Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Expansionskärl beter sig konstigt  (läst 1893 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
Expansionskärl beter sig konstigt
« skrivet: 08 februari 2023, 14:23:56 »
Ny IVT Geo 516 januari 2022 och kompletteringsborrat extra energibrunn oktober 2022 totalt 350 m, allt funkat bra tills nu. Jag har 1 bar som mininivÃ¥ i expkärlet för vindsradiatorerna ska fÃ¥ tillräckligt med tryck och normalt hÃ¥ller det 1,2 bar tryck vilket naturligtvis varierar med utetemp. Dock har vi i Stockholm stadigt haft utetemp runt 0 till -5ËšC och frÃ¥n stadigt tryck i expkärlet började det sjunka för nÃ¥gra veckor sedan typ 0,1 bar pÃ¥ 2 dagar. Har fyllt pÃ¥ dÃ¥ och i paniktillstÃ¥nd letat läckor  i systemet, men inget hittat. Uppskattningsvis har jag fyllt pÃ¥ 6-7 ggr runt 0,3 bar varje gÃ¥ng, men sÃ¥ plötsligt stiger trycket i expkärlet för knappt en vecka sedan. Som värst idag 0,6 bar pÃ¥ ett par timmar!  Läcka har jag därför uteslutit. Kan bara konstatera att jag tömt ut bra mycket mer än vad jag fyllt pÃ¥ sÃ¥ vad är det som pÃ¥gÃ¥r?  Expkärlet är frÃ¥n 2016 pch utetemp tämligen oförändrad, förutom idag dÃ¥ vi har plus 5 grader ute, dÃ¥ ska normalt sett trycket i expkärlet sjunka och inte stiga 0,6 bar.
« Senast ändrad: 15 februari 2023, 18:08:52 av Permo »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Expansionskärl beter sig konstigt
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2023, 15:46:17 »
Det första du ska göra är att kolla kärlet, när det är rackartyg md trycket sÃ¥ brukar det vara kärlet. Luftnippeln ( är som en bilventil ) sitter nog under en plastbricka. Tryck lite lätt pÃ¥ piggen, det ska komma luft , inget vatten dÃ¥ är kärlet dött. Sen tappar du ur vatten rills manometern visar noll, pumpar in luft, gÃ¥r manometern upp, släpp ut mera vatten , osv. Det ska vara ca 0,6 bar i kärlet när det är tomt pÃ¥ vatten. och manometern ska fortfarande visa noll. Blir det  0,6 bar  sÃ¥ fyll pÃ¥ vatten till ca 0,8 bar

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Expansionskärl beter sig konstigt
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2023, 20:44:38 »
Det kommer bara ut luft dess bättre. Trycket har under 3 timmar Ã¥nyo stigit 0,7 bar, aldrig varit med om nÃ¥got liknande. Det finns tvÃ¥ sätt att tömma kärlet, antingen aktiverar jag övertrycksventilen eller sÃ¥ öppnar jag en skruvnippel ovanpÃ¥ kärlet  under övertrycksventilen, vatten strÃ¥lar dÃ¥ ut pÃ¥ sidan och trycket sjunker. Kan jag använda mig av den senare metoden?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Expansionskärl beter sig konstigt
« Svar #3 skrivet: 08 februari 2023, 21:10:46 »
Har ingen betydelse var du öppnar och tömmer, bara det blir noll på manometern

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Expansionskärl beter sig konstigt
« Svar #4 skrivet: 08 februari 2023, 21:49:32 »
Tömt kärlet och manometern visar nästan noll men det kommer fortfarande ut vatten , inte lika kraftig stråle som i början men ändå. Provade att pumpa in luft men manometern rör sig inte. Vågar inte ha systemet på så låg nivå och fyllt på vatten till 1 bar. Dags köpa nytt kärl...igen?

