Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tror jag fÃ¥tt för stor VP....  (läst 18986 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
SV: Tror jag fått för stor VP....
« Svar #45 skrivet: 04 november 2009, 22:10:16 »
Ridax, jag har inget problem med inomhustempen eller min upplevelse av den, utan jag tyckte bara att det blev lite hög uttemp med många gradminuter (dålig cop trodde jag). Ett sätt var ju då att minska dem, men enligt dig så blir det alltså samma cop eftersom vp startar på ett lägre värde med många gradminutrar.

Jag skrev:
"Mina element har iof inget problem att värma huset på låga temperaturer vid den temp som nu är, ca 2 grader, men man får köra på kanske 30 gradminuter och det känns ju inte bra..."

Ridax
"Obegripligt.  I princip skall gradminuterinställningen inte pÃ¥verka temperaturen i huset,.."

Jag skrev inget om det som du säger här, jag kan värma huset med många gradminutrar också utan problem, men det spelar ju ingen roll har det visat sig, det ger ju olika fördelar/nackdelar.

Du har nog rätt ändå angående att det är en kolvkompressor. LÄste det någonstans på nätet ...

Märkligt att inte SVEP uppgraderar!!

En liten fråga till: jag ligger precis under delta 5 (men ibland över) på kb. Vad får det för
konsekvenser om man har för högt delta?





3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Tror jag fått för stor VP....
« Svar #46 skrivet: 04 november 2009, 22:19:54 »
Till Ridax

Har då fan aldrig sett maken till besserwisser.....när man läser din svar och inlägg så blir man ju rent ut sagt förbannad. När en person frågar och letar svar på sina frågor så blir han ju i princip tamefan idiotförklarad av dig. Nä för fan ta och gå en charmkurs istället för att vara så otrevlig.

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Tror jag fått för stor VP....
« Svar #47 skrivet: 04 november 2009, 22:31:11 »
Har då fan aldrig sett maken till besserwisser.....när man läser din svar och inlägg så blir man ju rent ut sagt förbannad. När en person frågar och letar svar på sina frågor så blir han ju i princip tamefan idiotförklarad av dig. Nä för fan ta och gå en charmkurs istället för att vara så otrevlig.
Jaha och du tyckte inte han klagade lite mycket och obefogat pÃ¥ installatören dÃ¥?  För stor pump hade han fÃ¥tt, för det tjänade installatören mest pengar pÃ¥.

Jag kan ju inte direkt se att du Northkingen är nÃ¥got direkt charmtroll heller...  har jag ju aldrig tyckt, men vem bryr sig?  Du brukar ju inte hÃ¥lla till pÃ¥ bergvärmesidorna ändÃ¥, sÃ¥ jag brukar inte behöva diskutera med dig alls.  FöreslÃ¥r att du fortsätter med luft/luft och ved sÃ¥ slipper vi ju stöta pÃ¥ varandra, som tydligen inte uppskattar varandras personlighet...  ::)

Sedan kan man ju frÃ¥ga sig vad ditt inlägg överhuvudtaget har bidragit med när det gäller sakfrÃ¥gan?  Absolut ingenting.  Du har ju inte hjälpt TS pÃ¥ nÃ¥got sätt alls.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Tror jag fått för stor VP....
« Svar #48 skrivet: 04 november 2009, 22:44:11 »
Jag skrev:
"Mina element har iof inget problem att värma huset på låga temperaturer vid den temp som nu är, ca 2 grader, men man får köra på kanske 30 gradminuter och det känns ju inte bra..."

Ridax
"Obegripligt.  I princip skall gradminuterinställningen inte pÃ¥verka temperaturen i huset,.."

Jag skrev inget om det som du säger här, jag kan värma huset med många gradminutrar också utan problem, men det spelar ju ingen roll har det visat sig, det ger ju olika fördelar/nackdelar.
Av nÃ¥gon anledning sÃ¥ har jag svÃ¥rt att förstÃ¥ vad du menar tydligen...  Först skriver du att du mÃ¥ste sänka till 30 gradminuter för att kunna köra ut lÃ¥g temperatur vid +2 grader ute.

