Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: skydd av utedel  (läst 2375 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kurka

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
skydd av utedel
« skrivet: 22 februari 2006, 20:50:26 »
Hej .


Jag själv tänkte sätta nåt litet plåttak över utedel, kan det vara positivt eftersom regn o snö inte kommer i kontakt med utedel.

Min utedel sitter på en väggkonsol , på tegelfasad, västra sidan.

Kan det vara bättre med detta?

mvh robert

Utloggad marnyk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: skydd av utedel
« Svar #1 skrivet: 22 februari 2006, 21:47:09 »
Tak är bra att ha!
Alla pumpar som jag såg efter ett kraftig snöoväder hade mer eller mindre frysit igen. Avfrostningen klarar inte av ett jockt snö/istäcke. Det gällde att tina med varmvatten. Tänk speciellt på vänstra gaveln där snö och is lätt fastnar på elementetgaller. Taket ska täcka en bra bit över pumpen för att hindra det mesta av snöfallet. Här i norr kan vi ha en meter tjockt snötäcke på marken

Utloggad IROC-Z

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS13 GAVP-E
SV: skydd av utedel
« Svar #2 skrivet: 22 februari 2006, 22:57:24 »
Då kanske det här kan vara nåt? *vinkar*
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,6943.0.html

//IROC-Z
70-talshus, enplan, 190 kvm bottenplatta, 150 kvm boarea, med direktverkande el samt en Contura 470 täljstenskamin...

Utloggad brasson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Malmö
SV: skydd av utedel
« Svar #3 skrivet: 23 februari 2006, 08:58:31 »
jag föreslår att du köper en bit plåt och konsoler hos närmsta välsorterade bygghandel då blir priset max 500kr. tänk på att inte sätta taket för nära ovankant på ute delen, då försämras luftgenomströmningen (har själv gjort detta fel) en fritt stående utedel är mycket viktigt om du verkligen vill få ut maximal effekt av pumpen. ha minst 40-50 cm fri luft mellan utedel och pump. bygg inte taket större än du behöver för att skydda från nedfallande snö. luta inte taket mer än ca 1:12, för att undvika luftstrypningar.

Skåne. Sutteräng 90+90kvm. Panasonic e9 ckp5 (2004) bottenvåning. E9 dke (2005) ovanvåning (direktverkande el. avstängd) tilläggsisolerat vind. ca 16000 KWh/år totalt Inkl. VV och hushållsel. Braskamin klar i drift nov 2006

Utloggad IROC-Z

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS13 GAVP-E
SV: skydd av utedel
« Svar #4 skrivet: 24 februari 2006, 20:20:14 »
jag föreslår att du köper en bit plåt och konsoler hos närmsta välsorterade bygghandel då blir priset max 500kr. tänk på att inte sätta taket för nära ovankant på ute delen, då försämras luftgenomströmningen (har själv gjort detta fel) en fritt stående utedel är mycket viktigt om du verkligen vill få ut maximal effekt av pumpen. ha minst 40-50 cm fri luft mellan utedel och pump. bygg inte taket större än du behöver för att skydda från nedfallande snö. luta inte taket mer än ca 1:12, för att undvika luftstrypningar.


Varför köpa plåt för 500:- och lägga tid på att bocka själv när du kan köpa mitt färdiga tak mycket billigare än så..? ::)

mvh IROC-Z
70-talshus, enplan, 190 kvm bottenplatta, 150 kvm boarea, med direktverkande el samt en Contura 470 täljstenskamin...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 616
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!