Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kommentarer om offert Thermia  (läst 9829 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Kommentarer om offert Thermia
« skrivet: 02 februari 2011, 10:54:25 »
Har precis fått en offert på en Thermia 6 Diplomat och efterfrågar era kommentarer

Täckningsgrad 91,3% (Skulle det inte vara värt lite extra för 100% täckning med en 8kW?)
130m borrhål med 6 meter foderrör
+10.000 för 160m

Han anser att om man är i stort behov av varmvatten är det bättre med en spetsberedare på 100-200l till en kostnad av 10.000 istället för att välja en Optimum eller G2

Priset för motsvarande Nibe skulle bli likvärdig enligt uppgift.

Jätteglad för kommentarer!


« Senast ändrad: 02 februari 2011, 12:00:32 av DKT »
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kommentarer om offert Thermia
« Svar #1 skrivet: 02 februari 2011, 12:05:21 »
Tag in flera offerter frÃ¥n flera märken Bosch, IVT, Nibe mm.  Annars är det fler och fler idag som borrar lite extra och väljer en lite större pump för att slippa eltillskott, man vet aldrig var elmarknaden tar vägen.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Kommentarer om offert Thermia
« Svar #2 skrivet: 02 februari 2011, 12:20:51 »
Jag rekommenderar att borra djupare än vad firmorna offererar.
Jag begärde in offert från Thermia och IVT och dom offererade 115 resp 130 meter borrhål. Jag frågade båda vad som skulle hända om jag borrade djupare. Onödigt var svaret från båda!

Jag valde IVT och beställde ett 160 meter hål för säkerhets skull.
Nu ångrar jag att jag inte borrade tex 200 meter för troligen skulle jag vilja sätta in en större pump när det blir dags att byta.

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad fjord

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Kommentarer om offert Thermia
« Svar #3 skrivet: 02 februari 2011, 12:53:12 »
Hej.
Det är nog ingen nackdel att borra djupare,Jag borrade 180 m istället for 140 m som dom tyckte,kostade 10tkr for dom extra 40mtr, men det tror jag betalar sig själv över tid.
sen har jag en Thermia G2 som jag är mycket nöjd med. *vinkar*
thermia optimum G2,klart maj-10. 180 m borra,172 aktivt.1,5plan 143kvm,byggår 1966, enrörsystem.Enhörna utanför S-tälje.5 personer i hushållet. Tidligare 3kbm olja.Keddy regal murspis.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kommentarer om offert Thermia
« Svar #4 skrivet: 02 februari 2011, 13:01:27 »
Jag skulle nog tagit en storlek större VP i detta fallet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Kommentarer om offert Thermia
« Svar #5 skrivet: 02 februari 2011, 13:07:15 »
Har precis fått en offert på en Thermia 6 Diplomat och efterfrågar era kommentarer

Täckningsgrad 91,3% (Skulle det inte vara värt lite extra för 100% täckning med en 8kW?)
130m borrhål med 6 meter foderrör
+10.000 för 160m

Han anser att om man är i stort behov av varmvatten är det bättre med en spetsberedare på 100-200l till en kostnad av 10.000 istället för att välja en Optimum eller G2

Priset för motsvarande Nibe skulle bli likvärdig enligt uppgift.

Jätteglad för kommentarer!

Om du ska ha in en 8 så kan det vara bra att tänka på hur ditt radiatorsystem ser ut. Har det vattenvolym så det räcker (20-30 liter/kW) och har det värmeavgivningskapacitet för att under kontinuerlig drift vid svinkyla göra sig av med värmen som vp-n tillför?

