Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE Smart Price Adaption och korta drifttider  (läst 8499 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fluxxsimon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
NIBE Smart Price Adaption och korta drifttider
« skrivet: 17 januari 2022, 10:42:33 »
Hej!

Jag bor i ett radhus med en NIBE F730 installerad med golvvärme på båda plan. Jag kör timpris från Tibber då jag tyckte det var smidigt att både kunna köra värmepumpen efter elpris, plus att vi har elbil så vi kan utnyttja detta rätt bra. Jag har alla termostater inställda på 27 grader, med andra ord är de helt öppna, så dom kallar alltid på vatten och systemet är avluftat.

Man kan ställa in om Smart Price Adaption skall styra både värme och varmvatten, eller om den bara ska påverka den ena eller andra. I början när jag flyttade in aktiverade jag båda alternativen och hade stora problem med att värmepumpen under natten får en varning om "Korta drifttider" och så blockerar den kompressorn. Efter en del felsökning kom jag fram till att det är just varmvattensdelen till Smart Price Adaption som orsakar detta på något sätt. Jag slog av den och har levt så i över ett år utan problem. Så jag kör fortfarande Smart Price Adaption för värme.

Nu, med de elpriser vi ser, så har jag blivit lite sugen på att få detta undersökt ordentligt igen. Det vore nice att kunna köra denna funktion även för varmvatten. Den har ju också en "inlärningsfunktion" som lär sig när under dygnet vi använder mest vatten, så det är också en komfortfråga. Dessutom är det inte en lösning på problemet att bara stänga av en funktion som borde funka.

Så jag testade att sätta på funktionen igen häromdagen och såklart gick det åt fanders direkt första natten. Vid ungefär 3 tiden på natten så får jag samma varning och kompressorn blockeras.

Är det någon här som har haft samma erfarenhet? Eller någon som är mer påläst på värmepumpar som kan ha tips om vad som kan ligga bakom detta problem?

Tacksam för svar,

Simon

Utloggad JFX

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE Smart Price Adaption och korta drifttider
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2022, 03:30:57 »
Hej
Har tyvärr inget svar men jag har exakt samma problem. Har du fått lösning eller förklaring på det?

Utloggad fluxxsimon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE Smart Price Adaption och korta drifttider
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2022, 00:03:37 »
Hej!

Nej tyvärr har jag inte fått någon hjälp. Problemet med NIBEs kundservice är att dom hänvisar till installatören och han har ingen som helst koll på detta. Visst, han kan installera värmepumpar, men han visste inte ens att en sådan funktion fanns. Så jag känner mig lite utelämnad när det kommer till detta problem. Jag hade hoppats att den samlade expertisen här på forumet skulle ha några tips.

Utloggad Kaggen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE Smart Price Adaption och korta drifttider
« Svar #3 skrivet: 09 februari 2022, 21:45:03 »
Då vi har solceller har vi utan att vi bett om det fått debitering efter timspotpris vilket jag helt nyligen blev varse om. Vi har en F1255 där man kan välja smart price men det är oklart om jag behöver premiumabb.
Det jag vill komma till som kanske är en lösning för ditt varmvattenproblem är att du helt enkelt spärrar produktion under tider med högt elpris.
 För vÃ¥r familj som är morgonduschare har jag lagt spärren mellan 06.00 - 04.00 och det funkar utmärkt. Det känns inte som varmvattnet senare pÃ¥ kvällen är för svalt och om man behöver varmvatten även pÃ¥ kvällen kan man ju justera spärrtiden.
 Det kan ju vara värt ett försök.

Epics

  • Gäst
Epics
SV: NIBE Smart Price Adaption och korta drifttider
« Svar #4 skrivet: 20 september 2022, 20:25:51 »
Hur sätter ni denna spärr ? vart finns det i inställningarna? har samma problem och även att den värmer på nätterna varmvatten när ingen använder.

har inställt 20 min varmvatten och 40 min värme, hur har ni dessa inställt?

Mvh

annatonsilver12

  • Gäst
annatonsilver12
SV: NIBE Smart Price Adaption och korta drifttider
« Svar #5 skrivet: 21 september 2022, 15:27:50 »
Hej Epic!
Du ställer in detta under Min anläggning - Avancerat - Schema blockering
Där kan du ställa in vad du vill blockera och under vilka timmar/dagar du vill att det ska gälla. I dessa tider så kör jag blockering på varmvatten (värmen åker på när den absolut måste) mellan 08-02 eftersom priset oftast är som lägst vid 02. Varmvattnet håller sig oftast till kvällen för att duscha i (43gr vid 21)

Detta har funkat skitbra en tid nu och har inte upplevt några problem. Sparar dock massor av el eftersom pumpen bara går en gång per dygn. Förbrukar då ca 2kWh

VVM320 och en F2120 12kw

Utloggad Voune

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE Smart Price Adaption och korta drifttider
« Svar #6 skrivet: 17 oktober 2022, 21:43:35 »
Jag har testat Smart Price Adaption i drygt en månad. Kan tyvärr inte säga att jag är nöjd. Tycker inte riktigt pumpen styr så smart. Visst den kör extra när det är billigare. Pratade med NIBE:s support om hur den styr. De hävdade att när det är billigt så kör den över behovet, och när det är dyrare så kör den som vanligt. Men det verkar som den har samma setpoint på börvärdena. I bifogad bild ser man trender på mitt varmvatten och elpriset för ett dygn i börjar på oktober. På natten ser man att den ligger och kör extra. Men hög-gränsen på varmvattnet är ju samma som under dagen. Låg-gränsen däremot verkar skilja sig. Konsekvensen blir ju korta drifttider på kompressorn och larm på det (dock inte detta dygn). Jag kan tycka att man borde höja hög-gränsen till kanske 60 grader under natten för att ackumulera mer energi.

