Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ska gamla getingbon bort?  (läst 10850 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mrnisse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Ska gamla getingbon bort?
« skrivet: 10 mars 2007, 17:51:13 »
Jag fick in getingar förra Ã¥ret i badrummet  fiR:. De hade gÃ¥tt in via en luftspalt i takkupan och byggt bo i ett litet utrymme i innertaket (ca 1 dm). Märkte det genom att när jag tände spottarna en kväll blev det ett himla liv, när jag tog ner en spot hade de expanderat boet fram mot spottarna. Givetvis släcke jag ner p.g.a. brandfaran, 2 rejäla omgÃ¥ngar med Radar gjorde susen (tur man har gjort barnen  :-\). Jag dammsugit bort det som gÃ¥r att komma Ã¥t men jag kan se genom att sticka in en liten spegel genom spotthÃ¥let att nÃ¥gra decimeter bort finns det rester av ett ganska stort bo, det ser ut som de har tuggit i sig pappen pÃ¥ takgipset. Är det nÃ¥gon fara med att bo-resterna finns kvar? Jag kan nog inte fÃ¥ bort det helt utan att riva taket. NÃ¥gon som har nÃ¥gon Ã¥sikt?

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ska gamla getingbon bort?
« Svar #1 skrivet: 10 mars 2007, 18:31:03 »
Jag fick in getingar förra Ã¥ret i badrummet  fiR:. De hade gÃ¥tt in via en luftspalt i takkupan och byggt bo i ett litet utrymme i innertaket (ca 1 dm). Märkte det genom att när jag tände spottarna en kväll blev det ett himla liv, när jag tog ner en spot hade de expanderat boet fram mot spottarna. Givetvis släcke jag ner p.g.a. brandfaran, 2 rejäla omgÃ¥ngar med Radar gjorde susen (tur man har gjort barnen  :-\). Jag dammsugit bort det som gÃ¥r att komma Ã¥t men jag kan se genom att sticka in en liten spegel genom spotthÃ¥let att nÃ¥gra decimeter bort finns det rester av ett ganska stort bo, det ser ut som de har tuggit i sig pappen pÃ¥ takgipset. Är det nÃ¥gon fara med att bo-resterna finns kvar? Jag kan nog inte fÃ¥ bort det helt utan att riva taket. NÃ¥gon som har nÃ¥gon Ã¥sikt?
Det enda problemet jag ser är om borester (=papper) finns i närheten av någon annan spot, brandrisk. Getingar är inte som bin utan de börjar om från början kommande år. Det är befruktade fjolårsdrottningar som drar igång ett nytt bygge på våren efter att ha legat i dvala under vintern. Däremot kan en ny drottning mycket väl hitta samma ingångshål och bygga ett nytt bo på ungefär samma ställe.
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: Ska gamla getingbon bort?
« Svar #2 skrivet: 11 mars 2007, 14:27:51 »
Jag har hört att det finns ohyra som gillar gamla getingbon, dom kan leta sig in i huset om dom hittar någon väg in och är inte så värst trevliga...
Vet dock inte vad det var för ohyra... tror det var en från anticimex som sa det.
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Ska gamla getingbon bort?
« Svar #3 skrivet: 12 mars 2007, 08:29:16 »
Jag har hört att det finns ohyra som gillar gamla getingbon, dom kan leta sig in i huset om dom hittar någon väg in och är inte så värst trevliga...
Vet dock inte vad det var för ohyra... tror det var en från anticimex som sa det.

Hej
Krypen kallas FläskÄnglar .å e inte roliga att ha i kåken..jag vet
dom bor getingbon å fågelbon
dom gick bra att få bort simex va hit å fixade bort dom en dag...

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Ska gamla getingbon bort?
« Svar #4 skrivet: 12 mars 2007, 08:50:54 »
Krypen kallas FläskÄnglar .å e inte roliga att ha i kåken..
Fläskängrar
http://www.anticimex.se/default.asp?objectid=418
mvh Professor Besservisser
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Ska gamla getingbon bort?
« Svar #5 skrivet: 28 mars 2007, 09:56:39 »
Dom bygger nytt varje år som skrivits ovan, men...

Ta död på drottningen nu på våren INNAN hon fött fram sina 8-10 första arbetare!
Då är hon ensam om boet och inte speciellt aggressiv heller.
 >:D

Utloggad Larsa

  • Intresserad
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Glad VP-amatör
SV: Ska gamla getingbon bort?
« Svar #6 skrivet: 29 mars 2007, 02:18:42 »
Dom bygger nytt varje år som skrivits ovan, men...

