Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?  (läst 3772 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #30 skrivet: 29 maj 2023, 08:58:34 »
Antingen är det fel på nån tempgivare, eller så vill kontaktorn till kompressorn inte släppa som den ska?
Man måste nästan studera pågående värmning och se hur det ser ut.
Den har nog ett USB uttag där du kan logga en tids körning?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jotne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #31 skrivet: 29 maj 2023, 13:43:16 »
Har du väldigt hög värmekurva inställd, inkl förskjutningen, eller ovanligt hög temperatur på varmvattnet?

Det vill jag inte påstå.
Jag gjorde precis en uppdatering av mjukvaran. Det hade inte gjorts på 10år så kändes som en bra idé. Dock skrev jag inte ner vad för tidigare inställningar jag haft (men eftersom jag småpillat en del hade jag det mesta i minnet).

Det jag har är värmekurva 7 ej förskjuten. När vi flyttade in var den satt på 9 vill jag minnas.
Varmvatten temp var satt i ekoläge med 49-55 grader.
Jag ändrade nu temp till 48-54.

Antingen är det fel på nån tempgivare, eller så vill kontaktorn till kompressorn inte släppa som den ska?
Man måste nästan studera pågående värmning och se hur det ser ut.
Den har nog ett USB uttag där du kan logga en tids körning?

Satte på loggning nu precis efter uppdateringen var slutförd. Återkommer med resultat. Ska jag låta den logga bara ett par timmar eller ett par dygn?

Utloggad Jotne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #32 skrivet: 29 maj 2023, 15:15:30 »
Här har vi en logg för 1½ timme efter uppdateringen.
Jag låter usb minnet sitta i, ändrar uppdateringen till 30s så det inte blir så mycket, och låter den vara över natten.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #33 skrivet: 30 maj 2023, 22:36:43 »
Behöver en loggning när den larmat.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jotne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #34 skrivet: 31 maj 2023, 15:13:07 »
Behöver en loggning när den larmat.

Jo misstänkte det. Usb minnet får sitta i ett par veckor så får vi se.
Jag funderade om det kunde vara kopplat till periodiska körningen eftersom att det var ganska exakt 2 veckor från förra larmet. Provade att manuellt starta en körning igår och var inga problem vad jag såg.

Förhoppningsvis gjorde uppdateringen (och återställningen av inställningarna som blev) susen.

Utloggad Jotne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #35 skrivet: 31 maj 2023, 21:00:39 »
Behöver en loggning när den larmat.

När man talar om trollen. Nu ikväll när jag kom hem var det rött ljus.
Tydligen slog HP larmet ut vid 13-tiden.

Här har vi samtliga loggar.

Hoppas att ni experter blir något klokare :(


Utloggad Jotne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #36 skrivet: 31 maj 2023, 22:56:41 »
Nu gick larmet igen. Pumpen har bara varit igång i en halvtimme.

Kontrollerade avluftningsventilen. Kom ut en del luft men sen bara varmt vatten.
Kollade några element. Ingen luft men vattnet där var närmast kallt. Cirkulationspumpen vibrerar men den tickar till ibland. Som att ett relä gör något. Kanske är något annat men låter som att det kommer därifrån.

Kan det vara stopp någonstans? Eller att cirkpumpen är trasig trots att den tycks vibrera? Vågar jag öppna skruven medan pumpen är igång? Och kan jag på något sätt Kontrollera om det är stopp någonstans?

Trycket i flvp gick ju dock ner lite efter att jag luftade elementen.

Trycket stabilt på 1 bar enligt mätaren.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #37 skrivet: 31 maj 2023, 22:57:31 »
Hoppas att ni experter blir något klokare :(

Tyvärr inte, ser inga onormala värden när larmet kommer.
Det kan vara sÃ¥ illa att det är glapp i grejerna.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jotne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #38 skrivet: 31 maj 2023, 23:03:24 »
Tyvärr inte, ser inga onormala värden när larmet kommer.
Det kan vara sÃ¥ illa att det är glapp i grejerna.  :-\

Vad fansen :(
Jahapp blir väl att försöka ta hit nån tekniker då.
Vågar man klicka bort larmet tills dess eller är det bäst att låta larmet ligga kvar? Den blockerar ju kompressordriften.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #39 skrivet: 31 maj 2023, 23:10:59 »
Klicka bort det.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jotne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #40 skrivet: 31 maj 2023, 23:41:15 »
Klicka bort det.

Hopplöst. Larmet kommer tillbaka inom 10 min.
 :::_) :::_) :::_)

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9619
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #41 skrivet: 01 juni 2023, 09:34:24 »
Om det inte är något enkelt kontaktproblem är det nog då själva högtryckspressostaten som behöver bytas: https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-frnluft/nibe-f470-cu-3x400v-066050/033-hogtrycks-pressostat-24-5-bar.html Men det är ganska mycket kyltekniker-jobb. Ser ut som de helt tagit bort pressostaterna på senare årsmodeller då de inte finns i reservdelslistan längre, lite mystiskt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3558
  • Karma +2/-0
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #42 skrivet: 01 juni 2023, 10:11:33 »
Testa sätt i och ur kontaktstycket till kompressormodulen, boxen nere i pumpen längst till höger. Har du fri högersida kanske du kan öppna modulen och mäta ohm på högtrckspressostaten när den står still, så det inte är dålig kontakt i normalläge.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Jotne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #43 skrivet: 01 juni 2023, 11:05:09 »
Tack för era svar.

Testa sätt i och ur kontaktstycket till kompressormodulen, boxen nere i pumpen längst till höger. Har du fri högersida kanske du kan öppna modulen och mäta ohm på högtrckspressostaten när den står still, så det inte är dålig kontakt i normalläge.

Har du någon bild på vart det här kontaktstycket sitter? Är rädd att göra något fel när jag inte är helt 100 på vad jag pysslar med.

Högersidan går att göra fri, men hur får jag bort sidoplåten?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9619
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #44 skrivet: 01 juni 2023, 11:29:55 »
Anslutningskortet är detalj nummer 38 i sprängskissen med kompressormodulen: https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-frnluft/nibe-f470-cu-3x400v-066050.html Högtryckspressostaten är BP1 och detalj nummer 33.

Hur sidoplåtarna lossas står i installationsmanualen sidan 9. När är din F470 tillverkad? (Lite olika manualer beroende på årsmodell).
« Senast ändrad: 01 juni 2023, 11:35:32 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!