Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Funderar pÃ¥ att ta ett fast elavtal. Men….  (läst 7784 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Funderar på att ta ett fast elavtal. Men….
« Svar #30 skrivet: 22 november 2022, 14:05:47 »
Men nÃ¥got tim avtal tar vi nog inte, bara hysteriskt, har ju inte lönat sej alls, lätt att räkna ut om man ser sin timförbrukning, även med natt varmvatten, natt tvätt, etc etc.  Men eloge till de som försöker !
Timpris passar såklart inte alla, men för egen del så är det inget "försök" utan fråga om effektiv optimering som det senaste halvåret har sänkt vår elräkningen med cirka 35% jämfört med om vi skulle haft rörligt månadspris med samma förbrukning.
Med vår förbrukning så innebär dessa 35% inte något enormt stort i kronor räknat och om inte jag såg optimerandet som lite av en hobby så hade det härav varit svårt att motivera tiden som läggs ned.

En sak som också gör avtryck i ekonomin är värdet på den ved som eldas i husets kamin jämfört med priset på veden.
De senaste dagarna med högt elpris så är veden som eldas i kaminen för att minska elprisets påverkan på elräkningen faktiskt värd uppåt 3* gånger mer än om vi hade eldat samma ved med rörligt månadspris. Helt enkelt för att den el vi sparat genom eldning de senaste dagarna hade kostat över 3 kr/kWh jämfört med månadsmedlet såhär långt som är cirka 80 öre/kWh i SE2.

* Skillnaden om 3 gånger mer värde på veden kommer av beräkning i skillnad på elkostnaden inklusive alla rörliga delar, även elöverföring och skatt.
« Senast ändrad: 22 november 2022, 14:10:42 av Perfa76 »

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Funderar på att ta ett fast elavtal. Men….
« Svar #31 skrivet: 22 november 2022, 15:13:49 »
Imorgon tex får du gå upp kl 5 för att elda så det är varmt till 7, sedan lägga i jämt till 21 förutom att du maxar två timmar innan 16-18, priset är ständigt relativt inte jätte högt hela dygnet, mellan 1-2 kr.
Raljerar lite, jag eldar själv och kan göra detta dÃ¥ jag mest är hemma.   
Jag har kommit på att elda på natten gör jag inte då man ju sover bättre svalt,
skulle man av någon anledning tvingas göra detta ( tex med vpn) behövs en stor välisolerad tank och nattsänkning.

Noterar även att stackars elområde 1 och 2 har samma pris som 3 och 4.
Mirakel mirakel, ledningarna har ökad kapacitet. Högt pris för alla.
« Senast ändrad: 22 november 2022, 15:18:03 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Funderar på att ta ett fast elavtal. Men….
« Svar #32 skrivet: 22 november 2022, 15:30:14 »
Isläggning i älvarna, man tappar kontrollerat så att isen skall lägga sig med jämn och fin undersida, inga stående isblock som begränsar flödet.
Kanske också för att skona turbinerna?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Funderar på att ta ett fast elavtal. Men….
« Svar #33 skrivet: 22 november 2022, 16:13:16 »
Helvete,
jag har inte med detta i min algoritm.

Men högt pris hela dygnet saknas inte, bara att vara ständig eldvakt vid braskaminen 👌
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Funderar på att ta ett fast elavtal. Men….
« Svar #34 skrivet: 22 november 2022, 16:30:28 »
Timpris passar såklart inte alla, men för egen del så är det inget "försök" utan fråga om effektiv optimering som det senaste halvåret har sänkt vår elräkningen med cirka 35% jämfört med om vi skulle haft rörligt månadspris med samma förbrukning.
Med vår förbrukning så innebär dessa 35% inte något enormt stort i kronor räknat och om inte jag såg optimerandet som lite av en hobby så hade det härav varit svårt att motivera tiden som läggs ned.


Jag noterade tidigare, om det var i september, att det inte fanns nÃ¥got lÃ¥gt timpris vissa dagar, dÃ¥ faller ju hela "tibber" tänket.  Och detta var ju inte under eldningssäsongen.
Sedan har jag sparat ungefär 50% av elen (kWh) hittills sedan juli, men det är ju lättare de första kWh och att dessa inte är att värma huset.
Kommande månader kan därför bli annorlunda och mycket tuffare, eller hur?

Vill du utveckla vad din timpris strategi är framöver och med åtanke på vad jag säger, och hur de olika prisbilderna kan bli?

