Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stämmer era loggar mot eldistributörens ?  (läst 1322 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad timmpo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
Stämmer era loggar mot eldistributörens ?
« skrivet: 23 september 2022, 09:04:53 »
Halloj!
Har V@ttenf@ll som distributör och handel.
Har sedan en tid sedan fått ny mätare installerad som ger mig möjligheten att logga p1 porten och själv få in samma siffror som ägaren till mätaren. Nu visar det sig att timförbrukningen inte stämmer överens mot vad nätägaren visar på deras kund sida, deras ser mer eller mindre "påhittad" ut och eftersom man har timtaxa på abonnemanget på börjar man ju fundera. Tex under de timmar på dagen solpanelerna exporterar 5 kwh så visar kundsidan endå import av el. Hur är det med era siffror som har V@ttenf@ll som distributör ? stämmer de överens med varandra ?
110+70m2 IVT Greenline "hopkok" 300m jordvärmeslang.

Utloggad eunicemiller

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stämmer era loggar mot eldistributörens ?
« Svar #1 skrivet: 23 september 2022, 18:11:09 »
du borde dubbelkolla din information eftersom förbrukningen beräknas automatiskt, jag tror inte att de kan "generera" den, om den gör det är den redan replikerad, du kan samla in mer bevis för att säkerhetskopiera detta geometry dash

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Stämmer era loggar mot eldistributörens ?
« Svar #2 skrivet: 23 september 2022, 20:57:52 »
Det kan vara en fördröjning innan rätt siffror visas i molntjänsten. Så är det för mig i alla fall hos min molntjänst (inte Vattenfall). Kan inte se rätt rapporterad konsumtion/köpt el för innevarande och förra dygnet. Istället visas även producerad solel som köpt el. Gissar det beror på att de skyfflar data mellan olika system och från nätägaren. För i förrgår och tidigare blir det rätt.

Om du tittar tillbaka några dagar hos Vattenfall, hur ser det ut då?
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad timmpo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Stämmer era loggar mot eldistributörens ?
« Svar #3 skrivet: 23 september 2022, 22:46:58 »
du borde dubbelkolla din information eftersom förbrukningen beräknas automatiskt, jag tror inte att de kan "generera" den, om den gör det är den redan replikerad, du kan samla in mer bevis för att säkerhetskopiera detta geometry dash

Idag har de lagt till ny information på sidan
Timmätt: Om det är många timvärden som saknas kan förbrukningsgrafen på Mina sidor inte visa exakt vilka värden som är temporära och vilka som är uppmätta.

Jag hade snarare varit nöjd med att värdena istället saknades helt för att vara "temporära"
« Senast ändrad: 23 september 2022, 22:49:35 av timmpo »
110+70m2 IVT Greenline "hopkok" 300m jordvärmeslang.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
SV: Stämmer era loggar mot eldistributörens ?
« Svar #4 skrivet: 23 september 2022, 23:27:28 »
Det är någon form av skyldighet att de måste presentera någonting inom viss tid. Om det är fel siffror spelar ingen roll för den som stället kravet. Korrigera långt i efterhand går bra. Märkligt system.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad timmpo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Stämmer era loggar mot eldistributörens ?
« Svar #5 skrivet: 27 september 2022, 22:23:02 »
Kan man se ett mönster ? Eller ska jag ta på mig foliehatten : )

Denna förbrukningsdata kommer direkt från vattenfall körd i Highchart.
Var 7-e dag rullar mina förbrukningssiffror om igen och upprepar sig på nytt.

110+70m2 IVT Greenline "hopkok" 300m jordvärmeslang.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Stämmer era loggar mot eldistributörens ?
« Svar #6 skrivet: 28 juli 2023, 10:16:10 »
Har svårt att förstå hur de ska kunna rapportera "fel" siffror, mätaren mätare ju förbrukningen momentant, och de borde ju inte kunna rapportera in värden som inte är "på riktigt" - känns verkligen märkligt.
Alla värden som skickas måste ju ändå vara tidsstämplade?
Eller tar de bara förra veckans siffror om deras system inte hinner med att leverera riktiga aktuella timvärden?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!