Då skriver jag att det låter obegripligt, gradminuterinställningen skall i princip inte påverka temperaturen (bara variationen).

Nu skriver du att du inte skrev nÃ¥got om det jag skriver och att du kan värma huset med mÃ¥nga gradminutrar ocksÃ¥.  Vad menar du dÃ¥ egentligen med meningen "Mina element har iof inget problem att värma huset pÃ¥ lÃ¥ga temperaturer vid den temp som nu är, ca 2 grader, men man fÃ¥r köra pÃ¥ kanske 30 gradminuter och det känns ju inte bra..."
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Tror jag fått för stor VP....
« Svar #49 skrivet: 04 november 2009, 22:47:05 »
Har då fan aldrig sett maken till besserwisser.....när man läser din svar och inlägg så blir man ju rent ut sagt förbannad. När en person frågar och letar svar på sina frågor så blir han ju i princip tamefan idiotförklarad av dig. Nä för fan ta och gå en charmkurs istället för att vara så otrevlig.
Jaha och du tyckte inte han klagade lite mycket och obefogat pÃ¥ installatören dÃ¥?  För stor pump hade han fÃ¥tt, för det tjänade installatören mest pengar pÃ¥.

Jag kan ju inte direkt se att du Northkingen är nÃ¥got direkt charmtroll heller...  har jag ju aldrig tyckt, men vem bryr sig?  Du brukar ju inte hÃ¥lla till pÃ¥ bergvärmesidorna ändÃ¥, sÃ¥ jag brukar inte behöva diskutera med dig alls.  FöreslÃ¥r att du fortsätter med luft/luft och ved sÃ¥ slipper vi ju stöta pÃ¥ varandra, som tydligen inte uppskattar varandras personlighet...  ::)

Sedan kan man ju frÃ¥ga sig vad ditt inlägg överhuvudtaget har bidragit med när det gäller sakfrÃ¥gan?  Absolut ingenting.  Du har ju inte hjälpt TS pÃ¥ nÃ¥got sätt alls.


Kan så vara att han klagade på installatören men det var inte det han ville ha svar på eller?
Nej jag är absolut inget charmtroll och kommer knappast att bli något heller och sen så har jag absolut inga som helst ambitioner att du ska tycka på något som helst sätt bra om mig. klarar mig bra utan såna tips och råd som du ger (gillar inte att bli idiotförklarad)
Sen sÃ¥ läser jag i trÃ¥dar som jag anser vara intressanta oavsett det gäller bergvärme eller nÃ¥got annat sÃ¥ vara inte allt för säker pÃ¥ att inte jag och du kommer att stöta pÃ¥ varandra pÃ¥ det ena eller det andra sättet  ;) Sedan sÃ¥ är jag inte sÃ¥ säker pÃ¥ om jag hÃ¥ller med dig om roten till det onda är personligheten.....kan även vara pÃ¥ sättet man uttrycker sig  ;) Nej du har absolut rätt i att jag har inte bidragit med ett smack i denna sakfrÃ¥ga utan jag har bara uttryckt vad jag tycker om ditt sätt att hjälpa frÃ¥geställaren i denna trÃ¥d. SÃ¥ nu ber jag alla om ursäkt för att jag kapade trÃ¥den och alla kan nu Ã¥tergÃ¥ till vad trÃ¥den frÃ¥n början handlade om.

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Tror jag fått för stor VP....
« Svar #50 skrivet: 04 november 2009, 22:53:27 »
Kan så vara att han klagade på installatören men det var inte det han ville ha svar på eller?
JassÃ¥?  Trodde det var precis det som han ville ha svar pÃ¥ i sitt första inlägg.  Hela trÃ¥den har ju rubriken "Tror jag fÃ¥tt för stor VP" och i första inlägget frÃ¥gar han sig om han skall bli sur...  och att det betyder sämre COP för att en större VP ger högre framledningstemperatur (enligt vad han tror/trodde).

