Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygga om poolvärmepump till frÃ¥nluftsvärmepump?  (läst 1077 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kallekalle123

  • Gäst
Kallekalle123
Bygga om poolvärmepump till frånluftsvärmepump?
« skrivet: 04 oktober 2022, 10:12:39 »
Skulle det teoretiskt vara värt jobbet att köpa en enkel mini-poolvärmepump och montera i frånluften för att skapa lite varmvatten av avluften?

Små poolvärmepumpar som fixar 43 grader går att köpa på flera ställen för runt 5000 kr. Tanken är då att låta värmepumpen tillverka "varmvatten" till botten av tanken och ha en elpatron som spets om vi vill bada eller duscha lite längre + legionelladödandet då och då..

Dessa små värmepumpar ska ju klara ett cop på 3-4 så det borde bli ett ordentligt lyft jämfört med ren elpatron.

Kommer flödet att bli ett problem? Idag pumpar vi ut ungefär 60l/s men det kan ju förstås ökas något om det skulle behövas. Inneluften värms med luftluft-vp och kakelugnar.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bygga om poolvärmepump till frånluftsvärmepump?
« Svar #1 skrivet: 04 oktober 2022, 13:29:53 »
Kul hobby-projekt.
Men det är väl lite att fixa med, du måste ha koll att det inte blir frost på förångaren, poolvärmepumpar har ingen avfrostning.
Sen kommer det rinna kondensvatten som du måste leda bort.
Men löser du detta så borde det funka.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Kallekalle123

  • Gäst
Kallekalle123
SV: Bygga om poolvärmepump till frånluftsvärmepump?
« Svar #2 skrivet: 06 oktober 2022, 10:48:03 »
Det är en hel del att fixa med så frågan är om det är värt det :)

Tänkte sätta den i ventilationens utblås så att den tar hand om den ventilationsluft som annars går till spillo och sedan ut genom ytterväggen genom ett galler. Det verkar som att de flesta pumpar jag tittat på faktiskt har en avfrostningsfunktion, men jag ser inte någon logisk dräneringsanslutning.

Det största orosmomentet är att poolvärmepumpen inte godkänner värmesystemet relativt låga flöde. Jag tänkte koppla på samma krets som jag idag använder till allt annat, solvärme, radiatorer, dumpmagasin i trädgården. Allt drivs av en Grundfos 15-40 och med ett hembyggt program kan jag styra var jag vill skicka värmen - idag bara från solpanelerna, men värmen kan användas till att ladda tanken, gå ut i radiatorerna, värma en liten yta utanför där vi kan ställa barnens pool (eg. dump för solkretsen).

Vanligtvis flyter det på med 0,5m3/h, men pumpen har förstås kapacitet att köra lite hårdare och man skulle kunna dra 22 rör till VP.

De få månader vi inte får tillräckligt med solvärme värms kalaset med elpatron och cirkpumpen kan då användas till att värma huset med värmevattnet.

Sedan ett par år har vi även en luft-luftpump som värmer huset så att vi inte skulle göra av med över 1000 kWh per månad på vintern men lite komfortvärme i badrum, kök, hall och tvättstuga har vi från acktanken och det är väl kanske främst denna värme som värmepumpen skulle få skapa. Frågan är hur stor VP man skulle behöva, vi gör inte av med mer än 1500 W när vi kör all golvvärme, så den minsta modellen av VP skulle ju teoretiskt kunna räcka...

De modeller som skulle kunna sitta i kanalerna är mellan 2.5kW-5kW ineffekten är då mellan 0,6 till 0,9 kW

Det finns egentligen inte något kontinuerligt värmebehov och ventilationen pumpar ut ca 60l/s i standardläget...

