Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad har jag för tank?  (läst 1165 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kent_Kurt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Österlen, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Vad har jag för tank?
« skrivet: 23 februari 2023, 19:57:13 »
Hej,
Jag införskaffade ett hus för många år sedan. Där fanns ett vedeldat system med två stora tankar (från Strömsnäspannan) Jag tror att dessa fungerade som ackumulatortankar. När jag lät riva ut allt valde installatörerna att bibehålla en tank för att koppla den till den nya markvärmesystemet. Jag tror att den skulle tjäna som antingen arbetstank eller volymtank. Många år senare står jag nu och tittar på det hela frågande.
Jag undrar nu vad är det är för typ av tank jag har rent konstruktionsmässigt? Är det en stor jättetank utan inre slingor och inre extra kärl? Eller har den slingor alt kärl i sig? På toppen av tanken sitter bara en anslutning, inte flera.

Se bifogad bild. Jag skulle inte ta för givet att den är korrekt kopplad, så att försöka lista ut hur den fungerar beroende sån hur installatörerna kopplat är nog vanskligt. T.ex ser jag aldrig på Strömsnäspannans produktblad att man kopplar in något annat än expansionskärl och säkerhetsventil i toppen.

Jag har kikat på en massa diagram på Strömsnäspannan hemsida, men detta måste vara en äldre modell. Jag har också mejlat deras kundtjänst utan framgång.

När jag väl listat ut vad jag har för tank kan jag sen i nästa steg se om den är kopplad rätt för avsedd funktion.

Tacksam för tips om någon känner igen den!

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad har jag för tank?
« Svar #1 skrivet: 23 februari 2023, 20:08:09 »
Strömsnäspannan tillvrkare av denna och är en vanligt tank utan nÃ¥gra ytterligare grejer i  750 liter, har en lika
Det är 3 st rör med isolering vart går dom
1 = topp för ev uttag av värme och kanske en avluftning med.
3 =  För EL-patorn
2 = kan användas för uttag värme eller matning från vedpanna
5 = svårt att säga , men en retur till vedpanna
4 = en som inte jag kan säga något om
« Senast ändrad: 23 februari 2023, 20:19:14 av 25fOCUS »

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad har jag för tank?
« Svar #2 skrivet: 23 februari 2023, 21:04:05 »
4 är egentligen också avsedd för elpatron, ifall man vill värma en större del av tanken (eller, mindre vanligt, vill ha två patroner). Men här har man tydligen kopplat in något annat?
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad Kent_Kurt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Österlen, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Vad har jag för tank?
« Svar #3 skrivet: 24 februari 2023, 21:15:04 »
Tack 25fOCUS & Capt.M,

Som jag listat ut det hitintills går VP framledning in i toppen (1) och retur direkt till VP från botten (5).
De två övriga går ut till respektive in från radiatorslingan. Då jag inte är på plats kan jag inte se på radiatorslingans circ.pump i vilken riktning den jobbar så jag vet inte vilken av (2) och (4) är in från respektive ut till radiatorslingan.

Som jag läst mig till bör det vara så att "ut till radiatorslingan" ska vara kopplad till (2) och "retur från radiatorslingan" ska vara kopplad till (4).

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad har jag för tank?
« Svar #4 skrivet: 24 februari 2023, 22:51:32 »
Vad har du efter tanken innan det gÃ¥r till elementen , en shunt och pump, med den koppling som nu är, sÃ¥ skulle det inte fungera att fÃ¥ varmt i huset utan shunt och pump.  Det är  en ON/OFF körning pÃ¥ VP , den startar/stoppar pÃ¥ nÃ¥gra riktvärden. VP laddar tanken till värden.  Har lika och det fungerara utmärkt.

Utloggad Kent_Kurt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Österlen, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Vad har jag för tank?
« Svar #5 skrivet: 24 februari 2023, 23:58:35 »
Hej 25fOCUS,

Det sitter en cirkulationspump (Grundfos Alpha) på radiatorslingan. Man ser den sticka fram bakom de isolerade rören till höger om tanken på bilden.
Varmt blir det!

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad har jag för tank?
« Svar #6 skrivet: 25 februari 2023, 06:16:59 »
Som jag läst mig till bör det vara så att "ut till radiatorslingan" ska vara kopplad till (2) och "retur från radiatorslingan" ska vara kopplad till (4).

Precis så bör det vara, så cirk-pumpen ska peka i den riktningen. Det gör den gissningsvis redan.

Då har vi alltså att göra med en variant av "Arbetstank med knäppfunktion" enligt https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61528.msg645345#msg645345, här med separata rör till tanken även på retursidan. En solid konstruktion, den borde fungera utmärkt.
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad Kent_Kurt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Österlen, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Vad har jag för tank?
« Svar #7 skrivet: 25 februari 2023, 09:08:17 »
Tack Capt.M,

Ska få det kollat snart huruvida pumpen går i denna riktning.
En sak jag ser saknas när jag kikat i pumpens installationsmanual är den flyttade framledningsgivaren, betecknad E11.T1 på det här bifogade diagrammet. Ska prata med installatören om detta och se om en sådan kan monteras här och då ersätta den som troligen sitter på VPs framledning innan den når tanken.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad har jag för tank?
« Svar #8 skrivet: 25 februari 2023, 11:19:44 »
Nu ser det ut som att pumpen sitter pÃ¥ returen.  för att fÃ¥ ett bra tryck ut till element sÃ¥ ska den sitta pÃ¥ tilloppet, samtidigt sÃ¥ blir det lite av en turbulens i tanken när den är kopplas med 4 rör. Lite större avkylning pÃ¥ vattnet blir det.  VP kommer att fÃ¥ jobba lite mer för att fÃ¥ upp tempen i tanken p.g.a turbulens, sÃ¥ det stämmer med värmebehovet

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!