Angående varmvattnet får du se till ditt behov. Stort badkar, tonåringar, många i hushållet - gå för en Duo om du har plats.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Kommentarer om offert Thermia
« Svar #6 skrivet: 02 februari 2011, 14:29:41 »
Har precis fått en offert på en Thermia 6 Diplomat och efterfrågar era kommentarer

Täckningsgrad 91,3% (Skulle det inte vara värt lite extra för 100% täckning med en 8kW?)
130m borrhål med 6 meter foderrör
+10.000 för 160m

Han anser att om man är i stort behov av varmvatten är det bättre med en spetsberedare på 100-200l till en kostnad av 10.000 istället för att välja en Optimum eller G2

Priset för motsvarande Nibe skulle bli likvärdig enligt uppgift.

Jätteglad för kommentarer!

Om du ska ha in en 8 så kan det vara bra att tänka på hur ditt radiatorsystem ser ut. Har det vattenvolym så det räcker (20-30 liter/kW) och har det värmeavgivningskapacitet för att under kontinuerlig drift vid svinkyla göra sig av med värmen som vp-n tillför?

Angående varmvattnet får du se till ditt behov. Stort badkar, tonåringar, många i hushållet - gå för en Duo om du har plats.

Intressant! Jag kollade just pÃ¥ gamla installationsritningar och om jag räknar ihop effekten pÃ¥ de radiatorer jag har kvar, har tagit bort vid renovering badrum och lagt elgolvvärme, dumt jag vet,  har jag bara 5600W radiatorer kvar. DÃ¥ är en 8kW helt meningslös alltsÃ¥?
Ser du Duon som ett bättre alternativ än spetsberedare?
Finns det något spontant att säga om skillnaden mellan Nibe 1245, vilken jag var inspetsad på och denna Thermia, jag har inte hunnit läsa på ordentligt?
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Kommentarer om offert Thermia
« Svar #7 skrivet: 02 februari 2011, 14:31:38 »
Hej.
Det är nog ingen nackdel att borra djupare,Jag borrade 180 m istället for 140 m som dom tyckte,kostade 10tkr for dom extra 40mtr, men det tror jag betalar sig själv över tid.
sen har jag en Thermia G2 som jag är mycket nöjd med. *vinkar*
Kul att höra! Vilken effekt? Har du någonsin problem med varmvatten? Har du något badkar? Jag har ett bubbelbad och är livrädd att det inte ska gå och fylla.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Kommentarer om offert Thermia
« Svar #8 skrivet: 02 februari 2011, 16:04:37 »
Intressant! Jag kollade just pÃ¥ gamla installationsritningar och om jag räknar ihop effekten pÃ¥ de radiatorer jag har kvar, har tagit bort vid renovering badrum och lagt elgolvvärme, dumt jag vet,  har jag bara 5600W radiatorer kvar. DÃ¥ är en 8kW helt meningslös alltsÃ¥?
Ser du Duon som ett bättre alternativ än spetsberedare?
Finns det något spontant att säga om skillnaden mellan Nibe 1245, vilken jag var inspetsad på och denna Thermia, jag har inte hunnit läsa på ordentligt?

Nja, meningslös vet jag inte, du ska ju dimensionera vp för husets behov, men du får nog se till att öka värmeavgivningskapaciteten, kanske byta raddar till större eller sätta in ett par fläktkonvektorer. VP-n är ju on-off, dvs när den går så ger den nästan 8 kW värmeeffekt till radvattnet, och om inte den värmen kan avges så kommer du få korta gångtider, många start/stopp och problem med att kompressorn stannar pga hög returtemp när det är svinkallt. Och hur var det med vattenvolymen?

Vv-kapaciteten ska som sagt baseras på behovet. Att sätta elspetsberedare vid en nyinstallation verkar i mina ögon heldumt om du har ett stort vv-behov, då tycker jag att en Duo-lösning är bättre. Men som sagt, vad har du för behov?