Elda med ved är ju givet såklart, när man har tiden och möjligheten, men det kan väl inte alla hålla på med så länge till ...
Köra värme med vpn mer på natten vill jag inte heller, då vill jag ha svalare.
« Senast ändrad: 22 november 2022, 16:51:10 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Funderar på att ta ett fast elavtal. Men….
« Svar #35 skrivet: 22 november 2022, 18:42:03 »
Tack för info om detta, har också tagit Prova på priset till december ut, trodde det skulle löpa på som vanligt för man är ju redan är kund.
Inte alls tydligt på Jämtkrafts hemsida för gemene hen, lämnas ju utrymme för olika tolkningar.

Men nu fÃ¥r vi se hur priset blir i november, i oktober var det ju 2,20 jämfört med 1,20 för rörligt. 
Kanske blir bättre med rörligt månadspris framöver?
Och ingen uppsägningstid kan ju vara riktigt bra ::)
Förhoppningsvis startas snart både finska kkv O3 och sockerbagarna Ringhals 4.

Förvaltat, precis som fast avtal, borde rimligtvis kosta något extra, speciellt om alla pga oro vill gå mot fasta avtal, hmm.
 
Dessutom tillkommer väl trots allt en del nya vindkraftverk i norden, dessa stoppas väl inte och lite mer solpaneler, jag själv t.ex.  :P

Och fyllnadsgraden i norska vattenmagasinen är tillbaka på normalnivå nu!! (var ju på låg nivå för 2 månader sedan)

Men nÃ¥got tim avtal tar vi nog inte, bara hysteriskt, har ju inte lönat sej alls, lätt att räkna ut om man ser sin timförbrukning, även med natt varmvatten, natt tvätt, etc etc.  Men eloge till de som försöker !

Vi hade ju tänkt fortsätta med Jämtpriset och det var ingenting vi kunde välja vid förnyelse av avtalet. Dom svarade aldrig pÃ¥ mailet och 2 dagar innan vÃ¥rt avtal gick ut sÃ¥ tecknade vi det rörliga för att slippa ha ett tillsvidaravtal som alltid är dyrast.  IgÃ¥r kväll sÃ¥g tantaloan att dom äntligen hade svarat pÃ¥ det mail vi skickade till dom i början av november, där skrev dom att vi inte behöver göra nÃ¥gonting sÃ¥ har vi kvar vÃ¥rat Jämtpris, men som vi ser sÃ¥ har ni rörligt avtal.  :D

Känns som om dom är underbemannade på kontoret, så om du vill ha kvar ditt jämtpris så välj inget nytt avtal.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Funderar på att ta ett fast elavtal. Men….
« Svar #36 skrivet: 22 november 2022, 21:13:56 »
Vi hade ju tänkt fortsätta med Jämtpriset
..... så om du vill ha kvar ditt jämtpris så välj inget nytt avtal.

Tack igen!!
Tänker och har tid att jämföra november mot rörligt mÃ¥nadspris,  läser man mellan raderna pÃ¥ Jämtkraft sida kanske de fÃ¥r svÃ¥rt att hÃ¥lla det lÃ¥gt pÃ¥ förvaltat avtal framöver....
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Funderar på att ta ett fast elavtal. Men….
« Svar #37 skrivet: 23 november 2022, 12:04:50 »
Imorgon tex får du gå upp kl 5 för att elda så det är varmt till 7, sedan lägga i jämt till 21 förutom att du maxar två timmar innan 16-18, priset är ständigt relativt inte jätte högt hela dygnet, mellan 1-2 kr.
Raljerar lite, jag eldar själv och kan göra detta dÃ¥ jag mest är hemma.   
Jag har kommit på att elda på natten gör jag inte då man ju sover bättre svalt,
Elpriset är samma för oss här uppe nu precis som var fallet vid samma tid av året förra säsongen och anledningen är som påtalat att vattenkraften i SE1 har begränsad produktion för att få en bra isläggning som håller resten av vintern.


Nej, jag var inte uppe kl.5 i morse för att elda, varför skulle jag det?  ???
Elpriset var ju under dygnsmedel fram till kl. 7.

Värmepumparna gick under natten fram till kl.7 och värmde upp huset så att det var varmt och skönt (21°C) när vi gick upp. Har svalt (16-17°C) i sovrummet genom att ha tilluften främst via dessa rum och ingen värme på i dessa rum heller samt stängd dörr, så inget problem att få svalt för sömnen men ändå ha varmt ute i resten av huset.

Förberedde på morgonen innan jag åkte hemifrån en brasa med tidfördröjd upptändning (sätter ett ljus som brinner ned och tänder senare) som såg ut att ha tänt brasan runt 11-tiden och värmer nu huset fram till 13-tiden, sedan får temperaturen sjunka och kommer vara runt 18°C när jag kommer hem runt 17-tiden och tänder en brasa. Värmepumparna kommer nog få ta över uppvärmningen efter kl. 21.

