Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ackumulatortankar till bergvärme  (läst 2605 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Göte Friman

  • Gäst
Göte Friman
Ackumulatortankar till bergvärme
« skrivet: 10 september 2020, 07:07:23 »
Hej.

Jag har en 800 kvadrat stor gammal skolbyggnad i sten där jag rivit ut den gamla pelletsanläggningen till förmån för en Nibe 40kW bergvärmepump med 26kW tillskott.
Tyvärr gör elöverföringsavgiften att anläggningen på dagtid under vintermånaderna att den ändå kostar en del att driva.
Den förbrukade elen dagtid från typ november till mars blir dubbelt så dyr på grund av den valda tidsrariffen.

Frågan här är om det skulle bli vinst i att utöka anläggningen med ett större antal acktankar och köra pumpen hårdare under natten?
Vad tror ni effekten skulle bli att montera 4st 750-liters tankar som man under natten jobbar upp till den temperstur som utegivaren anser att systemet behöver. Alltså inte maximalt möjliga utan bara så man får en större buffert.
Genom tidsstyrning av pumpen kunde man sedan låta anläggningen vila från 06.00 när det höga elpriset sparkar igång.

Ã…sikter?


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ackumulatortankar till bergvärme
« Svar #1 skrivet: 10 september 2020, 07:55:10 »
Är du tvingad att ha tidstariff?
Här i Piteå fanns det tidigare, men så få valde det att jag tror det är slopat numera.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ackumulatortankar till bergvärme
« Svar #2 skrivet: 10 september 2020, 07:59:28 »
I vissa anläggningar är det så illa att när elpannan går in så stiger framledningstempen så mycket att kompressorn slår av p.g.a. för hög framledningstemp - är du säker på att så inte är fallet i din anläggning?
Har du en värmepump med två kompressorer skulle det kunna innebära att en av dem stannar och du inte får ut den energi du skulle från kompressorerna.
Jag tycker annars att eltillskottskostnaden borde vara marginell.
Kanske måste du spärra elpnannan på en viss maxeffekt för att detta inte skall ske.
Detta kan också bero på om du har termostater aktiva i systemet så du stryper bort flöde i vissa rum, då kan temperaturen på framledningen sticka iväg så långt att kompressorerna stängs av och elpnannan själv värmer det den kan.
DET ÄR INTE OVANLIGT, så vifta inte bort detta som osannolikt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ackumulatortankar till bergvärme
« Svar #3 skrivet: 10 september 2020, 08:28:09 »
Hej!
Om man räknar på 800 m2 gammal skolbyggnad mellan tumme och pekfinger så blir max effektbehov ca 55 kW vilket du täcker med värmepump + elpatron.
Jag skulle nog också kolla på hur grejerna är intrimmade och spärra elpatron dagtid.
I dit fall finns det nog mycket att spara på om man trimmar in flöden och kurva så perfekt det går.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Askling

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ackumulatortankar till bergvärme
« Svar #4 skrivet: 17 september 2020, 21:55:27 »
Hej.
Kan vara värt att förtydliga lite. På grund av klen avsäkring så har eltillskottet varit blockerat och tack och lov var det ju en mild vinter här i Mälardalen.
Mitt avtal just nu är ett 63A med tidstariff. Jag väntar på att elektrikern ska säkra upp till max 100A för att vi ska kunna köra hela värmeanläggningen utan risk att blåsa huvudsäkringen.

Det nya effektabonnemanget har obligatorisk tidstariff vilken har 0,65kr/kWh högtaxa och 0,18kr/kWh lågtaxa. Högtaxan infaller från november till mars mellan 06.00 och 18.00. Utöver elöverföringstariffen så har vi 50kr/kW i månadsmax. Allt givetvis plus energiskatt mm.

Men just skillnaden i elöverföringsavgift skapar ju trista fakturor. Min anläggning som förvisso är en fin 40+26kW med 800 prima borrade metrar kostade ju som Zimbabwes årsbudget.
Såhär i efterhand känner jag mig lite korkad. De fakturor jag har fått från Vattenfall visar att förbrukningen i högtaxa äter upp stora delar av vinsten med anläggningen. Jag hade lika gärna kunnat investera i 5 stora ack-tankar och 5 rejäla elpatroner och kört dessa nattetid. Med shuntautomatik och utegivare hade en sådan anläggning kostat 100 lök och inte 800 lök.

Så. Borde det vara lönsamt att addera ack-tankar till den befintliga anläggningen och kör värmepumen nattetid på full effekt och sedan låta den vila i högtaxa? Skillnaden i kostnad per överförd kWh är ju så stor.
Eller har ni andra värdefulla tips?

MVH
/Fredrik

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ackumulatortankar till bergvärme
« Svar #5 skrivet: 18 september 2020, 07:28:51 »
Du får nog räkna på det där.
OM vi räknar med att du får ut ca 4 kW värme ur varje kW el så kostar 1 kW värmepumpsvärme som mest 16 öre/kWh, och som minst 4.5 öre/kWh.
Skillnaden mellan dessa är vad du sparar, alltså ca 11.5 öre/kWh.

Kan du flytta över säg 50 000 kWH från dagtaxa till nattaxa så sparar du ca 5750 kr/år på detta.
Frågan är vilken payoff-tid du vill ha på acktanksinvesteringen, och hur mycket av energibehovet du kan flytta från dagtid till nattetid.
Det borde du kunna räkna bäst på själv.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ackumulatortankar till bergvärme
« Svar #6 skrivet: 18 september 2020, 19:29:39 »
Hej.
Kan vara värt att förtydliga lite. På grund av klen avsäkring så har eltillskottet varit blockerat och tack och lov var det ju en mild vinter här i Mälardalen.
Mitt avtal just nu är ett 63A med tidstariff. Jag väntar på att elektrikern ska säkra upp till max 100A för att vi ska kunna köra hela värmeanläggningen utan risk att blåsa huvudsäkringen.

En 40 kW värmepump drar ca 13 kW => ca 20 A per fas.
26 kW elpatron => 38 A per fas.
Totalt 58 A, så om du inte har nån annan storförbrukare igång så borde det funka med 63 A.
Värmepumpen har effektvakt, be elektrikern koppla in denna istället för att säkra upp till 100 A
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ackumulatortankar till bergvärme
« Svar #7 skrivet: 18 september 2020, 20:50:15 »
Allt beror på hur du vill ha styrningen av värmen, det går att ackumulera nattetid och ta ut värmen dagtid, det kanske fodrar lite annat tänk än det vanliga i uppbyggnad som dom flesta gör och tänker. Allting går utom små barn som springer.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ackumulatortankar till bergvärme
« Svar #8 skrivet: 19 september 2020, 08:31:09 »
En annan sak du får ha i åtanke är att du kommer att behöva ladda tankarna med varmt vatten, typ 55-60°C för att du skall kunna ackumulera någon nämnvärd energimängd.
När värmepumpen producerar så varmt vatten så får den sämre COP, räkna med 3 ned till ca 2.5 i COP när den kommer till 50°C eller mer.
Besparingen blir alltså i praktiken mindre än de 5750 kr/år som jag tidigare skrev, besparingen blir då bara 3075 kr/år om jag räknat rätt. (COP 3.0)
Alltså, om di värmepump får arbeta dygnet runt med flytande kondensering så får du ca 4 i COP, måste den jobba hårt på nätterna istället, med hög temperatur så blir COP i bästa fall 3.0, troligen ännu sämre.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!