Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC ECHOPART 410-felmeddelande E52, kommer inte upp i värme  (läst 1008 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hane73

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Vi har nyligen flyttat in i vårt hus med en bergvärmepump ctc echopart 410. Igår kväll slutade kylen och spisen att fungera. Jag kollade huvudsäkringen och det fanns ingen spänning i L2. Jag trodde det var fel hos vattenfall så ringde in dem. När de kom visade det sig att en kabel hade brunnit inne i skåpet bland huvudsäkringarna. Han hjälpte till att åtgärda så att allt fungerade men imorse var det kallt. Det visade sinat pumpen stod och visade E52 och det är visst någon form av fasfel. Jag drog ut säkringen så den blev strömlös och sedan försvann meddelandet. Det enda som stod på displayen var 18. Nu är den uppe i 23, detta var 2,5 timme sedan. Jag tycker det tar tid att få tillbaka värmen, och dessutom tog varmvattnet slut. Är det något jag behöver göra eller tar det några timmar och sedan är allt bra igen? Jag är inte så kunnig på sånt här så jag uppskattar alla tips :-).
/Hans

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Felet i skåpet brukar komma OM man har för små huvudsäkringar. Det beror i dom flesta fall på att säkringarna över tid legat på "överlast" och blivit varma, dom kan bli långt över 100 grader utan att dom går. Den värme som då sprider sig till anslutningar och ledningar orsakar dels glapp och oxid som gör att anslutningarna blir än med "dåliga" med resultat att isolering smälter och att trådar brinner av.
Det man kan göra är att endera öka storleken på huvudsäkring, minska/fördela belastning samt då och då känna på säkringarna för att se om dom är heta.
Det här är ju inget svar på hur du ska förfara med VP utan bara hur du ska förebygga ett nytt "haveri".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 596
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!