Kallekalle123

  • Gäst
Kallekalle123
SV: Bygga om poolvärmepump till frånluftsvärmepump?
« Svar #3 skrivet: 06 oktober 2022, 16:33:57 »
Det lutar lite åt Pico R 4 kW in-effekt 700 W för 4 kWh ut. max 40 grader. Men skiktningen i tanken är bra och man kan ju köra elpatronen i toppen på 45-50*. Det stora problemet är att vattenflödet som krävs enligt manualen är minst 2 m3/h. Jag skulle vilja kunna köra med 0,5-0,7 som jag gör idag när jag shuntar direkt till golvvärmen.

Tror du att man kan lura flödesgivaren att flödet är större så att den inte slår av.

Kallekalle123

  • Gäst
Kallekalle123
SV: Bygga om poolvärmepump till frånluftsvärmepump?
« Svar #4 skrivet: 13 oktober 2022, 14:09:47 »
Blir lite av en monolog, men jag fick tag på en swim&fun 2,5kW billigt och har testat den i badkaret. Använde en kraftfull pump men värmepumpen verkar inte stänga ner för att man stänger av den. Alltså bedömer jag att ett flöde på 0,5m³ med min vanliga cirkpump är fullt tillräckligt...

Har beställt rör och kopplingar och kanske kan fixa i helgen.

Blir 22 mm genom R20 koppligar så skulle det krävas högre flöde så ska man nog kunna köra lite hårdare med pumpen

Kallekalle123

  • Gäst
Kallekalle123
SV: Bygga om poolvärmepump till frånluftsvärmepump?
« Svar #5 skrivet: 19 oktober 2022, 10:27:15 »
Har nu kopplat in pumpen. Körde 22mm kopparrör till vinden där jag växlar upp till 32 mm PEM-slang som passar i pumpens anslutningar.
Vattenflödet blev 1,2 m3/h med min vanliga cirkpump på lägsta effekten (4W), vilket nästan är lite högt?

Pumpen verkar ge sina utlovade 2,5 kW men drar närmare 700W än 500W, så COP blir närmare 3,5 än 5. Men jag antar att jag får vara nöjd. Höjer snabbt temperaturen till 37 grader, men sen "tog det stopp". Sista graden till 38 tog nära 20 minuter vilket antyder att effekten i princip försvinner däromkring. 38 grader gick dock utmärkt att duscha i tyckte frun.

Tog 5-6 timmar att koppla in och med rör och allt har projektet kostat ca 4000 kr. Hittills verkar jag ha sparat 3 kW. För lite dagbok för att se om den håller 1000 timmar som jag räknar med att få break-even. Å andra sidan så gör jag detta mer för skoj och för att minska vår/samhällets energiförbrukning snarare än att spara pengar.

Aja, lite kul höstprojekt. Man kan ju undra varför inte fler gör liknande lösningar...

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Bygga om poolvärmepump till frånluftsvärmepump?
« Svar #6 skrivet: 19 oktober 2022, 14:09:39 »
Spännande projekt.

Får se sen hur det funkar för dig med avfrostningarna i verkligheten. Montera gärna vattenvarnare på vinden och stort tråg så du inte går back på projektet ifall det blir skador. Tänk på minusgrader och avloppet på vintern.
Någon plugg att dra loss så du kan köra in en kamera och kolla frost kan vara bra.

38 grader är inte riktigt bra. Testa stryp flödet lite mer, det kan göra att den värmer längre upp. Det kan hända att kylkretsen behöver justeras för användningsområdet lite.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad rikkitikkitavi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…rsmedeltempeteratur 8 plusgrader
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arbetar med energioptimering för industrier
SV: Bygga om poolvärmepump till frånluftsvärmepump?
« Svar #7 skrivet: 20 december 2022, 14:53:41 »
Räcker frånluftsflödet för att pool VP skall leverera effekt?
1 1/2 plans Ytongvilla i sydvästra SkÃ¥ne daterad 70-tal. Inga Bequerll trots Barsebäck inom synhÃ¥ll.  16450 kWh 14500 kWh senaste förbrukning. 6000kWh i hushÃ¥llsel +-20%.

Direktvärkande el och LLVP (installerad 20052021). Framtida förbättringar i ventilation är utförda samt värmeåtervinning är under projektering.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!