Ja... jag blev lite irriterad pÃ¥ honom... klaga sÃ¥ pÃ¥ att man fÃ¥tt för stor VP när man inte haft den mer än nÃ¥gon/nÃ¥gra veckor?  Inte ens har lÃ¥tit den gÃ¥ en hel vinter innan man klankar ner pÃ¥ installatören för att ha valt en för stor VP i eget vinningssyfte?

Det här är ju inte heller det enda forum han har klagat på samma sätt...

JAG har ju ändÃ¥ inte avvikt sÃ¥ katastrofalt frÃ¥n ämnet som DU har gjort.  Jag har definitivt hjälpt honom betydligt mer än vad du har gjort.

Citera
Nej jag är absolut inget charmtroll och kommer knappast att bli något heller och sen så har jag absolut inga som helst ambitioner att du ska tycka på något som helst sätt bra om mig.
...och med denna självinsikt sÃ¥ vill du ge andra rÃ¥d om hur de skall uppföra sig???  Thumbsup
« Senast ändrad: 04 november 2009, 22:59:13 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Tror jag fått för stor VP....
« Svar #51 skrivet: 04 november 2009, 23:06:47 »
Kan så vara att han klagade på installatören men det var inte det han ville ha svar på eller?
JassÃ¥?  Trodde det var precis det som han ville ha svar pÃ¥ i sitt första inlägg.  Hela trÃ¥den har ju rubriken "Tror jag fÃ¥tt för stor VP" och i första inlägget frÃ¥gar han sig om han skall bli sur...  och att det betyder sämre COP för att en större VP ger högre framledningstemperatur (enligt vad han tror/trodde).

JAG har ju ändå inte avvikt så katastrofalt från ämnet som DU har gjort.

Citera
Nej jag är absolut inget charmtroll och kommer knappast att bli något heller och sen så har jag absolut inga som helst ambitioner att du ska tycka på något som helst sätt bra om mig.
...och med denna självinsikt sÃ¥ vill du ge andra rÃ¥d om hur de skall uppföra sig???  Thumbsup


Jo det stÃ¥r "Tror jag fÃ¥tt för stor vp"  men sen  sÃ¥ skrev han  "Är det skapligt värde eller?
Vad är bäst/billigast att göra annars: skaffa ngn volymförstorare, eller byta ur en del element mot större? "  Vilket iaf jag tolkar som frÃ¥gor men det gör säkert inte du.  Än en gÃ¥ng sÃ¥ kan jag erkänna att jag bÃ¥de avvikit frÃ¥n ämnet och inte bidragit med ett smack i sakfrÃ¥gan. JorÃ¥ visst har jag självinsikt i motsats till en del andra  ;) Men sen sÃ¥ beror ju allt pÃ¥ vad man jämför med alltsÃ¥ beträffande charmtroll  :P

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Tror jag fått för stor VP....
« Svar #52 skrivet: 04 november 2009, 23:31:30 »
Jo det stÃ¥r "Tror jag fÃ¥tt för stor vp"  men sen  sÃ¥ skrev han  "Är det skapligt värde eller?
Vad är bäst/billigast att göra annars: skaffa ngn volymförstorare, eller byta ur en del element mot större? "
Ja, varför svarar du honom inte pÃ¥ om 9 kW (sic!) förbrukning inkl. hushÃ¥llsel är ett skapligt värde dÃ¥?  Gör det du, som kan svaret, eller?  Utan att veta nÃ¥got om hans övriga förbrukning, utan att veta var i landet han bor, utan att veta hur stort eller hur gammalt hus han har.  Detta var faktorer som var helt okända när han ställde frÃ¥gan.  Om jag säger att min luft/luft drar 1kW och frÃ¥gar om det är ett skapligt värde, kan du dÃ¥ svara pÃ¥ det?

