Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 402 styrning  (läst 10442 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 402 styrning
« Svar #15 skrivet: 30 januari 2022, 16:17:36 »
Tack Carl N
Hysteris fixad men den gav inte svaret.(Tillskott under korta tider-ca 2 KW/d)
Stängde av tillskottselen i stället.

Nu går pumpen utan tillskott.
Ca 17 timmar per dygn, med ca 6,6 kWh/d eller 0,275 kW pÃ¥ 24  eller 0,4 kW pÃ¥ 17 timmar. (ECO+)
Skall försöka öka driftstiden så småningom. Kanske genom att öka kravet på varmvattnet?
Avvaktar en kall period först  för att se hur det pÃ¥verkar.

TA 400 ger ca lagom värme ut 23-30 grader vid nollgradigt in.

6,6 kWh/d ger ca 2400 kWh ner från ca 6200 kWh.

Under värmesäsongen är skillnaden inte så stor eftersom energin till TA minskat något.

Forts följer!
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 402 styrning
« Svar #16 skrivet: 30 januari 2022, 18:39:23 »
Intressant, synd att Hysteresen inte funkade som jag trodde, men blockering av tillskottet är kanske grejen?
Du få hålla koll på VV-temp när det börjar bli riktigt kallt ute?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 402 styrning
« Svar #17 skrivet: 31 januari 2022, 08:46:06 »
Hittade ett kuvert och gjorde följande bedömning:
17 timmars drifttid drar ca 0,275 kW i snitt ( på ettår 2400 kWh) och ger ca 3 ggr värme till vatten eller TA400 (på ett år7200 kWh)
24 timmars drift drar ca 0,40 kW (pÃ¥ ett Ã¥r 3500 kWh)  Produktion värme med  COP 3. (pÃ¥ ett Ã¥r ca 10 500 kWh)

Det finns sÃ¥ledes ytterligare en förbättringspotential pÃ¥ 3300 kWh  :)

Men kanske behövs värmen inte hela året.(halva?)
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 402 styrning
« Svar #18 skrivet: 04 februari 2022, 14:51:06 »
Resultat av optimeringen:
Tillsatsen helt stängd-ingen tillsatsel.
Målet är maximal driftstid eftersom all värme värmepumpen gör kan tillgodogöras i TA eller varmvattnet.
Man kan ställa in varmvattnet i tre lägen: EKO(35-57 grader C), Normal (42-58) och Comfort (50-58)

ECO gav 17/24 timmars Vpdrift och en förbrukning av 0,27KW i snitt . Producerad värme ca 0,81 KW (COP3)
Normal gav 18/24 timmars Vpdrift och en förbrukning av 0,29KW i snitt. Producerad värme ca 0,86 KW (COP3)
Comfort gav 20/24 timmars drift och en förbrukning av 0,32 KW i snitt. Producerad värme ca 0,97 KW (COP3)

Nu är jag nöjd.
Över till att trimma brödrosten :)
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad B1rd

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 402 styrning
« Svar #19 skrivet: 17 februari 2022, 21:36:30 »
Nu är jag nöjd.

Hej Oppti. Jag bor i en mindre villa (ca 90 m2) med elradiatorer och en IVT Vent 402 som installerades nyligen. Jag hittade den här tråden och följer dina slutsatser med stort intresse då jag upplevt liknande problem själv. Jag undrar om jag tolkar dina slutsatser korrekt enligt följande:

- Tillskottsvärmen är inaktiverad
- Varmvattnet sätts i Comfort-läge för att maximera drifttiden för kompressorn

Är detta allt du ändrat från ursprungsinställningarna?

Ett par frågor:
- Hysteresen för tillskottsvärmen, hjälpte den något med att minska eltillskottet eller märkte du ingen skillnad alls?
- Har du någon uppfattning om värmepumpen klarar sig på enbart kompressorn även vid låga utomhustemperaturer eller större varmvattenuttag? Eller har det varit milt väder sedan du landade i dina nuvarande inställningar?

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 402 styrning
« Svar #20 skrivet: 12 maj 2022, 08:16:01 »
Ytterligare några månaders erfarenhet.
Kört på Comfortläge utan tillsats av el.
Klarat vv och värme till tilluftsaggregatet.
En gång har larmet gått-kallt ute och legionellakörning misslyckades.
Pumpen har gått 62% av tiden nu i vår. (9/5 Summa 2693 timmar)
Vrider ner till ECO över sommaren.
Kanske även strypa flödet till TA senare.

Har aldrig haft problem med kallras från TA inflödet , ligger kring 25-35 grader. (min 17 max 40)

Frågan om hysterisjustering hjälpte något kan jag inte besvara med annat än att den inte fyllde den önskan om helt utan tillsats som jag hade och som nu uppfyllts.
« Senast ändrad: 12 maj 2022, 08:28:16 av Oppti »
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

swemichael08

  • Gäst
swemichael08
SV: IVT 402 styrning
« Svar #21 skrivet: 18 augusti 2022, 15:09:12 »
 :PHej
Har en IVT402 installerad november förra Ã¥ret och ser att den  inte varit sÃ¥ effektiv och  kört mycket elpatron.
Huset är 170m2 Stockholm frÃ¥n 90 talet och bytte frÃ¥n en  5  Ã¥r gammal IVT 202 som var effektivare. (Anledningen till byte var renovering av tvättstuga och blev samma pris med ny ivt402 med montering än att behÃ¥lla IVT 202 med montering och demontering.

