Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tror jag fÃ¥tt för stor VP....  (läst 18967 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Tror jag fått för stor VP....
« Svar #60 skrivet: 05 november 2009, 10:40:57 »
När ett kylsystem stannar lägger sig köldmediumet på kallaste stället (förångaren). Vid start kommer hela köldmediemängden i vätskeform in i kompressorn.

Kommer det verkligen en massa vätska in till kompressorn vid start? Det finns väl en gaskudde överst i förångaren låt vara att förångaren måste vara välfylld då trycket i kondensorn är lågt vid start och vätskan i förångaren varmare än vid drift.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tror jag fått för stor VP....
« Svar #61 skrivet: 05 november 2009, 11:18:38 »
Om värmepumpen rymmer 1 kg. och växlaren 0,5 liter så finns ju möjligheten.
men en elektronisk expansionsventil försvinner problemet, den stänger när kompressorn stannar.
En mekanisk exp.ventil öppnar när kompressorn stannar.
Ingen behöver vara orolig för vätskeslag på en fabrikbyggd värmepump, det jag vill säga är att längre drifttider har fördelar (utöver billigare installation)
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
SV: Tror jag fått för stor VP....
« Svar #62 skrivet: 05 november 2009, 14:30:44 »

Jag har redan testat givarna på kb-sidan, och det skiljer 0.5 grader. Fakta kvarstår att jag har högt delta, jag vill gärna veta vad det får för konsekvenser om någon vet. Har märkt en möjlig nackdel: det blir mycket kondens på kb-pumpen och det droppar ner och bildar små pölar....

Helt klart, är att det är starterna som sliter mest, enligt min kontakt med nibe.

Citat från: Plutus skrivet igår kl. 23:48:57
Jag har en värmepump som går 100% vid ca. noll grader...

Ridax:  Om pumpen fÃ¥r arbeta 100% frÃ¥n november till mars sÃ¥ belastas hÃ¥let hÃ¥rt och det är stor risk att du fÃ¥r sämre COP pÃ¥ grund av detta, jämfört med en störra VP med därtill djupare hÃ¥l där hÃ¥let fÃ¥r vila mellan varven.

Här var ju något att glädja sig över med min "stora" vp. Den belastar alltså inte hålet så mycket. Det har jag märkt: tempen börjar vid 6 grader och sjunker inte mer än till 5, efter 25 min körning, och så håller det på....

Det här med gradminuter och temp. Litet missförstÃ¥nd tror jag. SÃ¥ här menar jag:  kan värma huset pÃ¥ fÃ¥ eller mÃ¥nga gradminuter, har inte märkt nÃ¥gon skillnad där, men som jag skrev sÃ¥ valde jag fler gradminuter för att slippa mÃ¥nga starter, men trodde dÃ¥ att cop skulle bli dÃ¥ligt eftersom tempen gick högre, uppemot 44 grader i stället för 38 (med fÃ¥ gradminutrar).

Av nyfikenhet: vad har ni andra för tempkurva,  säger inte det en del om mängden vatten man har i systemet eller? Jag kör med kurva 8 temp 0 nu vid 2 plusgrader (senaste dygnet).

Angående munhuggeriet kan jag bara säga: ber om ursäkt om jag uttryckt mig på ett sätt som kan missförstås. Jag har försökt uttrycka mig med ord som: tror, undrar, varför etc. Vitsen med ett forum är väl ändå att man skall hjälpas åt att fylla de luckor man har, och dryfta för och nackdelar....tråkigt när det leder till något annat. :(








[
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tror jag fått för stor VP....
« Svar #63 skrivet: 05 november 2009, 14:39:14 »
Av nyfikenhet: vad har ni andra för tempkurva,  säger inte det en del om mängden vatten man har i systemet eller? Jag kör med kurva 8 temp 0 nu vid 2 plusgrader (senaste dygnet).