Ta död på drottningen nu på våren INNAN hon fött fram sina 8-10 första arbetare!
Då är hon ensam om boet och inte speciellt aggressiv heller.
 >:D

Exaxt! Nu är oddsen på vår sida. Hade 2 bon att fajtas med förra sommaren ett på vinden i kutterspånet och ett jordgetingbo.
Inte kul kan jag säga. Låg på vinden och spikade insektsnät ett antal timmar i höstas för att förhindra nya bon.
Undrar hur många tusen getingar det var.
Någon som vet hur snabbt ett bo ökar i invånare under riktigt bra förhållanden för getingen?vore kul att veta det.
NIBE F370
Liten villa på 65m² betong platta med golvvärme. Huset byggd 2018.
6 m takhöjd i halva huset andra halvan loft med en elradiator.
Stödeldar med en braskamin Contura 556.

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ska gamla getingbon bort?
« Svar #7 skrivet: 29 mars 2007, 09:04:46 »

Undrar hur många tusen getingar det var.
Någon som vet hur snabbt ett bo ökar i invånare under riktigt bra förhållanden för getingen?vore kul att veta det.
Jag vet inte hur det är med getingar men kan som jämförelse jag nämna hur det står till i ett bisamhälle. Från 10-15000 bin efter vintern kan samhället vara uppe i 60-70000 till midsommar, en ökning med 4-5 gånger. Drottningen kan lägga upp till 3000 ägg per dygn = äggläggningsmaskin.
Getingarna startar med en ensam drottning på våren som skall göra allt, bygga bo, lägga ägg, samla föda och mata larverna. Det går alltså långsamt de 3-4 första veckorna innan de första arbetsgetingarna kläcks. Sedan går det fortare och fortare. Stora getingbon, upp till någon halvmeter i diameter, innehåller troligen 10-20000 getingar.
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Ska gamla getingbon bort?
« Svar #8 skrivet: 29 mars 2007, 11:49:06 »
Tänkte bara tipsa om att låta getingarna vara om de bor där det inte stör.
De är effektiva jägare och tar  flugor, myggor etc.
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Ska gamla getingbon bort?
« Svar #9 skrivet: 29 mars 2007, 12:21:09 »
Jo, det har ju proffessorn faktiskt rätt i  Thumbsup

Det är ju inget självändamål att döda getingar.
Men har man dom precis där man ska arbeta eller röra sig har man inte mycket val.
Dom är ju inte "förhandlingsbara" precis  ???

På sommaren stör dom oftast inte så mycket. Det är mest på hösten i augusti september som dom blir riktigt "knäppa".


Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Ska gamla getingbon bort?
« Svar #10 skrivet: 29 mars 2007, 14:58:14 »
Getingar har jag inget emot, om dom inte bygger pÃ¥ helt omöjliga ställen förstÃ¥s. Jag fick t.ex getingbon inne i min vedbod, inuti högen med ved som skulle eldas  ;D DÃ¥ blev det knUp Men gÃ¥r det, sÃ¥ lÃ¥ter jag dom vara kvar, dom är som sagt riktigt bra flug/smÃ¥kryps-bekämpare, tillsammans med smÃ¥fÃ¥glarna. Lite av panik blev det däremot i fjol sommar, dÃ¥ en bisvärm fick för sig att besöka mig, genom att ta vägen in genom den öppna balkongdörren, Ã¥ ett öppet fönster pÃ¥ övervÃ¥ningen  ;D ;D

mvh humlan.

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: Ska gamla getingbon bort?
« Svar #11 skrivet: 29 mars 2007, 17:24:41 »
som getingallergiker så försvinner alla getingar som jag vågar ge mig på från våran gård.

Har köpt elektrisk tennisracket som vi använder till att grilla dom  8)
funkar dock bättre på flugor... men har man nya fräscha batterier i så dör getingarna direkt också bara dom snuddar vid trådarna.
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Ska gamla getingbon bort?
« Svar #12 skrivet: 29 mars 2007, 18:49:37 »
Bara dom ger fan i Ã¥ ha hästar i närheten sÃ¥ är jag nöjd. Värre djur Ã¥ dra till sig ohyra, finns inte. De Ã¥r som det gÃ¥tt hästar i närheten, dÃ¥ har det varit omöjligt att ha dörrar eller fönster öppna i markplanet. Nää, hästar gör sig bäst som rökt kött  >:D

mvh humlan.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Ska gamla getingbon bort?
« Svar #13 skrivet: 30 mars 2007, 08:30:08 »
Jag tror Humlan är pållen allergiker, tål nog inte hästapållen.
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Ska gamla getingbon bort?
« Svar #14 skrivet: 30 mars 2007, 10:05:01 »
Jag tror Humlan är pållen allergiker, tål nog inte hästapållen.

 ;D ;D Nytt utryck, det ska jag lägga pÃ¥ minnet  Thumbsup

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!