Läst med intresse tråden och tänkte själv kolla på inställningarna. Frråga access service menyn funkar det med koden dagens datum +1 på IVT 402 får inte det att funka. har även precis installerat en luft luft värmepump så tänkte stänga av elpatron på IVT 402 och se över inställningarna.
Tycker för övrigt att fläkten bulllrar för mycket installatioons firrman har satt den på 100% och vill sänka till med behaglig nivå nu när jag även har en Daikin värme pump som komplement

swemichael08

  • Gäst
swemichael08
SV: IVT 402 styrning
« Svar #22 skrivet: 17 oktober 2022, 14:01:17 »
Sedan jag skrev detta så har jag varit inne i servicemenyn det var bara följa anvisningen så som den är beskriven på systermodellen Bosch värmepump i dess manual.

Kan dock hålla med - har stängt av el patronerna med undantag att är det under -5 så har jag ställt in att el patronen går in vid behov för varmvatten.
Kör den nu ihop med en Daikin luft värmepump.

Har även stängt av inomhus sensorn och tanken är att luftvärmepumpen skall gå in att stödvärme när IVT inte orkar värma hela huset. Dock funkar det sisådär då IVT sällan går igång när elpatron är avstängd med kalla element som följd och blir mycke värme via Daikin istället. Hade jag inte haft den hade det varit ganska kallt i huset. (värmekurvan är korrekt justerad).

Jag körde några år med IVT202 föregångare till VIT402 fram tills förra hösten och jämför nu elräkningarna och helt klart så var 202an värmepump effektivare än min nya 402 i samma värmesystem samt samma temperatur.

Kan bara tillägga att jag är ganska missnöjd med IVT402 då den funkar med som en elpanna med liten värmepump för att värma upp varmvattnet.
Däremot väldigt nöjd med Daikin luftvärmepumpen både tyst och ger mycket värme - dock orolig i vinter om det blir kallt hur sovrummena skall bli varma om jag inte kör elpatron på IVT402 som jag helst inte vill över -15 grader eller något sådant.



Utloggad cttime

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 402 styrning
« Svar #23 skrivet: 19 november 2022, 22:26:11 »
Jag ser att några har ställt in olika värde i Hyst. till komp. stopp men har någon experimenterat med tillskottsfördröjning? Man kan välja upp till 1000 K*min och jag tror att standard var 300 K*min.

Utloggad Alics34

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 402 styrning
« Svar #24 skrivet: 23 november 2022, 17:58:44 »
Har en Bosch 3800 alltså samma maskin som 402. Har ni fått någon ordning på den? Tycker den går på eltillskott mest hela tiden under 10-8 grader. Min Nibe 310p kraschade för för en månad sedan och detta var den pump som gick att få tag med kort varsel.

Håller på att försöka effektivisera den, så om ni har några tips, är all välkommet.

Har golvvärme på undervåning och radiatorer på övervåningen. Tyvärr ingen annan uppvärmning i nuläget.

Utloggad mathgaud

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: IVT 402 styrning
« Svar #25 skrivet: 24 november 2022, 12:16:19 »
Hej,
Följer ocksÃ¥ med intresse, har ocksÃ¥en Bosch 3800  :).
Min tanke var att värma upp tanken till 65 grader med extra VV på natten (kombo av tillskott och kompressor) och under dagen blockera tillskott. Den delen fungerar. Det son inte fungerar är att flvp inte verkar använda den uppvärmda tanken för att värma elementen särskilt mycket utan shuntar bara ut när tillskott går eller kompressor på hög effekt. Framledningen blir 29 grader, retur 27 och börvärdet kanske 40 grader.

Inte jättepopulärt hemma när det blev lite kallare ute (0 grader) och 17 grader inne...

Jag förstår inte varför tanken används nästan bara för varmvatten, inte för att höja värmen i huset. Har jag ställt in något fel eller tänkt kapitalt fel?
Börjar bli lite less på det här och har just nu vanlig drift vilket fungerar men tillskottet går 1h var 4h.

Väldigt tacksam för tips! Hus på ~140 kvm, radiatorer, byggt 1981. Normaldrift knapp 17000 kWH/år. Husdatas burk för avläsning av i princip allt men styr hittills för hand.

mvh
Mathias

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 402 styrning
« Svar #26 skrivet: 24 november 2022, 12:23:55 »
Hej! Den här modellen av frånluftsvärmepump har växelventil och använder flytande kondenseringstemperatur på värmen för att uppnå maximal verkningsgrad. De ger ca 30% energibesparing på uppvärmningen jämfört med att köra fast kondenseringstemperatur mot en gemensam tank och sedan shunta ut värmen därifrån.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad mathgaud

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: IVT 402 styrning
« Svar #27 skrivet: 24 november 2022, 15:06:18 »
Hmmm...
Men borde den inte trigga att använda kompressorn mer om temperaturen sjunker i huset? Just nu upplever jag att bara för att jag blockerat tillskottsvärme så går kompressorn på lågfart och framledningstempen blir lägre och lägre och huset blir kallare...

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 402 styrning
« Svar #28 skrivet: 24 november 2022, 15:09:14 »
Kompressorn ger bara 1,6 kW värme. Resten måste komma från el-patronen. Om el-patronen är blockerad klarar IVT 402 nog bara värmen i huset ner till ca 8 °C ute(?)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad mathgaud

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: IVT 402 styrning
« Svar #29 skrivet: 24 november 2022, 15:22:09 »
Trist,
Hopplöst fall alltså? Inte lätt att styra elförbrukningen mot billiga timmar då...
Jag trodde jag kommit på en smart lösning :).

Kompressorn ger bara 1,6 kW värme. Resten måste komma från el-patronen. Om el-patronen är blockerad klarar IVT 402 nog bara värmen i huset ner till ca 8 °C ute(?)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!