Kurvan säger inget om mängden vatten utan vilken framledning huset behöver vid olika utetemperaturer.
Exempelvis golvvärme har väldigt lite vatten men en låg kurva, samma sak med moderna kompaktradiatorer.
Själv har jag kurva 4 +2 , 50m2 golvvärme samt 11 rätt stora sektionsradiatorer + 2 äldre panelradiatorer.
Sektionsradiatorerna har ju iofs fördelen att både innehålla mycket vatten samt avge hög effekt.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Tror jag fått för stor VP....
« Svar #64 skrivet: 05 november 2009, 15:52:18 »
Ridax:  Om pumpen fÃ¥r arbeta 100% frÃ¥n november till mars sÃ¥ belastas hÃ¥let hÃ¥rt och det är stor risk att du fÃ¥r sämre COP pÃ¥ grund av detta, jämfört med en störra VP med därtill djupare hÃ¥l där hÃ¥let fÃ¥r vila mellan varven.

Här var ju något att glädja sig över med min "stora" vp. Den belastar alltså inte hålet så mycket. Det har jag märkt: tempen börjar vid 6 grader och sjunker inte mer än till 5, efter 25 min körning, och så håller det på....

En liten eller stor värmepump gör ingen skillnad i belastning på borrhålet. Det handlar bara om energiuttag. Ett hus som behöver 72kWh under ett dygn kan värmas med en 6kW värmepump som går 12h per dygn eller en 8kW pump som går 9h per dygn (förutsatt samma verkningsgrad). Båda pumparna levererar 72kWh fast på olika tid.


Det här med gradminuter och temp. Litet missförstÃ¥nd tror jag. SÃ¥ här menar jag:  kan värma huset pÃ¥ fÃ¥ eller mÃ¥nga gradminuter, har inte märkt nÃ¥gon skillnad där, men som jag skrev sÃ¥ valde jag fler gradminuter för att slippa mÃ¥nga starter, men trodde dÃ¥ att cop skulle bli dÃ¥ligt eftersom tempen gick högre, uppemot 44 grader i stället för 38 (med fÃ¥ gradminutrar).

Gradminuterna styr bara hur stor pendling som värmebäraren har runt börvärdet. Det har ingenting med vilken temperatur värmebäraren ska ha.

Av nyfikenhet: vad har ni andra för tempkurva,  säger inte det en del om mängden vatten man har i systemet eller? Jag kör med kurva 8 temp 0 nu vid 2 plusgrader (senaste dygnet).

Värmekurvan (och förskjutningen) är beroende på hur varm värmebäraren behöver vara vid en viss utetemperatur. Här finns det ett förhållande mellan effketbehov för huset vid en viss utetemperatur samt hur stor effekt radiatorerna kan avge vid en viss temperatur på värmebärare. Så visst har du delvis rätt i att mängden vatten i radiatorsystemet påverkar. Dock räcker det inte med en volymtank för att sänka kurvan utan man behöver ha fler radiatorer.

EDIT Ändrat citat så att det ser rätt ut
 
« Senast ändrad: 05 november 2009, 19:58:34 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Tror jag fått för stor VP....
« Svar #65 skrivet: 05 november 2009, 16:20:23 »

Jag har redan testat givarna på kb-sidan, och det skiljer 0.5 grader. Fakta kvarstår att jag har högt delta, jag vill gärna veta vad det får för konsekvenser om någon vet. Har märkt en möjlig nackdel: det blir mycket kondens på kb-pumpen och det droppar ner och bildar små pölar....

Lite högre elförbrukning om man hamnar utanför optimum som är 3-5 grader. Det blir kondens pÃ¥  köldbärarpumpen i vilket fall som helst. Ett snäpp högre fart pÃ¥ köldbärarpumpen kanske ger en grad mindre deltaT. IngÃ¥ende köldbärare blir lite kallare och den utgÃ¥ende lite varmare.

Citera

Här var ju något att glädja sig över med min "stora" vp. Den belastar alltså inte hålet så mycket. Det har jag märkt: tempen börjar vid 6 grader och sjunker inte mer än till 5, efter 25 min körning, och så håller det på....


I det här fallet finns ett hus med ett visst värmebehov och ett borrhål med ett visst djup. En stor eller liten pump, allt annat lika, kommer att belasta borrhålet lika mycket i W/m ända tills dess att det blir så kallt att tillsatsel behövs för den lilla pumpen. Då belastar den större pumpen borrhål hårdare eftersom den lilla låter elpatronen komplettera. Ridax avsåg en liten pump med grunt borrhål jämfört med en stor pump med motsvarande djupt borrhål.

