Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avluftningsventil trasig pÃ¥ gammal radiator - vad skall jag köpa?  (läst 19156 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tobohl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
HEj

Jag har en avluftningsventli på en gammal radiator som är helt nedsliten och omöjlig att få tag på. JAg skall försöka mig på att byta denna och har lite frågor innan jag sätter igång:

1) Är det en bra idé att ge sig på detta själv, eller boirde man ringa in en yrkesman?

2) Radiatorn är gammal, jag vet inte när den är inköpt eller vilket märke det är. JAg undrar därför vad jag skall köpa för att byta ut den gamla ventilen? Kan jag veta det innan den gamla delen är borttagen? Räcker det med ventilen, eller är det en hel ventilsats (eller vad det kan heta) som jag skall ha? HUr vet jag vilken storlek etc?
I dagsläget har jag inhandlat http://www.jula.se/luftningsventil-450477, men känner mig ganska säker på att den inte kommer passa/räcker. Kan ni experter utifrån bifogad bild hjälpa mig hitta rätt sak at köpa?

3) Om man gör det själv, är arbetsgången
Töm systemet --> ta bort gammal ventil --> sätt in ny ventil --> Fyll systemet?
Något annat att tänka på?




Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Om radiatorn är utrustad med både vred (termostat) och returventil så behöver du inte tappa ur nått ut systemet för att byta ventilen, bara att stänga av aktuell radiator.
Annars så måste du släppa på trycket (men du behöver inte tömma systemet helt).

Skulle sen gissa på R15, din länk funkar inte för mig men så här ser en luftningsskruv ut.
http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=627

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tobohl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
ah, stort tack!

den har termostatvred på andra sidan, räcker det alltså att stänga den? JAg är lite rädd för att få hela vardagsrumsgolvet fullt av skitigt vatten, s jag kommer nog tömma en del iaf för atgt vara på säkjra sidan...

här är bilden på vad jag köpt för övrigt




Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Gissar på att du ska ha art nr 2983 från rinkaby rör 06r utv kostar 9,5 men finns säkert hos din lokala röris *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tobohl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är motsvarande 2983 jag köpt, men det känns som att ventilen inte är lös som på vissa av mina andra radiatorer, utan att jag behöver något större (ungefär som det Carl N visar)

Jag antar att det bara är att börja skruva och dra och se vad jag får loss ochy sedan försöka hitta motsvarande. Känns lite trist att lägga 1000 söänn på att ta hem en röris för att byta en ventil

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Nu är bilden lite kornig sÃ¥ jag ser inte riktigt vilken typ av nippel som ska dit.  :-\

Om du drar igen termostatvredet och returventilen så kan du testa att t ex lossa lite på luftningsnippeln, det kommer ju droppa hur som helst så trasa behövs, men då ser du var gängan är och kan mäta om du är osäker.
Ha en balja under som reserv och gör det inte en söndag.  ;)
« Senast ändrad: 15 januari 2012, 08:17:05 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tobohl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
ok, en dubbelkol så jag fattar (ursäkta de idiotiska frågorna). Åter igen tack för att ni tar er tid att svara.

Jag tolkar det som att det finns två olika sätt att kunna lufta en radiator.

Antingen har man (627)
http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=627
eller så har man (2983)
http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=2983

Dessa båda har samma funktion, det som avgör hur radiatorn är konstruerad.

Om jag tolkar detta rätt kommer jag genast beställa en
http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=2983
då ventilen inte går att byta löst



Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Mät gängan den ska vara ca 10 mm på en R06 utvändigt på luftventilen det kostar en del att beställa på Rinkabyrör om du inte ska ha nått mera är det nog bättre att handla på annat håll fast jag tycker det är ett bekvämt sätt att handla på och dom brukar vara snabba på att leverera.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
Jag brukar använda en Grov/vattendammsugare då jag mekkar med radiatorer. Minimalt spill *vinkar*
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Är det omöjligt att få ur själva skruven?

Det kanske räcker att byta den.....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
Om du kan få ut den så går det ju att bussa upp den och sätta dit en liten ventil. Kanske inte så elegant men....
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!