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Expansionskärl beter sig konstigt
« Svar #5 skrivet: 14 februari 2023, 22:54:40 »
Nytt expkärl är nu installerat och tacksam för svar varför trycket ändå stiger över 1 bar efter två "normala" dagar ? Finns det något fel i värmepumpen som kan orsaka detta? Jag tycker t ex att vvberedning är bristfällig jämfört med tidigare typ att processen börjar några grader tidigare än vad som är vanligt och efter avslutad beredning visar displayen oförändrad temp. Under beredning går kompressorn på 50% i menyn där den tidigare varit mycket högre för att förmodligen korta tiden. Är det något knas i beredaren ,växelventilen för värme/vv beredning eller annat djävulskap?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Expansionskärl beter sig konstigt
« Svar #6 skrivet: 15 februari 2023, 07:54:14 »
När värmepumpen värmer värmesystemet är det normalt att trycket stiger, om du fyller ett "kallt" system till 1 bar så kommer det att stiga lite när värmepumpen sedan värmer vattnet.
Har du fyllt systemet till 1 bar när det är "Varmt" så kommer trycker sjunka när det svalnar av, t.ex. när värmepumpen producerar tappvarmvatten, eller om den stannar för att det blir för varmt inne även om den går på lägsta möjliga effekt.
För att få kolla på detta ordentligt borde du låta systemet svalna av några timmar, fylla på till 1 bar, Lufta systemet (avstängd cirkpump), kontrollera sedan trycket och fyll igen till 1 bar.
Slå sedan på värmepumpen igen, kontrollera hela tiden vattnet värms vad som händer med trycker, det borde stiga någon hekto, men knappast mer än 0.5 bar.
Om du har mycket vatten i ditt system, t.ex. någon gammal volym, acktank eller arbetstank i ditt system så att du har stor vattenvolym, samtidigt som ditt expansionskärl är litet så kan trycker stiga över 1.5 bar, och då kan säkerhetsventilen öppna.
Har du ett rör draget till avlopp från säkerhetsventilen så kan det vara svårt att se att vatten trycks ut där.
Har du den inte dragen till avlopp så borde du tydligt se om det trycks ut vatten den vägen.
OM trycket t.ex. går från 1.0 till 1.3 bar så bör trycket därefter variera mellan ca 1.0 och 1.3 bar självklart lite beroende på temperaturen i systemet, ju högre temp, desto högre tryck.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Expansionskärl beter sig konstigt
« Svar #7 skrivet: 15 februari 2023, 12:49:39 »
Har ju aldrig haft de här problemen förut oavsett utetemp eller om värme/vvberedning utförs. Riktigt kalla vinterdagar har trycket stigit 0,6-0,7 bar vilket är normalt, så klart är att något blivit fel i systemet. Jag har i tillägg fått ett lite större expkärl för att hantera temp förändringar bättre, men det hjälper ju föga. Någonting med själva vvberedningen har dock förändrats men där finns tydligen inget samband?

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Expansionskärl beter sig konstigt
« Svar #8 skrivet: 15 februari 2023, 13:23:40 »
Berätta lite mer om hur trycket beter sig nu efter kärlbytet. Om det är så att det bara fortsätter och fortsätter stiga kan det ju vara så enkelt som att påfyllningskranen inte är riktigt tät.
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Expansionskärl beter sig konstigt
« Svar #9 skrivet: 15 februari 2023, 13:25:28 »
Att manometern inte rör sig är normalt, det är trycket i själva blåsan som mäts med tomt kärl. ca 0,5 -0,6 bar i luft. sen fyller du vatten till ca 0,9 bar. De blir till att avvakta för att se trycket sen. Vad är max -min i dag

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Expansionskärl beter sig konstigt
« Svar #10 skrivet: 15 februari 2023, 16:18:28 »
CaptM - Nej den är stängd och läcker inte.