Undrar om det inte är strömmande grundvatten i borrhålet (mycket bra i så fall). 5-6 grader på ingåend köldbärare när pumpen verkar gå 1/3 av tiden är högt.


Citera

Av nyfikenhet: vad har ni andra för tempkurva,  säger inte det en del om mängden vatten man har i systemet eller? Jag kör med kurva 8 temp 0 nu vid 2 plusgrader (senaste dygnet).

Den säger inget om mängden vatten i systemet. Temperaturkurvan är beror på husets värmebehov (isolering o ventilationsflöde) och radiatorernas förmåga att avge värme.




5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
SV: Tror jag fått för stor VP....
« Svar #66 skrivet: 05 november 2009, 20:11:35 »
"Kurvan säger inget om mängden vatten utan vilken framledning huset behöver vid olika utetemperaturer"

Så om jag sätter in volymförstorare på 300 liter, så får jag ha samma tempkurva?

"Gradminuterna styr bara hur stor pendling som värmebäraren har runt börvärdet. Det har ingenting med vilken temperatur värmebäraren ska ha"

Jag förstår, men eftersom den går längre tid med många gradminutrar så hinner den komma upp i högre temp...

"Dock räcker det inte med en volymtank för att sänka kurvan utan man behöver ha fler radiatorer"

Om detta stämmer behöver jag byta ut element i alla fall. Trodde som sagt att det räckte med volymtank...

Lite högre elförbrukning om man hamnar utanför optimum på kb är alltså nackdelen. Antar att det är relativt marginellt eller? Problemet jag har, som jag måste kolla upp, för ingen har hittills kunnat svara på det, är att jag har pumpen på 5 nu, och skall jag höja ett steg, så går den upp till full effekt direkt, den stannar alltså inte på 6, som man kan förvänta sig. Då kommer jag ner i ca 2-3 i delta, men drar inte kb-pumpen mer ström då i så fall?
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
SV: Tror jag fått för stor VP....
« Svar #67 skrivet: 11 november 2009, 13:51:59 »
Ibland är det bättre att söka själv än att ställa frågor....

Rickard skriver:
"En annan sak man bör tänka på är att en större värmepump kommer att arbeta med högre temperaturer i radiatorsystemet, det ger under hela året en något lägre COP/verkningsgrad, vilket gör att man normalt inte dimensionerar en värmepump för 100% energi eller effekttäckningsgrad,..."

En 6 kw ger alltså lägre lägre temp som jag trodde...och bättre cop (i mitt fall).

Fast det står också: "Att montera en mindre värmepump ger bara marginell skillnad....."

Det var skönt att läsa. Har iof inte trott att det skulle vara någon katastrof.

Kan nÃ¥gon bekräfta att detta stämmer:  vb tempen in ökar lite för snabbt i mitt fall, (med lite för smÃ¥/fÃ¥ element) och dÃ¥ stiger ocksÃ¥ ut-tempen mer och snabbare. En volymförstorare skulle alltsÃ¥ bromsa lite.

Till sist undrar jag: när man skriver (i beskrivningen över ens anläggning tex) "50 grader i framledningstemp", då menar man väl beräknad framlednings-temp?

Kan till sist tillägga att jag inte alls är missnöjd totalt sett med min installatör. De har kommit pÃ¥ tid..gjort det som skall göras, och de har varit flexibla, vilket inte alltid är sÃ¥ vanligt bland hantverkare.  :)


3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Tror jag fått för stor VP....
« Svar #68 skrivet: 11 november 2009, 20:56:39 »
Kan nÃ¥gon bekräfta att detta stämmer:  vb tempen in ökar lite för snabbt i mitt fall, (med lite för smÃ¥/fÃ¥ element) och dÃ¥ stiger ocksÃ¥ ut-tempen mer och snabbare. En volymförstorare skulle alltsÃ¥ bromsa lite.

Det stämmer. det som händer är att det tar längre tid för det uppvärmda vattnet att komma tillbaks till värmepumpen och därmed får du längre gångtider. Det gör dock ingen skillnad på vilken temperatur som din VP startar och stoppar vid. För att sänka dessa temperaturer behövs antingen fler eller större radiatorer
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!