Brytpunkten för när det är en uppenbar ekonomisk fördel att elda ligger enligt mina beräkningar en bra bit över 1 kr/kWh (spot-pris) vid 0°C ute. Den beräkningen är inte 100% säker men jag tar även med i beräkningen en del av kostnaden för sotning.
Man kan ju alltid diskutera vilket pris på veden som jag borde räkna med, men jag räknar med priset på senaste inköpta björkved trots att den ved som eldas nu har köpts klart billigare tidigare år och ny ved i vår kan komma att bli ännu dyrare.

Jag räknar för övrigt med att nuvarande period med högt elpris i SE1 och SE2 dämpas något med början imorgon i och med att Vattenfall planerar att sakta öka produktionen i Lule-älv från lunchtid idag. Edit: Så blev det inte.
Svårt att veta hur vinden kommer påverka prisbilden framöver, då det vid mättade överföringar söderut i praktiken är viktigare att det såhär års blåser nere i Danmark och Europa än här uppe i norr. Just nu står delar av vindkraften stilla i SE2 på grund problem med nedisning.

https://umm.nordpoolgroup.com/#/messages/082f6f48-b9cc-47ca-b2f1-1f2b9a1b998a/3
« Senast ändrad: 23 november 2022, 13:24:34 av Perfa76 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Funderar på att ta ett fast elavtal. Men….
« Svar #38 skrivet: 23 november 2022, 12:51:28 »
Inte bara står snurrorna still när det inte blåser, utan även när det blir vinter och kallt.
Jo tack, det är allt en bra lösning på vårt energibehov det där?
Rena idiotin om ni frågar mig, sett ur ett systemperspektiv.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Funderar på att ta ett fast elavtal. Men….
« Svar #39 skrivet: 23 november 2022, 13:27:16 »
Inte bara står snurrorna still när det inte blåser, utan även när det blir vinter och kallt.
Det händer att även kärnkraften stängs ned på grund av vädret, oftast drabbat Ringhals vid stormar på "vintern".

All vindkraft står inte stilla nu, så gör inte en höna av en fjäder. Men visst vore det önskvärt att ny vindkraft utrustades så att den inte fick problem med is.
« Senast ändrad: 24 november 2022, 10:51:51 av Perfa76 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Funderar på att ta ett fast elavtal. Men….
« Svar #40 skrivet: 23 november 2022, 13:36:23 »
Det har inte blivit annat än sämre sedan man byggde storskalig vindkraft och la ned kärnkraften.
Man löser inte problemen genom att göra mer av samma sak, det är i alla fall min erfarenhet efter 57 år i livet.
Snarare skall man se vad som gick fel, och göra om, och göra rätt.
Samma sak är det ju i princip med solenergi (i Sverige), det ger mest när vi har som minst behov, och det enda det i princip bidrar med att att göra övriga CO2-fria energiproducenter mindre lönsamma.
T.ex kan ju vattenkraften få spilla vatten förbi generatorerna om det är överskott på vind och sol, och kärnkraften får väl stå still med höga kostnader som följd.
Det vore både rationellt och logiskt att det fanns en straffavgift på intermittenta energislag som slår undan de ekonomiska fötterna på nödvändig baskraft utan CO2-utsläpp.

Och, skall man subventionera något så vore det väl fjärrvärme eller värmepumpar i fastigheter som idag värms med direktel.
Inte elbilar så länge energimixen inom EU är 70% fossil.
Så snart man pluggar in en elbil i Sverige så får kolkraften varva upp i övriga Europa.
« Senast ändrad: 23 november 2022, 13:41:43 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Funderar på att ta ett fast elavtal. Men….
« Svar #41 skrivet: 23 november 2022, 21:22:02 »
Elpriset är samma för oss här uppe nu precis som var fallet vid samma tid av året förra säsongen och anledningen är som påtalat att vattenkraften i SE1 har begränsad produktion för att få en bra isläggning som håller resten av vintern.


Nej, jag var inte uppe kl.5 i morse för att elda, varför skulle jag det?  ???
Elpriset var ju under dygnsmedel fram till kl. 7.

Värmepumparna gick under natten fram till kl.7 och värmde upp huset så att det var varmt och skönt (21°C) när vi gick upp. Har svalt (16-17°C) i sovrummet genom att ha tilluften främst via dessa rum och ingen värme på i dessa rum heller samt stängd dörr, så inget problem att få svalt för sömnen men ändå ha varmt ute i resten av huset.

Förberedde på morgonen innan jag åkte hemifrån en brasa med tidfördröjd upptändning (sätter ett ljus som brinner ned och tänder senare) som såg ut att ha tänt brasan runt 11-tiden och värmer nu huset fram till 13-tiden, sedan får temperaturen sjunka och kommer vara runt 18°C när jag kommer hem runt 17-tiden och tänder en brasa. Värmepumparna kommer nog få ta över uppvärmningen efter kl. 21.