Hans frÃ¥ga om volymförstorare eller till större element har ju besvarats.  Men du mÃ¥ste ju inse att innan vissa frÃ¥gor kan besvaras sÃ¥ mÃ¥ste man utreda om det överhuvudtaget finns nÃ¥got problem och vad problemet i sÃ¥ fall är.

Varför fÃ¥r du ha en rent elak attityd mot GöranP som har kvalitetsproblem med sin luft/luft pump men jag fÃ¥r inte visa irritation mot en bergvärmeanvändare som direkt utan att ha satt sig in i hur anläggningen fungerar klagar pÃ¥ att installatören har lurat pÃ¥ honom fel utrustning?  Ser ingen direkt skillnad, förutom att jag faktiskt hjälper till medan du inte gjorde nÃ¥gra som helst ansträngningar att hjälpa GöranP i luft/luft forumet.
« Senast ändrad: 05 november 2009, 00:11:24 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tror jag fått för stor VP....
« Svar #53 skrivet: 04 november 2009, 23:48:57 »
Med risk för att avvika från ämnet skulle jag vilja poängtera att antalet starter inte är skadligt i sig själv. (utom för kontaktorn) Men kylprocessen tar tid på sig att fungera optimalt, och det gör att färre starter och längre drifttider ger bättre COP. En mekanisk expansionventil behöver 20 minuter innan den har en stabil drift om man ska ligga på så låg överhettning som möjligt. Med större överhettning går det fortare.
För att ändå bidra till tråden säger jag att det är en poäng med en värmepump som är mindre än totala effektbehovet, och ta resten med spetsvärme.
Jag har en värmepump som går 100% vid ca. noll grader, innan jag slängde ut oljepannan behövdes 100 liter olja som spets, med ved behövs en kubikmeter.
100 liter olja täcker all energi som behövs (i mitt hus) under noll grader (utöver värmepumpen)
Bor i Stockholm bör tilläggas.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Tror jag fått för stor VP....
« Svar #54 skrivet: 04 november 2009, 23:58:16 »
Jag har en värmepump som går 100% vid ca. noll grader, innan jag slängde ut oljepannan behövdes 100 liter olja som spets, med ved behövs en kubikmeter.
Tänk ocksÃ¥ pÃ¥ att det beror pÃ¥ hur den där "lilla" pumpen är dimensionerad i övrigt.  Om pumpen fÃ¥r arbeta 100% frÃ¥n november till mars sÃ¥ belastas hÃ¥let hÃ¥rt och det är stor risk att du fÃ¥r sämre COP pÃ¥ grund av detta, jämfört med en störra VP med därtill djupare hÃ¥l där hÃ¥let fÃ¥r vila mellan varven.

Tycker 1000  kWh verkar lite som spets frÃ¥n 0 grader och nedÃ¥t, men det finns säkert nÃ¥gon som kan räkna bättre pÃ¥ det.  Beror ju ocksÃ¥ naturligtvis pÃ¥ hus (isolering och storlek).

« Senast ändrad: 05 november 2009, 00:09:08 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tror jag fått för stor VP....
« Svar #55 skrivet: 05 november 2009, 08:09:25 »
Prova att köra pumpen länge, minst 1 timme tills VB-f har slutat stiga och har varit stabilt minst 15 min.
Är temperaturen under 50 grader har du inga problem med radiatorerna, då löser en volymförstorare problemet.
 
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tror jag fått för stor VP....
« Svar #56 skrivet: 05 november 2009, 08:44:00 »
Med risk för att avvika från ämnet skulle jag vilja poängtera att antalet starter inte är skadligt i sig själv. (utom för kontaktorn) Men kylprocessen tar tid på sig att fungera optimalt, och det gör att färre starter och längre drifttider ger bättre COP. En mekanisk expansionventil behöver 20 minuter innan den har en stabil drift om man ska ligga på så låg överhettning som möjligt. Med större överhettning går det fortare.