Problemen igÃ¥r med över 1,2 bar högre tryck var direkt relaterade till värmepumpen som gick pÃ¥ 100% med tillsatsvärme efter vvberedning, men jag har aldrig  tidigare haft sÃ¥ stora tryckökningar i expkärlet när värmepumpen gÃ¥r för  fullt varför jag ställt frÃ¥gan om nÃ¥got hänt i själva värmepumpen. Kan nÃ¥gon ventil eller annat orsaka tryck leds ut i själva radiatorsystemet, för nÃ¥gonting har blivit knas med vvberedningen sedan det här började.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Expansionskärl beter sig konstigt
« Svar #11 skrivet: 15 februari 2023, 17:24:13 »
Vad är knas med VV, att det blir för varmt eller.  Stämmer givarna för tempen pÃ¥ VV. hat för mig att det är tvÃ¥, en pÃ¥ topp och en i botten. Det är samma värden pÃ¥ dom sÃ¥ det gÃ¥r att skifta pÃ¥ plint och se om dom samma. Det med trycket ska du inte fundera pÃ¥, bara om det börjar droppa i röret frÃ¥n säkerhetsventilen. Orsak :  dÃ¥lig ventil ( byte )  otät pÃ¥fyllningsventil ( byte ) och det sista som inte fÃ¥r hända, läcka mellan VV och system. Det sistnämnda öppnar säken när trycket ökar och duttar konstant frÃ¥n säken.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Expansionskärl beter sig konstigt
« Svar #12 skrivet: 15 februari 2023, 18:08:07 »
25fokus Det sista du skrev kan du förtydliga det? Min beredare är från 2001 och jag behöll den för att den är i rostfritt och jag har för mig den bara har en tempgivare vilken byttes vid installation av IVTn.

Rickard  Säkerhetsventilen är ny och röret slutar nÃ¥gra cm ovanför golvavloppet just för att jag vill ha koll pÃ¥ ev läckage. Har inga acktankar e dyl. Som det är nu stiger trycket när värmepumpen gÃ¥r pÃ¥ 100% och sÃ¥ har den inte betett sig tidigare. Det blir kanske en ny trÃ¥d jag fÃ¥r starta, men varför bereds varmvatten pÃ¥ stadiga 50% kompressorhastighet i 45 minuter? Den börjar pÃ¥ 55 grader och slutar vid 59 det är  ju bara 4 graders skillnad. Innan problem med expkärlet ökade varvtalet vid vvberedning vilket ju är logiskt, men sÃ¥ är det plötsligt inte längre. Samband eller tillfällighet?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Expansionskärl beter sig konstigt
« Svar #13 skrivet: 15 februari 2023, 18:40:57 »
""""   25fokus Det sista du skrev kan du förtydliga det """
Det är om det är läck mellan VV och värmevatten, inte ovanligt på VP med VV-tank, men då skulle trycket öka så mycket att säken öppnar konstant med dropp eller rännil från röret. Så i dit fall är det inte läck. Att trycker åker jojo, bry dig inte om allt fungerar.
Det med VV-temp start/stopp är nog en inställning och där går jag bet. Andra här vet bättre

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Expansionskärl beter sig konstigt
« Svar #14 skrivet: 15 februari 2023, 21:35:29 »
Ok kan du/ni förklara varför trycket i expkärlet varierar när jag kranar varmvatten, öppnar jag och stänger varmkranen så rör sig nålen i manometern. Tappar jag ut varmvatten under 30 sekunder så stiger direkt trycket lite i expkärlet. Är inte det ett tecken på knaserier i systemet?

En andra fråga är varför jag i början av alla fel med expkärlet ( 4 februari) i menyn under värmepumpstatus haft texten - Max tid värme 30 minuter (vid tillfället), är det normalt? Aldrig sett det förut, brukar ju annars vara vanlig tidsangivelse för vv.
Tidsangivelser sker för mig slumpmässigt tycks det, just nu växlade värmepumpen över till vvberedning utan tidsangivelse.  Varför är det tidsangivelse ibland och ibland inte? 


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 597
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!