Brytpunkten för när det är en uppenbar ekonomisk fördel att elda ligger enligt mina beräkningar en bra bit över 1 kr/kWh (spot-pris) vid 0°C ute. Den beräkningen är inte 100% säker men jag tar även med i beräkningen en del av kostnaden för sotning.
Man kan ju alltid diskutera vilket pris på veden som jag borde räkna med, men jag räknar med priset på senaste inköpta björkved trots att den ved som eldas nu har köpts klart billigare tidigare år och ny ved i vår kan komma att bli ännu dyrare.

Jag räknar för övrigt med att nuvarande period med högt elpris i SE1 och SE2 dämpas något med början imorgon i och med att Vattenfall planerar att sakta öka produktionen i Lule-älv från lunchtid idag. Edit: Så blev det inte.
Svårt att veta hur vinden kommer påverka prisbilden framöver, då det vid mättade överföringar söderut i praktiken är viktigare att det såhär års blåser nere i Danmark och Europa än här uppe i norr. Just nu står delar av vindkraften stilla i SE2 på grund problem med nedisning.

https://umm.nordpoolgroup.com/#/messages/082f6f48-b9cc-47ca-b2f1-1f2b9a1b998a/3

På min täljstens-kamin måste jag reglera draget, så det blir sotfritt snabbt.
Jag har "gratis ved" sedan stormarna, ligger mest ivägen, passar pÃ¥ att elda när jag nu har fÃ¥tt penga motivation👍, det hade jag inte förut med ett elpris pÃ¥ 30 öre.
Min vp går nu 8-9 tim, vet egentligen inte hur mycket den gått utan någon eldning, eldar två ggr, morgon och kväll.

Skall bli spännande att backtracka olika elpris teorier.
Jag ser vattenkraft produktionen varit runt 8-10.000 senaste veckorna.
Vind produktionen i Europa är nog väldigt mycket större än SE2, håller med.
Verkar som norrmännen säljer vattenkraft när det är dyrast och köper tillbaks när det är billigt, tänker Vattenfall också tar efter så, snart. :) Men Norge har ju 4x mer att sälja som balanskraft.
Marknadsekonomi, jättebra, om vi är ensamma om att sälja.
« Senast ändrad: 24 november 2022, 02:28:35 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Funderar på att ta ett fast elavtal. Men….
« Svar #42 skrivet: 24 november 2022, 11:08:09 »
På min täljstens-kamin måste jag reglera draget, så det blir sotfritt snabbt.

Verkar som norrmännen säljer vattenkraft när det är dyrast och köper tillbaks när det är billigt, tänker Vattenfall också tar efter så snart.
Draget på vår kamin regleras i praktiken bara genom att justera fläkten som blåser rumsluft genom kaminen. Det blir såklart inte optimalt dagar då tidsfördröjd upptändning används.
Jag har nu bara en enkel styrning som sätter igång fläkten när det blivit över en viss temperatur i kaminen, men min önskan är att utveckla det hela så att fläkten justeras som funktion av rökgastemperatur.

Genom att tända brasan enligt "elda ned" filosofin så är draget i början heller inte särskilt avgörande för att få upptändningen rökfri. Draget ökar i takt lagom takt med att elden sprider sig och blir kraftigare.


Norska vattenkraften har vad jag har förstått lite andra förutsättningar än den svenska. Svensk vattenkraft kan inte reglera ned vattenflödet hur mycket som helst och variationen över dygnet är också begränsad genom vattendomarna. Att Vattenfall skulle börja reglera över dygnet så som Statkraft i Norge gör är nog inte ens teoretiskt möjligt, särskilt inte om isen på älvarna skall hålla och undvika isproppar.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Funderar på att ta ett fast elavtal. Men….
« Svar #43 skrivet: 24 november 2022, 13:42:38 »
Jag ser att vissa dagar i oktober var vattenkraften i Sverige nere på ungefär 2-5.000MW dvs 1/3 av nu, balans mot hög vindkraftsproduktion kanske man kan anta..
Norge balanserar väl idag även mot England o Danmark. Sedan planerar ju de även att massivt bygga ut sin vindkraft med 30GW effekt, blir ungefär lika mycket som de har vattenkraft idag, om det skulle blåsa fullt.

Jag skall testa med att tända uppifrån.
Har du "späntat tunnt till tjockt" när du gör detta?
« Senast ändrad: 25 november 2022, 04:27:48 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Funderar på att ta ett fast elavtal. Men….
« Svar #44 skrivet: 28 november 2022, 20:28:35 »
Nästan 7 kr kWh i SE3 imorgon.
Vad blir det när kylan kommer ner i Europa?
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!