HÃ¥ller inte med om att starterna inte sliter.
Jag har själv personliga vänner som fått byta kompressor på sina värmepumpar efter bara 2-3 år, och där jag kunnat konstatera att de haft 50-80 starter/dygn.
Har inga personliga vänner där kompressorn gått i övrigt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Tror jag fått för stor VP....
« Svar #57 skrivet: 05 november 2009, 09:25:28 »
Med risk för att avvika från ämnet skulle jag vilja poängtera att antalet starter inte är skadligt i sig själv. (utom för kontaktorn)

Man kan ju fråga sig då varför det finns inställningar som VP-intervall på Nibes värmepumpar? Nu ger iofs VP-intervall bara en begränsning i hur ofta starter tillåts eftersom VP-intervall gäller från "start till start" och inte från "stop till start".

Jag kan se en fördel med att ha täta starter och det skulle vara att kompressorn och därmed oljan i densamma inte hinner svalna mellan starterna. Å andra sidan kanske inte oljan i kompressorn hinner bli tillräckligt varm för att fungera optimalt om gångtiderna är korta. På nyare modeller av kompressorer har man inbyggd värmare för att oljan ska vara förvärmd (vet inte när Nibe införde detta och om det gäller alla modeller av markvärmepumpar).

En annan negativ effekt med många starter är det "okontrollerade" moment som en start ändå medför. Många värmepumpar är idag utrustade med mjukstart (dock inte alla äldre). Mjukstarten gör att den strömrusning som är normal vid start av elmotorer begränsas under en kort period. Utan mjukstarten så gör kompressorn i princip en "rivstart" vid start, detta ger stora belastningar på lindningarna i kompressorns motor.

Lite intressant är det att Nibe skriver på sin hemsida "Normalt antal starter är allt från 4000 - 16000 st /år". Det ger rätt många starter per dygn om räknar efter lite. Om jag för enkelhetens skull räknar med 4-5 starter/dygn för varmvatten under hela året samt att det finns ett uppvärmningsbehov under 5 av årets månader så skulle det ge 15-100 starter per dygn under uppvämningsperioden. Betänk då att en rätt dimensionerad anläggning har låååånga gångtider när det är riktigt kallt ute, kompressorn kanske t.om dygnet runt. En gissning är dock att en frånluftvärmepump har betydligt fler starter än vad en markvärmepump har.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tror jag fått för stor VP....
« Svar #58 skrivet: 05 november 2009, 09:52:13 »
Tack utopiazz, precis den formulering jag saknade.
Starterna är "ett okontrollerat moment" Speciellt med kolvkompressororer är starterna känsliga.
När ett kylsystem stannar lägger sig köldmediumet på kallaste stället (förångaren). Vid start kommer hela köldmediemängden i vätskeform in i kompressorn. Ett fabriksbyggt enhetsaggregat klarar detta, eftersom fyllningen inte är så stor förångas allt innan vätskan är framme vid kompresionsrummet. En shroll är inte känslig på samma sätt, den skorrar till så är vätskan i kondensorn utan att skada. men det tar lite tid innan allt köldmedium är på rätt ställe och gör sitt jobb och därför är längre drifttider att föredra.
MÃ¥nga starter ger fler drifttimmar med "uppstartsdrift"
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Tror jag fått för stor VP....
« Svar #59 skrivet: 05 november 2009, 10:35:54 »

Märkligt att inte SVEP uppgraderar!!

Om jag minns rätt var det väl just för att SVEP inte riktigt följde med i utvecklingen som Rickard startade Värmepumpforum.

Citera
En liten fråga till: jag ligger precis under delta 5 (men ibland över) på kb. Vad får det för
konsekvenser om man har för högt delta?


Lite högre elförbrukning. Testa att givarna visar samma värde när köldbärarpumpen har gÃ¥tt i ca 10 minuter när kompressorn stÃ¥r still. De visar ofta fel. Det gÃ¥r att ställa köldbärarpumpen i läge kontinuerlig drift men jag vet inte vilken meny det är pÃ¥ Nibepumparna. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!