Angående Thermia Diplomat kontra Nibe 1245 är min känsla att de är likvärdiga. Personligen valde jag Thermia för att den installatören var mest seriös.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad fjord

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Kommentarer om offert Thermia
« Svar #9 skrivet: 02 februari 2011, 19:53:37 »
Hej.
Det är en 8kw pump,det står lite uppgifter längst nede på inlägget. När det gäller varmvatten så är jag mycket nöjd vi är 5 i familjen varav 4 tjeijer. och jag gillar att ta mig et varmt bad, och vi har inte haft nåt problem med at varmvattnet har tagit slut,Nu når det har varit kallt har det varit extremt mycket varmvatten har haft 90ºC varmvatten som mest.
Lycka till *vinkar*
thermia optimum G2,klart maj-10. 180 m borra,172 aktivt.1,5plan 143kvm,byggår 1966, enrörsystem.Enhörna utanför S-tälje.5 personer i hushållet. Tidligare 3kbm olja.Keddy regal murspis.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Kommentarer om offert Thermia
« Svar #10 skrivet: 02 februari 2011, 20:22:53 »
Hej.
Det är en 8kw pump,det står lite uppgifter längst nede på inlägget. När det gäller varmvatten så är jag mycket nöjd vi är 5 i familjen varav 4 tjeijer. och jag gillar att ta mig et varmt bad, och vi har inte haft nåt problem med at varmvattnet har tagit slut,Nu når det har varit kallt har det varit extremt mycket varmvatten har haft 90ºC varmvatten som mest.
Lycka till *vinkar*
Ok! (men exakt var i din undertext står det 8kW) ;)
Var det lugnt med varmvattenkapaciteten även i somras när inte HGW var aktivt?
Vad gjorde att du valde så mycket som 180m borra? Blev du rekommenderad det av installatören eller tog du bara i lite extra?
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Kommentarer om offert Thermia
« Svar #11 skrivet: 02 februari 2011, 20:44:19 »
Kul att höra! Vilken effekt? Har du någonsin problem med varmvatten? Har du något badkar? Jag har ett bubbelbad och är livrädd att det inte ska gå och fylla.

"Ett bubbelbad" säger inte så mycket. Hörnmodell? Stort? Kolla tillverkarens hemsida så kanske du kan hitta volymen. Själv ska jag snart fixa nyt badrum i källaren med hörnbadkar och dusch. Frun vill kunna duscha sin halvtimmeslånga dusch samtidigt som barnen badar. Därför har jag installerat 300 liters MBH-beredare dockad till en Duo-vp.

HGW är ett bra surrogat för en stor beredare, men bara när det är kallt ute. Under våren och hösten ger den inte mycket mer vv än en vanlig Diplomat.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Kommentarer om offert Thermia
« Svar #12 skrivet: 02 februari 2011, 21:33:15 »
Nej, det säger ju inte så mycket. Har kollat och är rädd att det nog är 450 liter vatten i det när man badar.
Hur har du dockat beredaren? Vv ut vp via beredaren eller? Kan man inte göra så utan att köra en Duo? (jag har en 2 år gammal 200liters stående)
Nä precis, på sommaren tillför väl G2 ingenting vad jag förstår?
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad fjord

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Kommentarer om offert Thermia
« Svar #13 skrivet: 02 februari 2011, 21:41:11 »
Hallo igjen.
det är inget problem at fylla et badkar på sommaren även om nån har dusjad innan ,sen vet jag inte hur stort badkar du har. När det gäller borrhålet var det jag själv som ville vara på den säkra sidan,det är jo lite jobbigt att ångra sig sen huvuddunk
har du plats för en duo så är jo det bra.Det hade inte jag.
thermia optimum G2,klart maj-10. 180 m borra,172 aktivt.1,5plan 143kvm,byggår 1966, enrörsystem.Enhörna utanför S-tälje.5 personer i hushållet. Tidligare 3kbm olja.Keddy regal murspis.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Kommentarer om offert Thermia
« Svar #14 skrivet: 02 februari 2011, 21:49:46 »
Nu har jag kollat vattenvolymen i värmesystemet (tack för länken!) och är lite ledsen för resultatet. 65 liter får jag det till. Installatören sa (innan jag räknat på volymen) att det inte spelade någon roll?
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!