Detsamma verkar gälla för värmeproduktionen. Jag ser inte att rumstemperaturen varken sjunker eller stiger nämnvärt under lågpris respektive högpris.

En fråga till annatonsilver12 eller någon annan som sitter med VVM320 eller liknande:
Jag tycker mitt varmvatten sjunker i temperatur väldigt fort. På knappt tre timmar sjunker temperaturen med 6 grader. Jag nämnde även detta för NIBE:s support som sa att det är helt normalt, vilket verkligen inte känns rimligt. Bifogad bild är en dag då ingen duschade eller använde varmvatten nämnvärt.

Utloggad arques

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE Smart Price Adaption och korta drifttider
« Svar #7 skrivet: 21 maj 2023, 14:39:55 »
Hej!

Jag har kört Smart Price Adaption i nästan ett år (aktiverade förra året mot slutet av sommaren) med största påverkansgrad på både värme och vatten och det har fungerat rätt bra. Ända tills nu i början av Maj då jag behövde stänga av värmeproduktion för att pumpen annars vill göra värme på nätterna (blir nära 0 gradigt på nätterna och sen 20 grader på dagarna). Nu får jag också larm 229 "Korta drifttider" och kompressorn blockeras helt varje natt runt 3-4 på natten. Jag ringde NIBE supporten och de tyckte att jag skulle byta från manuell drift med blockerad värme till automatisk drift med mycket lägre temperatur för när den ska sluta göra värme vilket jag inte förstår varför det skulle göra någon skillnad men nu har testat och problemet kvarstår.

Jag har också testat stänga av Smart Price adaption för värmeproduktion, vilket är ologiskt att det skulle påverka något medan värmeproduktion ändå är avstängt och det har inte heller gjort någon skillnad. Nu hittade jag denna tråd och nu har jag stängt av Smart price adaption helt. Imorgon vet jag om det hjälpte.

Genom att titta lite på data från pumpen tycker jag det ser ut som att kompressorn startar och kör en väldigt kort tid på nätterna när det är väldigt kallt ute och framledningstempen sjunkit till ca 18-18.5 grader och sen får för sig att den måste värma den upp till "min framledningstemp" (20 C), men väldigt snart efter den startar kommer den underfund med att värme är blockerat och att den inte får köra och stänger snabbt av igen. Den gör det 3 gånger snabbt i följd runt klockan 2-4 och det syns att framledningnstempen stiger någon grad där tills att larmet triggas och kompressorn blockeras helt. Då fortsätter framledningstempen att sjunka igen tills att solen går upp och värmer. Jag kanske är inne på helt fel spår här dock då jag inte alls ser vad detta skulle ha att göra med smart price adaptation för varmvatten?! Men den funktionen har ju funkat bra för mig hela förra hösten och vintern...
« Senast ändrad: 21 maj 2023, 14:58:48 av arques »

Utloggad arques

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE Smart Price Adaption och korta drifttider
« Svar #8 skrivet: 21 maj 2023, 14:56:13 »
Bifogar här en bild på datat också... Ungefär så här har det sett ut varje natt när larm 229 triggas. Det är också väldigt spännande att "beräknad framledningstemp" under ett par timmar ändras från att följa utetemperaturen till att bli exakt 20, samma som "min. framledningstemp". Det är också precis när detta händer som kompressorn börjar bete sig skumt.
« Senast ändrad: 21 maj 2023, 18:59:32 av arques »

Utloggad arques

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE Smart Price Adaption och korta drifttider
« Svar #9 skrivet: 22 maj 2023, 09:21:22 »
Det fungerade att stänga av SPA för vatten?! Inget larm 229 triggades i natt. Å andra sidan blev det inte riktigt lika kallt i natt som föregående nätter (4.7C istället för ~0-2C) och framledningstempen sjönk inte lägre än 19.3 C. Tidigare har jag endast sett kompressorn värma på lite när den sjunkit så lågt som 17-18.5C, så förklaringen skulle också kunna vara att det inte blev lika kallt inatt.

Jag misstänker dock ändå starkt att det är just SPA för vatten som gör något riktigt konstigt med pumpen... Den konstiga gluggen i beräknad framledningstemp som konsekvent skett på nätterna var inte där i natt. Bifogar en bild.
Nu får jag väl fortsätta köra med SPA för vatten avstängt och är det så att jag får larm 229 (korta drifttider) igen så ger jag er en uppdatering...

Utloggad arques

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE Smart Price Adaption och korta drifttider
« Svar #10 skrivet: 24 maj 2023, 10:18:58 »
Tyvärr måste jag uppdatera med informationen att jag nog var för snabb på att koppla ihop med problem med korta drifttider med SPA för varmvatten för i natt uppstod problem igen, även fast SPA är fullständigt avstängt. Gluggen i beräknad framledningstemp är också tillbaka. Skillnaden mot de två föregående nätterna där jag inte fick larm är att det i natt återigen blev några grader kallare (2.9 C uppmättes som kallast) plus att jag körde nattsvalka i natt.

Gissar att det är när framledningstempen blir för låg som beräknad framledningstemp ändras från att visa vilken framledningstemp som pumpen hade försökt hålla om värmeproduktion inte varit blockerat till att istället visa vad pumpen försöker hålla på riktigt just nu och att det verkar som att värmeproduktionen automatiskt avblockeras när framledningstempen sjunker för lågt.

Dock varför jag får larm 229, korta drifttider, i just detta scenario med väldigt kalla nätter och varma dagar återstår att reda ut... Har skickat mail till NIBE och hoppas på att få svar där, men kanske även gör en egen tråd här senare för att söka ytterligare hjälp då mitt fel kanske skiljer sig från denna trådskapares fel...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!