

Har idag fått värmepumpen installerad, och skapade en ny tråd om det här: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=78542.0
Där jag i framtiden kan dela med mig av hur jag upplever den eller om jag stöter på några problem.
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!